Maaliskuu !

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heipsan kaikille,

ihan pikaiset vastaukset ja sit tää mamma lähtee nukkumaan, meillä kun on valvottu melkein pari yötä... Tai no valvottu ja valvottu, oltu pari tuntia yöllä hereillä ja sekin jo hurjan rankkaa meikäläiselle ku aamulla pitää kouluun...

Mutta juu... Bellatrix, toi sosoiden syöttö kuulostaa hyvältä. Kannattaa vain pitää se siin kuudessa lusikassa ainakin viikonverran, niin ehtii vauvan masu tottua, niin minä ainakin tein ja vatsavaivoja ei tullu. Nyt ollaan kolme viikkoa vedetty jo sosoita ja Leevi syö noin purkillisen päivässä. Tosin puolet sosetta ja puolet puuroa tai perunaporkkanaa pullosta :)
Ja ei kannata panikoida, mulla myös lähteny nyt älyttömästi hiuksia, normaalia kuulemma. Ei meistä kaljuja tule, hormoonit on vaan vähä myllänny kroppaa :) 

Mutta have to go nukkumaan, huomenna taas varhanen aamu ja yöllä kuitenkin syödään kolme kertaa ainakin :)

Heipsan kaikille,

ihan pikaiset vastaukset ja sit tää mamma lähtee nukkumaan, meillä kun on valvottu melkein pari yötä... Tai no valvottu ja valvottu, oltu pari tuntia yöllä hereillä ja sekin jo hurjan rankkaa meikäläiselle ku aamulla pitää kouluun...

Mutta juu... Bellatrix, toi sosoiden syöttö kuulostaa hyvältä. Kannattaa vain pitää se siin kuudessa lusikassa ainakin viikonverran, niin ehtii vauvan masu tottua, niin minä ainakin tein ja vatsavaivoja ei tullu. Nyt ollaan kolme viikkoa vedetty jo sosoita ja Leevi syö noin purkillisen päivässä. Tosin puolet sosetta ja puolet puuroa tai perunaporkkanaa pullosta :)
Ja ei kannata panikoida, mulla myös lähteny nyt älyttömästi hiuksia, normaalia kuulemma. Ei meistä kaljuja tule, hormoonit on vaan vähä myllänny kroppaa :) 

Mutta have to go nukkumaan, huomenna taas varhanen aamu ja yöllä kuitenkin syödään kolme kertaa ainakin :)

Bellatrix; samoilla linjoilla Tarusen kans...annoin Miolle kans pieniä määriä viikon-puoltoista (2 jääpalamuotillista) eikä käynyt vatsan päälle. Ekan kerran ku söi enemmän, kakka viipyi 3 päivää. Ei valittanut vatsaa, mutta itse odotin jännityksellä :) Sen jälkeen kakka kulkenut normaaliin malliin 2-3 krt päivässä.
Mullakin lähtee tukkaa pesun yhteydessä ihan älyttömästi :( Mul on kerran aiemmin lähtenyt kans, vuosia sit, ku lopetin pillerit...silloin lähti oikein kunnolla ja asia masensi hirveesti...Nyt tähän osaa suhtautua paremmin, ohimenevää kumminkin!

Mulla alkoi kans lähtemään tukka niin leikkasin vähän lyhyemmäksi ja kerroksittain. Näyttää ryhdikkäämmältä! Raskauden loppuvaiheessahan hiuksia ei lähtenyt juuri ollenkaan ja siksi ne tuuheutuivat kivasti, nyt lähtee senkin edestä ja kun ehti tuohon paksuun tukkaan tottua niin ei oo kiva "palata vanhaan".

Tosta pelkäämisestä vielä. Meidän poika on jostain syystä säikkyny alusta asti miehen huilun soittoa. Surkee ilme ja hirvee itku. Osti myös musiikkia lapselle cd:t ja viulusoolo sai saman aikaan! Nyt onneks rupee tottuu jo niin ei tarvi miehen mennä kellariin huilua treenaa. Meidän poika antaa kans empatiaitkut muille vauvoille. Eilen jopa se oli parvekkeella nukkumassa, kun kovaääninen ystävävauva itki sisällä. Meidän poika ei varmaan ees heränny, mut alko itkee mukana surkeesti! Samoin aikaisemmin säikähdettiin aivastusta ja yllättäviä meluisia paikkoja.

