Mammahöpsöys ja käsitöiden tekeminen.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jaica
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jaica

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Moikkelis moi kaikille,

Olen innostunut raskauden aikana tekemään erilllaisia käsitöitä, ja mietiskelinkin että  onko muut huomanneet, että käsitöiden tekeminen on alkanut kiinnostamaan vai oletteko aina tykänneet tehdä niitä.. Vai olenko ainoa..?
En löytänyt mitään keskustelua täältä ja ajattelinkin että kuinka mukava olisikaan jakaa tekemisiään teidän kanssa.

Mie oon aina ollut niin käsi kaiken neulomisen sun muun kanssa, että itse ei kyllä tule neulottua, tulevat mummit hoitavat sen puolen.. [:D] Mutta itse ajattelin kyllä sitten myöhemmin ommella kestovaippojen kuoria, reunapehmusteet kehtoon ja muutaman muun tekstiilituotteen, joista saa sitten itse tekemällä vähän säästettyä. [:)]
Itse kyllä tekisin enemmänkin, jos vain tuota taitoa löytyisi.. [&o]

Noh mutta eihän sen tarvitse aina neulomista tai virkkaamista olla! ;)
Ite oon kyllä innostunut neulomaan pienen pieniä tumppuja, töppösiä ja pipoja. Mukavia pikkuisia pehmoisia juttuja.
Ite en oikeen tule ompelukoneen kanssa toimeen, joten sitä en ole vuosiin käyttnytkään, enkä edes omista. Ompelin tosin Fleece kankaasta pikkuiset tumput ja pipon. Unipussukkaa/makuupussia varten tuossa on myös fleeceä reippaasti, että toivottavasti saan sen aikaiseksi. ja toivottavasti koneella ommeltuna tai sitten annan sen jollekkin muulle ompelua varten..

Hyvä tytöt!

Me on tuolla joulukuun odottajissa kilvan kilkuteltu puikkoja, sun muita vempaimia. Se on varmasti niin, että kun joutuu väkisin hiljentää tahtia, niin ärhäkämmät tarvii jotin tekemistä! Käsitöitä tehessä tuntee olevansa tuottava! ...ja se on  NIIN MUKAVAA!

Mulla jo jonkin moinen keko just noita töppösiä ja pipoja. Viimesenä villityksenä villahousut!

Sais nuo ompelukoneet huoltoon, niin suhaisin vielä parit pussilakanat ja kehdon pehmusteet. Tiiä sitte kerkiinkö, kun tuo kalenteri näyttää päivien hupenevan!!!

Minä olen aina tykännyt tehdä ristipistotöitä, välillä enempi välillä vähempi.
Kun tulin raskaaksi, niin tilasin heti päiväpeiton pinnasänkyyn, mihin tulee sellainen suurehko kuva ristipistoilla. Toivottavasti mummot ja iso-mummot hoitaa nuo kutomiset yms, kun olen itse niissä melko surkea. Tai harjoitustahan se vain vaatisi. [:)]

Kovasti tekis mullakin kaikkee kutoo, virkata tai ommella mutta olen armoton poropeukalo. Koulussa rättikässässäkin taisin saada yhden kokonaisen työn valmiiksi (olisko ollu joku patalappu...). Jos sitä vaikka alkais reenaamaan sitten :D

en aikasemmin osannut villasukkaakaan kutoa, kantapään tais tehdä mutsi joskus vuonna kivi ja nappi, kun tuo piti koulussa pakon edessä väsätä. Varsi tais olla ainoa minkä tein ihan itse, ja sekin taidettiin purkaa pois, kun oli kuulemma niin ruman näköstä jälkeä [:D]
Kun muutama vuosi sitten, aloin odottamaan esikoista, päätin kutoa hänelle sellaisin villa-asun missä hattu, takki, lapaset, sukat ja housut. Taisin sen vauvalehdestä joskus bongata ja uhkarohkeena sen alotin. Ihme ja kumma, sain sen jopa tehtyä valmiiksi, kylläkin juuri viikkoa ennen syntymää, mutta kuitenkin.. Ei se nyt niin vaikeeta ollut, kun vaan saa hyvät ohjeet ja lukea osaa [;)]

Miulla on hirmuinen käsityövimma kanssa, mutta koska olen suurimmassa osassa käsityön lajeja ihan täysi käsi, niin olen sitten seurannut vierestäni kun äitini tekee [:)] Hän on aina ollut käsityöihmisiä ja tosi taitava.

