Maaliskuun vauva kuulumisia!!!

Kävin just lähikaupassa ja sielä ei ollut kuin nutrilonin ja nannin ha jauhetta tän ikäsille. Eipä ainakaan nutriloniin ollut juurikaan eroa hinnassa. Päätin siis ostaa nannia ihan valmiina 500ml pakkauksessa :)
Mä oon aina vähä ottanu varaslähtöä ja alottanut noita kiinteitä vähä päält 3kk iässä :rolleyes: Eikä mitää ikinä tullut. Ennen kuulemma kiinteät aloitettiin 3kk. Keskimmäinen joi lehmänmaitoa jo 7,5kk iässä, hups!:p Yhtä hyvällä menestyksellä sekin meni :) (En kyllä neuvolassa tästä maininnut kuin 10kk iässä kun kyseli ruokailusta :grin )
 
Cherry87, vauvaa ajattelin viedä vyöhyketerapiaan kun joku täällä mainitsi että voisi auttaa noihin unipulmiin. :) Olin ihan liian aikaisin iloinen hyvistä päikkäreistä vaunuissa, koska eilen kun yritin lähteä vaunuilemaan alkoi kauhea huuto jota en saanut loppumaan edes mummun konsteilla. :sad001 Tänään en sitten uskaltanut edes yrittää vaunuilua. Sydäntä särkee kun toinen huutaa niin että kyyneleet valuu silmistä. Kovasti haluaisin kyllä vaunuilemaan ja muutenkin ihmisten ilmoille, en tiedä miten vaunuista saisi tytölle mieluisammat. Tyttö on kyllä todella vähäuninen, täytyy ottaa neuvolassa ens kerralla puheeksi. 3 kk neuvola onkin tällä viikolla, onneksi.

Me aloitetaan myös muskari, ja huhtikuussa vauvauinti. Haluaisin myös johonkin babymuokkaukseen, mutta ehkä yritän ensin saada vain itseni raahattua sinne salille... :oops:

Meillä mennään edelleen täysimetyksellä, vaikka tyttö varsinkin iltaisin raivoaa rinnalla. Hän siis raivoaa vaikka maitoa tulisi niin että sitä valuu suupielistäkin. Tosin se on kyllä totta että iltaisin sitä harvemmin tulee niin paljoa. Te jotka olette imettäneet kävellessä, oletteko siis pitäneet vauvaa kantoliinassa vai miten se on onnistunut?
 
Ihan vaan nappaan mun tavalliseen imetysasentoon ja tissin "valmiuteen". Jos kerkee lähtee käveleen ennen kunnon raivaria niin tarttuu yleensä aika nopeesti kiinni. Joskus sitte menee hetki rauhottumiseen. Ottaa yleensä kiinni kun vielä vähän itkua tuhertaa kunhan ei oo ihan hysteerinen. Jos on kovin raivoissaan niin saataan kävellä hetken neiti olkapäällä mistä sitte kippaan rinnalle.
Yritän kyllä aika nopeesti päästä sitte istumaan kun eihän sitä kauaa jaksa toista kannatella siinä. Eli kantoliina ois varmasti kätevä tuossa, mutta kun meillä on jo hyvä reppu niin en viittis liinaakin hankkia. Ja en varmaan jaksais sitä ruveta sitomaan siinä vaiheessa ku toinen vetää herneet nenään kun tuo nopeus tuntuu olevan valttia :D
Joskus annan tutin välillä ja kokeilen imetystä uudelleen kun neiti on hetken lutkuttanu tuttia (se kun yleensä kyllä kelpaa).

Ootko Ninnu kokeillut kapaloida? Meillä se rauhotti nukkumaan mutta ei tosiaan ollut ihan noin hankala tilanne sillon.

