Loppukuun odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sandy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olen jouluihminen ja heti kun laskin päivän (23.12) niin aloin jo fiilistellä erilaista joulua, mahdollisesti sairaalassa vietettäväksi. Eli musta siinä on jotain taianomaista, vaikka lapsen kannalta toki kurja sitten kun on se isot virstanpylväät. Mutta voihan sitä laittaa vaikka vuotta myöhemmin kouluun ja siten lapsesta tuleekin luokan vanhin. :)

Jos sais valita niin toivoisin, että ei menisi lasketun ajan yli ja jos syntyykin pari viikkoa ennen (kuten esikoinen) niin sitten vasta tuntuukin, että jää jouluvalmistelut ihan tekemättä. Ihanan erilaisia ollaan toiveinemme täällä! :D

Se mikä tuossa joulu sairaalassa -asiassa jännittää on se, että onko siellä vähemmän (ja ammattitaidottomampaa) henkilökuntaa kun on noin iso pyhä kyseessä. Ensimmäinen raskaus meni kesken vappuna ja silloin sai odotella apua (tosin eihän siinä mitään voi tehdä, että ehkä ne synnytykset sitten on kuitenkin etusijalla).

Mun on pakko myöntää, että olen salaa toivonut saavani joskus viettää joulun synnärillä. Mä olen joka kerta tykännyt ihan älyttömästi olla synnärillä, ja kieltämättä joulu, vain vauvan kanssa, kuulostaa hyvältä ja ihanalta muistolta.
Mulla jää se kokematta :(
Joulu on joka vuosi ja välillä se voi olla tosi erilainen, ja olla silti ihana ja ennen kaikkea ikimuistoinen <3

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Sooja: henkilökuntaa on varmasti vähemmän mutta ihan yhtä ammattitaitoista. Jouluksi ei palkata sijaisia vaan henkilökunta on omasta takaa :)

Jouluna olisi ehkäpä huono homma olla synnärillä sen takia, että lapset saa sitten juhlia joulua ilman isää ja äitiä :/ Mulla on mahdollisesti käynnistys edessä, ja toivon, että se tajuttaisiin sitten tehdä ajoissa eikä tasan minään joulun välipäivinä :O Joulun pyhinä, eli juuri silloin kun on laskettu aika, ei kukaan ota kantaa mihinkään eikä lääkärikäyntejä silloin ole. Voi kun tulis spontaanisti pari viikkoa ennen laskettua aikaa :Heartred :binkybaby

Meillä menee juurikinniin, että viimeistään joulukuun alussa tulee syntymään.
Kaikki jouluvalmistelut laatikkoineen ja leipomisineen ja siivouksineen tehdään siis vastasyntyneen vauvan, kolmen muun lapsen, järkyttävän väsymyksen ja kipeän sektiohaavan kanssa. meille tulee vielä mun puolen sukulaiset jouluksi.
Huomattavasti mieluummin tekisin äitiyslomalla, ennen vauvan syntymää kaiken valmiiksi lapsille ja lähtisin itse synnyttämään. Eihän sitä miestä siellä synnärillä moneksi päiväksi tarvita. Puoleksi vuorokaudeksi.
Paljon kamalampaa on vasurilla, pinnaa kiristellen tehty joulu, jonka kaikki muistaa siitä, että vauva huusi, leipomukset paloi ja kämppä oli myrskyn jäljiltä ja äiti istui imettämässä ihan koko joulun. Tai nukkui.

Tämä siis useamman lapsen äidin ajatus ;)
Tietysti ensimmäisen kanssa eri juttu, ja toiset osaa ottaa rennommin ja jättää vaikka valmistelut tekemättä. Multa ei se onnistu ;)

Noi jouluvalmistelut on kyllä hyvä pointti. Mä oon yleensä omat jouluvalmistelut yrittänyt saada viimeistään joulukuun puoliväliin tehtyä. Ruokapuoli tehdään yhdessä mun äidin ja siskon kanssa ettei kenenkään tarvitse tehdä kaikkea.

Ja tosiaan oma kunto jouluna voi olla myös heikko.. Ehkä mä sittenkin toivon tammivauvaa vasta :)

Meillä ei onneksi sen kummemmin jouluja ole ollut tapana viettää, joten ei tarvitse vauvan ekoina viikkoina turata aikaa jouluvalmisteluihin. Itselleni ei ainakaan sopisi ollenkaan esimerkiksi Rositan kaltainen tilanne, että puoli sukua olisi tulossa juuri vauvan syntymän perään meille kylään. :confused: Katsotaan, jos tulee jotain kutsuja kyläillä jossain mummoloissa, mutta muutoin ollaan varmaan taas kotona.

Itse olen lähinnä miettinyt tuota loppuvuodesta syntymistä, että jääkö lapsi muista kauheasti jälkeen esimerkiksi koulussa mutta en enää siitäkään niin paljoa stressaa. Aika näyttää ja tarvittaessa toimitaan sitten sen mukaan, mikä lapselle on parasta. Alunperin meilläkin oli kyllä tarkoitus tähdätä syntymä alkuvuoteen mutta otettiin vähän varaslähtö vauvantekohommiin ja sehän sitten napsahtikin just tähän joulukuulle tuo la.

