Maaliskuu !

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei! Ajattelin rohjeta osallistua keskusteluunne, jota olen kyllä tovin jo seurannut. Olen mammalomalla ja esikoiseni syntyi 19.11. Ihana tyttö! Täältä olen aikani kuluksi vieraillut ja löytänyt vinkkejä vauvanhoitoon liittyvistä asioista ja lukenut kokemuksia, joihin samaistua:)

Voin uskoa että fjanskulla ja tarusella kovat paikat, jo se että meidän neidillä oli kova koliikki oli itselleni rankkaa aikaa. se on onneksi nyt takana päin ja hyvin on kehittynyt ja kasvanut typy. tempperamenttiakin löytyy! Mullakin on ollut kauhea pelko kätkytkuolemasta yms, ostettiin miehen kanssa kotiutumisen jälkeen sellanen hengityksen seurantalaitekin jotta sain nukutuksi :D tosin se on siinä mielessä huono ollut meillä, koska koliikin takia paljon jouduttu valvomaan muutenkin ja aina kun unisena nostettiin tyttö sängystään, niin unohdetaan laite päälle ja se alkaa hälyyttämään(huutamaan niin että naapuritkin varmaan herää). Nyt koliikkivaiheen jälkeen tyttö on nukkunut mun vieressä ja se on jotenkin musta ihanaa kun saa herätä sen vierestä aamulla. edelleen masuvaivaa on, hyvinpientä kuitenkin ja toivon että kun kiinteät aloitellaan niin se helpottais edes vähän masua. onko kokemuksia siitä miten kiinteät on vaikuttaneet pikkusten masuvaivoihin?

Nyt neidillä ikää 4kk+1vk. Ollaan aloitettu vauvauinti, joka oli ihan mahtavaa meidän kaikkien mielestä:) lisäksi käytiin muskarissa pari kertaa ja kerran mammatapaamisessa, mutta musta tuntuu ettei se oikein oo mun juttu. kuitenkin lauleskellaan ja soitetaan pianoa ja kitaraa täällä kotosalla tytölle niin musta se ajaa saman asian. toki mammaseuraa ehkä noista tapaamisista vähän kaipailee. mulla on kolme äitikaveria täällä lähistöllä, mutta suurin osa kavereista on työn perässä lähtenyt muualle:/

Bellatrix, ihanalle kuulostaa teidän maatila. Mekin asutaan maalla, mutta täällä ei ole enää yhtään tilallisia, vaan pellot on paketeissa ja eläintilat lopetettu. Harmi sinänsä, kun lapsille olisi ollut ihana näyttää sellaista maaseutua mikä tämäkin oli vielä kymmenen vuotta sitten. Nykyään täällä asustaa eniten kesäasukit ja vain muutamat paikalliset. Itse asuin Helsingissä koko aikuisikäni, kunnes muutettiin takaisin tänne maalle. En ole kyllä katunut muuttoa, vaikka työt ovat edelleen pääosin pääkaupunkiseudulla.
Viltsukka, tervetuloa joukkoon! Meillä on masuvaivat vaivanneet koko Aleksin pienen iän.Tosin nyt pari viikkoa ollut jo vähän parempi. Aloitettiin kiinteitä maistelee viikko sitten eikä mitään erityistä niistä tullut, siis hyvällä tai pahalla. Onneks Aleksi syö hyvin noita soseita. Voin siis hyvillä mielin jättää hänet nyt sitten hoitoon töiden ajaksi.

Tänään selvis taas yksi työjuttu! Mä avaan meidän salille lasten liikuntaleikkikoulun syksyllä. Aivan ihana päästä puuhastelee alle kouluikäisten lasten kanssa. Ryhmät tulee olemaan vauvat (ei kävelevät), 1-2 vuotiaat ja sitten 3-6 vuotiaat. Elokuussa lähden kursseille ja syyskuussa sitten alkaa tunnit.Muutenkin selvisi nyt syksyn kuviot. Teen siis syksyllä vain kaksi päivää viikossa töitä (koko päivän) ja kahtena päivänä sitten 2-3h aamusta. Näin saan olla sitten kotona mahdollisimman paljon. Ei tää tietenkään leiville lyö, mutta ei onneks tarvii laittaa Aleksia hoitoon kuin kahtena päivänä.

Pitäsköhän tuo muutama rivi kirjottaa nyt kun poika nukkuu iltanokosiaan..

