Marinaketju

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aretha
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
voi ei mä söin just kun luin tota lambin tekstiä, ois voinu olla joku varotusteksti siinä ensin! :( :)

no ohhoh mikä yö Lambilla. Kyllä mulla jäis lampaiden synnytykset väliin (varsinkin kun ite on tiineenä) jos siellä kietoudutaan mätiin sisaruksiin ja saa vielä haulikkoa palkinnoksi... YÖKYÖKYÖKYÖKYÖK!! Muistan kun lapsena oltiin tädin luona maalla ja siellä pihalla kävellessäni saattoi polun varressa olla verisen kannon nokassa kanan pää, sekin oli jo liikaa mun mielelle... :gen113

Kyllä sitä kummasti tälläinen kerrostalon kasvattikin tottuu omavalintaisen pakon edessä:grin.
vastoinkäymisistä kuitenkin aina oppii parhaiten- se tuntuu olevan mun tän kevään motto. nyt vaan tuntu että oppia on tullut tälle erää ihan riittävästi! loput vois hoitaa homman kotiin ihan suvereenisti..

vauvaparka vaan menee nyt ihan siinäsivussa..no ei onneksi ole tietoinen (?) huomionpuutteestaan vielä-saahan se kuitenkin olla mukana kokoajan!

Hurja yö ollut lambilla ja lampailla. Mutta on se varmasti palkitsevaakin nähdä pikkuisten karitsojen syntyminen. Ja olla myös osallinen siihen syntymiseen :)

Mä en tykkää että eläimistä kirjoitetaan tollaiseen sävyyn. Ei ole eläimen vika ettei se pysty synnyttämään "oikein". Mua itkettää nyt :sad001

Joo mullakin tekee pahaa kun rupee liikaa ajattelemaan eläintä "persoonana" eikä vaan ruokana ja sellasena että sen pitäisi olla hyödyllinen tai muuten sen päivät päätetään, mutta sitähän se valitettavasti vaan on, ja ne ketä tuota hommaa on tehny aikansa niin karaistuu siihen eikä aattele enää samalla tavalla, siks ymmärrän lambiakin.
Mut tällaselle kaupungissa asuvalle eläinten ystävälle se kuulostaa tosi kamalalta, ja lammasparkaa käy sääli..!

Olen pahoillani että aiheutin pahaa mieltä teille! tää homma nyt vaan on tälläistä, ei tätä muulla asenteella oikeen voi järkevästi tehdä-eikä yksikään joka tuottavia eläimiä pitää, voi olla välittämättä niistä!!! sen verran tiivistä yhteiselo on.
Mutta en nyt ihan ymmärrä:
Mä en tykkää että eläimistä kirjoitetaan tollaiseen sävyyn. Ei ole eläimen vika ettei se pysty synnyttämään "oikein". Mua itkettää nyt :sad001
mikä sävy oli se mikä sai sut itkemään?
-Se että valvoin yön eläimen rinnalla auttaen sitä synnyttämään kuolemaa, jotta se ei itse kuolisi verenmyrkytykseen(hidas, kivulias), itkua väänsin epätoivon hetkellä yksin eläimen "kanssa" veren keskellä
-eläimen ehdoilla menin, siksi kesti niin kauan, supistuksia ei juuri ollut ja homma oli erittäin rankkaa meille molemmille
-oletan että viitaat haulikkoon, joka on varsin nopea ja tehokas keino lopettaa kärsivä eläin-vaihtoehtona saattaisi olla satojen eurojen lääkärilasku ja epävarma parantuminen-mihin?-kukaan ei halua lemmikiksi, ainakaan siihen hintaan mitä hoitoon uppoaisi? Ja tämä oli spekulaatio siltä varalta että eläin sairastuu, vielä on ihan voimissaan!

Mitä vikaa on laadukas, lajinmukainen lyhyt elämä joka lautaselle päätyy? ottaa vastuun koko ketjusta syntymästä kuolemaan asti? itse en voi enää ostaa lihaa kaupasta koska en tiedä miten se on elänyt ja loppunsa kohdannut. että TOLLAISEEN SÄVYYN, nyt pikkaisen särähtää korvaan:angry3

mutta voin toki jättää kirjoittamatta, menee varmaa liian karkeaksi kieli välillä-se on keino purkaa mieltä ja helpottaa omaa stressitasoa. ei todellakaan ole tarkoitus ihmisten mielipahaksi mitään sanoa! Tarve jakaa tuntemuksia ja tunteita on yhtäläinen mulla kun monella muullakin täällä, mutta pitänee hiljentyä oman elämän faktoista foorumin yleisen hyvinvoinnin vuoksi. ei vaan oo mitään sanottavaa vauvanvaatteista..(no offence, en itse itke vaikka potkuhaalareista puhutaankin!!!)

