Mammaloma

Mä opin eilen perhevalmennuksessa, että laskettupäivä on 40 + 0 ja, että lapsi on valmis ja saa tulla maailmaan jo viikolla 37. Se tarkoittaa sitä, että meidän lapsi voisi syntyä 7.12. lähtien. Mulla olisi koulua 18.12. asti. Mietin, että mitenköhän tule jaksamaan niin pitkälle koulussa, varsinkin kun työharjoittelua 29.9-5.12.

Jep, näin kyllä. Mulla esikko lähti spontaanisti syntymään 36+4. Vedet meni ja 7h myöhemmin oli terve pieni ihanuus jo sylissä. Hän vain päätti tulla 3 vkoa etukäteen ja vaikka oli pieni, 42cm ja 2270kg, hän sai täydet apgar pisteet. Neuvola täti sanoi ettei tämä vaikuta tähän raskauteen, hyvin voi mennä lähelle laskettua aikaa, koskaan ei voi tietää! Näin jälkiviisaana, kannattaa varautua kaikkeen.. :)

Mulla syntyi kolmonen 36+0. Tosin oli iso, 2700g ja 48cm :)
Kakkonen syntyi rv 37
Esikko syntyi rv 38

Mutta suurempi todennäköisyys on että syntyy rv 41 tai 42, mikäli tilastoja katsoo ja puhutaan ensimmäisestä lapsesta, mutta koskaan kun ei tiedä :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Päätin, että jään sille varhennetulle. Kuitenkin saa olla hoitovapaalla, kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Tää ei saa olla pelkästään rahakysymys, kun uusi elämänalku on kyseessä. Kelan sivuilla kerrottiin, että sunnuntaisin saa tehdä töitä äitiyslomallakin, joten siinä on yksi mahdollinen tienestikeino jos rahat ei millään riitä. Hoitovapaallakin saa muutamia euroja tienata. Täytyy ottaa sitten selvää kaikesta mahdollisesta. Helpottaa suunnattomasti, kun tietää, että ei tarvitse pinnistellä. Jotenkin mulle on aina ollut aika korkea se sairaslomanhakukynnys varsinkin nyt, kun meillä on pitkällä sairaslomalla pari ihmistä ja joudutaan koko ajan turvautumaan lisätyövoimaan (staff) melkeinpä päivittäin.

Hyvä että sait päätöksen tehtyä. Nyt ei tarvitse sitä miettiä. Hoitovapaalla ei ole mitään tulorajoitetta. Saa tienata niin paljon kun sielu sietää, kunhan vaan lapsi on kotihoidossa :)
Tietenkään mitään lisiä ei sitten saa.
Itsekin perhepäivähoitajana saan (sain) omistani hoitotuen ja hoitolapsista palkan.

Tuo sunnuntai olikin hyvä tieto! Täytyy laittaa korvantaakse :). Jään 9.10. hieman varhennettuna lomalle ja saattaa olla, että haluan voelä tehdä joitain asiakkaita jopa lähelle synnytystä.

Synnytyksen jälkeen onkin hieman hankalaa tehdä noita sunnuntai (tai mitään muitakaan) vuoroja, kun meinaan täysimettää mahdollisimman pitkään. Ellei sitten isukki tuo kääröä kaupan kassalle parin tunnin välein...

Mä toivoisin että meillä kelpaisi myös pullo. Kaksi ekaa joi pumpattua maitoa pullosta tosi hyvin, mutta kolmas ei 3kk eteenpäin enää pulloa huolinut, vaikka maitoa olisi ollut litratolkulla pakastinessa :/
Toivottavasti uusin tulokas huolisi. Pääsisi isompien kanssa harrastuksiin yms. myös ilman vauvaa..

Ärsyttää kun 2012 tulot oli paljon pienemmät joten käytän viimeistä puolta vuotta vanhempainrahaa laskemiseen. No kun en ollut perehtynyt ajoissa niin olin työpaikan vaihdon takia kuukauden palkattomalla lomalla:( aika iso ero 5 tai kuuden kuukauden palkalla. Kelassa eivät varmaan suostu katsomaan mikä kuuden kuukauden tulo olisi ollut ilman palkatonta?