Meillä syödään päivittäin peruna-porkkanaa, joskus kerran ja joskus kaksi kertaa päivässä. Pikkuhiljaa lisään annoksia. Hedelmä sosetta aattelin kohta maistattaa :)

Huolettaa vaan tuo B:n iho. Jaloista oon saanu ihottuman kuriin kortisonin ja perusvoiteen avulla, mutta heti kun lopetin kortisonin käytön niin ihottumaa näyttää tulevan uudestaan.
Samanlaista näppylää on tullu nyt poskiin sekä kaulan alueelle. Neuvolassa siihen ei juurikaan puututtu. Voisko olla, että joko peruna tai porkkana aiheuttaa ? Entä maissi ? Mitään masuvaivoja ei oo ollu niistä...

Oon ihan tietoisesti vähentäny imetystä viime aikoina.. Maidontulo onki jo rutkasti vähentyny. Toisaalta on jo ikävä "omia" rintavarustuksia :D

Joka imetyksen jälkeen on pitäny antaa vähintään 100ml pullosta lisää.
Nyt oon illasta jättäny yhen imetyksen väliin ja suosiolla antanu pullosta. Nälkä on kasvanu kovasti pojalla. Eilen illalla ensin imetin molemmista tisukoista, sit vellipullo perään (120ml) ja vielä korvikettaki halus melkein 80ml !! :O

Yöt on rutiinoitunu niin, että klo 22-23 yöunille, eka imetys klo 3.30-4 välillä ja sit 5.30, 7.30, 9-9.30 ja sit noustaanki ylös. Eli saadaan nukkua yks pitempi pätkä yöunia, onneksi! 

Mulla on vähän visiona, etten enään kovinkaan äkkiä palaa takas työmaalle vanhusten pariin. Niin kiva olla kotona.. :) Mut jossain vaiheessahan on pakko taloudellisen tilanteen kannalta. Tosin, voi olla että vanhainkotiin en enään mee duuniin. Saas nähä sit joskus ;D

Mulla on ihan järkyttävä stressi tästä mun painosta. Se ei tipu yhtään. Pakko saada entiset kilot pois ennen ku kakkosta pukkaa :P

Viltsukka tervetuloa joukkoon! 

Ööööö....luin juuri yhdestä kirjasta nelikuisen taidot: osaa istua pystysuorassa ilman tukea. ??? Tää istuminen on selvästi mulle ihan kynnyskysymys :D 

Mitähän muuta... Me oltiin tänään taas vauvamuskarissa ja kivaa oli. Sinne uintiin kun nyt vaan pääsis! Miten te jotka ootte jo ollu ootte hoitanu sen suihkussa käynnin? Siis onko teillä sielä turvakaukalo mukana vai miten? 

Onko kukaan käyny kylpylässä vielä vauvan kanssa?

Eiks istuminen oo ajankohtaista vasta noin puolen vuoden iässä...tai siinä käsityksessä mä oon ollut :) Meillä poika tahtois kans istua sylissä, mut sitteriasennossa pidetään. 

melela; teillä nukutaan kadehdittavan pitkään aamuisin! Meillä mennään yöunille 20.00 maissa, iltanokoset on jääneet melkein kokonaan pois. Unikouluttajalta kuulin, että ne jää yleensä ekana pois, kun vauva alkaa nukkumaan vähemmän. Aamulla nukuttiin ennen 7.30 asti, mut nykyään herätään jo 6.00-6.30 :( Valoisuus varmaan tekee ton...pimennysverhot pitäis hommaa. Ja sit tunti-puoltoista siitä poika jatkaa unia tunnin verran. Onneks oon ite aamuvirkku niin jaksan kyllä nousta, mut oishan se kiva edes tunti pidempään levätä. Tää rytmi ois täydellinen sit ku mennään töihin ja hoitoon :)

Meillä loppuu miehen opiskelut muutaman viikon päästä. Tulot putoo, koska on saanut lisätukia opintojen ajan ja asuntolainan vakuutuskin umpeutuu...Saa nähdä saako missä vaiheessa töitä...Joka tapauksessa aion pitää kaikki vanhempainlomat paitsi sen kaks viikkoa luovutan isälle. Vaikka oltais molemmat kesä kotona, niin haluun nauttia vauva-ajasta ja onhan ihana kesä sit koko perheellä...raha on vaan laitettava riittämään!

muoks...
Muhunkin on vähän tarttunut toi kätkytkuoleman pelko...lueskellut siitä täältä ja poika on alkanut öisin kääntymään vatsalleen. Kääntyilee päivisin jo joka suuntaan ja yöllä kun on levoton, pyrkii mahalleen. Siinä sitten keekoilee pää pystyssä, välillä raapii patjaa kun pitäis eteenpäin päästä. Pelottaa, että nukahtaa vatsalleen...

