Millier, muistanko oikein, että miehes raskausaikana sanoi, että kissat pois siksi aikaa että lapsi oppii liikkumaan? Ettei ole niin vaarallisia sitten.. Muistaakseni sanoin, ettei kissat ole ongelma lapselle, vaan miehelles ja jos luovut kissoista edes päiväksi, et niitä koskaan tule kotiis saamaan.
Se on totta, että lemmikit vähentävät allergioita. Eikä sillä oikeasti ole väliä onko se lapsi sohvalla vai lattialla, onko kissa vieressä vai metrin päässä, kissan karvat ja hilse on joka puolella. Kissaa ei kannata leikittää lapsen lähellä, ettei käy vahinkoja mutta muuten en ole kokenut minkäänlaista tarvetta kissan kulkemisen rajoittamiseen. Kissa on välillä käynyt varovasti nuuhkasemassa vauvaa mutta lähtee aina pois kun vauva liikkuu, ja jos riehaantuukin ja juoksee sinne missä vauva on, heti vauvan huomattuaan rauhottuu ja varoo ja lähtee pois paikalta. Jos vauva nukkuu makkarissa, en vahdi meneekö kissa huoneeseen vai ei, ei se kissa oikeasti sille vauvalle mitään tee, eikä molempien huoneessaolo vaaranna ketään.
Lemmikeistä luopuminen ei ole ilmoitusluontoinen asia, perheenjäsenestä ei mielestäni ole reilua pakottaa luopumaan ilman oikeaa syytä. Se että mies nyt ei niistä tykkää voi riittää jollekin syyksi, minulle ei vieläkään. Kissani on edelleen minun vauvani, en sitä pystyisi hylkäämään, ellei vauva tai kissa kärsi kohtuuttomasti ja silloinkin se olisi aivan hirveä tilanne jos joutuisi luopumaan. Lapset pitää lemmikeistä ja lemmikinhoito myös kasvattaa luonnetta, ellei siis miehesi asenne elävän ja tuntevan olennon kohteluun tartu ennemmin kun sinun välittävä asenne.
Mitäs sitten kun lapsi alkaa liikkumaan ja selkeästi ilmaisee, että haluaa olla kissan lähellä tai jopa -kauheaa- haluaa silittää kissaa? Nappaako isä lapsen kainaloon ja toruu kissaa? Toisaalta, kun mietin, ei tilanne ole hyvä jos mies esim purkaa patoumiaan kissoihin.. Tai mitä jos lapsi isompana haluaa lemmikin.. Onko sekin sitten kielletty ja millä perusteella? Ja miksi liikkuva vauva ja kissa ei voisi tulla toimeen?
Kissat eivät edelleenkään ole ollut osallisena vauvan tuloon eikä mielestäni ole reilua, että he joutuvat kärsimään siitä, ei he varmaankaan mitään pahaakaan ole tehneet. Edelleen kyllä kiukuttaa tuollainen paskanjauhanta mitä miehesi harrastaa. Hän väittää ajattelevansa lapsen parasta mutta ihan ilkeyttään keksii moisia rajotteita ja niuhotuksia. Mä olen monessa asiassa tosi nössö ja alistuva ja oma tahtoni on helposti murenevaa sorttia, mutta perkele jos tollasta kuraa tullaa mulle selittää ja vihjataankin siihen suuntaan, että kissa pitäis hävittää, ni sitä voi sitten mies ihmetellä mitä tapahtui kun ovi kolahtaa takaa kiinni ja se on mies joka on hävitetty, tässä asiassa en jousta enkä neuvottele.