Lokakuu! Eka vuosi taputeltu!

Triina

Asioista perillä oleva
Lokakuunmammat 2014
Lokakuunmammat 2015
Heipä hei lokakuu ja onnea kaikille 1 vuotiaille :) Oma pikkuiseni täyttää vuoden viikon päästä.

Oletteko huomanneet, että meidän keskustelusta on kirjoitettu tuonne juttu. En saa linkattua sitä, joten tässä kuva. Libra ja Mmmmustikka ainakin hyvin esillä!

ImageUploadedByVau Foorumi1444733807.578090.jpg
 
Joo'o, tuo MPR rokote nosti meillä kauheen kuumeen... Illalla kuumetta oli 39, supon kanssa kävi nukkumaan ja nukku hyvin neljä tuntia. 12 aikaan yöllä heräs höpöttelemään ja kuumetta oli taas 39.5. Lisää lääkettä sitten vaan kehiin. Suposta huolimatta jäbä papatti menemään yli kolmeen. Toiveikkaana ajattelin että nukkuis vähän pidempään ku yö on valvottu ja joo, nukkuihan tuo jopa puol tuntia pidempään. Noh, taidetaan kumpikin nukkua tänään päikkärit. Nyt lisää kahvia koneeseen että jaksaa. :)
 
12. Päivä ens kuuta, synttärikutsuja on laiteltu :p ja tässä jännäillään. Kertokaa, miten pienenne suhtautuivat lahjapaketteihin ja mitä niistä paljastui? Mä
Vielä
Pähkäilen mitä on "järkevää" antaa 1-vuotiaalle lahjaksi. Ja seuraavana kuukautena jo joulukin, niin sit niitä lahjoja sitten vielä kans mietintään tässä samalla.

Pari päivää sitten poju osasi illalla kiivetä sohvalle ekaa kertaa. Toisti sen muutamaan otteeseen eestaas, ales kun osaskin entuudestaan tulla jalat edellä. Oli innoissaan. Mut nyt hän ei ole tehnyt sitä sen jälkeen.
Käsien taputtaminenkin alkoi viikonloppuna niin, että heräsi ja nous istumaan ja alkoi taputtaa. Siitä eteenpäin matkiikin aina, kun käsiä taputtaa hälle. :)
 
Siis vuosi? Vuosi?! Eika siina viela kaikki, vaan kohta on 13 kk! Minne tama aika haviaa?! Tai no, kyllahan mina sen tiedan: vauva-arkeen. :)

Tassa nyt, kun ajattelee vuotta taaksepain, niin kylla melkoista vuoristorataa on menty. :) Onnen kukkuloilta epatoivon laaksoon valvottujen oiden pimeina tunteina. Nyt kun on perspektiivia vahan enemman, haluaisin, etta voisin sanoa viimevuotiselle itselleni, etta ala huoli, se menee ohi - siis mika ikina "se" sitten olikin - ela hetkessa ja nauti. Ja etta pida itsestasi huolta, mutta ala vaadi liikoja. Ole itsellesi armollinen ja nauti hyvista hetkista. Ja niita olikin paljon, mutta valilla en osannut niissa pysahtya, vaan murehdin jo seuraavaa asiaa.

Olipa hauska, etta Triina pongasit tuon jutun! Ja kiitos, Sultti, linkista. Oli hassu lukea omia mietteitaan, koska nyt olen jotenkin unohtanut sen. Siis en tietenkaan ole taysin unohtanut, mutta nuo pienet oivallukset kyllakin. :) Mietin usein teita, jotka ovat nyt raskaana, ja haikailen vauvan potkuja mahassa... Miten se mieli unohtaakaan kaikki muut vaivat. :) Vauvakuume on edelleen, vaikka jarkisyista en kylla viela olisi valmis. Mutta voi miten sormet syyhyavat niita pikkupikkubodeja kaupassa, sydamessa ehka vahan nuljahtaa, kun kavelen niiden ohi sinne yksivuotiaiden osastolle. :Heartred

Tytto on taas ottanut harppauksia eteenpain kehityksessa. Parin kuukauden aikana han on oppinut kavelemaan karryn kanssa, nousemaan tukea vasten, taputtamaan, heiluttamaan heiheit, kavelemaan tukea (sohvaa, tuolia ja seinaa) vasten, pyllahtamaan turvallisesti:), osoittelemaan sormella haluamiaan asioita, antamaan ja ottamaan pyydettaessa, laittamaan tavaroita kippoihin, lajittelemaan, tanssimaan, nousemaan seisomaan ilman tukea, kiipeamaan sangylle, tulemaan alas ("pylly edella, pylly edella!!"), ja puhumaan aivan selvia sanoja. :) Aivan supersuosikkeja ovat musiikin kuuntelu, tanssahtelu, kirjojen lukeminen, ihmisten katselu ja elaimet. Erityisesti kirahvit, seeprat ja linnut ovat lahella sydanta. Tieda sitten miksi juuri nuo. :D
 
