Maaliskuun mutinat

7aimen meillä poika 3v (erittäin kova dinofani) oletti vauvan tulevan samanlaisesta munasta kuin dinojen vauvat :joyful: Katotaan kuinka pettynyt hän on syyskuussa kun saadaankin ihan vaan ihmisvauva :hilarious:

Mä aloitin raudan. Toisessa neuvolassa todettiin se, mikä siis verikokeessa rv 10+ löytyi eli hemoglobiini vain 112 ja rautakuurille. Vähän hassu kyllä, kun th suositteli aloitusannokseksi 50 mg rautaa, mutta apteekissa kaikki tabletti- ja kapselimuotoiset valmisteet olivat 100 mg ja sellaisia, ettei sais puolittaa. En oikein usko, että tässä olotilassa (oksettaa moni ruoka, vaikka pahoinvointi on onneks jo helpottamassa), menisi muut alas (oli siis jotain tippoja ja muuta nestettä), joten oon nyt ottanut sen 100 mg. Ei kai siitä voi haittaa olla, näin pähkäiltiin farmaseutin kans. Esikoisen raskausaikanakin jouduin syömään rautaa tupla-annostakin pitkään.

Pitäis pikkuhiljaa kertoa tulevasta sisaruksesta lapsille. Lisäks ollaan menossa yhdessä lomalle mun äidin kans loppuviikosta. Vielä en haluais äitille kertoa, niin ei ehkä lapsillekaan. Ainoa vaan, että vähän huolettaa, jos äiti huomaa asioiden tilan. Onneks ei oo mikään rantaloma, vaan ihan hiihtoloma pohjoisessa. Nyt rv 15+2.

Itellä oli kans hemoglobiini 112 ja kovaakin pyörrytystä välillä. Terkkari sano ettei tarviis rautaa heti alottaa, et voi kokeilla eka ruokavaliolla. Mut voi alottaa 50 mg jos oireita. Aloitin kyl heti mutten oo muistanu joka pv ottaa. Jotenki hankala miettii sen tabun otto muiden lääkkeiden ja maitotuotteiden kans. Ottanu illalla ennen nukkumaanmenoa mut välillä unohtuu. Moni kaveriki sano et alotti lyl heti raudan tollasella hb:lla. Itel hb yleensä tosi hyvä.

Semmoista mietin, että mikäli imetys Ei onnistu tai sen haluaisi lopettaa suht aikaisessa vaiheessa.. Kauanko maito säilyy pakkasessa hyvänä? Varmasti korvikkeet ovat hyviä mutta tarkoitus olisi tehdä ruoat myös lapselle mahd pitkälti itse, kuten itsellenikin teen :)

3-6kk on maidon pakastusaika. :)

Tosin jos imetys ei onnistu, yleensä on vaikeuksia myös saada pumpulla maitoa. Tällöin pakastus ei tietenkään onnistu.. :/

Ja vaikka imetys hetken aikaa onnistuisikin (itellä 1kk), niin pumpulla ei välttämättä tule yhtään mitään.

Mulla ollut molempien kanssa ongelmia imetyksessä ja maitoa vaan ei tullut tarpeeksi. Esikoisen kanssa lisämaitoa alettiin antamaan jo synnärillä kun paino laski liikaa. Pumpulla en saanut ikinä kuin tippoja pullon pohjalle.
Nyt toivoisin tietty sujuvampaa imetystä, mutta eikai siihen itse oikein voi vaikuttaa..

Itse ekaa imetin n. 3-4kk. Luulen että silloin imetys kaatui myös osin omaan tietämättömyyteen ja periksi antamiseen. Kakkosta ja kolmosta imettänyt 1v2kk. Kenenkään aikana en ole oikein pumpulle herunut. Melkeinpä parhaiten jopa sain käsin lypsäämällä. Tosin niitä kertoja ei sitten olekaan ollut monta vaan oon ollut lapsessa aika kiinni ensimmäisen vuoden.

Onko muut muuten saanut neuvolassa sellaista imetyksen ohjauksen suunnitelma paperia? Sen pohjalta keskustellaan neuvolassa imetyksestä raskauden edetessä ja vauvan synnyttyä. Tuollainen täällä oli ihan uutena. Hieman vastaavanlainen juttu oli 2008 Ruotsissa kun siellä kakkonen syntynyt.

Minä en neuvolasta saanut yhtään mitään tukea imetykseen ja sen onnistumiseen.. :( Korviketta käskettiin vain antamaan, että olisin saanut nukkua enemmän. Olinhan minä väsynyt, kun ensimmäiset viikot ehdin nukkua 3-4h vuorokaudessa, vaikka joka välissä yritin silmät laittaa kiinni. olisin silti kaivannut enemmän tukea siihen, miten tytöt olisivat oppineet imemään itse tehokkaammin, kun eivät syntyessään jaksaneet syödä itse rintaa. Korviketta en halunnut antaa muutenkin mahavaivaisille keskosille, kun oma maito kerran riitti oikein hyvin. 4kk meillä meni opetteluun, kun en vain antanut periksi ja sen jälkeen eivät pullosta enää mitään edes huolineet, vaikka lisämaidot aloitettiin jo synnytyssalissa. Imetin 1v2kk, kunnes tytöt itse lopettivat.

