Mamilta mamille :) Kysymyksiä ja vastauksia sekä vinkkejä (aihe vapaa)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tata87
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No joo, muut täällä keskustelevat imetyksestä ja neuvolasta ja minä täällä edelleen pusken eteenpäin synnyttämättä, mutta otanpa osaa d-vitamiinikeskusteluun:)

Esikoisen kanssa saatiin neuvolasta Jekovit-tippoja. Ihmettelin suuresti miten pariviikkoinen osasi irvistellä niin innokkaasti d-vitamiinille kunnes itse maistoin... Voi video, kossukin on herkkua verrattuna siihen myrkkyyn. En tiedä antavatko sitä enää, mutta vaikka antaisivatkin, niin enpä tule sitä tarjoamaan. :smiley-ashamed005

Varmasti jokaiseen asentoon on joku kätkytutkimus. Kyljellään ja selällään, valvontalaitteen kanssa myös mahallaan :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kyljellään ja selällään nukkuu, useimmiten kylkiasennossa vuoronperään vasen ja oikea. :)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Tai siis.. meillähän ei juuri nukuta mutta silloin harvoin kun nukkuu niin näin :D nyt on menny muutamia öitä ettei nuku juuri ollenkaan eikä itkeskele vaan semmost vaikerrusta eli varmaan massu herkillä..

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Meilläkin on painittu tuon nukkumisasennon kanssa. Neuvolasta ja synnäriltä saatujen ohjeiden mukaan nukkuu selällään niin että toista kylkeä on hieman "kohotettu" peiton avulla. Mut neiti itse hilautuu nukkuessaan lopulta kokonaan selälleen niin että pää on kuitenkin sivulle.

Meilläkin pulautellaan (ja runsaasti) vaikka kuinka röyhtäyttäisi ja yrittäisi pitää pystyssä toveroisen ennen makuulle laittoa. Mut hyvin on puklut valuneet sivuun vaikka ei enää kyljellään nukukaan =)

... On muuten uuppanan nukutus vaikeaa öisin. Kun imettää ja nukuttaa jne niin siinä menee monta tuntia yössä. Yökukkuja mikä yökukkuja x) Yöllä jaksaa olla hereillä sen 5-6 tuntia helpostikin. Saisi olla pikkuinen rakas enemmän päivällä hereillä seurustelemassa että ei öitä tarvisi valvoa :D

Tsempit teille yökukkujien vanhemmille! :)

Mä laitan poitsun kyljelleen nukkumaan, vaihdan joka kerta kylkeä, mutta yleensä se poitsu selälteen sieltä kehdosta löytyy. :D Pää on kuitenki aina sivulle kääntyneenä.

Kyljellään meilläkin nukutaan. Välillä toisella ja välillä toisella. Osaa kuitenkin aika tehokkaasti kiemurrella itsensä siitä selälleen tai mahalleen, joten yleensä tungen peittoa tms.selän taa, jotta ei ihan selälleen pääsisi ja yritän laittaa kädet ja jalta niin,että ei kunnolla sinnekään pääsisi ,mutta välillä poika on silti äitiä pätevämpi. :p En muuten muista,että me oltaisiin saatu synnäriltä tai neuvolasta oikeen mitään ohjeita ks.asiaan. o_O

eipä meillekään synnäriltä tai neuvolasta sen kummasempia ohjeita tuon nukkumisen suhteen annettu ku selällään...o_O puklailee tuo meidän neiti kans reippaasti ja hirmu usein raukka vielä syönnin jälkeen hikan saa mikä ei tietenkään helpota puklailua :rolleyes: sivulle kyllä valuttelee hyvin puklut vaikka selällään nukkuukin... ja yöt menny tähän asti aikas helposti 2-3 kertaa heräillessä syömään ja aamusta ja aamupäivästä sit seurustellaan pitempiä aikoja :) tässä vaan alkaa oottelemaan et alkaako kohta koliikki oireet tai jotain..liian helposti menny tähän asti:rolleyes:

Ikeasta saa edullisesti hyviä pusseja, ovat ainakin toimineet meillä erinomaisesti!

