Lokakuun loruilut

Mulla kans paino noussut nyt noin 4-5 kiloa (ens ke neuvola, että saa taas kuulla)... itsehän siis olen 162,5cm ja alkupaino oli sen 64kg (kerkesin pari kiloa saamaan ennen raskautumista).

Louhi, ommpa tosi tympeä tilanne :sad001 itsehän aika hirmusesti pelkäsin myös etttä miten oman työpaikan käy. olishan mulla ollut vuoden loppuun toki määräaikainen sopimus, mutta sain tietää heti pari päivää plussauksen jälkeen, että olen tullut valituksi vakituiseen työsuhteeseen. Sopimusta ei voitu heti kirjoittaa sillä kunta oli koko heinäkuun lomalla ja lopulta itse otin yhteyttä että mikä siinä maksaa kun ei sopimusta kuulu (elokuun lopulla). Esimieshän tuossa välin jo tiesi minun olevan raskaana, sillä olin joutunut yli kahdeksi viikoksi sairaslomalle sen runsaan pahoinvoinnin takia(s-lomalapuissa luki syy)... Suureksi yllätykseksi sopimus tuotiin mulle heti seuraavalla viikolla allekirjoitettavaksi. Että mulla nyt päättyi oma osani hyvin. Toki, olenhan vielä joulukuun loppuun koeajalla. Mutta puhuinkin tuosta tilanteesta jo työpaikkamme luottamusmiehen kanssa ja hän on hyvin tietoinen, että mikäli kenkää nyt saisin, aion nostaa kovan haloon asiasta. Minulle on kuitenkin sanottu tehtävään valittaessa, että kyllä ne tietää jo minkälainen työntekijä olen, ettei tartte pelätä potkuja pyllylle sen aikana työhön sopimattomuuden takia :)

Jees, täällä starttailee 23, viikko!!!

Nyt töihin aamuvuoroon :)!
 
Täällä poksuu puoliväli 20+0 ja fiilis on upee! Yö ja aamu on ollu sellasta sirkusta masussa, että on kyllä ihan uutta. Neiti vissiin löytänyt asennon, jossa on hyvä heilua ja vieläpä niin, että ne tuntuu mulle asti oikein kunnolla! :) ens viikolla rakenneultra ja vielä kolme viikoa neuvolaan. Nyt pitäs laittaa tsemppi päälle, että jaksaa kasautuvat opiskelujutut viedä läpi :)

Nyt voi jo sanoa, että fyysinen olo on hyvä! :) eiliset liikkeet tuntu vaan hieman oudoilta, ku ne osu niin alas. Onko muilla ollu samaa ongelmaa, että tuntus, että vauva tykittää kohdunsuuta tai muuten vaan herkkää paikkaa tuolla alhaalla? Toivon että olo yleisesti ottaeb pysyis nyt hetken aikaa näin hyvänä. Migreeni kesti ke-pe, mutta niilleppä ei oikein mittää voi, ku täsmälääkkeet on pannassa. Onneksi mun kipu ei koskaan estä syömistä, ainakaan koko päiväksi.
 
Täälläkin alkanu 23 viikko lähtemään käyntiin! :)

Huomenna se ois pitkästä aikaa taas neuvola ja uus neuvolatätikin luvassa, pahempaa jännitystä ei onneks oo vauvan voinnista tullu.
Tää meidän pikkunen potkii joka päivä sen verran ahkerasti että sen varmasti huomaa ja ulkopuolisetkin alkanu innoissaan tunnustella mahaa, harmittaa vaan kun lapsen isä ei jostain syystä kuitenkaan oo oikeen paljoa oo tuntenu mtn, liikkeet kyllä kuulee kun korvansa masulle laittaa.
No, maltti valttia. :wink
Hirveen nopeesti aika menee tossa laskeskelin että meillä ei olekkaan kohta tässä miehen kanssa kun laskettuun aikaan se 4 kuukautta, tuntuu hirveen lyhyeltä ajalta kun miettii että loppua kohden ollaan kvaa vauhtia kirimässä, on tää raskausaika silti ihanaa :Heartred Vaikka sitä vauvaa odottaakin silti melkeen toivois että aika ei menis niin nopeesti kun tää raskausaika on niin kivaa saada kantaa toista ihmistä sisällään ja huolehtia siitä.
Kyllä se sitten silti palkitaan kun se sieltä pihalle viimein sitten tulee.

