Maaliskuun mukavat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ilppu78
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me ei olla ainakaan yritetty ite muuttaa tuota päivärytmiä, vaan vauva on vaan alkanut mennä aiemmin ja aiemmin nukkumaan. Just eilen nauroin miehelle, et näin helppoa on vauvan "nukutus": vein kymmenen yli kahdeksan sänkyyn ja tulin viistoista yli pois huoneesta, kun vauva oli unessa :D Varmaan myöhemmin kostautuu tää vauva-ajan helppous ;)

Haha, ei kovin juoppoa porukkaa tässä talossa; yritin etsiä itselleni eilen siideriä jääkaapista kun tuli tunne että nyt voisin reilun vuoden tipattoman jälkeen yhden ottaa.. No, vanhin pulloista oli vuodelta 2012 ja "tuorein" oli menny vanhaksi 5/13. Eipä tarvinnu mitään sitten ottaa

Huh huh kun teillä on oikea päivärytmi! Meillä ainoa juttu on tuo nukkumaan meno. Siitä pidän kiinni ja nyt tyttö nukahtaakin aika helposti. Miten te ehditte syöttämään noin paljon? Kuinka paljon teillä vauva sitten syö yhdellä kerralla?

Meillä herätään joskus klo 9-10 maissa ja tyttö on tyytyväisenä sängyllä tunnin verran ja antaa äidin lukea kirjaa tai muuten hassutellaan. Aamupuuro+tissiä on vasta joskus klo 11 maissa. Sitten tyttö jo nukkuukin ekat päikkärit klo 12. Eli se tuskin kerkeää heräämään ja syömään ennen kuin nukahtaa uudestaan (ja äitikin voi torkutella - tai lukea lisää kirjaa).
Tytön herättyä siirrytään olkkarin puolelle ja kello on yli 13, kun päivä vasta oikein alkaa. Tyttö saa tissiä jossain välissä, mutta ruokaa vasta joskus klo 15-16. Sitten on toiset päikkärit ja kun tyttö herää viimeistään joskus klo 19 maissa, niin olen yrittänyt antaa jotain kiinteää, mutta ei yleensä oikein uppoa. Iltapuuro on klo 21 maissa ja sitten iltapuuhat ja iltamaito ennen nukkumaanmenoa klo 22. Tyttö yleensä nukahtaa ennen klo 22.30. Tyttö herää syömään klo 3-4 maissa ja uudestaan klo 7-8 maissa. Huonoina aamuina sekä klo 7 ja klo 8. Silloin äiti on kyllä aika väsy, kun uni maittaisi itselle.

Olen huomannut, että meillä kolme kiinteää ateriaa päivässä toimii - tytöllä on nälkä joka kerta ja ruokaa menee kunnolla + maitoa päälle. Hassua on myös, että iltaisin tyttö on hyvin virkku ja usein montakin tuntia putkeen. Aamulla ja päivällä jo parin tunnin hereilläolo väsyttää ja pitää saada pikku nokoset :)

Meillä on iltalauluna "Pieni tytön tylleröinen" ja siihen tyttö rauhoittuu oikein mukavasti. Tänään lauloin sitten perään Sinisen unen ja tyttö parahti itkemään. Se oli älyttömän hassua! Pieni pätkä tuota laulua ja tytön suupielet vääntyivät heti alaspäin. Minun sylissäkään ollessaan se ei tykännyt laulusta vaan väänsi itkua.

Tuo kirjan lukeminen on asia mitä kaipaan aivan mielettömästi ajalta jolloin neitiä ei vielä ollut.. Tuntuu että koskaan ei ole aikaa tai jaksamista ottaa sitä kirjaa käteen ja tuokin kirja mikä pöydällä pölyttyy on ollut kesken useamman kuukauden.. Mulla on jotenkin päähän pinttymä siitä että jos tyttö on valveilla niin en lue kirjaa/lehtiä tai katso juurikaan telkkaria. Tulee jotenkin huono omatunto jos en ole täysin keskittynyt neitiin kun se on hereillä.. :( oonko outo? :D kotihommat ja muut on asia erikseen, niitä tehdessä voi neidin ottaa eri tavalla huomioon.