Ensi viikon to on eka mammalomapäivä! Se menee tosin koulussa, ja loppu loma aika lailla opinnäytetyön parissa. Oon kyllä niin kiitollinen siitä, että keho ja mieli voivat hyvin! Toivottavasti tämä olotila jatkuu loppumetreille saakka :).

Mulla varhennettuun vielä kaksi viikkoa. Sain eilen tukivyön lainaan neuvolasta. Piti ottaa koko XXL, kun XL (joka olisi ollut mittojen mukainen) oli lopussa. No vielä tuo maha kasvaa kuitenkin, joten ei haittaa.

"Vanhempain vapaa alkaa. Poistut työpaikalta."

Freedom!:happy093

Nyt voisi alkaa pestä ja ehkä jopa silittää noita lastenvaatteita, hankkia niitä tärkeitä pikkutarvikkeita, joita ei ole vielä tullut ajatelleeksikaan ja tietty chillailla ittensä kanssa ja opetella nukkumaan päiväunia. Outo ja orpo mitänyt?-fiilis alkaa pikkuhiljaa vaihtua innostukseen.

Ens viikolla alkais mammaloma, en vaan oikein osaa iloita siitä kun olen yrittäjä ja firman työt on hoidettava joka tapauksessa. Vaikka tekisin vaan sunnuntaisin töitä niin mitä ihmettä mä päivät teen kotona? Miten sitä osaa alkaa rauhoittumaan niin ettei aamulla ole heti sinkoamassa toimistolle yms. ? Toisaalta pelottava ajatus koko mammaloma, miten tästä selviää ja saa kaiken organisoitua. Asiat on kyllä mietitty ja suunniteltu etukäteen, mutta silti jotenkin pelottavaa.o_O Palkkatyössä olisin jo laskenut mammaloman alkamista keväästä lähtien :laughing021mutta nyt yrittäjänä on vähän eri asenne ja osittain "pakko" tilanne. Vähän kuin jopa harmittaisikin kun ei voi nauttia tästä samalla tavalla kuin palkkatyössä, olis ollut helppo antaa avaimet käteen ja sanoa että see juu joskus :oops:

Mulla on tänään viimeinen työpäivä ja huomenna siis ensimmäinen mammalomapäivä! Tuntuu, että jaksaisin töissä vielä kevyesti pari viikkoa ja siksi lähinnä ottaa päähän, että täytyy jäädä nyt pois o_O oon siitä lähtien kun täytin 18 ja menin töihin tehnyt jatkuvasti töitä ja kesälomatkin on olleet todella lyhyitä ja siksi nyt mietin, että mitä ihmettä sitä tekee kaiket päivät yksinään ennen vauvan syntymää. Valvoin yönkin taas pitkästä aikaa sitä miettiessä ja sitten ykskaks mun tajuntaan iskostui myös se, että ei siihen vauvan tuloon oo oikeesti enää edes pitkä aika :eek:
Alkaa siis mulla ainakin kevyesti stressaamalla tää äippäloma. Osaisinpa olla niitä, jotka osaa iloita omasta ajasta ja vapaasta. Mulla lähinnä on sellainen olo, että turhaan lusmuilen vaan kotona eristettynä muusta maailmasta :oops:

Mullakin alkais äitiysloma huomenna! Käytännössä oon ollu "lomalla" jo kaks ja puol kuukautta, kun edellinen työsuhde loppui. Tuntuu tosi oudolta, että vielä pitäis jaksaa tänään lähteä töihin. Ehkä sitä on vaan laiskistunut, kun ei oo tarvinnut jaksaa aamuisin lähteä mihinkään. Paitsi silloin tällöin neuvolaan. :p Hatunnosto teille, jotka ootte jaksaneet töitä äitiyslomaan asti!

Takaisin