Maaliskuun mietteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja odecca
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä taas huomaan selitteleväni muille lasten tulevaa pientä ikäeroa, vaikka ei reilu 2 v edes ole mitenkään erityisen pieni ikäero...

Nyt oon ristiriitaisessa tunnelmassa. Tekee överisti mieli katkarapuwokkia ja en löydä nyt oikein tietoa, et onko kypsennetyt pakastekatkaravut kiellettyjen listalla? Yhteishyvän sivuilla se oli suositellaan raskausaikana, mut muualla ei mitään mainintaa. Tietäskö joku viisaampi? :D

Muistaakseni oli niin, että jos kuumennat hyvin niin voi syödä hyvillä mielin. Itse ainakin olen vetänyt :D

Googlasin vielä katkaravun ja elohopean. Esim. yhdessä Hesarin jutussa, jossa käsitellään elohopeaa sisältävien kalojen syömistä todetaan näin: "Yhdysvaltalaisten viranomaissuositusten mukaan raskaana olevien tulisi syödä viikossa korkeintaan 340 grammaa kalaa, joka sisältää hiukan elohopeaa. Sellaisia kaloja ovat esimerkiksi lohi, katkaravut tai säilötty tonnikala." Käsittääkseni katkaravuissa on myös kadmiumia, jonka vuoksi esim. pellavansiemenrouhetta ei suositella (nyyh). Itse söisin, mutta en kovin usein.

Täällä valmistaudun kertomaan raskaudesta lähimmäisille. Se tulee olemaan järkytys varmasti aika monelle ;) kuudes tulossa mutta lähimmäiset ovat ajatelleet että lapset olivat tässä.. ikäeroa kuopuksen ja tämän välille tulee kuusi vuotta, mikä on vanhaan tahtiini hyvin paljon. Edelliset lapset ovat 10-17kk ikäeroilla.

Nuo ruokarajoitukset ovat taas muuttuneet. Hauska ollut seurata miten ne melkein vuoden välein muuttuu. Terveellä järjellä pääsee pitkälle ;)

Pienestä sitä voi olla ihmeissään ja onnellinen - napa on alkanut litistyä! :) Vaikka ei tää maha vielä kummonen oo.. kuitenkin mietin, kuinka isoksi sitä oikein kasvaa, kun mäkin olen varsin lyhyt, eikä pituussuunnassa paljoa tilaa ole!

Mantunen, mulla sama juttu! Napa litistyy, jännittävää <3
Ens viikolla olis ultra, vihdoinki!

Haha, mä en ollut edes kiinnittänyt tommoseen huomiota, mutta kun asiasta mainitsitte, niin oli myös pakko tarkistaa omakin napa. Ja todellakin! Vähän on kyllä alapuolelta erimuotoinen kuin ennen että kai se maha siitä pikkuhiljaa alkaa tulla esiin, viikot kuitenki "jo" 14+3.

Muko, Kyllä toi 14 alkaa jo tuntuu joltain ;-) mulla on nyt 13+4 ja alkaa tulla semmonen olo että tää on ehkä oikeesti tapahtumassa..

Huhtikuu lähestyy, lumi sulaa, tiet pöllyää ja mun allergia on pamahtanu taas voimalla päälle! Kamala olo, kun nenä vuotaa koko ajan ja allergia kutittaa silmissä, korvissa sekä kitalaessa. Vointi on vähän nuutunu ja meinaa hermo mennä tähän nuhaan. Onko muita allergisia? Mä oon käyttäny allergian hoitoon Heinixiä, mutta nyt resepti on loppu ja kaipaisin uutta. Omakannan kautta laitoin uusinnan reilusti yli kuukausi sit, mut mitään ei kuulu. Täytyy kysästä vaikka neuvolasta, voisko ne sieltä auttaa. Samalla voisin kysellä nenäsuihkeen perään. Voihan kevät ja vuotava nenä! :/

Oon ollut joskus tosi allerginen, joinain vuosina en huomaa mitään. Jännityksellä odotan miten tänä keväänä...