Minä olen saanut vavelle aikaiseksi ainoastaan villasukkia ja vaippaimuja, ja torkkupeitto virkaten on hyvässä vauhdissa (yksi iso mummonneliö eri värein). Mumma sitten on ollut ahkera vaippojen ja villahousujen teossa. Yhdessä väännettiin kantoliina.

Käsitöissä on kyllä Sitä Jotain, harmittaa kovasti kun ei juuri perusjuttuja enempää osaa eikä sitten taas ihan niin hirveä himo ole tullut että väkisin opettelisi...

Mulla on aina pysyny puikot, virkkuukoukut, neulat yms. käsitöihin liittyvät jutut hyvin käsissä. On sitä tässä elämän aikana tullut muutamat villasukat, lapset, pipot ja kaulahuivit neulottua. Mihinkään isompaan olen harvemmin ryhtynyt, koska tunnen itseni ja suhteellisen lyhyen pinnani [:)]. Niin ja tää mun kutominen on ihan kausiluonteista. Painottuu siis syksyyn ja talveen. Ompelukone onkin sitten harvemmin käytössä...

Vauvalle en ole vielä kutonut/virkannut yhtikäs mitään, mikä on aika yllättävää, koska kyllähän niitä pieniä villasukkia yms. valmistuisi aina pari illassa. Torkkupeittoa olen aloittanut tekemään, mutta siitä puuttuu vielä aika monta palasta, että se olisi valmis. Kaippa se olisi jo valmis, jos ei tarttis käydä päivisin töissä. Itsellä kun aikaa tuohon mammalomaan on vielä reilu 5 viikkoa...

Niinpä, ei sen pelkkää neulomista ja puikoilla heilumista tarvitse olla, sen takia mainitsinkin myös tuon ompelemisen sitten joskus myöhemmin.. [;)] Mutta tosiaan paprikan kanssa samoilla linjoilla, onneksi on sukulaisia jotka hoitavat nuo neulomiset sun muut, niin itse voi keskittyä ompelukoneella surruttamiseen. [:D]

Innoistuin eilen jatkamaan isyyspakettia ja aloitin tossujentekemistä pikkuiselle.
Laitan isyyspakkauksee pipon, tumput ja tossut samaa sarjaa. Hirmuisen vaikeaa vain koittaa tehdä noita mieheltä salassa..
Äitini oli ostanut myös kankaita pikkuiselle lakanoita varten ja lupasi ommella ne valmiiksi.

Liiri,
minua on kiinnostanut tuo kantoliinojen ompelu hurjasti, mutten oikein vain tiedä minkä muotoisia kannattaisi tehdä, putkiloita vai iha huivin mallisia. Olisiko sinulla vinkkejä.? :)

Mukava nähdä kuinka keskustelu alkoi heti toimimaan ja en ookkaan ainoa höpsähtänyt.. Mun tekis hirmuisesti mieli alkaa neulomaan jotain takkia/pukua pikkuiselle, mutta omaan vain niin niin huonot hermot noiden isompien töiden kanssa. Saas nähdä kuinka käy.
Jokin kuukausi sitten kun Anoppi kävi hän toi minulle kassillisen "jämälankoja", voi että sitä iloa ku on saanut kaivella erivärejä ja paksuisia lankoja..

Tämä mamma on kyllä kilkutellu puikkoja jo ennen raskauttakin, mutta nyt on monta työtä odottamas jonos. Tosin, joulun lähestyminen aiheuttaa lisää kilkutusta, haluan (tänäkin) jouluna tehdä itte lahjat suurimmalle osalle lahjansaajista. Juniorille en oo tehny vasta ku lapaset ja lakin. Mutta kun joululahjat on valmiit, teen haalarin ja villasukat. Kakskin haalaria on puolittain tehty, mutta en tykännykään niistä, joten teen kokonaan erilaisen, pikkasen mallia tuunaten [:D]

jaica, no käyttömukavuudesta en osaa vielä sanoa yhtään mitään, mie tein ihan liinanmallisen. Olisikohan sillä mittaa reilu 5m ja leveyttä vajaa 70cm.