aurora83 kirjoitti:

melela, ei meilläkään vielä käännytä, ikää 4kk 3vkoa. Poika on kyllä kropaltaan kuin kenkälaatikko, et jotenkin mun on vaikea uskoa et kääntyykään moneen kuukauteen... :) Istumaan poika yrittää kyllä senkin edestä. 

emoticon kenkälaatikko! päivän naurut! meillä kyllä tyttö on varmaan samaa sarjaa :) 

mä oon kans ihan hukassa noiden kiinteiden alotusten kans... mitä ja kuinka paljon??? onko toi ihan ok et antais just vaikka porkkanan käteen imeskeltäväks? onks se sit niin että sekin pitää antaa joka päivä? no entäs jos vauva saa vaikka omposta kuitenkin haukattua palan? 

piti jotain mutakin sanoo mut on nyt hieman hankalaa kirjottaa joten palataan myöhemmin!

Mä alotin 2,5kk iäs antamaan ninnille 2tl sosetta kerrallaa,kerta päivää maisteltiin.Nyt ninni on 3kk ja n.1vko vanha ni syödää kerta päivää 1/3 purkkii kasvissosetta ja vähän marjasosettakin välipalaksi.

Heipä hei! Soseista ensin, meillä maisteltiin aluksi pari teeluskallista ja sitte lisäsin annosta aina yhden lusikallisen per päivä. Nykyisin tyttö vetää jo koko purkillisen kerralla plus 80ml maitoo. JA syödään kaksi kiinteetä ateriaa päivässä. Aamupäivällä pperuna-porkkanaa ja iltapäivällä hedelmää! Aloitettiin kun tyttö oli 3kk2vko nyt (4kk2vko). Luumua on maisteltu sellaisina päivinä kun kakka on ollu "pökäle" ja seuraava kakka onkin ollu taas normaali!

Minultakin lähtee huksia ihan urakalla! Pikkusen kyllä säikähdin aluksi kun esikoisen aikana tällaista ei tapahtununt! Ei tosin haittaa kun minulla tuota tukkaa on vaikka toisille jakaa! Luulin vaan että olen jotenkin sairas kun tukka lähtee mutta neuvolatäti rauhoitteli!

Meilläkään ei vielä kunnolla käännytä, vähän jos auttaa niin sitte onnistuu! Takasin päin kyllä kääntyy hujahtamalla kun pää vie mennessään!

Nukkumisesta, onko teidän pienillä joku unilelu tai rätti nukkuessa? Meillä ei tyttö suostu päiväunille jos ei rätti ole naamalla! Se on sellanen pieni hengittävä liina jossa roikkuu nalle! Ei pääse tukehtumaan siihen. Sitä rättiään se sitte nuhjaa ja asettelee silmien ja nenän kohdille!

Nytpäs pitää lähtee pukemaan jälkeläisille ulkovaatteita että päästään tonne ihanaan kevät aurinkoon! Nii joo, oletteko lukeneet uutisista että tällä viikolla pitää lapsilla olla aurinkolasit ulkona kun se uv-säteily on jotenkii erityisen voimakasta!? Mutta ihanaa kevät päivää kaikille!

Meillä kanssa pitää olla unirätti tai joku muu kädessä kun nukahtaa. Päätä hieroo aina rättiä vasten tai sitten mun leukaa vasten jos on vieressä. Viime yö oli taas aikamoinen. Aleksi oli niin räkäinen, että mun oli pakko ottaa se syliin nukkumaan aamulla klo: 03. Siinä sitten yritettiin nukkua aamu seiskaan. Oon käyttänyt suolaliuostippoja ja se vähän helpottaa. Ensi yöksi yritän laittaa sänkyyn päätykorokkeen, jotta hengittäminen helpottuu.

Miten muilla sujuu arki esikoisten kanssa? Onko esikoiset ottaneet hyvin uuden tulokkaan vastaan? Meillä on arki lähtenyt rullaamaan nyt taas vaihteeks hyvin. Onni tajuaa jo hyvin, että hän joutuu välillä odottaa, kun puen Aleksia tai syötän.

