Maaliskuu !

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Carina, meillä naapurilla oli aivan samanlainen tilanne. Yöllä rinta kelpas, mutta päivällä syöminen pelkkää tappelua. Tätä kuulemma kesti viikon ja oli jo luovuttanut koko päiväimetyksestä, kun yhtäkkiä taas rinta kelpas. Meillä taas esikoisella oli rintaraivareita alvariinsa. Oli tosi inhottavaa, kun vauva näki, että otan paitaa pois, alkoi järkyttävä huutaminen. Lopulta sitten lopetin koko imetyksen 4kk iässä. Silloin en syöttänyt edes öisin.
Luin meidän esikoisesta päiväkirjaa ja aika huimalle kuulosti, että hän lopetti kaikki yösyömiset 5kk iässä. Kahdesta kuukaudesta eteenpäin söi vain kerran yössä! Esikoinen nukkui myös omassa sängyssä ja omassa huoneessa alusta asti. Kyllä on Aleksi toista maata! Mutta en pistä pahitteeksi, että tätä viimeistä vauvaa saa pitää sylissä ja lähellä paljon. Tosin yöllä sais nukkua jo omassa sängyssä.

Pitäis varmaan kasata jo pinnasänky ja laskea reuna meidän sängyn tasolle. Näin Aleksi nukkuisi omassa sängyssä, vaikka meidän sängyssä kiinni. Pääsis mieskin vihdoin omaan sänkyynsä nukkumaan :)). Se raukka kun ei osaa nukkua, kun Aleksi on meidän vieressä.

Heipsan,

Miimi, jos päädyt antamaan jo kiinteitä, kuten minä, niin neuvolassa sanottiin että ehdottomasti, sitten joka päivä, ku on maistelemaan alettu J Ittelleni on tuo pumppaaminen ollu myös helpotus, kun käyn koulussa, niin enhän mä millää voisi jatkuvasti kotona juosta. Sitten mies onki käyny aina kerra päivässä koulussa ja muuten ovat juoneet pullosta omaa maitoa J

Kiitos muute tuosta ohjeesta, pikkuherralla on nyt flunssaa ja yskää. Nukkuu hirmuisesti ja ihan hiukan kuumetta, mutta syö todella hyvin. Ja hyvä kun nukkuu, niin kerääntyy voimia ja jaksaa sitten paremmin ja paranee nopeammin (+äiti saa hiukan omaa aikaa, koulutehtävien tekoon).

Carina, kurja ku teillä tapellaan tissillä. Meillä oli välillä myös samansuuntaista, mutta olen ottanu tutin avuksi ja sitten suostui syömään, ku nopsasti vaihdoin tutin tissiin. Jaksamisia, tuo voi olla ohimenevä vaihekin, kannattaa vain tuputtaa, kyllä se taas innostuu J

Minä oon pohtinu, josko kasaisin koko pinnasängyn kohta pois. Olen tässä pari viikkoo pohtinu, että jos nukuttais poikaa omaan sänkyyn, niin ei! Eilen illalla siirsin Leevin noin metrin päähän itsestäni nukkumaan ja johan ei äiti nukkunu ollenkaan, ku vainoharhaisesti koko ajan oli pakko mennä sitä lähemmäs kuuntelemaan hengittääkö tasaisesti ja onko varmasti lämpimät kädet jne. No tunnin häsellyksen jälkeen otin pojan taas ihan 30cm päähän nukkumaan ja oi ku nukuimme mainion hyvin taas koko yön. Tosin tietty parilla syötöllä, mutta kuitenkin J  

Carina tuo tissin hylkiminen on ilmeisesti joku 3kk tienoilla oleva "kehitysvaihe" koska meidän poika teki samaa: kitisi nälkää ja sitten kun sai tissin näkyville huusi täysillä. Sain sen yleensä huijatuksi syömään kun tissi paljaana hyssyttelin sylissä ja sit törkkäsin suuhun tai sitten unisena tai eka tuttia ja sitten tissiä tai tunnin päästä uudestaan, mut ei ollu helppoa! Vieläkin tekee 3krt päivässä sitä, että syö niin kauan kun heruu helposti ja sitten alkaa kitinä ja vääntelehtiminen. Ajattelin, erttä kyllä lapsi lopulta syö kun nälkä tulee! Muutamat lakkoilut ne kestää "kuolematta nälkään".