Ilmoitin meidät nyt huhtikuussa alkavaan vauvauintiin. Pitää käydä ostamassa molemmille uimapuvut :/
 
Ninnu, kuulostaa todella surkealta tuo teidän pikkuinen :oops:. Toivottavasti on vyöhyketerapiasta apua :).
Mä oon muutaman kerran kokeillu tota kävellessä imettäessä. Se yleensä onnistuu vaikka ei muuten tissi kelpais. Otan tissin paljaaks ja toinen kämmen pojan pään ja niskan alle ja toinen pepun alle. On muuten todella raskas asento kantaa, mutta silloin tällöin tota ehkä jaksaa... Siinä asennossa poika näkee mitä ympärillä tapahtuu, jolloin jaksaa imeä rintaa, kun saa samalla kattella maisemia :grin. Sitten kun meen istuun, niin poika vielä hetken jaksaa olla rinnalla, kunnes tajuaa, ettei enää ookkaan niin mielenkiintoset maisemat :grin.
 
Ninnu, meillä vissiin makuuasento tuntuu välillä ikävälle (ainakin on tosi pulautusherkkä, et oisko jotain sellaista) ja vauva on ylipäätään huono nukkuun päiväunia.. välillä käy vaunuissa (kunhan vaunut vaan liikkuu koko ajan) mut välillä ei.. kantoreppu on ollu hyvä, se on siitä ihmeellinen et usein jos vaunuissa itkettää ja sylissäkin, niin kantorepussa tuleekin uni vaikka asento olis suunnilleen sama mikä sylissä ilman reppua ei auttanu.. ja sen kans on ihan kätevää ulkoilla ja vauvan saa laitettua siihen suht nopeesti ja helposti. (itkevää ja kiemurtelevaa vauvaa on hiukka haastavaa mulle ainakin saada hyvin sidottavaan liinaan) Pitää vaan siinä laittovaiheessa koko ajan hytkyä että vauva ei kampea mihinkään kummaan asentoon vaan rentoutuu ja asettuu reppuunn kunnnolla..
 
Muokattu viimeksi:
Itsekin kävelen ihan vain vauva sylissä ja samalla taputtelen pepulle.. Joo, on tosiaan aika raskasta ja herneet vetää heti kun istahtaa.. Koitan kuitenkin jotain saada imetettyä ja korviketta lopuksi..
 
Meillä myös kantoreppu on varma konsti saada neiti hiljaseksi. Manduca käytössä ja on kyllä kätevä... Luulen että tykkää siitä puristavasta tunteesta koska tykkää muutenki sylissä olla niin että pidetään tiukasti kiinni.
 
Huomasin tuossa että panadolilla on myös oraaliliuos pikkulapsille... Onko kukaan kokeillut? Itsestä tuntuu että tuolle meidän neitoselle liuoksen antaminen olisi helpompaa kuin suppo.
 
annushka ja muutkin.
Itse olen sairaanhoitaja ammatiltani mutta sain saman ohjeen kyllä myös apteekkihenkilökunnalta jo esikoisen aikana.

Noi lapsille annettavat lääkkeet menee silleen että suppoja kannattaa käyttää toisaalta vaan sen aikaa kun on pakko eli kun vauva ei osaa nielaista suun kautta annettavaa lääkettä. Aika suuri osa supon sisältämästä lääkeainesta jää imeytymättä = ei vaikuta kunnolla. Eli heti vaan jos mukula osaa niellä ruiskulla / lusikalla annetun lääkkeen niin suosittelen kyllä antamaan sitä.

Toki tässäkin on sitten se kääntöpuoli että jos on kovin kipeä muksu niin se suuhun lääkkeen antaminen on ihan törkeen vaikeeta (kokemusta on) :P
Mutta selkeesti suun kautta annettuna lääke vaikuttaa paremmin.

Henk.koht. mielipide on että se supon laittaminenkin on jotenkin inhaa puuhaa...
Esikoiselle annoin Panadolia mikstuurana jo siinä 3-4kk iästä eteenpäin kun kiinteitäkin aloiteltiin.
Pienihän se määrä jokatapauksessa on eikä sitä tartte kerralla sinne suuhun laittaa.