Huh, oon kyllä nyt niin umpiväsynyt, että ajatus ei luista yhtään.

tuntuu ettei meijän typy oikein tykkää soseista ollenkaan, maito vaan kelpais...sylkee kaiken melkein ulos, tai ainakin on sellanen ilme et miks mun pitää syödä tollasta mössöä, yökyökyök. perunaa ja porkkanaa on viikko kokeiltu ja tänään kokeeksi annettiin pääsynää ihan pikkusen. ei oo mistään tykännyt oikeen.pöh. toivottavasti oppii pian syömään:/ masuvaivojakin on selkeesti ollut nyt kun aloiteltu kiinteitä, vaikka ihan pieniä annoksia annettu pari kertaa/vrk ja lähes kaikki tosiaan tulee ulos (ainakin tuntuu siltä).

päiväunetkin on alkanu meneen hassusti silleen, et nukkuu lyhyitä pätkiä useasti päivässä, noin 1/2h kerrallaan... ulkoiltu ollaan kyl paljon, ilmat ollu tosi hienot. ja arskat kummallakin silmillä kun kuulemma uv-säteily voimakasta :)

mitä muuten puuhaatte päivisin, käyttekö paljon mammatapaamisissa, kaupungilla jne? me ollaan yleensä vaan kotona, en oikeen osaa lähteä minnekään vaikka seuraa kyl kaipais enemmän. jotenki ne mammatapaamiset missä oon ollut niin on vähän ehkä ahdistavia, mukavaa porukkaa joo, mut vähän sellanen kyttäilymeininki ja et mitä kukin osaa jne. ei kiva. uinnissa ollaan käyty ja se on mahtava harrastus:) paria mammakaveria ollaan aina sillon tällön nähty myös ja se on kiva. musta tuntuu et kivempi lähteä vauvan kans tolleen harrastusmielessä jonnekin kun et menis jutskaileen mammojen kanssa pelkästään.. kunhan tyttö kasvais nii voitas enemmän kulkea jossain harastusmielessä(toki tytön ehdoilla). kaupungilla aika pikasia käyntejä tehty mut tuntuu ettei tyttö oikeen viihdy vaunuissa kauheen kauaa eikä saa kunnon unia kaupungin melskeessä. ja itteä aina vähän jännittää et alkaako huutaan esim masuaan ihan kurkkusuorana tai sattuuko jotain muuta ja meen ihan paniikkiin ja kaikki kattoo:D

Kiinteistä.. mä oon alottanu tosi varovasti nuo kiinteät. 1teelusikallinen päivässä !! ja ei oo tullu mitään masuvaivoja. Pikkuhiljaa oon lisänny sit annoksia kahteen teelusikkaan jne..  Nyt ollaan soseita maisteltu melkeen 1kk ja ihan vasta aloin antaan myös toisen kerran päivässä pilttiä. Kannattaa alotella hyvin varovaisesti niitä..
Benjaminilla jälleen lehahtanu ihottumaa. Kärtynen ollu jo parisen viikkoa. Ei viihy missään, ei sylissä, ei lattialla. ei kantorepussa...Epäilen maitoallergiaa..

Onko kukaan kokeillu tai ajatellu kokeilla sormiruokailua? 

Meillä käännyttiin eilem ekan kerran vatsalleen! :) Eka käännyttiin niin että mä autoin, mutta sitten menikin ilman apua! Mä olin ihan puulla päähän lyöty että noh, nyt se vaan niinkun käänty :D Saa nähdä meneekö taas pitkän aikaa ennen seuraavaa käännöstä vai tästäkö se lähtee :) 

Me ollaan tyttelin kanssa nyt kaksin kotosalla viikot. Ihan samanmoistahan tuo on ku tähänkin asti toisaalta, kun en viitti miestä öisin hätistellä, mutta aika rankkaahan tuo on jos on vaan aina kotona.. Ollaankin aika paljon kehitelty ohjelmaa päiviksi. Ja nyt on eka yökyläilykin takana! Tosin siis oltiin MOLEMMAT :D Nukuttiin kyllä tosi hyvin vaikka eka aattelin ettei yöstä tuu mitään kun tyttö huusi illalla suoraa huutoa eikä rauhoittunu millään....en sit tiedä mikä oli...ehkä vain yliväsyny... 

Viltsukka, mitäs jos ei ookkaan kyse siitä etteikö vauva tykkäis soseista, jos ei se vaan ole vielä valmis syömään kiinteitä? 

Kiinteista, ma alottelin kans vahan varovaisemmin ekan viikon, mutta sen jalkeen olen antanut niin paljon ku pojat ovat halunneet. Pari kertaa maha ollu kovana, mutta luumu on auttanut siihen. Eika itkuksi asti ole mennyt.

