Maaliskuun mietteet

pikkuruusu

Näppärä viestien naputtelija
Aloitetaan jo hyvissä ajoin. Kevät on jo tuloillaan ja kohta alkaa monella äitiysloma. Josko saatais vähän keskusteluun eloa!? Monet taitavat kirjoitella priva puolella. Mä ainakin alan jo jännittää tulevaa ja innolla odotan synnyttäneiden listaan jatkoa!
 
Täällä ainakin odotellaan jo kovasti, että pääsee livenä tapaamaan tämän mahamönkijän :Heartred
 
Perjantaina alkoi äitiysloma, ollaan hyvin lähellä kohtaamista livenä pikkuisen kanssa :-) Pitkä odotus takana, joten eiköhän nää tuskan viikotkin tästä taitu. Viime torstaina kävin kurkkaan pikkuista 3dnä, ja hän näyttää ihan siskoiltaan! Painoarvio tuolloin oli 2,6kg, eli alkaa vauvakin olla viimeistelyä vailla valmis!

Ainoa asia mikä huolettaa, on se, et saadaanko hoitajaa näille isommille synnytyksen alettua. Ei mulla sitä vastaan varsinaisesti mitään oo, mikäli mies ei pääsiskään synnytykseen mukaan, mut hän itse haluais olla mukana. Toivottavasti synnytys sijoittuis tuohon pääsiäiseen, ni olis vanhin tytär kotona sillon. Tuskin kuitenkaan niin käy, kun kaikki on menny yli lasketun reilusti yhtä lukuunottamatta.

Sit stressiä hiukan lisäävä keskimmäisen kita- ja nielurisaleikkaus 16.3.. Siten mennään ku tilanteet kehittyy, mitäpä sitä muuta voi :-) Mut joka tapauksessa ihana tietää, et pian saa oman kropan (hmm.. melkein oman kropan) takas ja vauvan syliin. Onneks ei tarvi jatkaa raskautta kesän yli, on tää pakkasellakin suht raskasta!
 
Äitiysloma alkaa 16.3 :) Mutta kotona oon ollut jo joulukuusta lähtien. Päivät tuntuu pitkiltä kun ei oikein jaksais mitään tehdä. Huomisesta lähtien saan vähän vipinää päiviin kun esikoisella loppuu hoito.

Synnytystä ootan innolla vaikka se jännittää ja pelottaa samaan aikaan. Vieläkään ei malta uskoa, että olen kohta äiti kahdelle lapselle! :)
 
Hmm, onko täällä muita, jotka ei ole saanu minkäänlaista kokoarviota tulokkaasta? o_O Mulla siis nyt 35+2 ja ultria ei täällä tarjota rakenneultran jälkeen, jos raskaus on sujunut normaalisti. Sf-mitta ollut keskikäyrällä koko ajan ja poika raivotarjonnassa.

Niin ja virallisesti nykyään äitiyslomalainen minäkin. :joyful:
 
Onhan noita maaliskuisiakin syntynyt heidän listan mukaan jo 20 ! Ja hulmenna vasta alkaa maaliskuu.... Eli kyllä tässä meidän huhtikuisia vauvojakin varmaan alkaa pian lisää syntyä :)
Aiemmin toivoin että vauva syntyisi heti täysiaikaisena, mutta nyt en olekaan varma toivonko kauheaa kiirettä pitävän, kun tuntuu että tässä ois kerettävä vielä vaikka mitä... Äitiyslomalla jo minäkin :)
 
Marjo, ei täälläkään muuten ultrata, jos kaikki ok. Meillä oli vauva pari päivää perätilassa, ja neuvolasta laitettiin lähete välittömästi äitipolille. Vauva käänty kuitenki päivää ennen takaisin raivotarjontaan. Viime raskaudessa käsikopelolla lääkäri koitti vauvan koon ja sano vaan, et normikokoo..
Ja tuo äitipolilääkäri oli eka kerta kun tehtiin tämän raskauden aikana sisätutkimus.
 
^ Ok, eli en ole ainoa, joka on asian kans "pimennossa". :grin Ei sen puoleen, geenien puolesta ~3-3,5kg pitäisi olla ja oma ruumiinrakenne on sanotaanko että synnytysmyönteinen, niin asia ei sinänsä mietitytä. Tuntuu vaan niin paljon olevan vaihtelevuutta neuvolakäytännöissä ja monta kertaa multaki ehitty jo kysymään, että minkä kokonen tulossa, niin sillä utelen. :rolleyes:

Ja hyvä että vauva ite kääntyi siellä. :)
 
^Joskus neuvolatäti antaa myös kokoarvion - ja ainakin minulla edellinen neuvolatäti sellaisen teki ja hän osui aika hyvin kohdalleen käsikopelolla. Mutta ei minulle viimeksi annettu virallisesti mitään painoarviota, kun oli ns normaaliraskaus eikä mikään viitannut poikkeavuudesta suuntaan jos toisen.

Voi olla väärä johtopäätös, mutta jos Marjo sulla kaikki mittaukset ovat ns normaalien rajojen sisällä, kaikki on silloin alustavasti hyvin.
 
^Joskus neuvolatäti antaa myös kokoarvion - ja ainakin minulla edellinen neuvolatäti sellaisen teki ja hän osui aika hyvin kohdalleen käsikopelolla. Mutta ei minulle viimeksi annettu virallisesti mitään painoarviota, kun oli ns normaaliraskaus eikä mikään viitannut poikkeavuudesta suuntaan jos toisen.