Tässä siis mun kokemus aiheesta oraaliliuos vs. suppo. :)
 
Vihdoinkin saan aikaiseksi kirjoittaa, joka päivä kyllä tulee luettelua kirjoituksia.

Mua kovasti ihmetyttää, että miten teidän joidenkin vauvat voivat nukkua noin pitkiä yöunia (joku taisi mainita jopa 14 tunnin unista). Nukkuuko teidän vauvat omassa huoneessa/omassa sängyssä/perhepedissä vai miten? Eikö maratonunien aikana ole vaippa jo fuskannut ja vauva herää siihen? Itse olen ollut tyytyväinen kun poika on alusta asti nukkunut mun mielestä hyvin eli noin 4-6 tunnin pätkissä. Aamuisin saattaa nukkua lyhyempiä pätkiä. Poika ei öisin ole koskaan huutanut niin olen luullut, että hän on ns. hyvä nukkuja. Välillä pojalla on kakat tulleet yöllä ja joskus vaihdan pissivaipankin yöllä kun on niin täysi jo. Mahapuruihin ei mielestäni poika heräile. Aina kun jäbä herää yöllä niin tissi hänelle kyllä kelpaa. Poitsu nukkuu nykyään omassa huoneessa ja omassa sängyssä. Annan lisämaitoa tissin lisäksi noin 3 kertaa päivässä ja määrä on kerralla 120 ml. Lisämaidon annan yleensä aina tissin lisäksi ja ennen unia.

Vinkkejä otetaan vastaan miten yöunia saisi vähän pidennettyä :wink

Ps. pojalla ikää kohta 10 viikkoa
 
Meillä Onni 3kk nukkuu pinnasängyssä meidän huoneessa. Kuukauden ajan ja vähän ylikin on nukkunu 9h yöunta heräämättä. Ei ole vaippa falskannut oikeastaan kertaakaan kun ei kyljellään suostu enää nukkumaan. Ihan tyytyväisenä yleensä herää, siis ettei heti välttämättä edes ole ruokaa vailla. Onnin yö on 23-08 yleensä, +-1h.
Korvikkeella ollaan meillä. Syö 160-200ml 7-8 kertaa vuorokaudessa ja iltaisin syö aina tiheämmin.

Mä olen tosi tyytyväinen näihin yöuniin :) Esikoinen nukkui 1-2 tunnin pätkissä ekat 4-5kk. Joten tää on suorastaan luksusta tää tämmönen :)
 
Heh täälläkun vedetään 8-10h yöunia :) se on nii vauva kohtasta, toiset alkaa nukkuu yöt läpi jo ihan pienenä, toiset kun kiinteät alkaa ja jotkut vasta 1 vuotiaana :) että ei niihin uniin voi aina vaikuttaa :s

Sent from my RM-875_eu_finland_208 using Tapatalk
 
Käkkiäinen, se taisin olla minä joka mainitsi niistä 14h yöunista (jotka oli siis vain kerran) :P
Pääsääntöisesti siis mennään 11-12h yöunilla. En sitten tiedä että MIKSI tyttö nukkuu niin hyvin, mutta kai toiset vaan alusta saakka tarvii kunnon yöunet :) päikkäreitä ei sit nykyään nukutakaan kovin hyvin. Yleensä max.tunnin pätkiä.