Alotettiin reilu viikko sitten myos kaurapuuro, tosin jalkikateen luin, etta sita ei suositella alle 6kk keliakian takia, nooh, onhan pojat jo melkein ;) Hyvin on maistunut, tosi puuro pitaa viela soseuttaa vahan. Olen myos raastanut paarynaa tai omenaa puuroon. Paikkariunien jalkeen otetaan kasvis tai hedelma sosetta, ja illalla myos. Ja viela tissia tai pulloa paalle. Yot menee pelkalla tissilla, mika on helpotus, itse joutuu heraamaan taysin jos antaa pullon.

Ulkosuomalaisena huomaa miten suositukset ovat niin erilaiset maasta riippuen, esim. rasvatonta maitoa taalla ei suositella alle 5v, ja kevytmaitoa ei alle 2v. 1v jalkeen taysmaitoa :) hih.

Iines, mä haluisin kokeilla tota sormiruokailua, mutta vähän kyllä pelottaa. Mun mielestä siitä asiasta puhutaan ihan liian vähän eikä esim meidän neuvolassa ainakaan niiden puolelta saa mitään tietoa. Pitää siis ottaa itse selvää. Meillä ei lähipiirissä ole ketään, joka olisi tehnyt tuota sormiruokailua pelkästää, joten senkin takia itteä vähän hirvittäis aloittaa se (pelkään tukehtumisvaaraa)ilman tukea.

En tiedä uskallanko tuulettaa, mutta meillä on nukuttu nyt kaksi yötä meidän mittapuun mukaan todella hyvin! Ensimmäisenä yönä Aleksi nukkui klo: 21-02.30 ja sen syötön jälkeen mies vei Aleksin toiseen huoneeseen nukkuu ja toi toiselle syötölle klo, 07! Viime yö meni meni aika samaan malliin, tosin mentiin nukkumaan klo: 22. En tiedä mistä nyt tuulee vai onko vain taas helppo vaihe menossa. Nyt tosin ollaan syöty säännöllisesti sosetta 1/2 purkkii päivällä, joten tekeekö se sitten jotain. Tänään olis tarkoitus antaa toinen 1/2 purkkia sitten illalla, koska vatsakin on alkanut toimimaan taas hyvin.

Mutta edelleen meillä on toi pullo ongelma. Aleksi ei ota maitoa edes lusikasta tai mukista. Sylkee kaikki pois. Oon nyt sitten antanut pullon käteen joka syötöllä , jotta voi itse halutessaan laittaa sitä tuttiosaa suuhuh. Täytyy toivoo, että tää tois tulosta, koska tuo pullo helpottais meidän elämää todella paljon.

Jaahas, nyt on taas milkbar aika :)

Kiva lueskella muiden kokemuksia kiinteistä. Meillä ei ole vielä aloiteltu, kun poika kasvaa hyvin. Kaverin kokemuksesta voin sanoa, että jos itse tekee soseet kannattaa varmistaa et se on riittävän löysää. Hän teki aluks liian kiinteitä soseita ja vauva ei syöny. Sitten kun lisäsi reilusti vettä soseuttamisvaiheessa niin soseet meni helpommin alas. Mua kans kiinnostais sormiruokailu. varasin kirjastosta just jonkun aiheeseen liittyvän kirjan. Kerron onko hyvä, kun saan sen. :) Oon antanu luomuomenasta lohkon huvikseni sillee että siinä on kuori ja niin iso (litteä) että siitä saa hyvin kiinni. Poika tykkäs imeskellä sitä tosissaan, kun kuoriosa oli yläientä vasten ja sisuspuolta jyysti alaikenillä. Ite oon vieressä niin ei se kyllä siitä palasta irti saa. Samoin meillä on kokeiltu, porkkanaa ja päärynää ja on taidettu nuoleskella vadelmaakin. Mutta en ole ollut mitenkään johdonmukainen tuossa, kunhan saa pieniä makuelämyksiä.

Muoks. Miimi ootteko kokeillut erilaisia pulloja? Saattaa olla eroa onko sellainen "rinnan mallinen" leveä tuttiosa ja silikonisella ja luonnonkumisellakin tutilla on eri suutuntuma, koska luonnonkumi on pehmeämpää.

Me asutaan aika syrjässä niin ollaan paljon kotona, mut onneks naapurissa on mun ikänen äiti, jolla alle vuoden ikäinen poika! Käyn kyllä seurakunnan vauvakerhossa. Siellä on kiva, kun kaikki vauvat alle vuoden ikäisiä. Meidänkään poika ei viihdy kaupungilla pitkään vaunuissa. Oon ottanut sitten kantoliinaan, mut se on hankala näin talvella, jos menee jatkuvasti ulos ja sisään kauppoihin niin tulee kuuma tai kylmä. Paras shoppailla ostoskeskuksissa. :) Ja vauvan itku on kyllä ihan normaalia, älä ajattele viltsukka muita.