Jaksamisia kanssasisaret!
 
Mulla täyttyy 21 viikkoa ja painoa on tullut 7kg. Kauhistelin lukua tänään neuvolassa, mutta sanoi, että kyllä sitä painoa mun kokoiselle saa tullakin. Oli muistaakseni 485g/ viikko. Kateellisena siis lueskelen täällä teitä, kellä on tullut vaan pari kiloa, mutta eipä sitä voi keneenkään itseään verrata. Kehot suhtautuu raskauteen eri tavoin. Syön kuitenkin terveellisesti ja suht säännöllisesti. Mulla ei ainakaan vielä oo ollut mitään mielitekoja sen ihmeemmin.
Töissä mun sijainen on sairauslomalla jouluun asti, mikä tällä hetkellä vähän stressaa. Vaikka nyt olenkin suht ok vointinen, niin takaraivossa on koko ajan kuukausi sitten ollut selkäkipujakso. Toivon tietty, ettei tulis enää mitään ongelmia selän suhteen, mutta kyllä se vähän stressaa, kun tietää ettei oo ketään sitten hoitamaan mun tehtäviä ennen ensi vuotta... Pomo oli kyllä ymmärtäväinen ja kehotti ottamaan töissä kevyemmin kaikessa missä vain voin.
 
Terveiset kylpylälomalta! Hieronnat menivät oikein hyvin, eikä vatsallaan olo ollut yhtään hankalaa ja hieroajat huomioivat raskauden hyvin :) Iloinen yllätys oli, kun huomasin meitä isovatsaisia siellä useita muitakin! :) Kuntosalilla huomasin saavani katseita, mutta enemmänkin hyväksyviä. Olen kuitenkin kokenut kuntosalillakävijä ja otin todella maltillisesti.

Itse liityn Tittanan seuraksi tähän vähän reippaanpaan painonnousuun! Samoin mulle on tullut 7kg, mutta ensimmäinen 4kg tuli heti kun otin vehnän takaisin ruokavaliooni allergologin kehoituksesta. Vehnä aina tuottanut mulle pienen turvoituksen mahaan ja sen 4kg painonnousun. Itse olen enemmän painoani kauhistellut neuvolassa, mutta terveydenhoitajani hivenen rauhoittelee ja kehottaa jatkamaan samaan malliin. Syön lautasmallin mukaan terveellistä kotiruokaa. Välipalat ainoastaan usein tuppaa unohtumaan... :/ Paino tullut tässä raskaudessa ihan eritavalla, kuin esikoisesta. Esikoisesta paino nousi vasta ihan loppuraskaudessa ja kaikkiaan 16kg. Tästä 10kg jäi heti laitokselle ja loputkin lähtivät 1kk sisällä. Mutta nyt painoa tullut tasaisesti heti alusta asti ja vähän huolestuttaa mihin lukemiin sitä vielä pääseekään :O

Itse painonnousuuni vedoten vaatimalla vaatisin päästä sokerirasituskokeeseen, minne minun ei tarvitse muuten mennä. Mutta vaikka elämäntapani on terveellinen, olen hoikka ja urheilullinen niin minulla on suvussa DM ja tämä on paras tapa päästä ilmaiseksi katsastamaan omaa riskiä saada tulevaisuudessa DM. Ja hoikilla ystävillänikin on muutamalla ollut RDM on hyvä poissulkea se itseltä. Myönnän tämän olevan itselleni ehkä pienoinen "pelko", koska se merkitsee myös isokokoista vauvaa. Esikoisen synnytys oli hyvin rankka, kun jumittui synnytyskanavaan ja jotenkin pelkään, jos tämä vauva olisi isompi edeltävää en pystyisi/uskaltaisi alateitse synnyttää. Vaikka ehdottomasti alatiesynnytys on se mitä haluan!
 
Mullakin, Mymmeli ja Tiittana, tullut jo n 7kg. Vähän kans kyselin neuvolassa viime viikolla, että onko se paljon, mutta kuulema mun lähtöpaino huomioon ottaen ihan hyvä ja normaali. Saman verran saattaa vielä tulla. Sokerirasitukseen joudun, pitäisikin aika varata vaikka nyt heti kun muistan! Johtuu siis iästä, kun olen jo 25 :rolleyes: Mitään mielitekoja mullakaan ole ollut, ja samaan tapaan olen syönyt kuin ennenkin. Liikkuminen on kyllä jäänyt vähän vähemmälle.