Meijän ukkeli on tuon kääntymisen myötä ihan itekseen alkanu nukkumaan mahallaan. On tehny sitä jo monta viikkoa. Tosi rauhassa nukkuu sillee, mutta sitte palaa käpy ko havahtuu ja haluis kääntyä, mutta ei raukka vielä osaa. Silloin mamma kääntää herran kyljelleen :) En mie tuota mahallaan nukkumista kyllä pelkäis jos kerran lapsi ite ittensä siihen asentoon laittaa. Ja eihän lapsi ehdoin tahdoin ittensä tukehduta vaan osaa kyllä kääntää pään sivulle hengittääkseen. Jos tässä kaikkea mahdollista alkaa pelkäämään niin hulluksihan sitä tulee :) Oma järki mukaan niin uskon, että kaikki menee hyvin :)
Hauska seurata ku toinen ihan raivoissaan haluais lähteä liikkeelle. Pylly pystössä punkee ja jaloilla potkii vauhtia, mutta ei tuo etupää ymmärrä takapään liikkumis haluja :) Jos jostaki vauhtia saa potkastua niin silloin pääsee vähän jo ettenpäin. Ei oo vielä hoksannu, että mahalta voi kääntyä takas selälleen. Juoksuttaa vaan isää ja äitiä kääntämään itteänsä :)
Taas alko tissilakkoon, mutta nyt paljo rauhallisempi mieli ku tietää et voi olla vaan väliaikaista. Jos ei oo, niin sitte opetellaan korvikkeen juonti.

Melele: Meille sanottiin neuvolassa että jos maistellessa ei mitään ihottumaa/näppylää tai vatsavaivoja jokin sose ei aiheuta,sitä voi hyvillä mielin alkaa enemmän tarjoamaan.Sun kirjoituksista alko pien epäily,että jos voi olla allerginen jollekkin.Mun pikkuveli oli vauvaiässä porkkanalle allerginen.Saadaan onneks kiinteitä vähän tarjoilla Ninnille,kerta päivässä 1/3 osa purkkia,koska neiti söisi kerralla korviketta yli 200ml ja sitten hän pulauttelee ja on vihainen. sosetta kun antaa ni johan ollaan yhtä hymyä :)

Carina 79: Meillä on ihan sama homma tytön kanssa, että yrittää kovasti eteenpäin, mutta käsiä ei osaa vielä ottaa mukaan, jalat vispaa ja pylly nousee, on kuin pieni hylje kuivalla maalla:D ja samoin tuo että äitin tai isin pitää aina kääntää masulta selälleen. osasi sen jo itsekin, mutta nyt tuntuu että vähän väliä pitää mennä auttamaan. onkohan taito vähän unohtunut kun oppi kääntyyn toisin päin...en tiiä. ois kiva auttaa oppimaan uusia asioita, mut eipä sitä oikeen voi, en oo ainakaan keksinyt miten.

Iines: Me alotettiin vauvauinti ja oikeestaan kaikilla on turvakaukalo mukana suihkuhuoneessa ja sitten altaan reunalle asti tuodaan vauva siinä. eka riisun itteni pukkarissa ja sit tytölle laitan uikkarit. ja sit meen suihkutteleen niin et typy odottelee kaukalossa pyyhkeeseen käärittynä niin ettei tuu kylmä..ja tutti suuhun:). täällä on kyllä mun mielestä tosi lämmin ilmasto siellä uimapaikassa ja samoin vesi on paljon lämpösempi kuin luultiin, meijän kylpyvesikin tuntuu viileämmältä yleensä... sit kun tullaan altaasta niin pesen tytön äkkiä ettei hermostu ja itteni huuhtelen samalla. mut kotona vasta pesen itteni paremmin kun tiedän että jos pesen hiukset kunnolla ym niin typy hermostuu odotellessa ja nostaa metelin :)

yöunista sen verran, että meillä tyttö nukkuu käytännössä koko yön ilta ysi-kympistä aamu seittemän-kahdeksaan. eli tosi hyvin toki pari kolme kertaa syötän mutta ei se itse herää ollenkaan kun mä ehdin ensin. ongelmana kuitenkin on se että ähisee kauheesti ja selvästi masuvaivaa kun yrittää ponnistella ja puklailee jne, niin en ite saa nukuttua kun valvon ähinän takia tai siinä pelossa että tukehtuu pukluunsa. päivärytmi on tällä hetkellä vähän hakusessa mutta yleensä parit puolentoistatunnin-2tunnin unet ottaa ja yhet tunnin unet. tarkkoja aikoja ei kyllä oo, kovasti elää nukahtamisajat päivällä.