No on outoo syysmami! :wink
Tosin kyllä minullakin kestää tuo kirjan lukeminen paljon kauemmin kuin ennen. Nyt voin lukea viikonkin yhtä kirjaa, kun ei illallakaan jaksa valvoa samalla tavalla ja jotenkin vain ei jaksa keskittyä juoneen niinkuin ennen.

Mä olen järkeillyt, että en minä kuitenkaan tulevaisuudessakaan ole 100% lapsen kanssa. Sen on opittava leikkimään ja olemaan myös itsekseen. Hyvin meillä on tuo mennyt. Pienestä pitäen se on viihtynyt lattialla yksin ja nukahtanutkin sinne joskus (kuukausia sitten kun nukkui enemmän). Samalla uskon, että tuo yksin puuhailu kasvattaa hieman tytön pinnaa, kun saa rauhassa itse yrittää ja äheltää. Ja sitten kun on seuraa ja tohinaa, niin tyttö tykkää siitäkin.

Nytkin teen tässä töitä (tanssijuttuja) ja tyttö leikkii lattialla ja välillä katselee äitiä sekä kuuntelee musiikkia. Välillä käyn vain kääntämässä tytön takaisin selälleen, kun mahallaolo alkaa ottamaan sitä päähän ja tulee itku.

Täällä on tassu-unikoulu menossa :D Likka tottunut nukahtamaan tissille ja kanteluun ja nyt päätettiin että nyt riittää. Huuto jatkunut nyt kaks tuntia, pikkuhiljaa alkanut hiipumaan. On aika itsepäistä sorttia tää meidän typy. Tissiä huutaa ihan selkeästi. Kokeilin kerran tissiä antaa ja imi sitä kuin tuttia, eli ei ole nälkää vaan ihan silkkaa tottumista vääriin tapoihin :) Seuraavan lapsen kohdalla kyllä en aio lähteä samaan rumbaan mukaan, vaan opetan alusta alkaen oikean nukkumistavan. :D Pitäkää peukkuja.

Täällä on vähän sama meno. Nukahtaa aina illan viimeiseksi tissittelyyn, mutta en ole kokenut sitä hankalaksi. Annan imeä hetken aikaa ja kun maito on herunut, nostan sänkyyn ennenkuin on kunnolla nukahtanut. Hetken silittelen päätä ja nukahtaa tosi helposti. En sitten tiedä, minkä verran vaikuttaa tuohon yöheräilyyn tuo tissillä nukuttaminen. Joskus herää pari kertaa, joskus neljä-viisi kertaa. Luotan siihen, että jossain vaiheessa yöuni muuttuu yhtäjaksoisemmaksi. Nimimerkillä univelkaa alkaa jo olla...

Meillä aloitetaan iltatoimet yleensä hieman seitsemän jälkeen, puoli kahdeksan aikaan annan iltapuuron ja salkkareiden (:D) jälkeen siirrytään makkariin jossa annan iltatissin. Yleensä nukahtaa/lähes nukahtaa tissille josta siirrän omaan sänkyyn. Jos on hieman levoton niin odotan että rauhoittuu ja poistun sitten huoneesta. Yleensä jää yksin odottamaan unta ja viimeistään puoli yhdeksältä on unessa. Nykyään ei ole enää niitä itkuheräilyjä kuten oli aikaisemmin että tunnin päästä nukahdettuaan huutaa kurkku suorana. Yleensä nykyään nukahdettuaan nukkuu suht levollisesti ensimmäiseen syöttöön (1-3 välillä) saakka.

Meillä neiti vaan heräilee nykyään aikaisemmin ja aikaisemmin; tänäkin aamuna vartin yli kuus hän päätti että nyt ei enää nukuta. Olen miettinyt että pitäisikö noita yöunia jotenkin myöhästyttää mut toisaalta neiti on tuohon aikaan jo aivan valmis unille ja joskus on kokeiltu että venytetään yöunille menoa tunnilla niin sittenpä onkin ollut jo yliväsynyt eikä uni meinaa tulla ollenkaan. No, onneksi siirrytään kohta kesäaikaan niin ainakin sillä on psykologinen vaikutus kun kello näyttää jo seiskaa vaikka "oikeasti" se on vasta kuus ;)

Raportointia: Eilen alkoi unikoulu, huutoa kesti se melkein 3h ja tänään nukahti jo tunnissa! HUH :D Päivälläkin sovelsin tätä tekniikkaa ja nukahti puolessa tunnissa. Aika hurjaa! Näillä mennään, katotaan tuleeko vielä takapakkia mutta nyt näyttäis siltä että tää oikeesti toimii :)