Meidän muru nyt ihan tosissaan on alkanut yrittää kääntymistä ja onnistuukin. Siitä on seurauksena levottomat yöt! Kuulemma kun vauva oppii jotain uutta, uni häiriintyy kun aivot ovat niin aktiivisessa tilassa. Hirmusta ähkimistä yö, pitää tunnin välein herätä ja päiväunillekin saan tuudittaa monta kertaa uudestaan! Huh! Ensimmäisenä herätessä hän yrittää sängyssä kääntyä vatsalleen ja unissaankin vääntää itseään kyljelleen! ..Ja eihän tämä oppiminen tähän jää. Juuri kun luulee, että nyt meillä nukutaan hyvin... ;)

Niin ja Satu, todella mukava lukea, että teillä on alkanut sujua jo vähän paremmin! Kivoja vauva-arkipäiviä teille lisää!!

Vitsi kun osan aina unohtaa.. Kaveri tänään kertoi, että Aasian suunnalla lapsille ei suositella perunaa ollenkaan alle 1v, koska se aiheuttaa vatsan väänteitä. Oletteko huomanneet tuollaista? Suomessahan syödään tosi paljon perunaa ja se on vauvojen eka ruoka? Toisaalta perunassa ei ole mitään ravintoainetta vaan se on pelkkää energiaa (jos ei syö sitten kuoriakin)...

Taas on paljon juttua ollut yhdestä sun toisesta. Käyn kyllä lähes päivittäin lukemassa, mutta oon aika laiska kommentoimaan. No, jos nyt jotain tällä kertaa..

Hienoa satu että hait lääkkeet ja on helpottanut. Uskon että oli ihan oikea päätös :)

Tarunen, meidän pojalla oli muutama viikko sitten lämpöä ja yskää. Käytiin jopa päivystyksessä, kun meni hengitys vaikeeks. Rupesi rohisemaan ja vinkumaan ja poika joutui tekemään kovasti töitä. Sairaalassa kattoivat sitten saturaatiot jotka olivat 93-95, eli liian vähän. Saatiin lääkettä ja johan koheni olo. Eli seuraile tilannetta, kyllä äiti tietää parhaiten milloin kannattaa lähteä näytille :)

Täällä kasvetaan kohisten, nyt jo vajaa 65cm ja 7,5kg.. meinaa kaikki vaatteet jäädä pieniksi ja ärsyttää suunnattomasti eri vaatemerkkien erot. Toiset on leveitä ja lyhkäsiä, toiset kapeita ja pitkiä. Ostin juuri setin 68cm vaatteita, ja ovat samaa kokoa kuin jotkut 62cm :(

Hei pitääkö näille marrasmuruille hommata jo aurinkolaseja? Luulis että pitää.. Nyt saatan kuulostaa perhanan pinnalliselta, mutta mä en halua hommata Amelialle semmoisia sportti-mallisia arskoja, mä en voi sietää niitä kenenkään päällä. :D En vaan oo nähnyt minkään muun mallisia kun sellaisia.
Tai no name it:llä olis muutamat, mutta...
Sporttimallilla meinaan siis näitä Baby-banzejä yms. Tietääkö joku mistä sais erimallisia.. :D ?

Mä oon miettinyt myös noita aurinkolaseja, mutta aika vähän ainakaan meillä ollaan ulkona auringon kanssa tekemisissä. Autossa on ikkunoissa suojat ja vaunuihin ei aurinko suoraan paista. Turvakaukalossa meillä on myös lippa, mikä suojaa pahimmilta auringoilta ja oon siinä pitänyt vielä liinaa päällä, jos tulee tai aurinko paistaa kovastikin.

Nyt iski paniikki! Yritin antaa Aleksille maissivelliä, mutta ei suostunut ottamaan sitä yhtään. Irvisteli vain. Samoin yritin syöttää pullosta ylipäätään maitoa, niin eipä suostunut pullosta juomaan. Miten vauvan saa syömään pullosta?! Mulla alkaa työt parin viikon päästä ja tarkoitus olis, että pullo olis silloin käytössä. Noin kuukausi sitten sain syötettyä pullosta pari kertaa ihan normaalisti, mutta nyt ei kelpaa sitten millään.