Hei Vitsukka830! Mistäs päin olet? Tervetuloa joukkoon!

Tuosta istumisesta, mulle sano neuvolan täti että sylissä saa olla istuvassa asennossa kun on tuki selän takana! Mutta syöttötuoliin ei vielä sais laittaa! Ja muistelen että esikoinen alko ihan itse istua joskus 5,5kk iässä ja eihän sitä sillon voi enää estää! Täälläkin kovasti olis jalat menossa mutta etupää ei lähde mukaan! Varmaan olis kiire isoveljensä perään kun niin kovasti seurailee sen touhuja ja hihkuu!

Miltä teistä nyt tuntuu kun ajattelette synnytystä näin jälkikäteen ja koko raskautta? Itsellä oli aika vaikea raskausaika mutta nyt tuntuu ettei se ollut mitään, koska vaan uusiks! Ja synnytyksestä on jäänyt myös hyvät muistot! Esikoisen kohdalla taas synnytys oli kauhea ja kaikki meni vikaan, mutta toisaalta ei sekään enää tunnu niin pahalta, ainut vaan että en halua toiste sektiota kun sen verran kuitenkii jäi pelkoja ja tämä alatiesynytys oli niin "helppo" että koen sen kaikin puolin mielekkäämmäksi! Jos asiat olisivat menneet toisin niin ehkä se sektiokin olisi jäänyt mieleen paljon mukavampana kokemuksena!

Heissan kaikille,

täällä ollut kiireinen viikko eikä ole ehtinyt edes konetta avaamaan. Koulussa ollut hulinaa ja kotona mennyt gradua kirjoittaessa ja Leevin kanssa höpinöidessä kaikki aika. J Ihanaa on kyllä ollut. Tykkään hirveesti, kun kesä on tulossa ja aurinko paistaa.

Oltiin Leevin kanssa molemmat flunssassa viikko sitten, mutta nyt ollaan onneksi parannuttu kummatkin. Leevin flunssa ei onneksi ollut edes paha, vaan hän vain yski. Hauskan kuulosta se kyllä oli, kun Leevi rykäisi aina perään niin kuin isommatkin miehet :D

Täällä syödään nyt kiinteitä jo ihan kiitettävästi ja huomasin tässä viikolla, ettei mun maidon tuloni olekaan vähentynyt vaan Leevi juo tyhjäksi asti joka kerta, joten tällä meijerillä meneekin sitte jonkin aikaa ladata tissit uudestaan täyteen :D Olen kyllä tosi tyytyväinen siihe, että Leevi tykkää juoda edelleenkin sekä pullosta, että rinnasta. Musta on ollut koko ajan niin hirmuisen kiva imettää.

Pelkääkö teidän vauvat muuten jotain? Meillä ei arastella yhtään ihmisiä, mutta Leevi on alusta astin pelännyt jostain syystä huteria alustoja. Sitä pitää aina pitää tosi tukevasti sylissä ja neuvolassa se ei tykkää yhtään punnitsemisesta. Jännä. Sitten Leevi pelkää koiria. Vähänkin kun joku koira haukahtaa niin heti alkaa huuto. Olen pohtinu, että johtuisko se siitä, että meillä ei ole kauheena meteliä, joten koiran ääni saattaa olla sitten aika kova.

Iines* meillä neuvolassa sanottiin, että Leeviä voi jo huoletta istuttaa, kun poika kerta itte pönkää ittensä istumaan. Me siis välillä istumme jo syöttötuolissakin, mutta enempi vielä sitterissä. Luulin aluksi, että tuo istuminen ois huonoksi vauvan selälle, mutta neukkatäti sanoi, että Leeville ainakin se tekee vain hyvää, kun on noin jäntevä poika jo. Meillä myös mennään rattailla, mutta olen laittanu sinne Leeville kunnon pehmusteet, että asento on lähes samanlainen ku sitterissä. Välillä poika silti pönkää ittensä istumaan kunnolla.

