Maidon kerääminen ja pumppaaminen

Lyydia

Asioista perillä oleva
Heinäkuunmammat 2015
Tammimammat 2018
Ajattelin tehdä tälle aiheelle oman ketjun, jos se herättää muissakin pohdintaa. :) Olen siis toisinaan pumpannut maitoa pakastimeen ja käyttänyt maidonkerääjää. Minulla on Aventin pumppu ja monikäyttöisiä purkkeja maidolle. Mietin vain, täytyykö ne purkit, kerääjät yms. keittää joka kerta, vaikka ne olisi pesty astianpesukoneessakin? Olen ne tähän asti kuuliaisesti keittänyt, mutta tuota keitettävien puhtaiden astioiden kasaa katsellessani rupesin tätä pohtimaan. Toisaalta ei paha homma, mutta menee siihenkin aikaa kun monta satsia joutuu keittämään.
 
Mä oon keittäny niin kauan kun ei kiinteitä vielä vauvalle anna, mutta mä oonkin ehkä vähän hysteerinen noiden kanssa :grin Tai siis en joka käytön jälkeen oo esim. pumppua tai rintakumia keittänyt, kerran päivässä vaan ja välissä pessyt käsin huolellisesti.
 
Mä hommasin kanssa Aventin sähköpumpun kun oon kuullut ja lukenut siitä niin paljon positiivista palautetta.
Nyt vaan odottelen, että ipana syntyisi niin pääsisi käyttämään sitä. :rolleyes:
 
Joo mä kyllä tykkään siitä! Ainoa vaan et se on melko kovaääninen, mutta ei oo kyllä häirinny vauvaa vaikka nukkuis vieressä kun pumppaan. Enemmänki miestä :D
 
Oon päässyt pumppaamaan täällä sairaalassa Aventin sähköpumpulla. Vauvaa en saa siis imettää, niin kauan kun verensokerit (mun ja vauvan) on sekaisin, koska pitää tietää millilleen paljonko maitoa vauva saa.
Mut pumppuun oon ollut tosi tyytyväinen, täytyy ehkä hommata kotiinkin sellainen, kunhan ensiviikolla sinne saakka päästään.
 
Mut uteliaisuudesta: millaisia määriä maitoa pumppaatte ja imetättekö myös vauvaa?

Itsellä ekana päivänä (eilen, vauva kahden vrkn ikäinen) maitoa tuli kerralla alle milli, tänään on jo päästy noin kymmeneen milliin/pumppauskerta. Maidon nousu olisi toki ollut luonnollisempaa, jos olisin saanut vauvan synnytyksen jälkeen rinnalle.
 
1477789_728654467251082_2264053250219999323_n.jpg



Anteeksi kuvaspämmi, mutta tännekin tämä. :wink
 
Mä jouduin alkaa pumppailemaan kun päästiin kotiin, maito ei noussut.
Nyt pumppaan kerralla n.60-90ml.
Annan omaa maitoa siis myös pullosta, koska tuo imettäminen ei tahdo onnistua, taaskaan.
En tiedä onko vauvan imuote väärä koska nännit on kivuliaat ja tuntuu että imee vain nännin yläosaa, ei haukkaa suuhun kunnolla.
Otin rintakumit avuksi, arvatkaa vain suostuuko niiden kanssa syömään?
Nyt sattui ihan perkeleesti myös kumien kanssa.
Korviketta meillä on kaapissa varulta, valitettavasti multa ei ole imetys onnistunut edellisiltäkään joten odotukset ei ole kauhean korkealla :sad001
 
Minä en vaan heru pumpulle. 20ml yhteensä saan pumpattua, enempää ei heru. Vauva ilmeisesti saa kuitenkin vielä maitoa, ainakin nielee vaikka olisi juuri pumpatulla rinnalla. Korviketta menee edelleen ja turhauttaa tuo ettei saa omaa maitoa pumpattua, saisi syötettyä omaa maitoa korvikkeen sijasta. Aventin käsikäyttöinen pumppu käytössä, sähköistä ei ole vara hankkia.
 
minulla jostain syystä oli ensimmäisen viikon ihan tuhottoman kipeät nännin päät ja rikkikin menivät. vauvan imuote oli koko ajan mielestäni kunnossa, oikein isolla suulla ja huulet tötteröllä imi, mutta tästä huolimatta kipu oli kova. en ottanut mitään apuvälineitä käyttöön ja reilu viikon jälkeen nännit alkoi parantua itsekseen imuotteen ja syöttämistiheyden muuttumatta. ainut mikä muuttui, oli syömisen kesto aina kerralla, ensialkuun meni puolisen tuntia tai kolme varttia, nyt 10 min - 15min. olin jo tuskissani että joku mättää, kun joka paikassa luki että imuote on väärä jos nänneihin sattuu.
 