pakko vielä sanoa kertana kiellon päälle, että
se nimenomaan ei ole eläimen vika jos ei pysty synnyttämään-silloin sitä on turha siihen hommaan uudelleen laittaa kärsimään.
Ei käsitä..
Tiedän, ei pitäisi ottaa munkaan nenille, mutta otinpa silti:confused:, ne on nää hormoonit..:wink

Mä nimenomaan tykkään tästä foorumista / täällä kirjoittelevista tyypeistä sen vuoksi, että porukasta löytyy myös niitä, joille äitiyspakkaus tai vauvan lähtövaatteet laitokselta ei ole kiinnostuslistan kärkipäässä. Toki perheaiheiselta keskustelupalstalta voi odottaakin näitä aiheita kohtaavansa eikä siinä mitään, ei kaikki voi olla kiinnostuneita samoista asioista. On kuitenkin kiva, ettei kaikki täällä ole ns. hempeitä äiti-tyyppejä, koska itse en ehkä osaisi vaihtaa ajatuksia pelkästään sellaisen porukan kanssa, koska ihan pelkät vauvajutut ei kiinnosta, ainakaan vielä.

Lambin tekstiä lukiessani ajattelin vain, että on siinä kova muija ja aikamoinen monitoiminainen. :gen053

Näää juimimiset... Sais koveta tästä, et pääsis saikulle!! Ei oo sit yhtää hermot kireel näitte takia.. Kärsin joo olla viel kotona, mut vittu. :sad001 Kovetkaa! NIIN että itken jo! :mad:

Mä kans jotenkin eläydyin täysillä lambin elämään. Hän tekee sitä itse itsensä ja perheensä ruokkimiseksi ja se on jo hienoa. Varmasti monessa muussa taloudessa se lammas olisi jo saanut haulikosta.. Eläimet on kuitenkin eläimiä. Luonnossa tuokin lammas olisi jo kuollut komplikaatioihin eikä yksikään karitsa olis elossa!

Itse olen erittäin eläinrakas ja itken avaraa luontoa katsoessani koska leijona tappaa seepran mutta niin se vaan menee!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kuules Lambi, mä vaan toivon että teillä kunnioitetaan niitä eläimiä vaikka ne päätyykin ruokapöytään..ihan kaikella ystävyydellä. En näe enää aamulla kirjoittamaasi tekstiä jotta oisin voinut kertoa mikä siinä sai mut pois tolaltaan. Mä ajattelin aluks, et onpa sulla ollut raskas yö ja propsit siitä, mutta sen jälkeen luin(ainakin omilla silmilläni) jotain mikä ei tuntunutkaan niin kivalta. Mä syön itse lihaa, enkä ole mikään hyvis siinä mielessä. Nyt kirjoittamassasi tekstissä toit vähän enemmän esiin huolta siitä eläimen voinnista ja se on hyvä ja mä toivon että olet ylpeä siitä jos olet joskus pelastanut kyseisen lampaan lopettamiselta. En halunnut mitään provosoitumista aiheesta, enkä ole kinaajatyyppiä, mä vain ilmaisin että mulle tuli paha mieli osasta siitä mitä kerroit. Ja kyllä, mä tirautin itkut, mäkin olen raskaana..

jep, samoin tirautin mäkin kommentistasi- näin se menee:wink
poistin tekstiä joka oli aamutuimaan aika sekavissa tunnelmissa kirjoitettu, en meinaa alkaa provosoimaan ketään itkemään täällä.
ja tuohon kunnioittamiseen sanoisin, että eiköhän se nimenomaan siitä syystä niitä itse lihaksi (+maisemanhoidoksi+tajoiksi jne..) kasvateta.
mutta marinaketjussa lukee jos jonkinlaista varsin vahvaa kommenttia miehistä, naapureista anopista jne-koin oikeidekseni ilmaista turhautumiseni myös eläimeen- kun ne osana tässä elämässä on. ei se sen pyhempi olento ole kun anoppikaan:grin

eikä kannata olla ylpeä jonkin hetkellisestä "pelastamisesta", enemmän ajattelin sitä niiden ihmisten auttamisena- eläin oli ja pysyy meille tuotantotarkoituksessa (mikä ei ole sama kun huono kohtelu!). ja kun tuotanteläin ei hommaan enää sovellu, tulee siitä tuotteita.

ja kiitos myös ymmärtävistä kommenteista, nää on varsin tunteitaherättäviä juttuja!

Lambi: Jos sulla on sydän paikoillaan, niin unohda aiempi kommenttini :Heartpink Mä käytän myös töistäni välillä roisia kieltä. Mä en haluu leimaantua mikskään sievistelijäks, jolta pitää sensuroida koko maailman pahuus. En ole sellainen. Musta on kiva lukea niistä teidän karitsoinneista, tänään vaan joku tökkäs..

