Hyvää päivää jokaiseen tupaan!
Sadepilvi:: Saa multa kysellä...vastailen, mitä osaan ja ehkä vähän päälle. ;) Täällä palstalla on tullut vuodatettua vaikka mitä, joten aratkin aiheet on tullut välillä tongittua muiden palstalaisten kanssa.
Imetyksen varaan ei ehkäisyä kannata kyllä jättää. :) Toisillahan täysimetyksen aikana ei uusi raskaus natsaa, vaikka yrittäis kuinka, ja toisilla taas saattaa uusi raskaskaus alkaa "silmiä räpäyttämällä". Kyllähän nämäkin asiat ovat samallalailla yksilöllisiä kuin kaikki muutkin omaan kroppaan liittyvät asiat. Meillä asioista oli puhuttu niin, että seuraava lapsi saa tulla mahdollisimman nopeasti, koska mitään lääketieteellistä estettä asialle ei ollut. Virallisesti alettiin yrittää viime kierrosta, kun halusin ensin jonkin verran "parannella paikkojani". Mullahan ekat menkat alkoivat jo vajaa 2kk synnytyksen jälkeen eli aika nopsaa mun kroppa palautui silläkin saralla. Menkat olivat synnytyksenkin jälkeen yhtä säännölliset kuin ennenkin ja sen puolesta oli helppo ajoittaa "röörien rassaukset" oikeaan ajankohtaan.
Meillä poikanen on alusta asti saanut sekä tissiä että pulloa. Homma lähti siitä, että mulla ei maito noussut kunnolla synnytyssairaalassa ollessamme, vaikka tissillä ja ihokontaktissa lapsukainen viettikin kaiken ajan hereillä ollessaan. Nännit menivät rikki ja lapsi huusi nälkäänsä vaikka imuotteen sanottiin olevan hyvä. (Olin jo muutenkin ennen synnytystä sanonut miehelleni, että jos mä joudun vaikka leikkuriin synnytyssalista, niin ehdottomasti lapselle on annettava sitten muilla keinoin ruokaa.) Lapsi syntyi aamulla ja seuraavana yönä huuto ei lakannut edes yöhoitajankaan varmoihin otteisiin. Sanoin: "Kyllä tuo nälkäänsä nyt vaan huutaa." ja yöhoitaja oli samaa mieltä. Pullo otettiin käyttöön jo siis ensimmäisen vuorokauden aikana. Meidän poika oli syntyessään 53cm ja 4175g ja sille ei ihan pienet maitotilkat riittäneet, vaikka kuinka fiksut perhevalmennuksen tädit sitä mieltä olisivatkin olleet. Hoitajat antoivat korviketta normaalin vastasyntyneen annoksen, joka oli 10-20ml, mutta se ei meidän pikkujätille riittänyt. Hoitajat olivat ihmeissään, kun jo toisen elinvuorokautensa aikana kerta-annos oli 50-60ml. Ja siitä lähtien lapsukainen on ollut osaimetysellä, vaikka myöhemmin maitoa tursusi yllin kyllin. Tuossa pullottelussa oli se hyvä puoli, että mieskin saattoi osallistua ruokintaan (mammalla oli vapaa hetki;), mutta joillainhan saattaa käydä niin, että pullon jälkeen tissi ei enää kelpaa. Meillä ei kuitenkaan ole ollut sellaista ongelmaa missään vaiheessa, onneksi. Synnärillä tuo lapsi sai myös hoitsun toimesta ja meidän vanhempien luvalla ensimmäisen tuttinsa, koska imemisen tarve oli niin suuri ja mun tissit oli ihan rikki. Eipä tuosta tutistakaan mitään ongelmia ole seurannut. Nykyään tutti kelpaa muutenkin todella vähän.
Mä varasin tänään ekan äitiysneuvolan, mutta unohdin sitten kaiken muun asian ohessa kysyä just tosta imetyksestä raskausaikana. Vielä maitoa tulee mutta en sitten tiedä, kuinka kauan. Joku mammaystävistäni kertoi, että hänen tuttunsa oli imettänyt ollessaan kolmannella tai neljännellä kuulla raskaana. Kaipa tuo jossain välissä selviää itsellekin. ;)
No niin, tässä tuli nyt vähän tarinaa... Poikanen heräsi unilta ja kohta lähdetään käymään kaupassa.
Mä muuten mietin, että tänne vois vaikka joka kuukaudelle avata uuden keskustelupinon (miten niin oon vanhoihin kaavoihin kangistunut;) johon kaikki mieltä painavat ja/ tai ilahduttavat asiat eli koko raskausajan kirjo neuvoloineen kaikkineen voitais turista. Mitä te muut tästä tuumaisitte? Meinaan, että sitten (ainakin mun) olisi helpompi pysyä kärryillä teidän muiden jutuista, kun sitä tarinaa alkaa hiljalleen tulla enemmän. Eli selvennykseksi vielä: ajattelin, että kesäkuun alussa voitaisiin aloittaa uusi "kesäkuun keskustelu"-pino, johon kaikki tarinat tulisivat samaan läjään. Sitten heinäkuussa taas uusi keskusteluketju. Tajuskohan kukaan, mitä mä koitan selittää?
Nyt mars, mars ulkoilmaan.