Mutta siis niin kuin olen aikasemmin kirjoittanut, niin myös veljeni nukkui kuulemma vauvana synnäriltä saakka 12h yöunia, että kait se on joku sukuvika ^_^

Ja semmonen jännä huomio, että meillä tyttö syö tosi vähän ja nukkuu senkin eestä sitten. Tarviihan ne vauvat/lapset untakin kasvaakseen, niin ehkäpä meidän Fiona sitten syömisen sijaan on päättänyt kasvaa isoksi tytöksi nukkumalla ;D Niin ja siis aina herää tosi tyytyväisenä, ei siis koskaan itkien. Aina on iloinen ja hymyilee kun äiti kurkkaa pinnikseen, eli siis meillä nukutaan pinniksessä joka on meidän sängyn vieressä :) niin ja vaippa on muutaman kerran falskannut aavistuksen, mutta yleensä ei.
Niin ja meilläkin vedetään korvikkeella, että sekin saattaa olla osasyynä että saa massun ehkä paremmin täyteen kun useimmat rintaruokinnalla, toki onhan niissäkin vaihteluja. Ja tytön ilta-annoksetkaan ei ole mitään päätä huimaavia. Tänään esim iltapalaksi 110ml. Koko päivän saldo ehkä 500-600ml, joten pieniruokainen on...
 
Onhan nuo nukkumiset tosiaan vauva kohtasia ja myöskin kausiluontoisia :) Yhtäkkiä saattaa alkaa heräilemään öisin tai nukkumaan pitkiä unia :) meillä keskimmäinen vaistosi minut samassa huoneessa ja alkoi heti nukkumaan 10h unia kun siirsin omaan huoneeseen 2.5kk iässä. 6kk alkoikin sitte heräilemään öisin..
Mä olen nyt saanut tämän neidin nukutettua syliin ja siirrettyä omaan sänkyyn useana iltana jo kello 21-21.30 jeee!!! Aina sen 5,5h nukkuu ja herää syömään. Ei tarvi valvoa puoleenyöhön ja nukuttaa tissille viereen (eli tästä huomaa kuinka yhtäkkiä muutos voi tapahtua.) Meinasin tuota omaa huonetta testata, kuhan vielä seuraan jatkuuko tää näin hyvin.
 
Käkkiäinen: Kyllä toi teidän poika mun mielestä kuulostaa ihan hyvältä nukkujalta. Mä ymmärtäisin sen "huonon" nukkumisen sillä tavalla, että heräilee monta kertaa yössä ja itkeskelee, hankala saada uudestaan unille jne.. Kaverin poika esimerkiksi opettelee juuri liikkumaan ja heräilee tunnin välein huutamaan eikä rauhoitu heti. Että sitä mä kutsuisin huonoksi nukkumiseksi. :eek: Tuonne toiseen ketjuun kirjoittelinkin meidän unijutuista. Poika nukkuu siis pinnasängyssä meidän sängyn vieressä. Nukutetaan sinne, otan yösyötölle viereen ja laitan takaisin pinnikseen.
 
Meillä uni rytmi muuttui kanssa kerralla, äidin mielestä vain olisi saanut jatkua entisellään nukkumisen puolesta :rolleyes: Eli ennen mentiin nukkumaan viimeistään 23-24 aikoihin ja herättiin 5 aikoihin syömään ja jatkettiin unia 8 asti kunnes noustiin. Sit ruvettiin yrittämään poitsua aikaisemmin unille ja onnistuttiin pikku hiljaa eli unille mentiin viimeistään 22 aikoihin ja herättiin 2-3 aikoihin ekan kerran syömään ja sit 6 aikoihin ja 8 ylös.. Nyt reilu viikko sitte ollaankin alettu heräilee 1-2tunnin välein ja voin sanoa että alussa kysy äidiltä jaksamista kun tottu nukkuu pidempiä pätkiä:confused: Unillekin asetutaan jo ysiltä.
Päivällä nukutaan ulkona vaunuissa parhaillaan 4 tuntia kerralla sitte paitsi sisällä nukkuu päivisin vain puolen tunnin pätkiä :p
 
Mun mielestä noi Käkkiäisen pikkusen nukkumiset kuulostaa kyllä ihan luxukselta :grin.