Ja Sssgi, neljä kuukautta tosiaan tuntuu aika lyhyeltä ajalta! Hurjaa, että ollaan oikeesti yli puolessa välissä. Mulla ollut vieläpä tosi helppo tai mukava, lähes oireeton raskaus tähän asti. Pikkuinen potkuttelee ja pyörii kovasti. Kaksi kertaa oon tuntenut kädellä vatsan päältä, missä kohdassa hän on! En kyllä pysty sanomaan, onko siinä ollut pää vai jalka vai peppu tai muuta.

Eea, mullakin on pikkuinen potkinut välillä tosi alhaalla/alas päin, mikä on kieltämättä tuntunut kummalliselta.
 
Kiitos Nmarie ja piia84. Henkisesti on aika inhottavaa, mutta onneksi ei ole montaa kuukautta jäljellä ja sitten voin vuoden ajan olla ajattelematta koko kakkaa.

Kiloja on tänne tullut kolmisen kiloa, mikä on vähän liikaa kun ylipainoinen olen. Jos koko raskausaika yritetään pitää 6-10kg paikkeilla, niin syömisiä täytyy alkaa vahdata vähän tarkemmin. :/
 
Hei vaan kaikki...Mä taidan olla maaliskuisista sitten se viimmeinen. La.31.3! Kovin monesti en vielä täällä vieraillut mutta jospa nyt.
Onpas tämä mukavaa saikku luettavaa. samoja kivoja vaivoja muillakin; itsellä meni viikonloppuna selkä, tuli perjantaina käveltyä korkkareilla (tyhmää).
Nyt tämä viikko saikkua. toivottavasti jää tähän. Aiemmilla raskauksilla kun ei ole ollut mitään vaivoja. 10 vuotta sitten tosin oli varmaan kaikki muukin toisin. Tämä on siis kolmas raskauteni tytöt on 12 ja 11 vuotiaat.
Liikkeitä kuvittelen välillä tuntevani varsinkin kun istuu, mutta en tiedä. varsinkin tälläviikolla on aikaa tunnustella. TUNTUISI jo ! ! Maha on tosi pieni ja painoakin tullut vasta 1.5kg en tiedä miksi mutta ei vaan tule, syön kyllä. Olen myös kova liikkumaan, olen käynyt salilla, lenkillä ja kahvakuulassa ihan normaalisti tähän saakka. Kuluttaahan sekin tietysti. Ja sitten vielä raskas seisoma työ , kokoajan liikkeessä.
Nyt vaan vaivaa tuo ala selkä, ei auta muu kun maata olohuoneen lattialla ja yrittää liikutella.
Odotan kyllä samoin vauvaa yhtä malttamattomana kuin kaikki muutkin: vaikka aluksi ajattelin että ei se kolmannela kerralla enää tältä tunnu :) Mulla rakenne ultraankin vielä yli kolme viikkoa. Yritän pidättää itseäni kaikista ostoksista. Vaunut, sitteri,turvakaukalo,sänky ja jotain vaatetta on jo hankittu käytettyjä, kun on muka niin hyvin sattunut eteen tulemaan, mutta nyt koetan odottaa joulun yli ja malttaa mieleni... Tytöiltä kun ei ole jäänyt jäljelle mitään. Kaikki on tullut hävitettyä. Vuosi sitten egyptissä asia tuli sitten uudenmieheni kanssa puheeksi, haluaisinko vielä yhden lapsen? vastausta ei tarvinnut kauan miettiä, ja tässä ollaan.
Aitiys vaatteita onneksi sain työkaverilta ja jotain ostin käytettynä. Uutena olen hankkinut vaan muutaman siistin paidan ja yhdet hm:n farkut joissa se mahan kangas osa on niin iso että en tiedä täyttyykö se ikinä mun masusta.
Aurinko paistaa kyllä niin ihanasti nyt että taidan uskaltautua tuohon läheiselle pururadalle vähän kävelemään jospa tämä tästä. :)
 