Meillä vaivaa noi hampaat nyt todenteolla. Vaikka eka puhkes jo niin nyrkkien syönti jatkuu. Tai paremminkin kaikki sormet ovat suussa ja vihaisesti kaluaa niitä. Samoin rätti meinaa mennä suuhun ja naamaa hierotaan urakalla. Taitaa siis tulla heti perään toinenkin alahammas.

Ihan pikainen viesti:

Tänään oli eka vauvauinti ja meni aivan LOISTAVASTI! Olin ihan onnessani, ku Leevi tykkäs hirmuisesti ja oli tosi pirtsakka poika :) 

Miimi: Ei meilläkään poika alkanu eka millään syömään pullosta, mutta tarpeeksi nälissään sitte kelpas ku ei huolinu tissiä. Ehkä kolmannella kerralla meni sitte enemmän suuhun ko suun viereen. Ja meillä ei heppu oo syöny pullosta ko viimeksi synnytyslaitoksella. Tuohon maissivelliin laitoin omaa maitoa sekaan niin kelpas. Vähän sen kans irvisteli eka.
Tänne ko meni avautuun tuosta imetys ongelmasta niin johan alko taas tissi kelvata. Kuus päivää oli päivällä lähes kokonaan sitä syömättä. Eilen sitte yhtäkkiä alko taas kelpaamaan. Ihme värkkäyksiä... No samapa tuo ko nyt kaikki taas hyvin ja poika on ko itte aurinko. Maissivelliä antanu kahtena iltana, mutta ei mitään vaikutusta ollu yöuniin silläkään joten tyhjäpä sitä on syöttää turhaa. Mennään taas omalla maidolla niin kauan ko homma sujuu :)
Olihan ihana ilma tänään ulkoilla. Aurinko loimotti pilvettömältä taivaalta. Johan tuli d-vitamiinia :) Tämä meän ukko vaan ei nukkunu koko tunnin lenkin aikana vaan tillisteli silmät auki. Melkonen sissi :)
Pyöriminen on ihan mahotonta. Selällään ei pysy hetkeäkään. Eilen hoksasi sen, että voi välissä lepuuttaa niskoja ku makaa pää lattiassa :) Tänään sitte ilmakylvyn aikana tunki varpaat suuhun. Maisteli ja tuijotti niitä ihan kummissaan emoticon  Sitte vahingossa käänty mahalta takas selälleen. Se ny johtu vaan siitä, että otti niin kovat vauhdit ko oli menossa mahalleen et meniki yhen kierroksen liikaa.
Alina: Mietin tässä kans tuota arska hommaa, mutta tultiin siihen tulokseen ettei vielä nää tuota niin suorasti et tarttis. Huoltoasemilla tai ainaki peukkubaarissa myytiin ihan normi laseja vauvoille. Niissä ei vaan ollu sitä pantaa. Mutta et ilmeisesti semmosta halunnukkaan. Oli oikein cooleja peililaseja sun muita. Ja ihan niissäki oli minusta uv-suojat. Eivätkä oo hinnallakaan pilattuja.

Huomenta! Meillä on just sellaset kuminauhalliset lasit pienelle kun esikoiselta on jäänyt. Ne on ostettu ihan jostai lasiliikkeestä aikoinaan ja oli kyllä aika kalliit mutta en nyt muista tarkkaa hintaa. Sano sillon se myyjä setä että pienelle vauvalle helposti alkaa painaa ne sangat niin tollanen kuminauha on parempi ja helpompi. Saatto tosin olla vaan myynti puhe! Noi samat lasit menee n.2 vuotiaaksi asti! Muutaman kerra on nyt testattu ja hyvin toimii. Kyllähän siltä auringolta sais varmasti suojattua monella muullakin tavalla, että eikait niitä välttämättä vielä tarviiskaan mutta meijän typy tykkäää nykyään katella autossakin ympärilleen niin on se ikävä jos aurinko paistaa silmiin!

