Mammahöpsöys ja käsitöiden tekeminen.

Värjäämisestä...

Eräs tuttavani värjäsi ainakin harmaantuneita puklurättejä, siis harsoja, Kool Aidilla. Jokin lastentavarakauppa netissä jopa möi Kool Aid -jauheita tyyliin 0,80e/pussi. Ja siis Kool Aidihan on amerikkalaista mehujauhetta, jota ei tee kyllä mieli juoda koska siinä on älyttömästi sitä väriainetta. Mutta värjäykseen oikein sopivaa [:)]
 
Tutkiskelinkin juuri netistä tuota Kool Aid värjäämistä ja todella helpoltahan tuo vaikutti! En vain tykkää mistään nettikaupoitsa tilailla mitän joten jos joku tietää mistä noita saisi ihan kaupasta ostettua niin olisin toosi iloinen! :)

Kyselin kangasväreistä myös Dylonilta ja he suosittelivat pesukone värejä. ovat kuulemma hellinpiä. :)

Meitin tuleva isukki oli todella tytyväinen isäinpäiväsettiinsä ja ihmettelikin missä välissä olen ehtinyt ne kutoa, tais tulla yllätyksenä, jeejeejee!
Tänään alotinkin tekemään huppumallista pipoa ja samalla iski hirmuinen himo tehdä pikkuiselle villatakki, tuntuu vain ettei ole mitään pehmoista lankaa kotona niin paljoa, mutta saas nähdä..
 
Moikkis!

Minä se oon vissiin pikkusen tärähtäny, mutta tuossa on seuraavana tulossa neulottu tonttulakki vauvalle. Kunhan saan tuon toisen villatakin valmiiksi.. Tein jo yhen marjapuuronpunasen nutun. Esikuvan vanha satu. Mutta, joku sano, että ultran arvioon sukupuolesta ei voi 100 % luottaa, niin piti tehä perään toinenkin, valkoinen!
 
Oliskohan jollain helppoja ohjeita takin neulomiseen?.
toisaalta en oo ite ikinä käyttänyt ohjeita, et osaisinko niitten mukaan tehä mut olis se kiva ainaki yrittää! :)
 
Mäkin oon innostunut kutomisesta ihan viime viikkoina ja joulupaketteihin on jo aika monet sukat valmiina.. :)

Nyt ois siis aika aloitella vauvalle jotain, ja ostinkin jo puuvillalangat valmiiksi. Haluisin tehä ihan perinteisen myssyn, joka siis sidotaan naruilla.. tietääkö kukaan mitään hyvää saittia mistä kutomisneuvoja juuri myssyille tai muillekin vauvanvaatteille löytyisi?
 
jaica, jos satut pk-seudulla asustelemaan/sulla täällä tuttuja, jotka voisivat postiin laittaa, niin Hgin keskustassa on Aikatalo (Ateneumin takana) jossa on sellainen jenkkikauppa, Behnfors muistaakseni nimeltään. Sieltä saa siis kaikkea jenkkiherkkuja, ja myös Kool Aideja värjäämiseen höpsähtäneet ystäväni käyvät sieltä hamstraamassa :)

Joskus muistan nähneeni myös jossian halpisketjussa, oisko ollu Saiturin Pörssi tms, jotain samantyyppisiä juomajauheita, joita voinee myös kokeilla?
 
SannaKoo kiitos vinkeistä, käynkin katsastamassa viimeistään ensi viikolla!
Tuli hämärästi mieleeni, että Saiturissa olisin joskus saattanut nähdäkkin vastaavia, täytyy tosiaan kokeilla jos sieltä löytyy.
Kuinkahan hyvin nuo värit pysyvät esim bodeissa joita pestään aikalailla?
 
Varsinkin tuolla Käsipaikan sivuilla on hyviä perusohjeita vaatteille ja eri neuloksille (nyppy. patentti, palmikko..). Ja jos yhtään taitoja löytyy, niin noista on tosi helppoa lähtemään muokkaamaan juuri omanlaista mallia, jota ei varmana tule kylillä vastaan [:D].
 
Itse en ole vielä päässyt vauvannuttuja neulomaan, kun ei ole vielä vauvanteossa tärpännyt, mutta miehelle ajattelin joulupukin konttiin tehdä huovutetut tumput. Ystävä sai äskettäin tyttären ja vauvalle ajattelin ommella Tilda-kirjan ohjeiden mukaan seinälle tai vauvasängyn päätyyn laitettavan lammaskoristeen, missä on kolme suloista froteelammasta. Kiva, kun jollain on vauva, jolle voi tehdä jotain ihanaa. [:)]
 
Olen käynyt lueskelemassa käsityöblogeja vuodatus.net:ssä ja blogspotissa. Niistä saa paljon vinkkejä, kun blogit on täynnä toinen toistaan ihanampia neuleita ja ompeluksia. Samoin löytyy paljon linkkejä erilaisille sivuille, joista saa lisää vinkkejä ja ohjeita.
 
