Lomailijat

Olen itse todella levoton sielu ja nyt lomaillessa yritän keksiä kokoajan jotain :) Hitsi vaan kun vauvakirjojen lukeminen ei yhtään nappaa :sad001
 
Samaa vikaa, nyt kun olis aikaa, ei osaa oikein tarttua mihinkään eikä nauttia tästä ajasta niin kuin toivoisi. Huono olo ja vaivat painaa ja onhan se ihanaa kun voi olla tekemättä asioita tai tehdä voinnin salliessa, mutta kun sitä on tottunut tekijä, ei oikein osaa levätä. Hullua!
 
Sain jäädä kesälomalle jo 3.6. alkaen ja mammaloma alko 28.6. On ollu ihan kiva olla tässä jo toista kuukautta lomaillen. Näyttäähän nuo päivät vain menevän ja nyt tämä heinäkuu on mennyt kuin siivillä. Just ystävän kanssa puhuttiin, että vastahan sitä käytiin ekassa neuvolassa ja nyt jo viedään viimeisiä :) La ois 2.8. :) Oikein rentouttavaa ja antoisaa mammalomaa Elomammoille :)
 
Jännittää kyllä jo niin vietävästi, että aloin itkemään kesken jännärileffan.. ajatukset siis ihan muualla, mulle koko vatsa on yhtä kuin elokuvan katsomista. Pian on aika mennyt, eikä sitä ole vieläkään valmis.
 
mulla menny kohta jo viikko äippälomaaki :) hirvee nopee menee kaikki lomat. tai sitte lopussa alkaa matelee ku la lähestyy :D
 
täällä loppus kohta kesäloma ja 24pv alkas äippäloma...
ei oo vaa mitään käryy siitä, et paljonkohan saan äippärahaa, kun työnantaja maksaa ekat 3kk...oletin että kelasta tulis jonkun näkösiä päätöksiä kuiteki rahoista...
vai oletanko väärin?? o_O
osaako joku viisaampi kertoo,mite systeemi toimii :D
 
Kyllä minulle ainakin tuli paperit Kelasta hyvissä ajoin ennen äitiysloman alkua. Ja niissä näkyy kaikki vanhempainrahakauden jaksot, eli minkä verran miltäkin jaksolta saan äitiys- tai vanhempainrahaa, bruttona toki. Oletko ^Hennah^ käynyt Kelan sivuilta katsomassa, näkyykö siellä mitään tietoa? Minulla alkoi äitiysloma 10. päivä ja työsuhde jatkuu heinäkuun loppuun asti, eli Kela maksaa 10.7.-31.7. työnantajalle äitiyspäivärahat. Eli lyhyemmästä jaksosta toki kyse, mutta luulisi, että silti päätös tulisi. Minä sain kuitenkin sen päätöksen jo kesäkuun alussa. Ja siinä näkyy sekin summa, mikä työnantajalle maksetaan. Kannattaa kysellä perään, jos ei Kelan asiointipalvelunkaan kautta löydy mitään tietoa asiasta!
 
^ Ei siellä näy mitään, ainut päätös tullut äitiysavustuksesta, ja että pakkaus postitettu...
Eli Kelaan täytyneen soitella..tykkään niin paljon soitella noihin virastoihin... :angryfire
 
siis kyllä veekäyrä nous niin rajusti tänään, ku kävin kelassa selvittämässä tätä raha-asiaa...
hakemus oli käsitelty tänään ja kirje lähetetty miulle,että lisäselvityksiä tarvitaan(työnantajan maksamasta palkasta)..Miks miulle!? argh...
noh, soitin sit pomolle,et mikä juttu tää on...ni sano ottavansa yhteyttä palkkaukseen.
soitti vähän ajan päästä takas ja kerto että tänään on laitettu kelalle ne tiedot.. siis WHF!! ja keskiviikkona eka äippälomapv ja sillo miu käsittääksee pitäs olla hynäkkää tilillä...
eikä osannu ees sitä sanoo,että maksaako firma kerran kk sen palkan ja että mistä ne summat koostuu mitä maksaavat...
HUOH..kyl ottaa aivoon!! ja miljoonat laskut oottaa maksua :taunt010

sori tää avautuminen!
 