Ermu, tyhmä kysymys, mut eikö kiinteide aloituksen jälkeen kakan kuulu olla pökäle?

Ollaan joo kokeiltu nyt Ainun koliikkipulloa, tavallisia pulloja ja nyt oli kokeilussa nuk:n pullo. Huomenna pääsen kokeilee vielä tota nuk:n pulloa luonnokumisilla tuteilla. Mä oon nyt tehnyt niin, että lämmitän 20-50ml maitoa ja annan aina ennen rintaa pulloa. Annan myös vain pidellä pulloa, jos vaikka Aleksi vahingossa innostuis asiasta :).
Kukas puhuikaan siitä pissattamisesta tai vaipattomuudesta, nyt en muista. Mutta meillä kyllä Aleksista kanssa huomaa helpolla koska pissa tulee. Katse jähmettyy ja sen jälkeen huokasee murinaäänen suustaa, kun pissa tulee :). Ei vaan saa aikaiseksi eikä esikoiselta rauhaa ottaa sitä aktiivisesti käyttöön.
Meillä muuten Aleksi ei nuku ollenkaan päikkäreitä sisällä. Tai siis nukkuu, mutta vain noin 45min, kun vaunuissa menee vähintään 1,5 tuntia ja yleensä 3h. Toivottvasti ei tuu älyttömän kuuma kesä, jotta saa nukutettua jatkossakin aina ulkona. Ihanaa kun tulee kevät! Nyt jo huomaa tän, ettei tarvii pukea niin paljon päälle. Ainut vaan, että mä nukutan Aleksia meidän terassilla, johon päikkärien alussa ei paista aurinko ja lämpötila voi olla pakkasella. Ja sitten parissa tunnissa lämpötila voi nousta lähemmäs kymmenen astetta, kun aurinko porottaa. Yleensä poika onkin sitten hikipäässä kun herää.
Tänään annoin ekan kerran sitten sosetta myös näin illalla. Saa nähdä tuleeko levoton yö vatsakipujen kanssa vai mennäänkö hyvillä yöunilla.

Säde, joo kyllähän sen jäykempää kakkaa kuuluu ollakkin, tarkoitin lähinnä sitä kun tyttö kiinteiden alotettua välillä aika vaivalloisesti ähisti kakkaa kun oli tosiaankin ihan kunnon pökäle mutta nykyisin vähän vähemmän työlästä tuo kakkaaminen! Ei siis tarvii edes luumua pehmentämään, mutta hyvähän sitäkin on välillä antaa niin pysyy suolen toiminta hyvänä!

Oltiin sitte koko porukka mahataudissa! Ihan pienintä myöten! Oli se aika sirkusta kun yöllä piti itse oksentaa ja sitte huolehtia että pienin ei tukehdu omaansa! Aika rajuna tuli tuo tauti kun molemmista päistä tuli tavaraa ja kuumeenkin nosti! Tytöllä ei onneks kuumetta ollu. Nyt kuitenkii ollaan taas terveitä!

Miimi, oletko kokeillut Aventin pulloa? Siinä tuttiosa on muotoiltu niin että se muistuttas rinnan imemistä ja lisäksi estää ilmaa pääsemästä mahaan. Se on kyllä koliikki pullo mutta kuuleman mukaan myös suosittelevat sitä jos imettää! En tosin tiedä kun ei itsellä ole kokemusta tältä kantilta! Koliikkiin se ainakin toi helpotusta esikoisen kohdalla!

No, onkos teitä kovasti huijattu tänään vai pääsittekö itse jekkuilemaan? Minä en keksinyt mitään jäynää eikä kukaan kyllä huijannut minuakaan, tai ainakaan en tiedä sitä vielä! :)

Miimi; meillä on käytössä luonnonkuminen vellitutti. On semmonen iso, leveä ja tosi pehmeä. Poika tykkää hirveesti sitä lussutella. On muistaakseni Ainun, S-marketissa ainakin oli niitä myös maitotutteina.

Säde ootko siis antanu porkkanankin raakana maisteltavaksi? Mun tekis mieli antaa just pieniä makuelämyksiä vauvalle niin ettei siis nielaise ruokaa mutta maistelee :) 

Annatteko te vauvalle vettä? 

Takaisin