Mua on muuten alkanu viimeaikoina ihan kauheesti ärsyttää yksi asia tuolla katukuvassa! Raskaana olevat tai vaunuja työntävät isit ja äidit vetää tupakkaa samalla ja voi että tekis mieli käydä repimässää se tupakka pois! Ääh, oikein verenpaine nousee kun ajatteleekaan koko asiaa! Miten ihminen voi olla niin itserakas tai ajattelematon!!! Itsekkin poltan taas nykyisin mutta en todellakaan lasten seurassa enkä raskausaikana! Ja se joka väittää että ei hermot kestä lopettaa raskausaikana tai muita yhtä typeriä tekosyitä niin höpöhöpö! Täyttä kakkaa! Ja tämän sanon syvällä kokemuksen rintaäänellä! Huoh! Se siitä!

Niin jotkut oli alottanu sen vauvauinnin! Itse ei olla vielä keretty mutta tässä keväällä olis tarkotus! Jännittää jo ne kaikki sukellusjutut! Te jotka olette jo käyneet, mitä siellä teitte?

Ja nyt kaikki porukalla syömään lunta niin saadaan se kesä nopeemmin! ;)

Ermu: Me ollaan käyty nyt 2 krt vauvauinnissa ja ens kerralla kokeillaan sukellusta :) Poika on tykännyt kovasti ja nukahtaa heti uinnin jälkeen :) Me ollaan vaan lilluttu mahallaan ja selällään niin että korvat ovat vedessä. Tottuu näin vedenalaisiinkin ääniin. sit kaadettiin sangolla vettä ensin selän takaa ja kasvojen edessä jonkun aikaa ja lopuksi sitten kaadettiin päänpäällekin, niin ei sitten säikähdä sukellusta ensi kerralla. Ai niin ihan alussa ja lopussa oli yhteinen piiri jossa laulettiin yms muuten tehdään ihan itsekseen niitä juttuja. Sehän voi kyl olla et eri paikoissa ohjataan vähän eri tavalla.

Me aloitimme myös kiinteiden kokeilut. Nyt vasta 2 tl porkkanaa kolmena päivänä. Kivasti on mennyt alas :) Yöuniin ei ollut mitään vaikutusta, kun meillä nukutaan niin hyvin 8h ja sit parin tunnin setit muutenkin. Jesse täyttää huomenna 4 kk.

Pe sit päätin etten lähde koiranilmaan vaunuilemaan..no poikahan ei sit suostunut nukkumaan edes rattaissa sisällä niin et laitoin harson eteen ja työnsin (ajattelin et olis luullut et ollaan ulkona) 10 min koko päivänä suostu nukkuu...ja arvaatte varmaan et oli vähän kiukkunen. No oma vika kun oon ehdollistanut vaunuihin, mut toisaalta ollaan jok.tap. melkein joka pv vaunuilla jossain.. Onko teillä samoja ongelmia? Ajattelin et turhaan opetan siitä poiskaan, kun ei tarvetta. Pelkään vaan et jos tuun esim kipeäksi...

Oi ihanaa Carina, että teillä pyöritään noin paljon! Ootan innolla, koska Leevi taas keksii pyörimisen. Tosin siihen menee varmaan parisen kuukautta, kun toi tanko estää liikkumasta niin paljon. Jalkoja kyllä nostellaan, mutta kyllä tuon kanssa on vaikea pyöriä. Aina kun pidetään päivässä tangoton hetki niin silloin sitte käännän pojan masulleen ja Leevi on alannu tykätä siitä asennosta hirmuisesti. Naureskelee ja katselee. Nyt onkin viikko sitten tullut ensimmäiset kunnon ääneen naurut J Ihana kuunnella, kun toinen nauraa ja muutenkin tekee välillä hassuja ääniä ja itsekin ihmettelee, että mistä ne äänet oikein tulee J