Niin juu ja uimassa mulla on aina kaukalo mukana, niin Leevi saa köllötellä siinä kun olen itse suihkussa ja saunassa. Leevi kyllä tulee tietty suihkuun myös, mutta vain oman pesunsa ajaksi. Sitte ku menen saunaan, niin istun niin, että nään saunan lasiovesta tyytyväisen pojan J Meillä uimassa aina Leevillä 2-3pyyhettä, että on varmasti aina kuiva pyyhe päälle laitettavaksi, ettei vaan tule kylmä. Silloin Leevi tykkääkin olla istuimessaan.

Viltsukka Tervetuloa joukkoon, ihanaa saada uusia ihmisiä tänne J

Mutta juu…nyt tää mamma painuu nukkumaan, eilen meni puoli kahteen yöllä gradun kimpussa ja nyt näyttää taas pahasti tältä… Huomenna aamulla vauvauinti kello ysi, joten ois oltava pirteenä. J

Meillä Benjamin pelkää kaikuvia tiloja. Ja mummulan vessaa :O siellä vissiin vähän kaikuu sitten kun aina pääsee parku siellä kun ollaan pyllyn pesulla..
Vierastaa melkein kaikkia tuttujaki ihmisiä. Minun sylistä kyllä uskaltaa naureskella muille :D
Mummu yritti tänään juottaa Benjaminille pullosta maitoa niin eipä alkanu pikku-ukkeli juomaan. Ihmeissään vaan mua katteli, et mitä oikein tapahtuu kun äiti seisoo edessä ja pitäs osata juoda maitoa mummun sylistä. Eipä ruvennu siis juomaan ennen ku pääsi mun syliin :D hassua !

Tarttiisko olla yhtään huolissaan ku B ei vielä käänny vatsalleen ? kyljelleen kyllä vänkää itteensä.. ikää siis nyt 4,5kk..

Nyt on meneillä korvike merkin vaihto. Jos ihottuma tulee korvikkeesta. Ihottumaa tullu jo ennen kuin aloteltiin kiinteitä. Meillä on siis juotu semperiä. kokeillaas nyt tota nannia taas et josko se ois parempi.

Tein tonne uuden ketjun, et saa laittaa ken haluaa omasta kullan nupusta kuvia sinne. Itte en vielä oo kerinny muokkaan kuvia pienemmiks et vois lisäillä tänne..

melela, meillä esikoinen käätyi vasta 7kk iässä ja alkoi ryömimään 11kk iässä. Eikä neuvolassa kertaakaan edes ehdotettu fyssaria ym. Kävelemään alkoi 1v 5kk ja hyvin on ehtinyt touhuumaan sen jälkeenkin.

Meillä selvis ainakin yksi vatsanväänteiden syy! Joka kerta, kun meillä on makaronia, Aleksi huutaa yön. Hiffasin taas aamulla, että eilen tuli syötyä hiilareita, ja heti vaikutti yöhön. Ei muuta kuin kasviksia taas vain lisukkeeksi, niin helpottaa meillä pienen elämä.

Musta kanssa tuntuu, että maito on alkanut hiipumaan. Rinnat ovat jo "oman" kokoiset ja koko ajan aika löysät. Toisaalta, Aleksi on kyllä tyytyväinen, eli saa maitoa ilmeisesti tarpeeksi. Mutta viimeksikin mulla loppui maito kokonaan 4kk tietämillä. Rinnat vain eivät enää täyttyneet entiseen malliin.

Viime yö oli taas jotain ihan kamalaa. Esikoinen itki kurkkukipua monta kertaa yössä ja Aleksi valvoi 00.30-04.30. Nyt on takki aika tyhjä. Kaiken lisäksi mies oli lupautunut muuttamaan kaveriaan täksi päiväksi, joten siitäkään ei ole yhtään apua :(

