Mammahöpsöys ja käsitöiden tekeminen.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jaica
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Värjäilin tuossa viime viikolla pesukone värillä ja onnistuivat oikein hyvin.
Pinnasängyn reunukset ja 2 bodya ja potkarit. Potkareihin tein kuviointeja langoilla ja oikein retron näköiset nuo ovat.. Ihanat! :)
Todella helppoa oli värjätä pesukone värillä: kastelin värjättävät tekstiilit, laitoin koneeseen, lisäsin värirauhe pussin ja suolaa. Koneen puhdistukseksi pyöräytyn rätin + kloridea pesukoneessa kuumalla ohjelmalla.  Siistiä hommaa ja pesukoneen muoviosiin eikä muihinkaan jäänyt värijuovia. Eikä seuraavaan pyykki satsiin jäänyt väriä :) Taidankin siirtyä noihin pesukone väreihin niin ei tarvitse aina sotkea värinapeilla..

Mitäs muuta tässä onkaan tullut viime viikkoina touhuiltua..
Kuvioin lasipurkkeja sellaisella mössöllä ja ne odottavat maalausta..
Kävin ostamassa myös kierrätyksestä korkeat viinilasit ja matalempia laseja maalausta varten. Teen pikkuisemme mummoille joululahjoiksi niistä kynttilä purkkeja. 3 sarjat kummallekkin ja heidän näköisillään väreillä. Tarkoituksena olisi painaa myös mummo paidat heille! :) Omalle mummolleni ajattelin maalata lasipurkkeja pihalle lyhtykäyttöön ja pieniä lasipurkkea joita hän voi laittaa puihin roikkumaan. Meillä ei ole oikein koskaan arvostettu kaupan juttuja vaan ne oma tekemät ovat arvossaan. Katsotaan mitä kaikkea tässä kerkiän vielä tekemään sillä viikot menee niin nopiaan mutta yritystä ainakin on! :)

Onko muut tekemässä pukinkonttiin lahjoja..?
tulisko jotain uusia ideoita joita voisin toteuttaa..

Maalailin kynttilälyhtyjä ja tein niihin helmipunoksella roikkumisnauhat (roikkuvat parvekkeen katossa), sitten olen tehnyt fleecestä pehmeitä paketteja ja aloin neuvolmaan mummolleni tossuja.. kohta nekin ovat valmiit. Tahtoisin teiltä lisä ideoita pukin konttiin!!...

jaica, katsopa Novitan sivuilta kaikkea kivaa huovutusjuttua. Tein jo semmoisen hartiahuivin hahtuvasta ja ajattelin seuraavaksi tehdä samalla tekniikalla tabletteja. Ihanan kätevää; senkun asettelee hahtuvat muotoon ja kääräisee lakanan sisälle ja laittaa pyykkikoneeseen. [:)]

Tosiaan käsityöt on nyt jäänyt kun pikkumies syntyi, mutta eiköhän se käsityövillitys taas jossainvaiheessa iske! :)

Silloin kun tää ketju alkoi, ajattelin että hohhoijaa, en viitsi lukea [&:] Ja nyt, sisko sano mulle että raskaus saa naisessa aikaan pesänrakennusvietin...niin, höpsöyttä kai tääkin. Mää revin 12-vuotta vanhan kuluneen vuodesohvan päällykset irti ja päällystin sohvan uudelleen. Tämänhän olisin voinut tehdä milloin vain näiden vuosien aikana vaan nyt se sit iski. Näin ihanan sinisen haalarikankaan ja tiesin, että tuosta tulee uusi sohva vauvanhuoneeseen. Helposti puhtaana pidettävä ja oiva varavuode vauvakavereille (tai vähän vanhemmille vieraille). Kankaitten kanssa tekis mieli jatkaa kun nuo puikot ei pysy käsissä mut tuskin vaatteita, niistä ei ole ennenkään tullut pidettäviä. 

Yritys on kova täälläkin. Piti jo vähän rajata mitä edes aloittaa, olisi järkevää itse tehdä. Ei muuten, mutta laatu on vähän niin näin. Eikä kaikeen aika /resurssit riitä.
Kestovaipoista löytyi paikkakunnalta puoti, josta voi vuokrata ja ostaa myös käytettyjä. Eli ne jätän ammattilaisille. Voi sitten joku ostaa poiskin!