^Hennah^: ensimmäiset äitiyspäivärahat maksetaan vasta lasketun ajan hujakoilla. Äitiysrahat lähtee siis rullaamaan sinä päivänä, kun jäät äitiyslomalle.
Esim. Itellä alkoi äippäloma juuri pari päivää sitten (20pv), ja ensimmäinen maksupäivä on mulle merkattu 23pv elokuuta. Laskettu aika osuu lauantaille 24pv, joten siksi ensimmäinen maksupäivä merkattu edeltävälle päivälle.
Eli ensimmäiset rahat syntyvästä lapsesta maksetaan juuri siinä lasketun ajan tietämillä. :)
 
Täällä ollaan lomailtu virallisesti viikon verran eli 15.7. lähtien, mutta viimeisen työvuoron sain sovitettua itselleni sitä edeltävälle maanantaille. Huikean nopeasti tämä kaksi viikkoa on kulunut, enkä ainakaan toistaiseksi ole kokenut minkäänlaista tylsistymistä - päinvastoin, lista tekemättömistä "mukapakollisista" tuntuu karttuvan päivä päivältä. :laughing002 Viimeistään heinäkuun taittuessa elokuuksi täytyy kyllä oikeasti alkaa lepäilemään ja valmistautumaan myös henkisesti synnytyksen lähestymiseen.

Lomasta on ollut helppo nauttia, kun vointi on edelleen lähes normaalitilaa vastaava. Olin viime viikolla poimimassa ämpärillisen mansikoita läheisellä itsepoimintapellolla, viime viikon lopussa vanhempieni luona kartutin muutamalla kilolla talven vadelmavarastoja ja siivottuakin on tullut aika urakalla, kun kerrankin aikaa on. :) Tämä varmaan on tällaista hölmöä superpaniikkivalmistautumista, mutta koska en yhtään tiedä enkä hahmota ensiodottajana, miten paljon ehdin tehdä kotitöitä vauvan synnyttys, olen yrittänyt hoitaa kaiken kuosiin ennen h-hetkeä. Huomenna ajattelin leipoa pakkaseen valmiiksi valmiita raakoja korvapuusteja, kun vauvavieraita saattaa suurella todennäköisyydellä ilmestyä ja elokuun lopussa pullataikinan vaivaamiselle ajan löytäminen lienee paljon vaativampaa. :grin

Hain äitiyspäivärahaa 6 kuukauden työtulojen perusteella, kun kahdella työnantajalla työskentelystä johtuen kertyi alkuvuonna aika monta tonnia enemmän kuin v. 2011, jolloin keskityin vielä aika teholla opintoihin. Päätöstä ei ole vieläkään tullut, mutta luotan kyllä sen ilmestyvän postiluukusta ennen laskettua aikaa, koska kuten LilMinni totesi, silloinhan se ensimmäinen erä äippärahaa vasta tulee. Sen verran täälläkin oli skismaa KELA:n kanssa, etteivät vaivautuneet ilmoittamaan mulle sieltä suunnasta, ettei lähettämäni arvio tuloistani kelvannut, vaan he tarvitsivat päätökseen lopullisen palkkatodistuksen. Olin ehkä tyhmä, mutta olin jotenkin siinä käsityksessä, että tuntien perusteella laskettu arvio olisi riittävä, kun hakemus oli kuitenkin lähetetettävä jo sen 2 kuukautta ennen laskettua aikaa, ja palkanmaksu päättyi mulla vasta 14.7. Soitin sitten KELA:an, kun hakemuksen teosta oli kulunut 8 viikkoa (suosituskäsittelyaika 3 vk), ja totesivat hakemuksen olevan odottavassa tilassa epäkelvon palkkatodistuksen vuoksi. Pomo on nyt heinäkuun lomalla, mutta ehti onneksi sen verran poikkeamaan meillä töissä, että sai toimitettua minulle lopulta lopullisen palkkatodistuksen. Semmoista paperisotaa täällä. :happy118

Kaikki eivät varmaan olojensa vuoksi ole samaa mieltä, mutta on tämä ihan parasta olla kesällä äippälomalla. Tähän mennessä marjahamstrauksen ja siivoilun lisäksi lomaan on mahtunut yhdet häät, rippijuhlat, ystävien luona vierailuja ja Pori Jazzit. Toivottavasti te muutkin olette päässeet nauttimaan, vaikka olot näillä viikoilla saattavatkin olla jo aika nihkeät. Leppoista lomaa ja valmistautumista koitokseen kaikille: ihan kohta meillä on syleissä ne nyytit, joiden vuoksi välillä on kärvisteltykin! :love017
 
eli vaikka työnantaja maksaa ne 3 ekaa kk, ni silti se ensimmäinen palkka tulee vasta sillo la:na?? :eek:
sit miulle on puhuttu soopaa,käsitin tänään puhelimessa,että maksaavat iha normisti palkanmaksupäivänä,ku se loma alkaa... :BangHead
 
mulle työnantaja makso tän kuun palkan heti ku jäin äitiyslomalle,eli 1.7. Kelasta saan sitte itelleni rahaa sillon elokuun alussa,ne huomat 156 euroa jolla on elettävä se elokuu.kelassa ne vissiin oletti että saan sen viimesen palkan heinäkuun lopussa,mut toisin meni.
 