Minäkin olen harkinnut sellaisen unipussin hankintaa. Ensin meinasin että ostaisin tarroilla toimivan kapalon, mut ei enää se innosta. Niissä näyttää olevan erilaisia paksuuksia ja kokoja. Vielä kun löytäisi omalle pienelle sopivan =)

p.s On niillä kyllä uutena hintaa :o Mitä nyt kyselin lastentarvikeliikkestä ja tutkin netistä niin aikas paljon saa kukkaroa kaivella mun mittapuulla mut jospa olisi hintansa väärti ^^

Viesti poistettu. :)

Last edited by a moderator:
rupesinpa tuossa eilen pohtimaan kun neiti oli rinnassa kiinni 3 tunnin ajan vähän väliä ja uudestaan että pitäisiköhän sitä ostaa varalle jotain lisämaitoa... tähän asti täysimetyksellä menty ja hyvin riittänyt, mutta eilen meinasi pakokauhu iskeä kun tuntui rinnat ihan tyhjinä olevan ja tyttö vaan rinnassa roikkuu ja hiukan itkeskeli:eek: ei ollut synnärillä tai neuvolassa mitään puhetta asiasta kun tosiaan hyvin riittänyt tähän asti,märkiä vaippoja reilusti ja tyttö tyytyväinen...:rolleyes: liekö tässä nyt hermostuu turhasta mutta kuitenkin...:smiley-ashamed005
ja onko sitten lisämaidoissa jotain eroja?

tulipahan vielä mieleen että kuinka muilla on tuo palautuminen synnytyksestä sujunut? itse selvisin muutamalla tikillä mitkä nyt sitten irtosi...tai en tietääkseni ole narun pätkää syönyt ja housutkin ihan ehjät..:laughing005 jotenkin kuvittelin että kun sanottiin tikkien sulavan itsestään pois niin että ne olisi vain jotenkin kadonneet...o_O hmmm no onneksi tuo vuotokin on jo vähentynyt niin että pikkuhousunsuojilla pärjää ja ei tarvitse joka vessa käynnin yhteydessä olla vaihtamassa:rolleyes: saisi kyllä jo loppua niin voisi uskaltautua tuon miehen kanssa jotain harrastamaan..:wink

Samoilla linjoilla täälläkin kuin Kyfi5218530. Vuoto on vähenemässä ja paikat paranemassa, ainakin vähitellen :)

Minulla tosin tuli 2. asteen repeämä ja lisäksi väliliha vielä leikattiin (näin kätilö selosti) joten tikkejä on runsaasti x/ Pahus kun jälkitarkastus on vasta tammikuun puolessa välissä joten ennen sitä ei kyllä uskalla harrastella mitään miehen kanssa vaikka mukavaa se olisikin.... ^^

Välillä tosin, varsinkin jos olen käynyt liian reippaalla kävelyllä tai kantanut jotain painavaa niin alkaa sattumaan alavatsaan ja sit se kipuileekin jonkun päivän tai pari :O

Kyfi5218530: Älä heti ainakaan panikoi vaikka rinnat tyhjiltä tuntuisi ja lapsi kokoajan syömässä. Mitä noita imetyslappusia luin, niin tulee useampi "kausi" kun laps tilailee maidontuotantoa suuremmaksi jolloin päivän tai pari on vähänväliä rinnalla ja rinnat voi tuntua tyhjiltä. Kohta maidontuotanto kuitenkin yleensä vastaa tilaukseen ja tilanne palaa "normaaliksi" eli lapsi syö taas harvemmin ja vaikuttaa tyytyväisemmältä. Itse pohdin aivan samaa n.viikko sitten, mutta lapun luettuani rauhotuin ja noin siinä suunnilleen kävikin. Pari päivää ja muistaakseni yhden yön tuntui olevan rinnalla kokoajan. :rolleyes: Nyt tulee taas maitoa sellasella tahdilla,että olen vähän lypsänyt pakkaseenkin sitä. :)