Kangaskaupasta yritettiin ettiä mahdollisimman fiksu pätkä kangasta, eli siis että se joustaa yhteen suuntaan, mutta ei toiseen. Löydettiinkin sellainen n. 3m x 150cm kokoinen trikookangas jämäpalaosastolta.

Leikkasin kappaleen kahtia ja ompelin yhdeksi tosipitkäksi huiviksi. Keskisauman kohdalle ommeltiin vielä erillinen tasku vähän vahvistamaan liitosta ja huivin päihin tehtiin tereet, niin on helpompi hahmottaa missä ne päät kulkee.

Samalta se tuntuu, kuin kaupassa hiplatut trikooliinat, mutta kokeilemalla selviää että onko se fiksu. Tekeminen oli ainakin niin helppoa, että ei kaduta yhtään. Ja hintaa liinalle tuli alle 15e [:)]

Olen ompelukonetta tykännyt käytellä ja ajoittain tulee neulomis-inspiraatioita. Nyt olenkin miettinyt kovasti, mitä sitä voisi tehdä. Tosin hiukkasen vielä olen jarrutellut itseäni, koska pessimisti-peikko istuu vielä olalla.

Moikka!

Hei, onkos kukaan innostunut ns. kierrätys taikka uusio tekemisestä?
Minä kun en millään raaski heittää oikeestaan mitään pois.... Kasat kasvaa ja kasvaa! Edellisessä muutossa täytin itku kurkussa uffin laatikoita. Mutta nyt on taas tuota tilaa ja  nurkat alkaa täyttymään...

Asiaan: ajattelin siis leikellä vanhoista aikuisten vaatteista pikkusia vaatekappaleita. Esim. tuolla on pari mukavaa villapaitaa, puuvillaneulosta. Hihoista saa kivasti n.60 cm käyttöpöksyt! ym. Kirppiskamoista en viiti lapselle ommella uusioo, mutta omista kyllä. Sitten tulevalla isällä on pari mukavaa "safari"-paitaa joista haaveksin jänniä haalareita... Taskut ja kaikki rensselit on sopivasti kulahtaneita.!!! Jos tuo mies ei enempää laihduta, niin uskallan napata ne karheat paidat..

Aikuisten lakanoista puolittamalla tulee pari pikkulakanaa, pussilaknaa, tyynyliinaa. Jos kuosi vaan osuu kohdalleen. Aattelin mielenkiinnosta pyörähtää kattoo nuo Jyskin mainostamat flanelli lakanat. Halavalla kangasta, vaikka UNIPUSSIIN.

Leimaannuinko nyt täysin hörhöksi? Onkos täällä muita?

Mies on kieltäny multa tässä loppuraskaudessa naulaimen, sahan ja porakoneen käytön. Ikävä ihminen : )
Olisin muuten jyystänyt puusta, jämä laudoista, joululahjoja. Pikku hyllyköitä ja kynttilä vasuja...  Harjausta, hiontaa ja vahaa päälle. Toivottavasti saan luvan tehdä kynttilöitä. (oon sääsätäny niitä kantapaloja keittiön kaappiin, nuhruseen pusiiin....)

PS. LIIMAPYSSY(kin) ON IHANA!

maarinen tuo kuulostaa niin tutulta, paitti usein mun tekis mieli tehdä ennemmän kuin on aikaa tai ideoita syntyy mutten saa niitä toteutettua.

Olen maalaillut pikkumiehellemme bodeja. Bodit hankittu kirpparilta ja kangasmaalit tuolta askartelulaatikosta, joten mitään ei niitä varten tarvinnut ostaa. Ottaa vain bodin ja lähtee maalaamaan saattaa olla paperilla  joku tuhruinen piirros ja sitten siitä syntyykin bodin pintaan joku veikeä eläin. :)
Tuossa nuo vieläkin vieressä roikkuvat, yhteen pitäisi tehdä vielä tassunjälkiä lisää ja muut olisivatkin silittämistä varten.