-Kestoihin lisäimuja.
-Pinnansuojat, ehkä siihen sopiva seinävaate ja verhot (kappa).
-Lakanoita ja pussilakanoita olen värkännyt. Ja yhden pusakan. Vaatteisiin etsin kaavoja, mutta taitaa jäädä niiden teko...
-Alpakanlangasta tulossa peitto ja sukkia. Myssyn sain lahjaksi.
-Joku taskullinen seinävaate pitää tehdä vaipanvaihto pöydän luo.

Hei eihän kellään ois mitään hyviä ohjeita noitten virkattujen hahmojen/pehmolelujen tekoon tai onko jotain kirjaa? Noita japanin amigurumeja vai mitä ne nyt on :D Netistä löytyy tosi hyvännäkösiä hahmoja muttei ohjeita. Plöh.

Ja täytyy vielä kommentoida; kyllä tuo höpsötys iskee näköjään myös tuleviin isovanhempiin. Mun isä on tehnyt jo syöttötuolin vauvalle ja suunnittelee pinnasänkyä. Äiti on kutonut jo pienet tossut ja nyt kutoo tilkkuja vauvan peittoon. Ja mun täti myös kutoi heti pienet sukat ja lapaset... Voi ihania. :)

Muoks: Voi kattokaa nyt näitäkin vaikka http://www.momandpopdesign.com/blog1/images/2008/04/09/amigurumi.jpg

Ateljee Margarethan nettikaupassa on virkattavien lelujen ohjeita tilattavissa, paljon muutakin käsityöhärpäkettä. Sain just vauvalle tulevan vuorillisen makuupussin ommeltua. Vuorikankaita en ole koskaan käyttänyt, joten purkamista tuli paljon vaan seuraava pussi onnistuis sit nopeammin [:)]

Jihaa!

Ei se innostus loppunutkaan syynnytykseen! Parin viikon sai puikot ja koukut levätä tuossa korissa... Vaaan.... aina ohi kävellessä hiplailin niitä haikeana. Sitten eräänä aamuna nostin Singerin jo pöydälle ja samalla tulin nostaneeksi sen käsityö innostukseni takaisin päivän valoon.

Nyt on jo tytölle tehty mekkoa ja housua. UUSIO MEKKO JA LEGGINGSIT.
-Itselle pipo ja kaulahuivi. TOSI HIENOT!
-Virkkasin Semmosen intiaani ponchon Venlalle kevääksi kun lankoja oli jäänyt... valkoista, vihreää ja pinkkiä
ja niitä lankoja on vieläkin, eli nyt tulossa tyyliin samansävyiset villasukat!

.... pitäisköhän tännekin laittaa kuvia tekeleistään...

Voi, kun toiset ovat niin ihanan taitavia. Itselleni on herännyt kanssa innostus tekemään jotain käsillä pikkuista varten. Koulussa tykkäsin kässästä kovasti, mutta ei ole paljoa sen jälkeen tullut tehtyä. Nyt olisi haaveissa virkata vauvalle torkkupeitto, mutta kun enemmän olen tutustunut tuohon kutomiseen ja ompelukoneeseen. Jotain kivaa kuviollista olisi upea osata, mutta ei meikäläisen taidot taida siihen riittää. Ellei joku satu tietämään mistä voisi löytää suht. helppoja ohjeita? 

Mä teen käsitöitä koko ajan.
saas nähdä teenkö myöhemmin jotain pikkuiselle. Löytyy valmiina jo joitakin villatakkeja ennestään.
joku kiva puuvillaneule olisi mieluinen.

Heissan!