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/uni/unikoulu/

http://yle.fi/vintti/yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm

Me mennään niin että kaikki iltapuuhat menee samalla tavalla kun ennenkin, iltapuuro ja tissi, sitten kun tyttö alkaa näyttää selviä nukahtamisen merkkejä niin se viedään sänkyyn vielä hereillä ollessaan. Sitten sanotaan rauhallisesti "nyt käydään nukkumaan, hyvää yötä" ja poistutaan huoneesta (siis jos lapsi ei ala itkemään), jos itkee niin rauhotellaan silittämällä (tossa olis tarkotus että lapsi nukkuu mahallaan mutta kun meidän likka tykkää nukkua selällään x-asennossa niin ollaan sovellettu toi niin että silitetään kyljestä ja pidetään kättä rintakehän päällä) selästä. Kun lapsi on rauhoittunut, poistutaan huoneesta. Sitten jos alkaa itku niin pitää kuunnella että meneekö itku hysteerisemmäksi ja mennään jatkamaan silittämistä. Jos itku ei tasaannu niin ollaan otettu tyttö pystyasennossa olalle ja heti kun itku loppuu niin lasketaan takaisin sänkyyn ja jatketaan silittelyä. :D Ollaan myös katottu kellosta että ollaan pidennetty välejä milloin käydään silittämässä, ensin 5min ja sitten 10min jne jne. Periaatteena se, että likka oppisi nukahtamaan itsekseen ja tiedostaisi kuitenkin sen, että me vanhemmat ollaan kokoajan paikalla eikä hylätä sitä sinne itkemään yksinään :)

Melko sekalainen teksti, toivottavasti saitte selvää :D

Ihania kuvia Puapru :)

Mä en vissiin olekaan tänne kertonut, kun meillä käydään nykyään jo ennen 21 nukkumaan :)

Oltiin silloin reilu viikko takaperin siellä GoExpo-messuilla. Tyttö ei siellä nukkunut kunnolla ollenkaan ja olikin sitten illalla ihan väsynyt jo kasin aikaan ja oli unessa jo ennen ysiä kun ihan nukahti tissille. Tietenkin sitten aamulla heräsi aikaisemmin. Tätä kautta sitten kaikki aikaistui :) Lisäksi tytöllä ei enää ole niin monen tunnin tarve päiväunille. Nyt tässä uudessa rytmissä tyttö heräilee 7.00 maissa ja päiväunilla on jo ennen 12. Iltapuuron annan viimeistään 20.00 ja niinpä sitten sängyssä ja unessa ennen ysiä.

Me like VERY much!!! :):p:grin Tää uusi rytmi on ollut reilun viikon ja toimii! Hassua että se vaati vaan yhden päivän epämääräisillä unilla ja näin kävi :grin

Kyllähän sitä saikin melkein ensimmäiset 1/2 vuotta valvoa tytön kanssa puolille öin...

Minä taas en kestä näitä aikaisia herätyksiä, tänäkin aamuna kitinä alkoi jo viiden jälkeen ja nyt seiskalta ylös. Eka tissi kahdelta, ennen sitä ei miehen mukaan ollut nukkunut ollenkaan (nukuin itse alkuyön toisessa huoneessa), kaksi tai kolme kertaa kitisi ennen viiden kitinä-rumbaa. En ymmärrä miksi tuo on noin huonouninen.. :(

Syysmami, varmasti tuo herääminen aamulla on todella rankkaa, jos ei yöllä saa nukuttua :Heartred Meillä tyttö on onneksi aina ollut hyvä nukkuja :) Kyllä se joka yö alkaa jossain vaiheessa peukaloa imemään (mihin mä herään), mutta yleensä jatkaa unia vielä tovin (ja mäkin jatkan) kun vaihdan tutin peukalon tilalle.

Syökö hän tuttia? Mitäs jos on vaippa hänen mielestä märkä? Ootko ajatellut nukkua korvatulpat päässä ettei heräisi kitinään? Siis jos se kitinä on enempi seurankaipuuta tms? Tai jos ne on nyt ne hampaat? Ootko kokeillut yöllä antaa kylmää purulelua/rättiä?

Toivottavasti teillä olisi jatkossa rauhallisempia öitä! :)

Takaisin