En ole aikoihin uudisvaatteita, tai noh tehnyt vanhoista uuteen käyttöön uuden mallisia, mutta toivottavasti se taas herää. Yhteen aikaan tykkäsin pestä villapaitoija oikein vanuttuneeksi ja lämpöiseksi (90 asteessa) ja sitten leikellä ja omella niistä pippoja, tumppuja ja tossuja.. Täytyis varmaan käydä kirppikseltä ettiin jokun kiva iso villapaita ja tehdä. Samasta paidasta sais tehtyä vaikka unipussinkin,taikka jonkun villatakin pikkuiselle, kuhansa vaan tarpeeksi isonpaidan löytää.

Uusiokäyttöön ajattelin ottaa ainakin flanelliset, loppuupiereskellyt pussilakanat ja tehdä niistä kapaloita. Unipussukallekin voisi löytyä materiaalia, jos jaksaisi etsiä ompeluohjeet.

Mie kun olen vähän semmoinen että mieluummin heitän kiertoon turhakkeet, kuin säilön niitä, niin uusiokäyttö tahtoo olla vaikeampaa...

Vähemmän minäkin olen viime vuosina säilönyt vaateita kun on ollut niin monia muuttoja, mutta muita askartelutarvikkeita on kertynyt laatikollinen.
Ennen ne olivat lipastossa, mutta täytyi tyhjentää lipastosta tilaa lapsen vaatteille. Tosin katsotaan koska pesen ne ja laitan lipastoon joten monta hyllyä on jo valmiikis tyhjennetty, mutta sieltä löytyi vaikka mitä ja on taas uusia ideoita ja materiaaleja.
Koruja olen myös viime vuonna tehnyt ja kaikki käyttämäni korvakorut ovakin omatekeleitä. Tykkään niin keveistä puukoruista!

moi!

täällä yks käsityöhullu ilmoittautuu mukaan. ideoita ja aikaa olis, mutta ei saa aikaseks. se on paha ongelma. puikot ja koukut pysyy kädessä toooosi huonosti, mutta silti tuossa on yks neulopehmolelu tulossa, hitaasti, mutta melki varmasti. :)
ite tykkään eniten tuosta paperin kanssa pelleilystä ja maalaamisesta, joten tauluja tulee varmaan tehtyä taas vähän liiankin kanssa. tilkkupeitto on suunniteltu, mutta kankaita en oo hankkinu ja saa nähä saanko sitä tehtyä tässä kolmessa kuukaudessa... bodyja voisin kyllä kans maalailla enemmänkin. yhden oon tuossa jo tehnyt. pitäis vaan hommata perus valkoisia tonne varastoon. samoten pehmoleluja voisin ommella vaikka kuinka, mut avokki vois huomauttaa asiasta pian, jos koti täyttyis pehmolaumasta. ;) hihi!
mutta joo, aina oon tykänny tehdä ja ei tää raskaus oo sitä ainakaan hidastanu yhtään.

hauskaa iltaa!

Sain tossut muutama päivä sitten valmiiksi ja tuolla ne odottavat sunnuntaita.. nyt on siis samaa settiä tumput, pipo ja tossut :) (Melkein salassa tehdyt)

tänään vihdoin eläinbodin valmiikis. Onneksi ei ole mikään kiire noitten kanssa ja työt saa "lojua" vaikka viikkokausia että jatkaa taas. Ite käytän mielummin värillisiä ja vaikka esim. raitabodyja kun maalaan noita.. toisaalta, ei meltä löydy kuin muutaman valkeabodi muutenkaan.

Onko kellään kokemusta lastenvaatteiden värjäämisestä...?
Mulla olis tuossa pieni kasa vaatteita, jotka ajattelin värjätä ja olenkin miettinyt, että voiko vauvanvaatteet värjätä ihan noilla "perushalpismarketti" kangasväreillä esim. kuumavärinapeilla. Vai onko ne liian stydejä pikkuisen iholle.. hmm netistä oon koittanut tukiskella mutta en oo löytänyt oikestaan ollenkaan tietoa niistä.

Takaisin