Missä vaiheessa petipuuhia periaatteessa voi ruveta taas harrastamaan? Mulle laitettiin myös pari tikkiä ja sanottiin,että niiden pitäisi sulaa parissa viikossa ja voi näkyä vaikka pöksyissä mustina hämähäkkeinä :wink, tai sitten lekuri poistaa tikit jälkitarkastuksessa. En ole havainnut yhtäkään mustaa hämähäkkiä. :confused: Jotenkin on siis hieman epävarma fiilis siitä onko tikit varmasti irti vaiko ei ja tulee fiilis,että jos eivät ole niin voi yhdynnässä tulla aikast kivulias ylläri. :eek: Mutta toisaalta kiristelyä ja nipistelyä ei kyllä ole enää tuntunut. Muuten olen palautunut ja toipunut ihan hyvin. Joku tuolla totesi kilojenkin jääneen laitokselle, WAU!! Mulla tuli 22-23kg extraa raskauden myötä ja laitokselle jäi n.12kg. Nyt vielä 9kg ylimääräistä, mutta kun suunta on alaspäin vaikka syö minkä kerkiää ja käy vain vaunulenkeillä ja imettää, niin en tosiaan kanna noista murhetta vielä. :grin Katsotaan sitten keväämmällä/jälkitarkastuksen jälkeen miltä vaikuttaa. :wink

Mulla tuntuu koko ajan, että rinnat olisivat "tyhjät", eivät siis ole missään vaiheessa pinkeät. Nyt kuitenkin viime viikonloppuna oli se tiheänimunkausi, niin sen päätteeksi rinnat olivat pinkeät! Nyt taas tasoittunut. :) Tiedän kuitenkin vauvan saavan tarpeeksi maitoa, koska syödessä kuulen hänen nieleskelevän. Ja vaikka rinnat tuntuvat tyhjiltä, niistä saattaa valua maitoa. :D Tiheänimunkaudet ovat yleensä 3 ja 6 vk:n iässä ja 3 ja 6 kk:n iässä. :)

Mä ymmärsin, että petipuuhia voi alkaa harrastamaan heti kun jälkivuoto on selvästi vähentynyt ja itsestä tuntuu siltä että voisi kokeilla. Mulla haluttais niin kokeilla jo petipuuhia, mutta mies ei suostu ennenkuin jäkivuoto on loppunut kokoaan. Tällä hetkellä siis pärjään pikkuhousunsuojalla, joka päivä ei välttämättä edes tule mitään, mutta seuraavana taas. Ärsyttävää. -.-

Mulle tuli yksi tikki, enkä ole missään vaiheessa tuntenut mitään kiristystä, tms. uskon sen jo sulaneen pois. Uskon Lotte, että tikit ovat jo sulanneet, jos ei tunnu kiristelyä, tms.

Kiloja tuli 18 ja nyt on lähteny 13. Enempää ei sitten taidakkaan itsestään lähteä, koska siinä se nyt on yli viikon pysynyt. Nyt olen alkanut vaunuilla kunnolla, kun sain tuplat. Eilen kävin noin 4km lenkin yhteensä ja tänään vähän vielä pidemmän. Ei tunnu mitään vihlontoja missään, on aivan "normaali" olo. :) Pakko yrittää lenkkeillä ja pitäisi saada tuo syöminenkin kuriin. Joulun jälkeen viimeistään!

on tää hyvä saada vertaistukea, huomattavasti rauhallisemmalla mielellä :) tosiaan tyttö onkin juuri 3vk:n iässä niin ilmeisesti nyt sitten tuo tiheän imun vaihe niinkuin sann3 mainitsikin... rinnat itsestä tosiaan tyhjiltä tuntunut muutaman päivän mutta kuitenkin pissaa tulee ja riittää puklailtavaks astikin niin kaipa sitä riittävästi kuitenki tulee :)
jostain lueskelin että petipuuhia periaatteessa voisi harrastaa heti kun siltä tuntuu, mutta ei kuitenkaan suositella jälkivuodon aikaan tulehdusriskin takia... tai ainakin pitää sitten kumia käyttää.. :rolleyes:

Meidän pieni nyhverö on vähän "limaisen" oloinen :( Sairaalalle soitin ja sain ohjeeksi käyttää nyt ens alkuun kotona pikkuniistäjää ja keittosuolatippoja. Jos olo pahenee uuppanalla jotenkin niin sit päivystykseen.

... Olenkohan tehnyt nyt jotain väärin vai mistähän sekin nuha/alkava nuha nyt pukkasi.... Toinen on vasta 3 vko vanha niin kamalaa kun ressu rohisee ja nenä menee tukkoon väliinsä =(

Onko teillä muilla vauvat sairastelleet miten (nyt jo isommaksi kasvaneet tai nämä uudet tulokkaat)?

Toivottavasti ei ainakaan pahene tuosta että voi hengittää hyvin....

Takaisin