Maaliskuun mutinat

Nyt oon hoitovapaalla, mutta esikoisesta jäin kesälomalle toukokuun alusta, kun kesäkuun alusta jäin mammikselle ja tykkäsin kyllä. Olin tosin jo huhtikuun joutunut saikuttamaan, niin työnantaja oli vain tyytyväinen, että pidin kesäloman alta pois. Onhan tuolta äitiysloman kuudelta kuukaudelta kertynyt sitten sitä lomaa myöhemmin pidettäväksi. :)

Miten olette miettineet äitiysloman aloituksen? Itselläni olisi mahdollista jäädä 31.7. aikaisintaan äitiyslomalle (50 vrk ennen la). Meillä työnantaja maksaa 3kk palkan, joten tuo houkuttelisi kovasti. Aijon olla kotona pitkään, ei ole kiire palata töihin. Mietin kuitenkin että kannattaako tuo aikaisin pois jäänti? Miten te muut teette ja miksi? Lopustahan se on pois jos aikaisin aloittaa, mutta nyt huokuttelisi nauttia(/kärsiä?) rauhassa viimeiset kuukaudet raskaudesta ja kun on vielä kesäkin niin olisi varmasti ihanaa aikaa.

Ite jään aikaistetulle, koska oon hoitovapaalla. Loppupäästähän se on aina pois.

Mä pidän kolme viikkoa kesälomaa juhannuksesta, sit 2 viikkoa töitä ja heinäkuun lopussa äitiyslomalle. Meillä työnantajan vaatimus on että 2 viikkoa pitää kesälomaa pitää ennen äitiyslomaa. Loput saa säästää. Pidän itse 3 viikkoa koska aattelin et on kiva olla lomalla jos/kun on vielä jokseenkin toimintakykyinen. Äitiyslomastahan ei sitten tiedä kuinka tukala on olo.
Itse en harkitse tota varhennettua koska silloin tippuu kotihoidontuelle niin aikasin. Jos en ole työkuntoinen niin sitten haen saikkua loppupäässä mieluummin. Mutta jokainen tyylillään!

Mä pidän kolme viikkoa kesälomaa juhannuksesta, sit 2 viikkoa töitä ja heinäkuun lopussa äitiyslomalle. Meillä työnantajan vaatimus on että 2 viikkoa pitää kesälomaa pitää ennen äitiyslomaa. Loput saa säästää. Pidän itse 3 viikkoa koska aattelin et on kiva olla lomalla jos/kun on vielä jokseenkin toimintakykyinen. Äitiyslomastahan ei sitten tiedä kuinka tukala on olo.
Itse en harkitse tota varhennettua koska silloin tippuu kotihoidontuelle niin aikasin. Jos en ole työkuntoinen niin sitten haen saikkua loppupäässä mieluummin. Mutta jokainen tyylillään!

Mitä tarkoitat tuolla kun sanoet että niin aikaisin? Eli 20 pv aikaisemmin kuin jos jää vasta kun on pakko?

Itse lomailen pari viikkoa toukokuun alussa. Sitten en tiedä, mutta säästän luultavasti loput 16 päivää myöhemmin joskus vanhempainvapaan päätyttyä. Mutta mites raha-asiat menee kun vuosilomalain mukaan vuosiloma on palkallista vapaata..?

Ajattelin jäädä mahdollisimman myöhään äitiysvapaalle. Kaikki raha tarpeen kun mies opiskelee ja etuudet vähenee syksyllä :/

Itse ajattelin pitää 20 päivää lomaa ennen äitiysloman alkua. Tosin työnantajan puolelta jäi vielä epäselväksi saanko säästää 8 päivää vai joudunko pitämään kesällä kaikki 28. Varhennetulle äitiyslomalle en ole jäämässä, koska se olisi toisesta päästä pois ja mielummin silloin on kotona. Tosin mulla voi muutenkin käydä niin että joudun saikulle aikaisemmin.

Just sitä tarkoitin Anniina että sen verran aikasemmin loppuu vanhempainraha mitä aikasemmin jää äitiyslomalle. Eli juuri se 20 päivää. Samat rahathan ne sinänsä on, mutta mieluummin otan palkkaa siihen 30 vrk ennen laskettua aikaa kuin että tipun aiemmin jo vähemmälle rahalle. Saako tästä selityksestä mitään tolkkua? :grin

Ite palaan maanantaina hoitovapaalta töihin ja ajattelin jäähä varhennetulle, minimoin sairasloman mahdollisuuden ja saa esikon kans viettää vielä elokuun rauhassa ennen vauvan tuloa :) kun palaan hoitovapaalta näin lyhyeksi aikaa en koe reiluksi että saikuttaisin/jäisin yllärisaikulle vaan kiva että voidaan minä että työnantaja vähän ennakoida sitä loppukesää. Jos joudun kuitenkin saikulle ennen sitä niin sitten täytyy jäädä.. lomathan kertyy kuitenkin äippäloman aikana eli ensi vuodelle on taas täyet lomat odottamassa. Jään siitä vielä vuodeksi hoitovapaalle mut säästetään että pärjätään, vaikka itse äploma loppuukin aiemmin keväällä.

Eikös ne lomat kerry nykyään vain 6kk ajalta eli ei tule ihan täydet lomat? Vaan oonko itse ymmärtänyt väärin.

Kesäkuussa pidän 1vkon lomaa+toisen vkon ylityövapaita, jotta päästään reissuun. Säästän loput vuosilomani äippäloman loppuun, näin saap olla kotona elokuun alkuun joka taas helpottaa hoidon alotusta :-)

Nojoo, työpätkä 4kk ja 6kk äippäloman alusta nii kertyy sinne silti jotain.. olipas ikävä yllätys, esikosta kerty täydet :eek::confused:

Sitä vähän itsekin ajattelin, että kiva kuitenkin pitää vähän kesälomaakin, kun ei voi tietää, mitä sitten äitiyslomalla enää jaksa tehdä. Itselläni on töissä menossa sellainen projekti, että heinäkuu on muutenkin melkein ainut mahdollinen lomailukuukausi, joten lomaa on hankala ottaa äitiysloman kylkeen.

Täytyy vielä jossain vaiheessa ennen lomakautta selvittää, mitä teen erään koulutuksen kanssa, jota suoritan työn ohessa, kun viimeiset lähipäivät osuvat melkein laskettuun aikaan, että kai ne voi jotenkin korvata, jos ei satu pääsemään paikalle :)

Minä en ole vielä päättänyt, että miten teen. Hoitovapaalla sillä ei sinänsä ole mitään merkitystä. Jos tuntuu taloudellisesti tiukalle, haen varhennettua. Muuten 30vrk..

Viime raskaudessa jäin vasta, kun piti jäädä, mutta silloin olikin tiedossa, että olen sairauslomalla viimeistään rv28 alkaen. Jäin töistä pois jo rv24 eli ei olisi ollut mitään järkeä jäädä varhennetulle. Ehdin olla 9 päivää äitiysvapailla, ennen kuin tytöt syntyivät.. :D Hyvä niin. Jäi loppupäähän enemmän!

Takaisin