Ermu:Kauhulla muistelin raskaus aikaa ja synnytystä..kärsin melkein koko raskauden ajan pahoinvoinnista ja jo keskiraskaudessa en voinut lenkkeillä kun alkoi supistelemaan.No sitten ku meni raskaus yliajalle 42+2 ni sitten neiti tulikin sektiolla.Jos viel joskus lisää lapsii hommaan niin toivottavast eivät pidä samanlaist rääkkii ku Ninnin kohdal.
Tarunen: Meil ei mitää pelätä.Kerran sai vaan kauhean itkukohtauksen ku vahingos tutti tippu sen omast kädest sen naamalle.Meil ku on kaks kissaa ni alus ajattelin et näinkhää Ninni pelkää niit ku ne tulee lähelle kattelee,mut Ninni vaa ihmetteli niit.Nykyää jos kissa kattoo Ninnii ni neiti alkaa oikein äänee hekottamaa :)

Eilen meikäläisee iski kunnon flunssa.Nyt pitää va toivoo ettei flunssa tarttuis ninnii,ku ens maanantain ois labra ja seuraaval viikol varjoainekuvaus munuaisii..muuten ois ollu ens viikol varjoaine kuva,mut ylläri sairaalast tuli uudet ajat kokonaa.ei kerrottu et aikaa on siirretty,mut mun piti sitte perää soitella ja varmistella et on varmast siirretty ettei tuu laskuu peruuttamattomast ajast.

Melela, tuosta ihottumasta on kanssa meillä kokemusta. Jotkut ruoat saattavat saada ihon lehahtamaan punaiseksi, mutta kaiken ihottuman takana olikin meillä ihovoide.
Tai no voiteet. Olimme saaneet useammalta lääkäriltä reseptillä rasvoja ja jossain vaiheessa huomasimme, että se ihottuman aiheuttaja on niissä rasvoissa ollut parafiiniöljy. Vaihdoimme rasvat kevyempiin ja nyt on ihokin taas melkoisen hyvässä kunnossa.

Jätin nyt porkkana-perunan pois kokonaan. Semperi vaihtu NANniin.. Katotaan miten ihottuman käy, häviääkö vai ei.. Mutta oon huomannu et nyt ku poika saa enempi korviketta niin pulauttelee enempi..

Näin mä oon kans ajatellut että kunhan vähä tukee niin saa sylissä istua. Syöttötuoliin meillä ei ainakaan olla vielä valmiita. Tänään iskä laittoi sinnan itekseen istuun sohvalle niin johan poru pääsi! Ja äitiltä tuli vihainen katse ettei saa silleen istuttaa :D 

Ermu mulle ainakin jäi hyvät fiilikset omasta raskaudesta ja synnytyksestä. Toisaalta nää kaikki muut tapaukset tuttavapiirissä sai mut ainakin vähän pelkäämään etten uskalla enää koskaan toivoakkaan toista lasta. Mutta ehkä kumminkin uskallan :) Raskaus oli mun mielestä ihanaa aikaa ja nautin tosi paljon pyöreestä mahasta! Ja vauvan potkuista! En on ollu ees yhtään huonovointinen eikä muutenkaan tullu mitään vaivoja. Synnytys ois voinu helpompikin olla ja repeämät vaikka vähän pienemmät, mutta ei jäänyt traumoja. Jos joskus vielä synnytän niin toivon kyllä ettei tarttis käynnistää, se ei oo kivaa... Mutta eipä sitä kai pyhästä hengestä raskaaksi tulla, meillä kun ei edelleenkään ole lakanoita pöllytelty synnytyksen jälkeen......!!! 

Tarunen meillä on yleensä kans aikas hiljaista kotona ja jossain vaiheessa ainakin tuntui että sinna pelästyi esim aivastusta :D Mutta nyt on pidetty telkkua päällä ja muutenkin on varmaan tullut rohkeutta. En oo huomannu mitään muuta mitä meillä ois pelätty kun yksi keltainen verho pappalassa :D Tosin sekin pelko meni ohi vielä samana päivänä kun käytiin sitä yhdessä kattelemassa :) Tänään ekaa kertaa meni kylvyssä vettä silmään ja korvatkin oli vedessä eikä pelästynyt kumpaakaan, hyvähyvä!

Melela ei tartte olla huolissaan vaikkei teillä käännytä. Ei käännytä meilläkään selältä vatsalleen. Toisinpäin kyllä, mutta ei pienintäkään kiinnostusta kääntyä ite vatsalleen vaikka välillä vähän kääntelenkin malliksi :) Toiset kääntyy vasta tosi myöhään. 

Voisko olla jos tuntuu että maidontulo hiipuu, että jos se onkin vain tasaantunut vauvalle sopivaks eikä sen vuoksi rinnat tulekkaan silleen täyteen että ois oikein pinkeenä?? Mulla ainakin on aivan lötöt tissit :D Ja kokokin on varmaan sama ku ennenkin ja silti maitoo tulee tarpeeksi.