Mun on nyt pakko ottaa täällä aiheeks yks aika hauska juttu minkä oon huomannut että monet ulkopuoliset ei oikeen ymmärrä. Vatsan kasvuhan on yksilöllistä ja toisilla ei ole kovin iso raskausmaha tai sitten se tulee tosi loppuvaiheessa, se sitten saattaa jopa näitä ihmisiä harmittaa.
Mun mielestä se on vähän törkeetä kun tuntemattomat tai jopa tutut tulee sanomaan että "ompas sulla pieni maha tai ei uskoisi että olet raskaana" moni raskaana oleva kuitenkin odottaa innolla tulevan vatsan kasvua ja on se pienikin ero siinä selkeä, varsinkin ne sen huomaa ketkä sut tuntee.
Toinen juttu on kanssa että ei sitä raskaana oikeen tykkää kulkee missään liian kireissä vaatteissa. :D
Onko muilla millasta kokemusta ulkopuolisten kommentteihin? Nyt olen itse ainakin viihtynyt ehkä vähän väljemmissä ja paksummissa vaatteissa koska tuolla on sen verran kylmä, erilaista kommenttia tulee mutta selkee raskausvatsa löytyy. Se on vaan siellä vaattteiden alla hyvin piilossa :)
 
Pakko oli tulla tännekin vielä kirjoittelemaan, ennen kuin kuukausi ehtii vaihtua :) Lokakuu on ollut jotenkin uskomattoman ihana kuukausi, sillä raskaus on ehtinyt siihen pisteeseen, että maha on selkeästi alkanut kasvamaan, liikkeitä aloin tuntemaan aivan lokakuun alkupuolella ja nyt viikon ajan mieskin on tuntenut pikkuisen liikkeitä vatsan päältä. Miten voi kuukaudessa tapahtua niin paljon! Vauva on tullut selkeästi paljon konkreettisemmaksi nyt ja ei enää edes malttaisi odottaa, että pääsee näkemään oman pikkuisen :) Eilen tuli käytyä rakenneultrassa ja seuraavan näkemisen pitäisikin tapahtua synnytyksessä. Tavaraa on jo kertynyt hyvin sillä olen raskauden alusta asti yrittänyt metsästää tarjouksia ja miettiä valmiiksi merkkejä ja malleja, esim. tulevasta pinnasängystä, turvakaukalosta ym. On sitten huomattavasti helpompi ostaa tarvikkeita kun on mielessä mitä merkkiä haluaa ostaa :)

Tänään saimme koottua hoitopöydän makuhuoneeseen ja siinä se sitten saakin tovin olla. Nyt kun joulukin lähestyy, niin välillä ajattelee, kuinka upeaa olisi viettii jo tuleva joulu pienenä perheenä. Toisaalta yhtä paljon odotan joulua raskaana ollessa, kuinka vauva on kehittynyt ja kasvanut ja onko luonteesta tullut jo jotain vihiä :)

Taidan olla vielä "raskaushurmoksessa" eilisestä rakenneultrasta :D Vaikka välillä monet asiat eivät ota sujuakseen tai muuten vaan harmittaa mutta on se kuitenkin ainakin omalta kohdaltani niin upeaa olla raskaana ja seurata ja tuntea pienen ihmisen kehitystä :) Tällainen pläjäys tällä kertaa!
 
Pame, miellä on sama LA. mullakin paino noussut sen 6-7kg. Eilen käytiin pikkusta katteleen ja sukupuolikin selvisi jo. Sieltä se heilutteli ja kauhee pyörimään ja potkimaan. Harmi vaan kun en tunne vielä mitään liikkeitä. Viikkoja kylläkin on 18+2 että ei kai niitä vielä oikein tunnekkaan. Ihanaa nyt voi alkaa ostamaan vähän vaatteita ym...

Voi teitä reippaita, musta tuntuu että jos mä sen 1km jaksan päivässä kävellä, niin se on siinä. Kahvakuula möllöttää nurkassa jumppamaton vieressä. (Mistä saan innostusta jumppaileen?)

Nopeesti tää aika menee, kevät on ihan just :Heartred Hyviä vointeja kaikille!
 
Et ole ainut laiska liikkumaan! Itse venyttelen iltaisin ja siinä se.... Jospa joululomalla olis aikaa ja voimia muuhunkin.
 