Mulla on itselläni tällä hetkellä sellasia huolia ja valintojen paikkoja, mistä en voi edes täällä kertoa. Jos kertoisin ihan kaikesta kaiken, mua ehkä ymmärrettäisiin, mutta samalla mun yksityisyys kärsisi liikaa. Mä olen itkeny sunnuntaista asti, myös öisin ja ehkä Lambi sun kirjoitus sai mut nyt provosoitumaan.. Mut tästä aiheesta nyt, no hard feelings, okei :rolleyes:

Melkein tekis mieli perustaa tänne joku ällöjuttujen ketju. Mä haluan lukea ja ymmärtää vaikka mitä (ihmisten ja eläinten) synnytyksiin liittyviä brutaaleja yksityiskohtia, koska mulle se on terapeuttista ja auttaa käsittelemään omaa tulevaa synnytystä. Toisaalta tajuan, että muille ne jutut on usein liian rankkoja.

Oon esim. viime aikoina lukenut paljon perinteisistä saunasynnytyksistä ja kaikesta kauheasta, mitä voi nykyäänkin tapahtua jos ei ole modernin lääketieteen saavutettavissa. En halua toistaa niitä juttuja pahaa-aavistamattomalle yleisölle, mutta tekisi mieli puhua niistä, ja samalla tavalla lambin viesti oli musta tosi tosi kiinnostava.

samoin!!! Noi tollaset Lambi-tyyppiset jutut on sitä elävää elämää, eikä niitä salattujen elämien juonenkäänteitä (hoh hoijaa) ja mun mielestä marinaketjuun saa kirjottaa just sitä mikä itellä on sydämmellä.... toisella mädäntyneet karitsat, toisella irronneet hiustenpidennykset ja jollain muulla ukon auton peseminen.... jokainen niistä marinoista on mun mielestä arvoisensa!!! kukaan ei ole pinnallinen sen takia että itkee täällä jostain tekoripsistä, se voi olla sille hirveen tärkee.... ja mä ainaki ymmärrän sitä ihmistä, vaikken niitä ripsiä ymmärräkään.... ja mä pahoitin sillon yks päivä kans tääl mieleni ku marisin mun neuvolatädistä ja joku sano tyyliin et "turha ottaa nokkiinsa, anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos " tjn..... mä koin sen niin, et mun sydämellä ollutta raskasta taakkaa vähäteltiin ja et olin entistä enemmän yksin sen asian kanssa, mitä itkeny jo päivätolkulla.... täällä kuitenki aina tuntuu saavan vertaistukea ja täällä on niiiiin ihania ihmisiä, et on ihana tulla tänne märisee, määkymään ja välillä ehkä vähän nauramaankin.... mun teki niiden muutamien kommenttien takia jättää jo koko foorumi.... mut valitettavasti mä oon tällanen takiainen, etten kykene semmoseen.... mut siis :Heartred molemmille!!!!!!

blaaaahhhhh.... käskekää nyt joku mun oleen hiljaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Niin, ja mäki haluisin mielelläni kuulla lisää tosta lambin karitsoinnista, jos vaan siis lambi haluaa kertoa..... et mun puolestani saa perustaa ällöpylly ketjun!!!!!!:grin

ja niinku tuolla jo sivuutin, ette ikinä toverit arvaa kuka veti maalarinteippiä ympäri lastenhuonetta, jotta sen vois joku kaunispäivä maalata ja kuka TAAS pesi autoja sillä välin :mad::mad::mad: ja nyt asennetaan jotain typerää nettiä.... huoh....

se hankaluus näissä foorumeissa lieneekin, että kaikki ei ymmärrä juttuja tarkoitetulla tavalla, koska ei olla kasvotusten ja jää se elävä kontakti puuttumaan. väärinymmärryksiä tulee kyllä helposti kun on niin monenlaisia ihmisiä. vaikka onhan niitä kasvotustenkin isommissa porukoissa..kaikkia ei vaan voi ymmärtää! tekstissä voi toki sivuuttaa jutut jotka itseä ei kiinnosta tai ärsyttää, kasvotusten se on aika hankalaa

Kannatetaan ällöpyllyketjua! kun joillakin meillä vaan on joku mielenhäiriö kiinnostus kaikkia ällö-kuolo-epäonnistumis-katastrofijuttuja kohtaan:).
niistä saa tosiaan jotain sairasta voimaa omaan arkeen. Mua kans kaikki hankalat synnytysjutut, keskoshommat ja kehitysmaiden synnytystilanteet jne kiinnostaa.
Eikä siinä mitään, saa niistä ripsistäkin toki puhua, ken niistä voimansa ammentaa:grin
ja veikkaan että noita karitsan kaivamisiakin on vielä edessä..:confused:

No hard feelings huihuihui! pahoittelen vielä aiheuttamaani traumaa (vai kenties se olikin trauman laukaiseva tekijä..ikäänkuin terapiaa:wink) toivottavasti sun tilanne helpottaa!:smiley-angelic003

Takaisin