Meillä on alkanu tuleen kyyneleitä. Huomasin tänään kun tuli oikein kova itku niin kyyneleet vaan valui :( Meillä on sinna niin äitissä kiinni että varsinkaan väsyneenä ei kelpaa kenenkään muun syli. On kyllä hauskaa ollut huomata miten on toi ruokailu alkanu kiinnostaan kun tänäänkin taas pää kääntyili sitä mukaa kun nostelin haarukkaa :D 

Mutta, eipä kait muuta taas tällä kertaa :) 

Enpä muista enää mitä kaikkea piti kommentoida... Raskaudesta ja synnytyksestä jäi hyviä ja huonoja kokemuksia mieleen, jotenkin vaan oletan mielessäni että seuraava raskaus ei voi olla vaikeempi:) Tosin ihan heti ei kakkosta olla yrittämässä.

Soseita kokeiltiin vähän alotella, tyttö ei kyllä yhtään tykännyt porkkanasta josta aloiteltiin! mitähän tästäkin tulee kun pitäisi parin kuukauden päästä olla aterioina soseita :o

Oon muuten ihmetellyt sitä kun neuvolan kasvukäyrissä saattaa normaalipainoisten lasten välillä olla tosi isoja eroja, jos vertaa että millä käyrällä menee... esim. kahden kaverin lapset on olleet omani kanssa suurinpiirtein samankokoisia syntymästään ja kuitenkin ensimmäisen kuukauden aikana omalleni tuli noin kilo painoa, toisen kaverini lapselle reilu kilo ja toisen kaverin lapselle 500g lisää syntymäpainoon...isoja eroja vaikka kaikki lähellä toisiaan käyrästöllä. Samoin tuo kehitys on sellanen että voi olla isoja eroja vaikka ihan normaalia on että kuukausienkin eroja joissakin jutuissa. esim puhuminen ja käveleminen (ei toki vielä ajankohtaisia :))

eilen meijän tytöllä oli taas piiitkästä aikaa sellasta koliikkityyppistä masuvaivaa.. tosi hankalaa kun ei voi auttaa toista. onneksi kuitenkaan ei kestänyt kauaa ja saatiin nukuttuakin. jotenkin sitä aina julkisilla paikoilla pelkää että jos alkaa tytöllä masuvaivat ja sit meen ihan paniikkiin ja kaikki kattoo:) aika naurettavaa mut jotenkaan en aina uskalla lähteä kotoa pitkäksi aikaa pois tytön kanssa, varsinkin sillon kun koliikki oli tosi pahana, nythän sitä ei enää oikeen ole vaikka pientä masuvaivaa kylläkin.

noi istuttamiset/syöttötuolin käyttöönotto ym on kans sellasia asioita joihin toivois neuvolasta tietoa. samoin toi soseiden aloitus on sellanen ettei kyllä neuvoa saatu, enemmän oon netistä itse kaivanut tietoa ja ohjeita siihen. onneks täältä voi lukea kokemuksia ja kysyä kavereilta vinkkejä :D mutta kaikenkaikkiaan oon ollut lastenneuvolaan paljon tyytyväisempi kuin äitiysneuvolaan. se oli mun kohdalla aika turha. äitiysneuvolassa oli vaan keskustelua ja punnittiin. hb:takin otettin tosi harvoin. sydänäänet toki ihania<3

melela, ei meilläkään vielä käännytä, ikää 4kk 3vkoa. Poika on kyllä kropaltaan kuin kenkälaatikko, et jotenkin mun on vaikea uskoa et kääntyykään moneen kuukauteen... :) Istumaan poika yrittää kyllä senkin edestä. Yölläkin kun nukkuu selällään ja herää, niin aina on peitonreunasta repimässä, et pääsisi ylös - ja ilmeisesti tämä on tehnyt meidän öistä todella levottomia. Viime yönä herättiin niin monta kertaa etten edes muista - kolme kertaa syötiin. Oon kyllä meillä istuttanut jo pari kuukautta tukien, esim. polvien päällä, sohvalla jne, koska poika on tosi jämäkkä ja ei ole oikein viihtynyt muuten. Yksi lastenortopedi, jolta asiaa kyselin, oli sitä mieltä, että asia on aivan ok, kunhan lapsella on mahdollisuus levätä, jos haluaa.