Esikoista imetin 4kk, lopetin kun en enää jaksanut jaksanut jatkuvaa tissittelyä ja korvikkeella jatkettiin. Jos olisin tajunnut pyytää/neuvolasta tarjottu parempaa ohjausta mm. tiheän imun kausiin niin olisin varmasti jatkanut pidempäänkin.
Kuopusta täysimetin 6kk ja 10kk ikäisenä hän itse lopetti tissittelyn. Pumppaus ei ole kummankaan aikana oikein onnistunut ja ajattelinkin kokeilla seuraavan kanssa sähköllä toimivaa pumppua, niillä lukemani mukaan saattaisi herua maitoa paremmin :)

Toiset heruvat pumpulle, toiset eivät. Kannattaa kyllä kokeilla vielä sähköversiokin! :) Minä sain todella hyvin pumpattua. Tosiaan ensimmäset 4kk pumppasin kaikki tyttöjen maidot ja vielä ohi pakkaseen. Sen jälkeen vain varamaitoja. En tiedä, mitä olisin tehnyt, jos pumppaaminen ei olisi onnistunut..

Niin kovasti toivon, että imetys onnistuu tämän seuraavankin kanssa. Vaikka siinä vauvassa onkin silloin paljon kiinni, on imetys parhaillaan kuitenkin niin helppoa ja vaivatonta. Ruoka on aina mukana ja aina tarjoiluvalmista. :)

Onkos kaksosia tulossa kenellekään? Tuli vaan mieleen... :)

Vaikka siinä vauvassa onkin silloin paljon kiinni, on imetys parhaillaan kuitenkin niin helppoa ja vaivatonta. Ruoka on aina mukana ja aina tarjoiluvalmista. :)

Ite taas koin imettämisen ahdistavaksi ja hankalaksi. Mut voi olla, että ne odotukset kun ei maidon nousemattomuuden/loppumisen myötä täyttynytkään, niin siksi mielikin teki imetyksestä hankalaa. Syytän myös mun yli-isoja riippareita, joiden takia kaikki imetysasennotkin oli hankalia.

Mut eniten kyl neuvon suhtautumaan imetykseen avoimin mielen, ettei tipu pilvilinnoista, jos imetys ei onnistukaan. Nyt toisen kanssa lähdetään oletuksesta, ettei maito nouse nytkään synnytyksen käynnistyksen vuoksi ja pullolla mennään, ja jos imetys onnistuukin pidempään, niin se on vain positiivista :happy:

Esikoisen paino ei sairaalassa noussut vaikka kuinka "imetin" ja lisämaidolla mentiin. Hän vain nukkui rinnalla, eikä imenyt yhtään. Pyysin itse kokeilla pumppua (sitä ei mulle ehdotettu) ja maitoa tuli hyvin. Haettiin heti kotiin päästyä sähköpumppu ja syötettiin enimmäkseen pullosta. Yritin kuitenkin joka päivä imettää. Avuksi otettiin rintakumi, koska mun nännit oli niin matalat, ettei se reppana saanut otetta. Alkoihan se sitten sujua ja parin kuukauden jälkeen imuote oli sen verran parantunut, että rintakumin pystyi jättämään pois. Imetin viimeisen kerran, kun esikoinen oli 1v 1pv ikäinen... hän lopetti itse :)

Mä muistan myös miten esikoisen kanssa oli alkuun vaikeeta imetys. Hän otti rinnan suuhun ja yritti ilmeisesti imeä muttei tapahtunut mitään ja kamala raivari tietty päälle :( sitten muistin keskustelupalstoilta lukeneeni nännikumeista ja sattuipa sellanen kaapissa olemaankin kun ihana huutonetin myyjä oli sellaisena yllärinä pakannut ostamani lastentarvikkeen kylkiäiseksi - johan alkoi lapsi syömään ja kumistakin päästiin lopulta kuukauden-parin jälkeen kokonaan eroon :)

Mä en esikoista pystynyt yhtään imettämään ilma nännikumia. Oli niin matalat nännit että niistä oli vaikea saada otetta.
Maidon määrä mulla ei vaan lisääntynyt vaikka imetin ja imetin niin olisinko sit 2-3kuukauden jälkeen lopettanut kokonaan. Kuopuksen kanssa muistaakseni jo aikasemmin.
Nyt niin kovasti toivoisin sen onnistuvan. Viime synnytyksen jälkeen kätilö ehdotti mulle akupunktiota jolla saisi kiihdytettyä maidon nousua. Kättärillä olisi ollut joku akuhoitaja, mutta olin silloin niin väsynyt että en jaksanut. Nyt kyllä voisin sellaista kokeilla :)

Minä kävin akupunktiossa nimenomaan maitomääriä lisäämässä ja itselleni siitä oli kyllä paljon apua! Suosittelen! :)

Miten olette suunnitteleet pitävänne kesälomia? Määrääkö työantaja, vai voitteko itse vaikuttaa?

Itselläni la 17.9. eli äitiysloma alkaa joskus elokuun puolivälissä. Toisaalta olisi varmaan järkevää säästää mahdollisimman paljon lomia tulevaisuuteen, mutta ajattelin ehkä kuitenkin pitää pari viikkoa lomaa heinäkuussa, kun miehenkin on pakko silloin pitää osa lomista.

Mulla äippäri alkaa heinäkuun vika päivä ja lomia on niin reilusti kertynyt että pidän viis viikkoa ennen kun jään äippärille, eli juhannuksesta jään lomalle :) enään 11viikkoa lomaan!! :)

Takaisin