Mammaloma

Mulla on Lurua sama olo, jotenkin kauhean syyllinen ja levoton olo. Ihan sama olo tulee esim. kesälomalla. Yrittäjän uran aikana en ole kyllä varsinaista lomaa pitänytkään vaan pidennettyjä viikonloppuja. :oops:

Kannattaa varmaan opetella ihan uusi rytmi elämään. Voi vapaallakin laittaa vaikka kellon soimaan ja täyttää päivät omilla rutiineilla, kuten kaupassa käynnillä, ruuanlaitolla, siivouksella, pyykinpesulla, tiskaamisella ja jollain mukavallakin kuten lenkkeilyllä, kaverien tapaamisilla, kutomisella tai vaikka tv:n katsomisella, kunhan siihen sohvalle ei jämähdä ihan koko päiväksi. Toisaalta tää lomailu on loistava tilaisuus opetella sitä "down shiftaamista" eli hidastaa elämäänsä ja nauttia pienistä asioista. Vauvan kanssa ei alkuun ole niin hektistä, että se hitaampi elämä jatkuu vielä sittenkin, paitsi tietysti jos on ennestään lapsia. Silloin on muutenkin tilanne ihan toinen.

Mulla oli alkuun ihan samat fiilikset kun jäin äippälomalle. Olin tosi hyvässä kunnossa ja käytännössä täysin työkykyinen. Ekat kaks viikkoa puuhastelinkin kaikenlaista kodinlaittoa yms hyvissä energioissa. Kokoajan piti olla tekemässä jotain, etei aika vaan käynyt pitkäksi.

Nyt kun äippälomaa on takana nelisen viikkoa niin voin sanoa että tarpeeseen tulee. On liitoskipuja ja väsymystä, tuntuu ihan hyvältä kääntyä mursuna sohvalla ja ottaa päikkäreitä. Liika rehkiminen saa paikat niin kipeiksi, ettei tee mieli tehdä juur mitää. Joka päivälle oon jonkin reissun autolla tehnyt, joko kavereita katsomaan tai muuta sellaista pientä, yhtään enempää en jaksaisi! Nyt ymmärrän vihdoin äippäloman tarpeellisuuden, aiemmin en sitä oikein käsittänyt. Vuorokausirytmi on kyllä hienosti kääntynyt laiskojen aamujen ja päikkäreiden johdosta. Saa nähdä millaiseksi rytmi muodostuu vauvan kanssa...

Hehe, mä tässä olen totuttelemassa kotona oloon! Jo toista päivää teen kotoa käsin työt ja hermot on kasassa ja mun verenpaineet ei oo noussut :p Kauheeta kun pitää ihmisen opetella tämmöstäkin ettei pode huonoa omaatuntoa äitiyslomasta, saati siitä että naputtelee töitä kotona kalsarit jalassa, no mut kyl tää tästä viel iloksi muuttuu :computer005 tekee kyllä varmasti minulle hyvää tällaistakin tehdä. Ja työt hoidin eilen jopa vasta pimeällä ja valoisan aikaan keskityin muihin hommiin, hyvä minä!

Huomenna mulla alkaa virallisesti se äitiysloma. Tässä kuitenkin opinnäytetyötä yritän väsäillä, ja käsikirjoitus (15s) pitäisi saada kasaan 1.12 mennessä, jotta voin esittää sen 10.12 seminaarissa. Saisin sen alta pois ja voisin kevään ottaa rennosti!!

Mulla alkoi virallisesti eilen äitiysloma, ja siinä samalla uniongelmat? Väsyttää vaan ei nukuta, ja sattuu niin ei saa nukuttua. No, näillä mennään, ja koitetaan selvitä. :p

Takaisin