Lokakuun löpinöitä!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
toi putkilo sille kastetodistukselle (?) olis kyllä aika hyvä. ja oon kans ihastellut niitä pikkusia sormuksia! ...ja tuo komsiopallo kuulostaa kivalle [:)]
kiitos vinkeistä, onneks on muutama viikko vielä aikaa miettiä. [:)]

toisaalta, jos alkais kerää jotain astiastoo tms. niin vois aina merkkipäivinä ostaa "lisäosia" eikä tarttis aina miettiä päätään puhki [8|]

Hyvä idea tuokin alina. Meillä porukat on keränny kummilapselle hopeisia aterimia lahjoiksi, nyt kun kummilapsi on teini-iässä, alkaa olla jo melko kattava kokoelma odottamassa. Sitten kun siihen kylkeen on saanut iän mukaan jotain pientä "turhaa" niin on ihan pienempänäkin kelvannut sellainen lahja[:)]

Enpäs ole minäkään hirveästi tänne kirjotellu, mutta säännöllisesti oon käyny teidän juttuja lukemassa:)) Meillä on jo junnun syntymäpäivä tiedossa, kun lääkäri suositteli suunniteltua sektiota..eli 22.11. pitäis meän tyären tähän maailmaan putkahtaa, paitsi jos se nyt päättää sitten aikasemmin jo tulla. Vielä pari viikkoa ois töitä, ja sitte pitäis alkaa laittamaan taloutta vauvakuntoon..kaikki tavarat on jo kyllä hankittu, mutta ne odottelee omaa paikkaansa kasattuna pinnasänkyyn[:D] Nukkuminen on tällä mammalla jääny haaveeksi, kun muksu tekee karateharjoituksiaan aina öisin...nooh, vissiin hyvää harjotusta tulevaa varten[:D]

osaisko kukaan vastata mun mieltä kaivavaan kysymykseen????: eli, kun mulla esikoistyttö, 2,5v edellisestä suhteesta. meillä on esikoisen isän kanssa yhteishuoltajuus, mutta tytöllä mun sukunimi. eli, kun ollaan nykyisen kanssa puhuttu mahdollisesta avioliitosta sitten joku kaunis päivä, niin silloinhan tälle tulevalle vauvalle ja mulle tulee nykyisen mieheni sukunimi, mutta miten käy esikoisen? saako hänen isänsä siinä tapauksessa vaatia tytölle omaa sukunimeään, vai muuttuuko automaattisesti mun mukana nykyisen miehen sukunimi myös tytölle? vai jääkö äidin tyttönimi? kokemuksia kenelläkään???[8|]

Aion ottaa[:)] Tänään itseasiassa "tilasin" sen seuraavalle neuvolakäynnille. Tässä kausipiikissähän on myös se sikaseerumi mukana, mutta koska ei se alkuperäinenkään aiheuttanut mitään kummempia oireita niin tuskin tämäkään sekoite sitten. Ja vauvakin saisi sen vasteen itselleen ensimmäiseksi 6 kk. Mutta tosiaan, mulla ei hirveästi ole riskiryhmäläisenä näissä rokoteasioissa koskaan pahemmin miettimistä. Se tauti olisi aina pahempi kuin rokotteen mahdolliset sivuoireet.. :)

Ottaisin jos pystyisin sillä kuulun riskiryhmään eli mullakin ne seuraukset todellakin on influenssasta vähintäänkin se, että joudun sairaalaan/teholle koska ihan jo pelkkä normi flunssakin pistää elimistön kovalle koetukselle ja paraneminen kestää useamman kuukauden. Mutta kananmuna-allergikko kun oon niin eipä oo kyseiseen rokotteeseen mahdollisuutta -ellen sitten halua kuolla heti rokotteen jälkeen, sen verran allerginen kananmunalle kun oon, että henki lähtee. [&:]

Otan! Terkkari kovasti suositteli, kun on astma pohjalla. Koskaan ennen en oo ottanut paitsi sen viime syksyn sikapiikin.

Mä itte henk.koht. oon kahden vaiheilla, otanko vaiko en. Sikapiikistä ei tullu mitään oireita.Oon pari kertaa ennenkin ottanu influenssa rokotteen ja oon säästyny flunssilta. Eli varmaan kannattaa ottaa! Ja pientä "keuhkovikaisuutta" ku on, niin sitä suuremmalla syyllä. Pitää ottaa asia puheeksi seuraavan kerran neuvolassa,tai sitte jo tänään tuolla oysissa. kylläpä muuten osaa jännittää oysin reissu [:D] Saako muuten ei raskaana olevat influenssapiikin ilmatteeksi jos on astma?