Meillä vauvauinti meni siis todella hyvin. Olin oikein ihmeissäni ja jännitin itse ihan yli kovaa. Leevi kun on inhonnu vettä ja aina kun ollaan menty kylpyyn tai suihkuun niin on noussu kaamea meteli. Pelkkä veden ääni on saanut hirmuisen huudon päälle. No olin tyytyväinen kun kuulin, että vauvoilta tarvii pestä vain pylly ennen veteen menoa. Elikkäs, emme joutuneet siinä kokemaan vielä mitään kauheaa. Sitten mentiin uimahalliin altaan reunalle. Pidin Leeviä kantokopassa hyvin pyyhkeisiin käärittynä. Sitten otin pyyhkeen kanssa syliini ja katseltiin toisten vauvojen uintia ja vettä. Noin viis minuuttia totuteltiin vain ääniin ja katseltiin. Sitten mentiin yhdessä altaaseen. Pidin Leeviä tiukasti itseäni vasten ja käveltiin hiljaa veteen. Vedessä oltiin vain paikallaan ensin ja juteltiin kahdestaan. Sitten aloin hiljaa keinua ja päästin Leevin varpaita vapaaksi, kun aikaisemmin olin painanut ne itseäni vasten, ettei Leevi tuntisi yhtään painottomuutta, kun hän ei oikein pidä siitä. No Leevi oli edelleen tyytyväinen, joten kokeilin kääntää Leevin niin päin, että hän katsoi minua ja sekin oli mieluista. Tämän jälkeen liu’uttiinkin sitten hiukan selällään ja mahallaan ja oltiin tosi tarkkoja, ettei naamaan mene viel vettä.

Meidän vauvauinnissa on myös alkulaulu ja loppulaulu ja sitten allas on täynnä lasten leluja J Tosi ihanaa <3 Ootan taas seuraavaa kertaa innolla. Altaassa ollaan 20minsaa kerralla, kun se on hyvä aina noin pienille J

Sitten uni asiaa. Meillä Leevi nukkuu tosi hyvin vaunuissa, mutta nukkuu myös muuten. Sitterissä olen välillä nukuttanu, kun siinä se saa potkuteltua tuon tangon kanssa niin hyvin ja välillä nukutan kehdossa, joka roikkuu meillä katosta. Yöunilla Leevi nukkuu meidän välissä, mutta usein nukutan sen niin, että nukahtaa ilman meitä ja sitten vasta mennään viekkuun. Tai nukutan ja nukutan… viel Leevin yläkertaan ja se nukahtaa ihan itsekseen. Viime yönä Leevi heräsi kolmesti syömään. Kasilta meni nukkumaan ja puol ysiltä noustiin ylös. Ihanan pitkän yöunet. Niitä äiti nyt kaipaakin, kun on hiukan itse flunssassa.. 

Ai niiin juu, otin muuten selvää niistä maidon koostumuksista. Rasvaisemmaksi maito muuttuu, kun vauva kasvaa ja niin kauan ku maitoa tulee niin maidossa riittää niitä ravinteita.

Niin ja sitten vinkki...itse kun en ole juuri ehtiny kirjoittaa päiväkirjaa Leeviä odottaessani ja nyt kun se on tullut maailmaan, niin kokoan omat kirjoitukseni täältä vaun sivuilta yhteen, niin siinähä mulla on päiväkirjaa :D 

Tänään käytiin Ninnin kanssa sairaalassa kuulemassa munuais ultran tuloksii.Lääkäri laittaa postissa ajan munuaisten varjoaine kuvaukseen.Oikea munuainen on kunnos mut vasen ei. epäili tukost,joten se selvinnee varjoaine kuvaukses.ja sanotiin että tulossa olisi luultavammin leikkaus,,jossa tukos poistettaisiin ja samalla poistetaan vähän vasenta munuaista.mut jos munuainen on pahemmassa kunnossa,poistetaan koko vasen munuainen :( tuntuu että koko maailma olisi romahtan hetkessä.

Fjansku, tsemppiä ja jaksamisia. Tiedän tunteen. Silloin kun Leevin kampuroista alkoi selvitä mulle, et millaiset kaikki toimenpiteet on leikkauksineen, kipseineen ja tankokenkineen, niin se oli mulle tosi kova paikka. Vauvat kuitenkin toipuu ja tottuu nopeesti kaikkeen. Hyvin kaikki menee! Äiteille ja iseille nämä kaikki on rankempia ku vauvoille ja sitä kun itse ottaisi kaikki kivut itselleen jos vain voisi. 

Mulla ei pysy kohta enää silmät auki mutta yritämpä silti kirjotella kuulumisia..