Mä en vielä ole alottanut mitään käsitöitä, mutta todennäkösesti teen meiän vauvalle parikin peittoa. Kokemusta sen verran, että olen jo 4 kaverilleni vauvanpeitot kutonut ja tosiaan ajattelin omallenikin ainakin yhden kutoa ja varmaan ristipistoilla toisen. Meidän vauva syntyy siis syyskuun alussa. Onneksi oma äitini tekee ihan hirveästi käsitöitä, samoin mummi, niin mun ei tartte yrittää väkertää tossuja ja sukkia[:D] En ees koulussa saanut lapasia kudottua loppuun[:D] Peitot, pipot, säärystimet menee[:)] ompelukoneellahan mä teen sitten ihan mitä vaan, tosin vetoketjut ja napinlävet polttaa mun hermot samantien, mut niitä nyt ei vauvalle tartte laittaa[:D] tai jos tarttee niin mummi laittaa[;)] Ja luulen kyllä muutenkin, että lapsen isoäiti ja isoisoäiti on kyllä niin innoissaan, ettei mun tartte kun kertoa värit mitä saa käyttää, niin oven takaa löytyy valmiit vaatteet.

Viirukhan, et oo pihi! Sitäpaitsi ite tehty on sopiva!!!! Mullakin pyörii koko ajan mielessä sitä sun tätä, miten vois mitäkin vanhaa vaatetta uusia. LApselle, noin pienelle kun mulla, saa omista näteistä vaatteista kivoja juttuja. Esim puseron hioista tulee näppärästi housut ja siitä muusta osiosta oon väsänny mekkoja!!!! Ja SITÄPAITSI, joskus tarjousksesta saa vaatetta halvemalla kun kangaskaupasta kangasta. On siis tullu ostettua hulluja kuoseja ainoastaan jatkokäyttöön!!!

... Tuossa vieressä lepää kudin, josta valmistuu isännälle lapaset lämmittämään sormia, järvenjäälle pilkki-hommiin...

Kyllä käy kateeksi kun ihmiset osaa tehdä käsitöitä... [:(] Itse olin koulussa aina veiston puolella eli väsäsin niitä linnunpönttöjä ja maustehyllyjä poikien mukana.. Muutaman pannulapun ja kaulaliinan olen kutonut/ virkannut joskus, niissä ei nyt mitään ihmettä vaadita kuitenkaan ja mun kärsivällisyys niihin riittänyt just ja just. Ikävä tosiasia on, että oma äiti on yhtä kädetön kuin meikäläinenkin, joten sieltä on myöskään turha toivoa mitään kivaa tulevalle lapselle.. 

Blinga, osaisiks tehdä semmosen älypelin vauvalle? Puinen neliölaatikko, jossa nostettava kansi ja kannessa eri muotoisia reikiä, joista pitää pudottaa läpi oikean muotoinen palikka? Tuommoisen mä haluun mun vauvalle, kun itselläni sellaista koskaan ollut. 

No nyt minäkin sitten ostin eilen lankaa ja neulepuikot ja virkkuukoukun. Ajattelin ihan sellaisen yksinkertaisen kudotun peiton tehdä, johon sitten toivottavasti osaan virkkaamalla saada sellaisen nätin pitsisen näköisen reunan. Aika simppelihän tuo on, mutta nätti siitä toivottavasti tulee kuitenkin. Lanka on sellaista kivaa, jossa vaihtuu väri, niin saa jotain eloa tällaisella tavallisellakin neuleella. Ja onpahan sitten ihan omin kätösin tehty. [:)]

starletti, voi kun osaiskin tehdä tuollaisen... tekisin itsellekin! Mutta mä en ole tehnyt puutöitä sitten kouluaikojen, about 20 v  sitten-- joten vähän ruostuneet taidot! Taidan lähteä kirpparille metsästämään moista vehjettä..

Minulla ainakin innostus kasvoi vaan mitä enemmän olin raskaana. Aijempaa kokemusta on vähänlaisesti, yhden peiton olen kutonut kummipojalle ja ristipistoja tykkään tehdä. Otin sitten tavoitteeksi tehdä tulevalle lapselle kutoen kastepuvun [:D] jokuseen kertaan jo mietin et tuli liian iso pala haukattua, mutta ihme ja kumma se valmistui juuri ja juuri ajoissa ja olen siitä kauhean ylpeä (vaikkei nyt mikään priimatavaraa olekaan.. "Mitä, minäkö kriittinen omista töistä!" [:D]) Sain siitä kuitenkin hyvät kehut monelta [:)]
Nyt sitten on ihan tyhjä olo, kun ei ole mitään tekemistä [;)] Täytyy vissiin alkaa uusi projekti...

Takaisin