Enpä voi väittää että omalla kohdallani käsityöinnostus liittyisi vain raskauteen, koska olen aina tehnyt kaikkea mahdollista käsillä. Jos ei pariin viikkoon pääse tekemään mitään, alkaa hermot menemään kaikesta mahdollisesta, kaikki ahdistaa eikä mikään ole kivaa. Sitten kun on taas neule tai ompelus tms. käsissä palaa tilanne normaaliksi. Tällä hetkellä odotan innolla että lapsi kasvaisi tarpeeksi isoksi, jotta pääsisin askartelemaan hänen kanssaan, vaikka raskausviikkoja on takana vasta reilu 10...
 
Sama täällä, Mirela! Sanoinkin jo meidän äidille pari viikkoa sitten, että mä jään kans eläkkeelle, kun työssäkäynti haittaa harrastuksia eli kaikenmoista ompelusta ja askartelua. Meidän äiti siis jää eläkkeelle vuodenvaihteessa.
 
Kun ei ole omia lapsia, olen kutsunut siskon tyttären taas viikonloppukylään askarteluseurakseni tai paremminkin ompeluseuraksi, kun meillä on tarkoitus ommella huopakankaasta ponchot ja koristella ne. [:)]
 
Tulikin tehtyä eilen taas muutavat uudet korvakorut ja kyllä nyt kelpaa.. toiset oikein pikkujouluteemalla, punamustat! :) ja maalailin samalla muutamat puuhelmet punaiseksi..
Villatakki on toosi vaiheessa, hihat sain valmiiksi mutta nooh.. muuten se taisi jäädä tuonne vain seisomaan..
Ehkä teenkin seuraavaksi taas "kypärämallisen" vauvapipon talveksi..
 
Voi hyvänen aika!
Minä löysin uudestaan ne ihanant vanhanaikaiset alakoulussa opitut ISOÄIDIN neliöt. pyörittelin langanpätkiä harmissani, kun en keksiny mitää tekemistä Ja PIM! nYT ON TEKEMISTÄ! Kaikki langanpätkät saa osoitteekseen virkkuuneliön ja myöhemmin torkkupeitteen.
Sellaisen, mikä niillä on siellä Emmerdalessa Dinglen perheen sohvan peitteenä! SE on NIIN hieno!!!
 
Joku muukin täällä innostunut Tildasta [:D] Oon oikein urakalla alkanut tekemään kaikkea mahdollista Tildaan liittyvää, joilla sisustaa vauvan huonetta. Aiemmin nuorempana olen paljonkin tehnyt itselleni vaatteita, mutta sen jälkeen en moneen vuoteen juuri mitään. Nyt taas raskaus taisi sekoittaa pään ja kauhea into tehdä omin kätösin tulevalle kullalle jotain pientä kivaa [:)]
 
Ompelimpas tänään itselleni ruskeasta fleecestä korvapipon ja oikein suloinen tuli.. jos omistaisin ompelu koneen ompelisin varmasti pikkuiselle suloisen fleece puvun.. mietiskelinkin jo tänään että täytyisikö aloittaa ompelemaan käsin mutta huomasin kuinka lopussa ompelulangat on...
Tekisi myös mieli alkaa kirjailemaan pikkuisen vaatteisiin kuvioita..
Voi että kun on kaikkea mitä tekisi mieli tehdä.. :)
 
Kävin tänään hakemas semmosesta kauppakeskuksen "hyväntekeväisyyskuusesta" lapun ja päätin neuloa sitten tulevan lahjan saajalle ainakin sukat ja lapaset. Saa joku pieni lapsi lämpösen lahjan. Ostin Novitan 7 Veljestä lankaa Martta-teemavärissä, vihreenä. Siitä tulee varmasti kivannäköset lahjat.
 
Oon kans ite huomannu, että käsityöt alkoi kiinnostaa miltei heti raskauden alussa.
Ikinä en oo oikein ollu mitenkään erityisen taitava tämmösissä, mutta kovasti tekee mieli opetella ja tehdä uudelle tulokkaalle kaikkea kivaa :) Oon kuullu tuttaviltani, että heilläkin on ollut omien
raskauksiensa aikana havaittavissa samanlaisia "oireita" :D . Taitanee olla melko yleistä.
Ne mammahormonit jyllää :)
 
Tällä hetkellä tuloillaan torkkupeitto, jonka parissa yövuorot töissä menee oikein
sutjakkaasti! :)
 
Virkattu torkkupeitto valmistui ennätys lyhyessä ajassa jo aikoja sitten. Tässä kerkisin jo pari päivää hermostumaan kun ei ollu MITÄÄN tekemistä.

No, mies ystävällisesti huolsi mun ompelukoneet. Nyt on sitten singeri surrannut lakanaa, peittoa, verhoa, pannumyssyä ja lappua ja pöytäliinaa.... Kun meni tää raskaus yliajalle.

Tässä taas istun... mitä seuravaksi alottaisin? Pukinkontiin tänään ompelin noita yllämainittuja herkkuja. Sitten virkkasin, purin ja neuloin ja purin... Ideat hukassa ja mamma kärsimätön! Telkkarin kattominen ei kiinnosta ja ulkona on kylmää ja pimeää.....
 
Takaisin
Top