Heinixiä ei suositella raskaana olevalle. :) mulle just kirjotettiin joku allergia lääke mutten muista mikä se oli

Käy apteeksita kysymässä mikä se raskaana oleville paras lääke oli, mäkään en muista nimeä, mutta sitä muistaakseni saa ilman reseptiäkin.

Täällä kans allergiaoireet koputtelee. Vaan rahat niin tiukilla ettei ole varaa lääkkeitä ostaa.. kyllä kuulkaa kannattaa opiskella :(

Mun lääkäri suositteli – jos tarve tulee – käyttämään antihistamiineja nenäsuihkeena.

Ensisijainen neuvo on nenäsumute ja silmätipat, mutta jos oireet ovat pahat, voi lääkkeitäkin ottaa. Allergialääkkeistä löytyy sopivia raskaana oleville. Se että äiti voi hyvin, on tärkeintä tai näin minulle lääkäri on sanonut kaikissa raskauksissa. Resepti odottaa e-versiona, jos tarvitsen lääkkeitä. Aiemmissa raskauksissa minulta on kadonneet kaikki allergiat, mikä onkin ollut ihanaa.

16 Allergialääkkeet
Useimmat allergisen nuhan paikallishoidossa käytettävät lääkkeet ovat turvallisia myös raskauden aikana (219). Tämä koskee sekä ensilinjan hoitoa (kromoglikaatti- ja kortikosteroidinenäsumutteet ja -jauheet) että antihistamiineja. Paikallishoitoa pidetään suositeltavana, koska se tehoaa allergiaoireisiin yleensä yhtä hyvin kuin systeemilääkitys. Oraalisista antihistamiineista loratadiini ja setiritsiini ovat ensisijaisia lääkkeitä, kun systeemihoitoa tarvitaan. Levosetiritsiini on vaikutuksiltaan verrattavissa setiritsiiniin ja desloratadiini loratadiiniin. Hydroksitsiinin säännöllinen käyttö loppuraskauden aikana voi aiheuttaa vastasyntyneelle lieviä lääkeoireita (väsymys, huono syöminen). Pseudoefedriiniä sisältävien valmisteiden käyttöä tulisi välttää raskauden aikana. Pseudoefedriini voi vaikuttaa haitallisesti istukan verenkiertoon, ja epidemiologisissa tutkimuksissa lääkkeen alkuraskauden aikaisen käytön on epäilty lisäävän verenkiertohäiriön pohjalta syntyvien epämuodostumien ilmaantuvuutta (220).
16.1 Imetyksen aikana
Myös imetyksen aikana käytetään mieluimmin paikallisia nenätippoja, sumutteita tai -jauheita. Systeemilääkkeistä setiritsiini ja loratadiini ovat käyttökelpoisia. Myös hydroksitsiinin käyttö on mahdollista. Pseudoefedriiniä sisältävien yhdistelmävalmisteiden käyttö imetyksen aikana voi vähentää maidon tuloa (221), eikä niitä suositella pitkäkestoiseen käyttöön.

LÄHDE: www.fimea.fi/documents/160140/753095/17161_raskaus2r.pdf

Setiritsiinin kauppanimiä on mm. Heinix, Histec, Zyrtec

Loratadiinin kauppanimiä on mm.Clarityn ja Tuulix

Tässä muutama esimerkki niistä joita saa syödä raskausaikana. Aina pitää kuitenkin ensin jutella oman lääkärin kanssa :)

Itse syön Histeciä ja Ataraxia

Kyllä mulla neuvolasta heti ekaa kertaa sinne yhteyksissä ollessani sanottiin, että Heinix on sallittu ihan koko raskauden ajan, kun on tosiaan tuota setiritsiiniä. Eilen neuvolaan soitellessani pistivät Heinix-reseptin uusintaan ja neuvolalääkärin kautta vielä varmistettiin Avamysin tilanne. Molemmat ok käyttää. Heti on olotila ollu tänään parempi!

Takaisin