Eli yö hulinat alkanut täälläkin. Kauheeta ähinää ja pyörimistä, tuttia pitää torpata suuhun pahimmillaan 45 min välein 5-6 tuntia putkeen. Melko kivaa. Nälkä ei kuitenkaan pojalla ole koska nukahtaa tutin kanssa samoin tein. Viime yönä syötin kuitenkin vähän aikasemmin että olisko siitä apua niin eipä ollut. Luovutin  sitten klo 5.30 kun tyyppi naureskeli ja renkutti sängyssään ihan kympillä. Onneksi päikkärit sujuu silti ihan normisti eli nukkuu tauotta 2,5-3,5 tuntia.
Meilläkin syödään kokoajan käsiä ja sitä kuolaa tulee ihan tajuttomasti !! Naamaa saa rasvailla ihan taukoomatta kun tietysti iho kärsii siitä kuolastakin varmaan jonkun verran..
Päiväohjelmaan on tullut nyt uutena juttuna lukeminen. Ollaan luettu sitä äitiyspakkauksessa tullutta kirjaa joka päivä ja poika tykkää tosi paljon. Kirkuu ihan fiilareissa sille ekan sivun naamalleemoticon     Laulettu ollaan myös tosi paljon, hämä hämä häkki on nyt meidän huushollissa lista ykkönen :)
Perunaa tai porkkanaa ajateltiin kokeilla ens viikolla joku päivä että miten maistuu, maissi velli on nyt ollut ruokalistalla jo jonkun aikaa iltaisin eikä ainakaan siitä ole tullut mitään vatsa vaivoja.
Vaate koot mua vähän askarruttaa kun en ole pikku vauvojen kanssa ennen tekemisissä ollut. Meillä menee nyt koko 68 eikä ne 70 ihan mitään kovin suuria ole. Löysin anttilasta ihan edullisen ulkoilupuvun ja nyt pitäis osata ostaa sen kokonen että se olis syksyllä ja ehkä ens keväänäkin vielä hyvä..kaikki vaatemerkit vaan tuntuu olevan niin erikokosia vaikka kokolapussa olis sama numero !! H&M vaatteista ei mene todellakaan 63cm päälle mutta saman kokoset tutta bodyt on ihan ok. Auttakaas nyt mua !

Bellatrix, nuo vaatekoot on todellakin epämääräisiä. Meillä on hirmuisen pitkä ja hoikka poika ja olen kans pohtinu, että mistä noin koot on repästy. Poika 65cm ja 6kg ja vaatekoko 68cm alkaa olla pieni. Ei enää riitä housuissa lahkeiden pituus, vaan alkaa näyttää ihan hullun lyhyiltä. Miten se noin voi olla? Eikö 65cm pitkälle pojalle, pitäisi ihan hyvin mennä 68cm vaatteet?? Bodyt kyllä viel menee, mutta noi housut alkaa olla liian lyhkäisiä. Niistä myös koot 74cm alkaa olla jo aika pikkuisia, joten ollaan katseltu jo kokoja 80cm ja ne alkaa olla hyvän kokoisia. Ihme juttu!

Itse ainakaan en osaa yhtään sanoa, mitä kokoja syksyllä tai keväällä käytetään. Poika kun kasvaa niin hurjasti, että ei tiiä koosta ees kuukauden päästä :D

Meillä muuten syöty nyt omenasosetta, kun perunaporkkana sose oli pojan mielestä kauheaa ja kun itsekin sitä maistelin niin hyi yäk, en kyl söis. Sitte aattelin, että on kauheeta, jos poika alkaa kammota kaikkia lusikalla annettavia ruokia, joten aattelin kokeilla jotain muuta. No toi maistuu ainakin ja Leevi on aivan innoissaan. :)

Fjansku ja Tarunen, ei oo ollut teillä kovin helppo alku teillä kaikkineen huolineen ja leikkauksineen. Mutta tosiaan, onneksi vauvat selviävät kovistakin jutuista yllättävän hyvin.