Melela eilen luin tuolta VAUn etusivulta juttua influenssarokotteista, ja siinä sanottiin seuraavaa:

Suomessa influenssarokotukset ovat ilmaisia kaikille raskaana oleville raskauden vaiheesta riippumatta. Rokotus kannattaa ottaa loka-marraskuussa ennen talven epidemiakautta.

Itse en ole vielä päättänyt otanko rokotette, ajattelin huomenna neuvolassa ottaa asian puheeksi. Sikapiikin otin tammikuussa just ennen raskautta, eikä siitä tullut ainakaan pientä käden aristusta kummempia oireita.

Huomenta kaikille!

Ihanaa kun ei ole kauhea kiire koko ajan johonki. Tuntuu silti, että itte saa kyllä luotua ittelleen kiirettä [:D]
Minä en aio ottaa tuota influenssarokotetta, enkä ottanu sitä sikapiikkiäkään. Olen aika skeptinen noiden kaikkien rokotteiden kanssa ja mieluumin vain pesen sitten käsiäni ihan hirveesti.

NINNU: kiitos linkistä, sielä sanottiin seuraavaa:

Yhteisen sukunimen antaminen toisen puolison lapselle Jos alaikäisen lapsen vanhempi menee avioliittoon muun henkilön kuin lapsen toisen vanhemman kanssa ja he ottavat yhteisen sukunimen, puolisot voivat avioliiton aikana sopia lapsen nimen muuttamisesta siten, että lapsi saa puolisoiden sukunimen, jos vanhempi on yksin tai yhdessä puolisonsa kanssa lapsen huoltaja.
Lapsen nimi voidaan kuitenkin ainoastaan kerran muuttaa saman avioliiton perusteella otetuksi puolisoiden yhteiseksi sukunimeksi.

MUTTA?!: kun kyseessä ei ole yksinhuoltajuus eikä huoltajuus nykyisen puolison kanssa, vaan yhteishuoltajuus lapsen isän kanssa eli ex-puolison kanssa? tietääkö kukaan?

Hei,

silloin kun vanhemmilla on yhteishuoltajuus, on muutamia asioita, joihin tarvitaan molempien vanhempien suostumus. Näitä ovat mm. passin hakeminen, uskontokunnan vaihtaminen, nimen vaihtaminen ja ulkomaille muutto.
Eli lapsen nimen muuttamiseen tarvitset isän suostumuksen.

joo jotain tällästä löysinkin uuden etsinnän jälkeen, että nimenmuuttaminen onnistuu mikäli lapsen molemmat vanhemmat ovat siitä yksimielisiä:) kiitoksia vain!

Itse en aio ottaa influenssa rokotetta enkä ottanut sikapiikkiäkään. Me kun liikutaan niin vähän että tuskin sitä saadaan ja eihän se piikki 100% takaa että sitä ei saa. Voihan sen silti saada. Olen monelta työkaverilta kuullut että ovat influenssan sairastaneet vaikka piikin ovat ottaneet. Mutta jokainen tehköön omat päätöksestä.

Niin oli mulla ihan tärkeetä asiaakin. Löysin suvun (miehen) vahan kehdon. Ihan ok kuntoisen, mutta miten se kannattaisi desinfioida? Olen sitä nyt pessyt/pyyhkinyt vedelle ja mäntysuovalla sekä imuroinut. Mutta jotenkin tuntuu että se on vieläkin likainen. Oli meinaan ollut varastossa (kylmässä) n. 30v. käyttämättä ja on n. 100 vuotta vanha. Harmittaa kun ei silloin tullut mieleen kun esikoisen sain että mihen perheellä on kehto. No kuitenkin mitenköhän se kannattaisi oikein kunnolla puhdistaa, oli meinaan tuota hiiren/rotan kakkaa..... enkä tietenkään halua sellaisessa likaisessa vauvaa nukuttaa. Mutta se on niin kaunis ja olis kiva saada se puhtaaksi. Netistä en löytänyt kunnon vinkkejä.

Olisko luomuleena tuossa semmoinen desinfiointiaine, jota voisit käyttää siihen kehtoon?

http://www.versokauppa.fi/product_catalog.php?c=30&page=3

luomuleena, älä vaan tuhoa hienoa kehtoa millään desifiointiaineella. Voit kokeilla esim marketista saatavaa saippuaa, stone universal stone, mikä on tarpeeksi mieto puun pesuun. Entistämistäkään tuskin kerkeet tekemään ennen vauvan syntymää, sillä kehdon tulee ensin kuivua sisätiloissa oikeaan kokoonsa, oltuaan kylmässä varastoituna. Jos ennen sitä alatte sitä korjailemaan tulee puu halkeilemaan.

Takaisin