Iines, on niinhelpottava kuulla, että on muitakin joilla seksielämä on aika hiljaista. Haluja kyllä olis mut toi alakerta...! Onko teillä muuten alakanu menkat jo? Voiko menkat jotenki muuttua synnytyksen jälkeen? Kun mulla on jotain ihme tuhruvuotoa ollu useemman päivän, mut ei mitään menkkamaisia kipuja. Mietin, et eikai se polyyppi oo alkanu vuotamaan.

Mullakin rinnat ei enää pingotu, mut maitoa kyllä riittää. Ei vauva koskaan vedä samalla kertaa molempia rintoja tyhjäks. Kiinteitä aloitellaan vasta parin kuukauden päästä, mut olen ottanut pojan usein ruokapöytään ja antanut tunnusteltavaksi porkkana, pääsynä tai omenaviipaleen. Se on sitä sitten nuoleskellut. Kerran pidin myös sormien välissä vadelmaa ja se imeskeli sitä.. Oli kyllä alkuun sellainen ilme, että hyi, hapanta, mut kuitenki halus nuolla :D

Sitten meillä on nyt uusi "harrastus". Naapurin poika aloitti pottailun nyt 8kk ja siitä innostuneena aloin vessattamaan meidän poikaa. Sillä on aina ollut selkeet merkit kakkahädästä ja pissakin tulee usein kun vaipan ottaa pois. No aattelin kokeilla aina päikkäreiden tai syötön jälkeen viedä pöntölle ns. kyykkypissa-asennossa kannatellen ja lähes jokakerta tulee pissa tai kakka! Kuulostaa työläältä, mut vähänkö mä jäin heti koukkuun :) Tänään vaippojen vaihtaminen väheni puolella ja kaikki päivän kakat on tehty pöntöön! En olis kyllä uskonu miten viidessä päivässä voi noin hurjasti edetä. Tuntuu, et poika nauttii kun ei tartte tehdä vaippaan ja peppu jää puhtaaksi. Neitstä löytyy aiheesta lisää vauvojen vessahätäviestintä (VVV) ketä kiinnostaa. Luin aiheesta jo ennen synnytystä, mut koska olin niin kipee synnytyksen jälkeen et en jaksanu kuvitella kokeilevani.

Vauvauinnista sen verran, et mä oon jättäny jo kaukalon pukkariin ja ottanu pyyhkeeseen käärittynä vauvan matolle, joita suihkutiassa on sitä varten. Uinnin jälkeen pesen itseni, sitten mennään saunaan imettämään ja sen jälkeen suihkutellaan vielä. Meillä on tapana jättää saunan ovi auki ja ei löylyjä niin näin voi olla ihan hyvin aluks alalauteella. Kyllä sen huomaa, jos vauvalle tulee kuuma. 

Osio tyhmä kysyy, viisammat vastaa saa jatkoa:

Mä oon antanut nyt 4 päivää kiinteitä, ihan porkkanalla aloteltiin. Mimmosta vauhtia ootte lisäilly kiinteiden määriä ? Ekana päivänä annoin vaan 2 lusikallista (semmonen pieni ensi lusikka) ja tänään annoin 6 lusikallista. Masuvaivoja ei ole tullut ja oon antanut porkkanaa aina ennen pidempiä päikkäreitä plus sitten lisäksi tietysti maitoa. Jotenkin on ihan ylivarovainen olo tässäkin asiassa ja myös "olenpas-minä-paska-äiti-kun-en-tämmöstäkään-tiedä" asenne nostaa taas päätään :(

Ja sitten toinen asia: MULTA LÄHTEE HIUKSET !!! Siis ihan tolkuttomia tukkoja suihkussa ja kun harjaan hiuksia. Mä en edes imetä niin mistä ihmeestä tommonen voi johtua ? Vai vaikuttaako jotkut hormooni jutut vieläkin ?

Meillä on ollut nyt myös makuukammarissa vähän hiljasempaa noin niinkun sekstailun osalta. Tosin, mulla on itsellä vähän semmonen fiilis että pillerit toimii hiukan paremmin kuin on tarkoitus ja vie halut multa ihan täysin. Aika varma ehkäisykeino emoticon  pitänee keskustella lääkärin kanssa että josko kuitenkin laitettas se kierukka ihan suosiolla ennen isompaa parisuhde kriisiä !

Takaisin