Sssgi: todellakin tuohon ei susta kyllä huomaa mitään on tullut törmättyä. Mutta kyllä varmaan joulukuussa huomaa kaikki...
Mutta toinen ärsyttävyys kommentti mitä mulle varsinkin on ladottu on: Sinäkin vanhoillapäivilläsi vielä!!! Haloo? itellä kun ei tulisi mieleenkään kellekään sanoa noin. No oon sen ajatellut johtuvan siitä kun tytöt on jo 12 ja 11 vuotiaat, ok, onhan se jo iso ikä ero. Mutta en mä itse ole vanha. 35! mulla on kavereita jotka ovat parivuotta sitten saaneet esikoisiaan. tai vasta suunnitelevat lisääntyvänsä. Ja minä olen jonkun mielestä vanha.. Mutta jokatapauksessa olin nyt niin herkkänahkainen ja en ole puhunut tälle kommentoijalle (yhdelle niistä) (töissä) mitään. :) ärsytti niin paljon.. :)

-ruusu: oliko sulla siis jo se rakenne ultra? vai ihan muuten vaan katselu..
Sitä vaan kun lähtee lenkille tai salille (jos oot ennenkin käynyt) niin ihmeen hyvä olo sieltä vaan tulee. ja sitten kun ajattelee miten hyvää se tekee jaloille ja kaikelle mahdollielle turvotukselle niin se aina motivoi :)
 
Mua vaan naurattaa kun vatsa ei kasva. Mullapas onkin jemmavauva, lällällää! :D Samalla saan aika kivasti pidettyä raskauden heidän tiedossaan, joille se asia kuuluukin. Ollaanhan me piilovauvailijat sitäpaitsi harvinaista vähemmistöä ja ollaan ylpeitä sitten siitä. :wink

Minusta on myös hävyttömän hauska säikäyttää ihmisiä "Niin, olen ihan kohta kuudennella kuulla..." vaikka vatsa on vasta minikumpu vain. Kyllä se sieltä sitäpaitsi vielä ulos pullahtaa! Miettikääpä sitten ilmeitä kun näette kahden viikon tauon jälkeen jotakuta jolla on edessään äkkiä mammavalas solakan silakan sijaan.
 
Itse olen aina henkilökohtaisesti pitänyt vähän pienemmistä vauvamasuista ihan jo sen syyn takia, että odottajalla on PALJON parempi itsellään olla. Kyllähän toki oma kunto vaikuttaa koko raskauden jaksamiseen ei siis vain se vatsan koko, mutta kyllä ne kengät ja sukat ainakin menee paljon helpommin jalkaa, kun vatsakumpu on vähän pienempi. Itse kuulun tähän kastiin, jolla vatsa kasvaa mielettämiin lukemiin (ainakin omasta mielestäni) Olen kyllä aika lyhyt (163cm), joten ei paljon ole kohdulla tilaa ylöskäsin kasvaakaan, joten kasvaa sitten enempi eteen :)

Itseäni eniten huvittaa (ja joskus ärsyttää) vatsan muodon arvioiminen ja sen pohjalta veikkaukset sukupuolesta. Niitä on tullut kuultua jo esikoisen odotusaikana liikaa... Ei muuten mitään, mutta kun veikkaukset eivät muutu vaikka perustelut ovat erilaiset. Mulla siis alkuraskauden oireet aivan päinvastaiset näissä raskauksissa. Mutta aina on niin, että ne kenellä on vain tyttöjä veikkaavat aina tyttöä ja päinvastoin. Tarkoitan tällä siis sitä, että esikoispoikaa odottaessa mieleni teki enemmän makeaa "se on tyttö!" Nyt samaiset ihmiset veikkaavat myös tyttöä, kun mieleni tekee enemmän hapanta ja kirpeää...

Olen niin samaa mieltä pamen kanssa tuosta liikunnasta! Ehdottomasti, jos on ennen raskauttakin harrastanut liikutaa raskaus on vain parempi syy jatkaa sitä! Mikään muu ei tee niin hyvää itselleen odotusaikana, kun liikunta :)
Itse löysin tänään kotikaupungistani raskaana oleville ja synnyttäneille tarkoitetun liikuntaryhmän ja innostuin heti. Aion kyllä liittyä! :) Body Pump kun alkaa olla hivenen hankalaa ja nopea tempoista ison vatsan kanssa.
 
Hienoa, Louhi, ota kaikki ilo irti! Ja onhan se pakostikin niin, että pienemmän mahan kanssa on helpompi olla :) Meidän pikkuinen on voimistunut kovasti. Potkii ja möyrii jo niin reippaasti, että osa liikkeistä näkyy :grin Mies ei ole vielä ehtinyt näkemään, mutta olen itse tiiraillut mahaani sen verran kun selinmakuulla helposti pystyy
 
Takaisin
Top