Meillä sama yöralli jatkuu vain yöstä toiseen. Mä oon oikeesti jo luovuttanut, enkä edes odota enää, että yöt nukuttais hyvin. Viime yönäkin herättiin klo: 21, 23, 01, 03.30 ja sen jälkeen valvottiinkin sitten aamuun asti. Onneks miehellä oli vapaapäivä ja hän sitten kärräsi Aleksin toiseen huoneeseen aamu viideltä. Ehdin nukkumaan puoltoista tuntia. Mutta onneks tämän päivän shoppailut piristi mieltä kummasti! Sain joululahjaksi lahjakortit Pentikille ja Intersportiin ja nyt vasta sain käytettyä ne. Ostin keittiöön uuden pöytäliinan, pöytätabletit, kynttilät ja ovikranssin. Intersportista lähti kaksi treenipaitaa ja kevätpipo sekä vapaa-ajan kengät itelle ja esikoiselle. Aleksi sai myös kevätpipon. Oli kyllä kiva shoppailla kun Aleksikin nukkui kokoajan vaunuissa.

Ainiin, meillä ei vielä käännytä, mutta jo toinen hammas pilkistää alhaalla! Tekee aikas gutaa tuo imettäminen välillä, kun Aleksi kalvaa hampailla.Kävin myös tuuraamassa kahta jumppaa meidän salilla ja nyt on vatsalihakset ja reidet niiiiiiiiiiiiiiin kipeenä, ettei sohvalta pääse kuin kierimällä pois :)

Frjanskulle hirmuisesti voimia ja Taruselle myös. Äitinä oleminen on niin rankkaa, jos pitää katsoa toisen kärsimystä vierestä. Vauvalle on tärkeintä kuitenkin äidin ja isän syli, rakkaus ja lämpö. Niillä hän selviä vaikeuksista todella hyvin! Mutta sitä en tiedä miten äidit selviää.

Meillä oli lääkärineuvola ja valitin, ettei meillä nukuta oikein kunnon päikkäreitä. Yleensä katkonaisia ja tosi harvoin tuntia pidempiä. No heti samana päivänä ja tänään poika veti sekä aamupäivällä että iltapäivällä reilu kaksi tuntia unta :D Vaikka en saanu mitään uutta neuvoa. Parvekkeelle laitan, mut välillä saattaa herätä ja haluta tissiä, sitten saattaa jatkaa sisällä unta ellen laita takaisin ulos. Yöhulinat alkaa vähentyä ja rokotteestakaan ei tullut oireita. Poika kasvaa tasaisesti, joten kiinteillä ei oo viel kiirettä. Annetaan varmaan joku porkkana, kurkku tai omenapala ekaks kätee ihmeteltäväksi.

Meillä oli kans eka vauvauinti. Tutustuttiin vaan ympäristöön ja veteen. Ohjaaja kävi neuvomassa eri otteita ja uittamista. Tykättiin hirmusesti. Vauva oli niin rento, et saatiin olla koko aika (30min). Kannattaa varata ekaan kertaan hyvin aikaa altaalle siirtymiseen, kun kaikki uutta. Mä laitoin eka kaukaloon, kun pesin itseni ja takas tullessa oli ihan uimahallin patjan päällä lattialla. Kotona voi totutella viilentämällä kylpyvettä vähitellen 32teen ja laittamalla ammeen täyteen vettä. Niin ja laittamalla vauva selälleen niin et korvat peittyy veteen.

Äidin unesta...

Muistelen, että joku olisi aiemmin kertonut unensaantiongelmistaan.
No, mulla on tosiaan ollut sellainen ongelma, että vaikka poika nukkuu niin, että herää kerran tai kaksi yössä (muuten klo 21-06.30), itse saatan pyöriä yössä 3-4h nukahtamatta. Mitä useammin joudun uudelleen nukahtamaan yössä, sitä hankalammaksi se alkaa käymään.
Sain nyt viimein haettua nukahtamislääkeet, ja sain siis sellaiset, joita voi kuulemma turvallisin mielin ottaa imettäessäänkin. Mutta toki otan vain tarvittaessa. Välillä vaan kasvaa se stressi siitä et nukahtaako niin suureksi, että uni ei varmasti tule ja sitten oot aamulla ihan tillintallin kun poika herää ja oot just ehtinyt tunnin pari nukkua.Mut kannustan siis katkaisemaan tuon unettomuuskierteen, jos jollain on sama ongelma. Unettomuus jää helposti päälle.

Takaisin