Meilläkin siis todella tyytyväinen pieni poika ja heti herättyään naureskelee ja nukkuu mun mielestä tosi hyvin. Mutta hänen pitää herätä kuitenkin syömään yölläkin 2h välein :grin. Onneksi yleensä tissillä jo nukahtaa, ettei tarvi syönnin jälkeen nukutella. Nostan siis pinniksestä (meidän sängyn vieressä) mun viereen syömään ja sitten ruokailun jälkeen takaisin omaan petiin. Illasta ennen nukkumaan menoa syö satsin korviketta (ei suostu tästä tavasta enää pois, enkä ole yhtään pahoillani) noin 150-200 ml ja nukkuu yön ensimmäisen pätkän vähän pitemmin. Tissimaidolla ei siis pärjää kuin kaksi tuntia, mutta en jaksa yöllä lähteä lämmitteleen korviketta ja olen ajatellut, että sen mitä nyt vielä viihtyy tissillä, niin sen verran siinä olkoon :).

Mutta siis tämä ollut ihan alusta saakka pojan rytminä ja nyt noin 11-12 viikoinen.
 
Joo o ei kyllä meilläkään neiti nuku täyttä yötä, vaikka kuinka yritetty täyttää masu vellin ja maidon sekotuksella. Herää aina vaan, mut vaan sen kerran :) 3 kuukautta kun tuli tässä täyteen, on aikaistanut nukkumaan menoa ja menee yöunille jo 20-21 aikaan, nukkuu sinne kolmeen noin ja sitten syödään 200 milliä korviketta ja jatketaan unta. Herää nykyisin 07 (mä oon aivan kuollut siihen aikaan :grin) Kattellaan usein kännykästä kuvia ja naureskellaan niitä heti aamutuimaan. Sellainen muutos myös tullut, ettei nuku enää pitkiä päikkyjä vaunussa?! (Ennen parahaimmilaan viisikin tuntia) Nyt parina päivänä nukkuu n puoli tuntia, eikä enää jatka!? Äskenkin nostin neljännen tutin laiton jälkeen sisään, kun killitti hereillä vaan. Kovasti juttelee näinä päivinä, ei taida malttaa nukkua :grin Juttelee ja viihtyy pitkään itsekseenkin sitterissä :) Nyt on äiti ihmeissään, kun suunnitellut kotihommat jää, kun neiti ei nukukaan tottuneesti muutamaa tuntia päivisin...no pääasia että öisin, ainakin vielä ..
 
Meillä mennään nukkumaan illalla klo:20-21 ja siinä n.klo: 02.00-02.30 herää syömään tytteli ekan kerran..sit aamulla n.klo: 6-7 syö uudestaan ja jatkaa unia..nukkus varmaa aamulla pidempäänkin mut mä herätän viimestään 8.30 jotta nukkuu päikkärit sitten isompien kanssa yhtä aikaa ja siinä ollaan hyvin pitkälti onnistuttu..

päiväunet nukkuu ulkona ja aika hyvin nukkuu, jonkun verran on kyllä katkonaista...on jotenkin nyt kahen viikon aikana ollut kovin herkkä äänille :confused: olisko jokin herkkä kausi menossa :D onko muilla vastaavaa??

Mulla ens viikolla se psykologilla käynti..vihdoin 6 viikon odotus ohitse...rankkaa on ollut mutta olen senkin edestä kuluttanut lenkkipolkuja..jännittää miten se menee..

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Tääl on ainakin tota samaa että on alkanut herkäksi äänille.. aikasemmin niillä ei ollu mitään vaikutusta. Muutenkin on nyt heräilly enemmän ja joka yö ainaki kerran syömään ja nukkunu päivällä vaan pikku pätkiä. Taitaa olla niin innoissaan kaikista uusista taidoista kun on oppinut käsittelemään leluja ja laittamaan ne suuhun, kääntymään kunnolla ilman pitkää ähellystä kumminkin päin, pöristelemään huulilla ja hihkumaan ihan muutamassa päivässä ja vatsallaan koittaa mahdottomasti änkeä eteenpäin.. ei malta nukkua ja luulen että näkee vilkkaita uniakin, on se sellasta härväystä nukkuessa.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top