Maaliskuiset mutinat

Onneksi mahdun vielä toppatakkiini, kun päästin vyötärön kuminauhan ihan löysäksi. Kevättakkia en ole vielä edes kokeillut päälle, täällä ei sellaisella tarkene!

Äidiltäni perin aikanaan sellaisen 90-luvun polvipituisen nahkatakin, joka istuu harteista ja levenee sitten pallomaisesti vyötärölle ja kutistuu sitten taas polvia kohti (mallia muumimamma). Se oli joku muotivitsaus silloin 90-luvulla. Noh, me ollaan sitten kuitenkin kaikki käytetty sitä nahkatakkia syksyisin tai keväisin siskon kanssa, jos on tarvinnut ja mihinkään muuhun ei ole mahan kanssa mahtunut. Voi olla etten tämän raskauden takia viitsi investoida uutta takkia, vaan koittaa soveltaa entisillä.

Kesän ajattelin kulkea mammahupparissa, edellisen raskauden peruja. :)

Huh, vai kevattakki! Taalla on viela toppatakki paalla :)

Ja taalla itketaan kanssa millon mistakin. Parturissa kavin, ihan leikkaamassa vaan, ja siella aloin itkemaan kun hiukset on niin huonoon kuntoon menneet etta pitaa leikata. :bag: Ihan uusi, tuntematon parturi oli :oops: Han varmaan piti minua aika pohkona mutta kivasti lohdutteli - ja hiuksistakin tuli lyhyempana aika kivat sitten kuitenkin! :wink Miehelle kanssa pillitan millon mistakin, hanta onneksi jaksaa viela vaan naurattaa! Ja se onkin paras tapa minusta reagoida, minun kohdallani, etta ottaa syliin ja nauraa vaan hopsoydelleni.

Tanaan oli KELA-neuvola ja siella tuli puhetta hirmuisesta kutinasta jota minulla on. Menen hepatoosikokeisiin, mutta en usko etta sita on kun ei kutise jalanpohjat tai kammenet, vaan ihan kaikkialta muualta, ja koko ajan. Ihan kuin olisi villahaalari alastomalla iholla paalla. Rasvaus ei auta eika mitaan ihottumaa ole nakyvissa. Kellaan muulla samanlaista? Han sitten sanoi etta voi olla raskauskutina (olikos se nyt sen niminen?) tila, johon auttaa ehka allergialaakkeet ja loppuu synnytykseen. Mutta ensin katsotaan mita hepatoositesti sanoo. Yleensahan se alkaa vasta 30+ viikoilla, mutta voi tulla aikaisemminkin. Nyt minulla on 24+1 (kai!! :)).

Mulla on kutinaa, mutta atooppinen iho kun on niin ei poikkea normaalista. Raskaudet saa mun ihon huonoon kuntoon, yleensä raskauden parantaa monen atopian ja allergiat, ei mulla :sad001 Nokkosrokko vaivaa myös. Olen kuitenkin menossa hepatoosikokeeseen kans, mulla kutisee jalkapohjat.... En usko itse eikä terkkakaan, että olis hepatoosi, mutta pitää se tarkistaa. Yleensä tosiaan tulee 30 + viikoilla. Mitä lie sitte tuo kutina, yhdistän sen enemmän lisääntyneeseen verenkiertoon ja kutisee kun jalkoja kuumottaa eli verikiertää. Normaalisti mulla jalat aina kylmät.

Mulla on niiiiiiin Aku Ankan tuuri! Alaleukaa ja päätä jomotti tajuttomasti pari päivää, ja tuntui että viisaudenhammas nousee. Mutta sen ei pitänyt olla mahdollista, sillä minulla on jäljellä vain yksi, josta röntgenin perusteella sanottiin vuosia sitten, ettei se tule koskaan sieltä nousemaan. Noh, kävin tänään tarkistuttamassa, ja siellähän se pilkottaa ikenestä. NYT. Kaikista maailman ajankohdista nyt. Pitää yrittää pärjätä, kunnes vauva syntyy, eli täytyy toivoa, että tulee ulos ehjänä ja mahtuu suuhun. Eivät mielellään operoi raskaanaolevaa. *******!

Miksei operoi raskaana olevaa? Multaki poistettii yläviisuri kk sit eikä ne sanonu mitää siihe et oon raskaana... :O

No ilmeisesti ajan sais vasta viimeselle kolmannekselle ja ne ei silloin edes paikkaa hampaita! Mulla oli alkava reikäkin nimittäin, ja sanoivat, että saan ajan elokuun loppuun kun vauva on silloin varmasti syntynyt. Vain jos tilanne on sietämätön, hoitavat raskaana.

Multa onneks otettiin hammas pois useiden tulehduksien takia. Luulen että noilla tulehduksilla oli vaikutusta myös raskaaksi tulemiseen.

Huomenna ru ultra ♡ jospa hän näyttäisi millasta bodya lähden ostamaan. Mummo ja poika lähtee mukaan. Soitin ja varmistin voiko tulla ni mielellään ei. Pitää sitten mummon lähteä pojan kans pois jos ei jaksa olla hiljaa.