Ei kai niiden Kelan maksujen pitäisi mitenkään vaikuttaa siihen, milloin palkka maksetaan. Kyllä ainakin itse oletan, että palkka tulee ihan normaalisti kuun viimeinen päivä, eikä tarvitse odotella 13.8. asti. Vuokrakin pitää kuitenkin alkukuusta maksaa. 13.8. Kela maksaa kyllä äitiyspäivärahat ekalta jaksolta niin työnantajalle kuin minullekin, mutta ei ne nyt sen takia voi palkanmaksua siirtää. Kela vaan maksaa äitiys- ja vanhempainrahat aina takautuvasti.

Onneksi omalta osalta hoitui kyllä todella sujuvasti tämä äitiysrahapaperirumba. Laitoin hakemuksen Kelaan, sieltä tuli pyyntö laittaa selvitys palkkatuloista äitiyslomaa edeltävältä kuudelta kuukaudelta, laitoin palkanlaskijalle sähköpostitse tietoa, mitä pitää Kelaan ilmoittaa, ja soitin vielä perään muutaman päivän päästä tarkistaakseni, että asia on hoidossa. Palkanlaskija on vielä ilmoittanut minulle sähköpostitse, kun on tiedot laittanut Kelalle. Ja tosiaan päätös ehti sitten tulla jo kesäkuun alkupuolella eli reilu kuukausi ennen kuin jäin äitiyslomalle. Kerrankin nopeaa toimintaa Kelalta! Mutta osaa toi hakeminen kyllä silti olla hermoja raastavaa, kun pitää itse pitää huoli niin monesta asiasta. Ja kun kaiken sujuminen ei siltikään ole pelkästään itsestä kiinni.

Mutta eiköhän ne asiat kaikilla kuitenkin selviä, niin pääsee nauttimaan lomailusta. :)

Niin, ja IceCream. Ei ne tosiaan siellä kai sellaisia oleta. Nämä äitiys- ja vanhempainvapaan rahat vaan maksetaan takautuvasti. Kuten aika monet muutkin Kelan tuet.
 
Mä luulin sillon et mulle se tän kuun palkka maksettais sillon palkanmaksupäivinä eli kaks kertaa kuussa,mut sit se tulikii heti sillon alussa könttäsummana mikä on mun kannalta äärimmäisen huono vaihtoehto.kyllä se kelantäti mulle sano siitä et heinäkuun palkalla elokuu pitäs mennä,ku sille siellä viel sanoin et mun palkka on maksettu jo kokonaisuudessaa,ku se sit vielä kyseli et maksetaako mulle lomarahoja ku sit selvis et nekii on jo maksettu.kävin sit verotoimistossa prossan laskemassa minimii.
 
Hei, yksi tyhmä kysymys ensimmäistä kertaa päivärahaa nostavalta. Sain tänään päätösen, ja mietiskelen nyt tuota ennakonpidätystä. KELA on jälleen onnistunut ilmaisemaan niin valtavan selkeällä suomen kielellä asiansa, etten nyt ole ihan varma ymmärränkö oikein. :confused5

Paperissa lukee sana sanalta näin kohdassa "Ennakonpidätys" :
"Etuudesta toimitetaan ennakonpidätys Teille palkkaa varten annetun henkilökohtaisen pidätysprosentin mukaisesti korotettuna kahdella prosenttiyksiköllä. Ennakonpidätys on kuitenkin vähintään 20 prosenttia. Voitte myös pyytää verottajaa lähettämään Kelaan muutosverokortin etuuksien ennakonpidätystä varten, jolloin pidätys toimitetaan sen mukaisesti."

Eli KELA ei siis kaipaa minulta mitään erillistä, uudistettua verokorttia, vaan he saavat verottajalta tiedon prosentistani ja laskevat ennakonpidätyksen automaattisesti sen mukaan?

Aika nopeasti päätös nyt kuitenkin lopulta tuli, sillä sain lopullisen palkkatodistuksen lähetettyä viikko sitten. :) Ja mulle kumpikaan työnantajista ei siis maksa palkkaa, koska olen osa-aikaisena vakituisessa työssäni, ja toisaalla teen tarpeen mukaan sijaisuuskeikkaa (opettajan sijaisuudet). Varmasti eri tilanne noiden maksupäivien suhteen, jos työnantaja maksaa ensimmäisten kuukausien palkat normaalisti!
 
Kaleidoskooppi: Ei sinne tarvitse erikseen mitään verokorttia toimittaa, jollei tosiaan halua, että veroprosenttia muutetaan siitä Kelan oletuksesta.

Maksupäivien suhteen ei tilanne ole mitenkään muuten erilainen, kuin siten, että siltä ajalta, kun työnantaja maksaa palkkaa, maksaa Kela äitiyspäivärahat työnantajalle. Sen saman summan siis, minkä muutoin maksaisi hakijalle.
 
Takaisin
Top