Mulla on nännit kans tosi kipeät, kaikki hoitajat ovat kuitenkin kehuneet vauvan imuotteen olevan tosi hyvä. Eiköhän siihen vaan mene aikansa, että rinnanpäät tottuvat vauvan imuun. Tänään siis kolmas päivä lapsen syntymästä, ja imetystä kahden tunnin välein maidon nostattamiseksi.
 
Pumppasin just pari päivää sitten ekat maidot pakkaseen. Jotain 100ml tuli kevyesti, kun mimmi tilas maitoa tauotta ja sit maito nousi ja mimmi päättikin nukkua reilut 4h putkeen. Ja minä annan nukkua. Ei ton kans tarvii rytmistä haaveillakaan pariin kuukauteen...
 
onko jollain ainu medela base käsikäyttöistä tai aventin mikähän-lie-perus käsikäyttöistä rintapumppua käytössä? ne kaks löytyy meidän prismasta ja toisen laitan sit ukon ostamaan , en vain osaa päättää kumman.. ja muutenkin käsikäyttöisistä rintapumpuista, onko kova vaiva? kannattaako sijoittaa ennemmin 100e vähintään lisää että saa jonkin sortin sähköisen version?
 
Aventin pumput ovat kovin kehuttuja yleensä, Ainun ei niinkään. Itse kyllä kovasti tykkäsin käyttää Ainun sähköistä. :) Se, kannattaako sähköisen hankinta, riippuu siitä, kuinka paljon tulee käyttöä. :) Toki on niitäkin, jotka tykkäävät vallan suuriakin määriä pumpata käsikäytöisellä.
 
Ite tykkäsin aventista esikoisen kans, ihan käsikäyttöinen oli. Nyt siis se odottaa tuolla ja sain tutulta myös ainun sähkökäyttöisen mutta odottaa vielä testaamista (ja vauvaa..)
 
Terkkari sano et ei heti kättelyssä kannata sijoittaa sähköseen että jos ei sitä sitte vaikka käytäkään, kehotti sijoittamaan käytettyyn käsipeliin.. Voipi sitten sijoittaa kalliimpaan jos hirveesti pumppailee..
 
Kiitoksii , näillä puheilla sit aventin käsikäyttöseen sijoitamme :smiley-angelic003
 
Puoliso kävi tänään hakemassa kaverilta Aventin käsikäyttöisen pumpun. Vaikka on käytetty, niin silikonit on sen verran hyvässä kunnossa, et saan sillä vartissa 30-40ml ulos rinnoista, kun taas sairaalan sähköisen imuteho jää heikommaksi.
Pystyn pumppaamaan noin kolmasosan vauvan maidontarpeesta, loput menee korvikkeena. Imuotetta ei olla ees päästy harjoittelemaan vauvan kanssa, joten luulen et korkeintaan osittaisimetykseen päästään kotona.
 
Mulla kun nousi maito niin sitä tulee nyt niin hirveästi, että vauvan nukkuessa rinnat pakkautuu ihan kivikoviksi, eikä vauva pysty tarttumaan niihin ja saa raivarit kun hamuaa ja hamuaa muttei saa otetta. Tai ainakin oletan että huuto johtuu siitä :D Kävin ostamassa aventin perus käsipumpun että saan vähän rintoja pehmeämmiksi ennen imetystä. Aamulla jouduin käsin lypsämään "paineet pois" että vauva sais tissistä kiinni ja raasu huusi vieressä lypsämisen ajan :D Nyt päivällä pumppailin pariin kertaan ennen imetystä niin johan alkoi tissi maistua :)
 
Takaisin
Top