LA 28.12..ja niin kovasti toivon että saisin joulun olla rauhassa kotona ja nauttia jouluherkuista ja menis synnyttäminen tammikuulle :p

Kolussa kun on nykyään 25-30 oppilasta / luokka, niin taatusti on muitakin loppuvuodesta syntynritä. Mahdollisesti jopa puolet.
Ja eipä siellä luokalla muutenkaan kaikki etene samaan tahtiin :)
Aika absurdi ajatus, että kaikki muut luokkakaverit on syntyneet alkuvuonna ja yksi joulukuussa, kyllä niitä lapsia on yleensä tasaisesti ympäri vuoden.

Onneksi on joo lapsia tasaisesti...

1. ja 2. luokalla näkyy loppuvuonna ja alkuvuonna syntyneiden oppilaiden erot, mut sit se alkaa tasaantua. Eikä se aina mene niin, että loppuvuoden lapset olisi kehityksestä jäljessä. Erot on kyllä aika yksilöllisiä.. Onneksi suomalaisessa koulujärjestelmässä alkuopetuksessa jokainen saa (yleensä) kehittyä ja kasvaa omaan tahtiin. :)

Meillä aikastu kolmella päivällä laskettuaika, joten ny ollaan juurikin keskellä joulupyhiä. Onneksi joulussa ei ole tärkeintä lahjat tai lähimmäiset, vaan mätivoileivät. Syön niitä sitte synnärillä jos niikseen on x)

Samaa mieltä, että ekojen vuosien jälkeen eroo alku- ja loppuvuosien lapsiin tuskin huomaa. Ja onhan niitäkin lapsia, jotka menee vuotta aiemmin kouluun ja pärjää myös ihan yhtä hyvin kuin vuotta vanhemmatkin. Oma siskoni on myös syntynyt loppuvuodesta eikä koskaan ole ollut mitenkään jäljessä aiemmin syntyneitä kehityksessä.

Lasta kyllä saattaa ottaa syntymäkuukautensa päähän sitten, kun kaverit täyttää 18 toisensa perään ja katoavat baareihin eikä itse vielä pääse mihinkään sisälle :p

Siinä kohtaa ne lainaa kuitenkin kaverin papereita ;)
Ei sillä että olisin itse tehnyt niin, tuli vaan mieleen ;) ;)

Täällä LA 29.12.
Toivoisin todella, että syntyisi 1.1 niin saisi juhlia mummonsa kanssa yhdessä synttäreitä :)
Meillä oli jo tammikuussa jo varattu mökki joulun alle viikoksi sukulaisten kanssa, mutta se saa nyt jäädä.

Täällä on kans LA 29.12. ultran mukaan 31.12. Viimiselle päiville kuitenkin LA osuu. Olisihan se hienoa jos tulisi tammikuun puolella mutta olen tässä todennut että ei väliä kuhan kaikki menee hyvin ja lapsi on terve :D

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app

LA 28.12..ja niin kovasti toivon että saisin joulun olla rauhassa kotona ja nauttia jouluherkuista ja menis synnyttäminen tammikuulle :p

Meilläkin on LA 28.12. Tai se OLI neuvolan LA mutta Jorvin käytännön mukaan siitä neuvolan LA vedetään päivä pois. En tiedä miksi. Mäkin toivoisin, että menisi tammikuulle mutta ihan siksi, että se on kivempi lapsen olla alku vuodesta jotta on aina vanhin ja saa kokea kaiken ensimmäisenä..eikä nuorin ja viimeisenä.

No mulla kun nyt todettiin tämä raskausdiabetes, niin mietinpähän vaan annetaanko raskauden mennä kuinka paljon yli.... Kun tässä radissa Se vauva muka kasvaa niiiiin isoksi....

Pitääpä siis kysyä neuvolasta. Kun mäkin oon vähän jossitellut ajatuksella että menisi ensi vuoteen (mulla LA 25.12) Nyt sit jos tietäis ettei anneta mennä paljoo yli, niin olis sit ainakin varmuudella tulossa joulukuun vauva.

Mutta jos sulla pysyy ne sokeriarvot hyvinä jatkossakin, niin eihän se vauva kai kasva normaalia isommaksi.. Näin kuvittelisin.

Meillä la 23.12. joka melko varmasti toteutuu myös, koska hedelmöitysaika on tarkasti tiedossa. Ensin se tuntui aika kamalalta, minä kun olen täysin jouluihminen. Nyt on kuitenkin jo tottunut ajatukseen ja loppupelissä se on vaan järjestelykysymys. Tosiasia on etten tätä vaihtaisi pois mistään hinnasta.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Niin siis en mä usko että mulle iso vauva tulee, mutta kun ne siellä neuvolassa niin uskoo :D :D

Mutta ei näihin laskettuihin aikoihin ole uskomista, vaikka kuinka olisi hedelmöitysaika tiedossa. Raskauden kesto kun ihan oikeasti vaihtelee sen 38 ja 42 viikon välillä, ei se 40 viikkoa ole muuta kuin keskiarvo. Ja joo, totta kai joku vauva aina syntyy juuri tarkkaan laskettuna päivänä, mutta suurin osa ei sille päivälle osu. =)

Takaisin