Voi olla väärä johtopäätös, mutta jos Marjo sulla kaikki mittaukset ovat ns normaalien rajojen sisällä, kaikki on silloin alustavasti hyvin.
Mulla kans viime raskaudessa neuvolatäti teki jossain vaiheessa kokoarvion kun sanoin että lääkäri ei tehnyt :happy: kaikki raskauteni olleet normaaleja raskauksia :happy:
 
Mammalomalla oisin virallisesti tän viikon jälkeen, mutta sairaslomalla oltu jonkin aikaa, niin kotioloihin tullut totuttua (ja tylsistyttyä...). Kokoarviota ei oo mullekaan annettu, epämääränen heitto siitä että vauvalla voi olla kokoa ja mietintää pitäiskö laittaa lääkärille ja kunnon kokoarvioon... Kai selviää huomenna laitetaanko vai eikö. Ois se kyllä kiva tietää, vaikka sinänsä uskonkin ettei synnytyksessä vauvan koon takia mitään isoja ongelmia varmaan tule. Suurinpiirtein nelikilonen se geeniensä puolesta varmaan tulis olemaan, mutta uskon kyllä että pihalle tulee. :)
Useempi on kans kysynyt että minkä kokosta vauvaa ja sitten ihmetelleet etteikö mukamas nykyään enää tehä kokoarviota kaikille... Eipä, ainakaan täällä. Oon kyllä sen verta kypsä raskaana olemiseen ainakin tällä hetkellä, että odotan jo millon poksahtaa. :grin Tietty sitä toivoo että vauva ois mahdollisimman valmis, mutta yyyyy LA on vasta 13.4.
 
Voi olla väärä johtopäätös, mutta jos Marjo sulla kaikki mittaukset ovat ns normaalien rajojen sisällä, kaikki on silloin alustavasti hyvin.
Näin mie oon asian myös ymmärtäny. :)

Ilmeisesti nuo kokoarviot (ja synnytystapa-arviot) on aiemmin ollu ihan peruskauraa kaikille synnyttäjille, kun niistä edelleen niin paljon puhutaan ja kysellään?
 
Huomenna äippäloman eka päivä! Wuhuu!

Ensi viikolla taas kontrolli ja katsotaan joko mukula olisi suostunut vääntäytymään raivotarjontaan. Sain siitä oikein virallisen diagnoosinkin, viistotilan/poikkitilan takia kontrolliin.
Painoarvio oli viimeksi tasan tarkkaan keskikäyrällä, 2,4 kg. Painoarvio lasketun ajan maissa +/- 4 kg.
Täällä Tampereella ei ainakaan ole joka neuvolassa ultraa. Edellisen lapsen aikoihin oli neuvolassa, tässä taas ei. Sen takia arvioita ei voida tehdä joka paikassa. Hyvin kyllä tulin viimeksikin toimeen koska lääkäri kyllä ultrasi mutta ei muistanut minulle kertoa painoarviota. :woot:
 
Täällä ultra on pelkästään äitiyspolilla keskussairaalassa, neuvoloissa on vaan dobblerit.
 
Näin mie oon asian myös ymmärtäny. :)

Ilmeisesti nuo kokoarviot (ja synnytystapa-arviot) on aiemmin ollu ihan peruskauraa kaikille synnyttäjille, kun niistä edelleen niin paljon puhutaan ja kysellään?
En usko että on ollut peruskauraa- ainakaan ultralla- mutta ehkä niistä vaan on puhuttu isosti? Ja siitä tullut mielikuva, että kaikille tehdään... Pitääpi kysyä joltain jos nyt muistaa.
 
Mun esikoinen oli 3kg ja pikkusen päälle. Avustettiin imukupilla ja synnytyslääkäri sillon sano että isompaa ei sitte mahdu tulemaan. Vauva synty viikko yli laskettunajan. Silloin jo raskauden aikana kysyin, että tehdäänkö synnytystapa-arviota, kun oon niin pienikokonen. Neuvolatäti vastasi, että seuraa joka käynnillä vauvan kokoa suhteessa äidin kokoon ja jos yhtään tuntuu siltä ni lähettää jatkotutkimuksiin. Tätä ei siis tarvittu ja vauvan koko olis just eikä melkein vaikka meni yli. Nyt jännittää onko tää yks isompi. Maha ainakin on, mutta se ei kerro kaikkea. Ens viikolla on neuvoalääkäri ni otan siellä puheeksi. Haluisin synnyttää alakautta tämän kakkosenkin!

Eli kyllä kokoa varmasti tarkasti seurataan, mutta eivät varmaan koe että olis kauheen oleellista kertoa grammamääriä jos koko on passeli synnyttäjän kokoon nähden.
 
Kiva kun nämä mielialat pomppii suunnasta toiseen.. Eilen olin kuin perseeseen ammuttu karhu, mikään ei ollu hyvin ja kaikki tuppas ärsyttään. Tänään taas kiva päivä ja osaa nauttia auringonpaisteestakin. Välillä on niin herkillä, et ihan tavallisesta keskustelusta, esim. vauvan nimestä, alan olla tippa linssissä.. Kaikista eniten toivois, et vois taas olla oma tasainen itsensä, mut eipä tuu tapahtuun ihan hetkeen. Sit se pyörre vasta alkaa, kun lapsi syntyy ja maito nousee. Siinä samassa kun maito nousee, valuu aivot johonkin jalkapohjiin. Siinä saa taas luultavasti useampaan otteeseen tuntea itsensä ihan idiootiksi ja täysin dementoituneeksi. Onneks sekin on ohimenevää.
 
Päivisin suklaata ja öisin pitää saada greippiä. Suklaa on nyt ihan jees, mutta voisin mä nukkua yöllä.
 
Takaisin
Top