Ompa outoja nämä paikkakuntakohtaiset (?) hammaslääkärierot. Minulla on juurihoito kesken, eikä kukaan sanonut ettei sitä hoidettaisi raskauden aikana. Yritin jopa saada aikaa nopeammin raskauden perusteella hoidon jatkamiseksi, mutta en saanut. Sihteeri vain totesi ettei ole aikoja aiemmin ja jos hammas tulee kipeäksi niin tulet sitten särkyvastaanotolle. Olen siis kuukausia jo odottanut hoidon jatkumista... Kysyinkin virkailijalta, että eikö tässä ole riskejä vain odottaa, niin ei hänen mielestään. Vasta tän kuun lopulla on aika... En tiedä miten pystyn olla selälläni hoidon ajan. :confused:

Mulla on kans vaivannut suu ja just alkoin tarkemmin katsomaan niin viisaudenhammashan se sieltä pilkotti...pakko kait se on sit varata hammaslääkäriin aika :(
Mul on ihan kauhee hammaslääkärikammo ja oon panikoinut nuita viisaudenhampaita varmaan 10 vuotta et millon ne alkaa vaivaamaan :(

Mesiangervo, mulla oli hammaslääkäri jokunen viikko sitten ja lääkäri otti tosi kivasti huomioon mahan. Käski sanoa heti jos tuntuu siltä ettei voi olla enää selällään ja sen jälkeen nosti tuolin vähän istuvampaan asentoon ja taivutti vain päätukea taaksepäin sen verran, että sai tehtyä työnsä. Oli paljon helpompi istua sillä tavalla. Kannattaa ehdottaa asentoa lääkärille itse, jos se ei sitä huomaa.

Mä kävin ennen ekaa raskautta ihanalla yksityisellä hammaslääkärillä joka ystävällisesti kertoi että noi viisurit tosiaan yleensä tulee jossain vaihees aiheuttaa ongelmia joten suositteli niiden poistoa. Tossa vaiheessa yks oli jo ehditty poistaa päivystyksessä kun nimenomaan puhkesi esiin ja tulehtui melkein samantien.. Niin varailin sit ihan mielellään ajat hampaidenpoistoa varten kun olivat jo muutkin puhjenneet esiin. Itse pääsin sillätavalla helpolla että juuret oli aika iisit ja ei tarvittu kirurgista toimenpidettä vaan perinteisesti ne saatiin sieltä ulos nyhdettyä.

Hampilääkärit kyllä varmasti tekee tarvittavia toimenpiteitä vielä tokalla kolmanneksella mutta vikalla kolmanneksella ei vissiin oikeen enää suositella senkään takia että masu on jo aika iso ja voi painaa kohtua/ aiheuttaa huonovointisuutta. Rtg kuvia kyllä ei ollenkaan raskausaikana tarpeettomasti varmasti keneltäkään oteta. Kävin ekal kolmanneksella itse hoidattaa hampaat ja sanoi että tuu sit syksyl uudestaan ni varmistetaan rtg:llä onko jotain jääny huomaamatta

Minä kävin hammaslääkärissä nyt raskauden aikana ja rtg:n kuvat voi nykyisin tän h.lääkärin mukaan otta myös raskauden aikana. Hänellä oli esittää joku lappu uudesta tutkimuksesta joka on tehty. Vaikutuksia ei kuulemma ole, tiedä sitten, mutta kuva otettiin.

Täällä kanssa kuvattiin hampaat muutama viikko sitten ja hammaslääkäri nimenomaan sanoi että on tehty uusia tutkimuksia joiden mukaan röntgen kuvia voidaan ottaa. Samoin puudutusainetta on kehitetty että senkin saa jos haluaa, mutta mieluusti hoitavat ilman. Mulla vielä pari hampaan paikkausta parin viikon päästä :-)

Niin ja tosiaan viisurikin poistettiin pari viikkoa sitten. Tosin ylhäältä, jos ois ollut alhaalla ja oireeton eivät olisi tehneet mitään. Kuulemma juuret menevät syvemmälle ja vaativat usein kirurgisia toimenpiteitä.

Nyt kun täällä puhutaan tästä hammaslääkäriasiasta niin pääsettekö ilmaiseksi hammastarkastukseen raskauden aikana?
Mä kävin eilen hammaskivenpoistossa suuhygienistillä ilmaiseksi ja meidän kunnassa kuuluu etuuksiin vielä synnytyksen jälkeen 3kk sisään hammaslääkärin tarkastus! :)
Vihaan hammashoitoja yli kaiken ja siksi pitkitänkin aina viimeiseen asti mut nyt alko olee viimiset hetket ku voi enää "rennosti" maata tuolissa! :) Nyt on hampaat kipeet ronkkimisesta mutta puhtaat!! :)

Ekassa raskaudessa ainakin pääsin ilmaiseksi suuhygienistille, mutta siinä lähinnä puhuttiin lapsen hampaiden hoidosta. Tällä kertaa ravaan omatoimisesti monta kertaa h.lekurilla niin en tiedä onko tuo yks suuhygienisti käynti ilmainen :-D

Takaisin