Me juhlittiin synttäreitä perjantaina ja ihan pienimuotoisesti. Isovanhemmat ja sedät ja enot paikalla, sekä kummit. Mukana kuitenkin 4 taaperoa, joten illan päätteeksi oli kyllä aika voimaton olo :D ja siis tosiaan iso poika tuo meidän Karpo nyt on. Onneksi on uusi vauva jo melkein ulkona :P heh... mut siis kovasti kehitystä täälläkin. Kova on menemään, mikä nyt ei ole ihme. Palikoita osaa kasailla ja laittaa oikeisiin koloihin (saatiin lahjaksi paljon palikoita :D), mut edelleenkään meil ei taputeta vaikka esim kädet osataan pestä? Mikäköhän tos taputuksessa on? Osoitellaan kyllä kaikkea, heitetään palloa, mut ei vilkuteta :D noh ei kai tuo poika sit vaan halua vilkuttaa tai taputtaa.. ja tuo kirjojen lukeminenkin on alkanut sujua, siis ei enää revitä ja heitellä kirjoja, vaan oikeasti keskitytään kuviin ja kerrontaan. Ja hauska juttu on kans nuo eläimet, koirat on tosi kivoja, mut siis isot koirat (pieniin ei kiinnitä minkäänlaista huomiota) ja hevoset :) kanista ei välittänyt yhtään, vaan häkki oli kiinnostavampi, et kai "isot" eläimet on se juttu. Pitäis raahautua korkeasaareen, tai siis on jo aika päivät pitänyt mennä, mut aina tulee jotain muutoksia...

Uusi raskaus menee vauhdilla, enää kolmisen viikkoa laskettuun ja kyllä mä toivon, et tulis vaik heti kun on tuo 37 täynnä. En vaan kestä itseäni - oon niin kettuuntunut, et oikeesti vaikuttaa jo arjes jaksamiseen. Kaikki ottaa niin julmetusti päähän. Uutiset, kanssaihmiset, maitopurkki... ihan kaikki. Paitsi Karpo. Ja mieskin on aika siedettävä.

Viikon päästä 1-vee neuvola, ja vähän nuo rokotukset nyt pelottaa... en jaksais katkonaisia öitä tän pääni kanssa :D
 
11,5 kk ja pojan ekat pari- neljä pikaista askelta ilman tukea ihan itse. :) suloisuus.. On niin ihmeellistä todistaa pienen kehitystä.
 
Reilu viikko yks vee rokotuksista ja pojalla taaaaas kuumetta. :sad001 Netistä lueskelin että monille oireet ilmaantuu just joskus 7-12 päivän päästä rokotuksesta. Toivottavasti menee taas parissa päivässä ohi. Eipä tuota muksua tunnu kuume haittaavan. Samalla tavalla pörheltää ku terveenäkin vaikka kuumetta tosiaan melkein 39.
 
Huhhuijaa, viime keskiviikkona iltapäivällä poika alkoi tosiaan taas kuumeilemaan. Torstaina kuumetta melkein 39, perjantaina illalla 40. :sad001 Eilen illalla oli taas 39.3. Tänään ei onneks enää oo kuumetta ollu ja mä tosiaan toivon ettei nousekkaan. Mitään muita oireita ei oo eli johtuu varmasti siitä MPR rokotteesta tää kuumeilu. Jos vielä tänään nousee kuume ni huomenna sit lääkäriin varmistamaan ettei johdu jostain muusta. Sais kyllä alkaa talttumaan... Sitä on niin tottunu ulkoilemaan pojan kanssa kahesti päivässä ja nyt tää sisällä kökkiminen alkaa pikku hiljaa ahistamaan.
 
Huomen ois meillä rokotukset ja mä toivon, ettei täällä kuumeilla - ainakaan useaan otteeseen. Oon niin naatti muutenkin...meillä kun tuppaa olemaan cp-naapureita, joille pitää soitella poliiseja su-ma öisin ja jotka tunkee ahtaaseen kerrostalohuoneistoon lauman räksyttäviä rakkeja. Oon niin täynnä tätä elämää täs taloyhtiössä... Kunpa päästäis pian vaihtaa, ihan tilankin puolesta. Niin ja toki tää raskauskin hieman verottaa :D

Mitä ihmisille/taaperoille kuuluu? Niin kovin hiljaseksi on mennyt tää palsta.. tosin ymmärrän sen. En itekään kerkeä kaikelta tohinalta kirjoittelemaan.
 
Meille kuuluu sellaista, että perheemme kuopus syntyi viime yönä! Taaperomme sai pontevan pikkuveljen. Raskausviikkoja kertyi 41+2. Kahden vuoden aikana olen siis ollut raskaana 81 viikkoa ja kolme päivää, huh!

Mutta nyt mulla tuhisee vieressä 3740g ja 53cm täyttä kultaa.
 
Onnea, Triina!!! Voi, sitä ihanuutta, kun saa oman pikkuisen syliinsä. Niitä pikkupikkuvarpaita ja -sormia ihmetellessä meni tuntikausia. Ja se tuhina. :Heartblue:Heartpink:Heartred
 
Ja omista kuulumisista sen verran, että tuttö kävelee ilman tukea pikkumatkoja. Voi voi! Tästä se lähtee... Olenkohan valmis, tuskin! :)
 
Onnea Triina! Mäkin täällä kärsimättömänä venailen omaa nyyttiäni.

Neuvolas käyty ja rokotteet haettu. Nyt oireita ootellessa. Oli ihan kamalaa... aloin sit itekin itkee. Ekan piikin poika viskas melkein mun naamaan :D vaik siis isä piti lujasti kiinni :) on toi vahva kaveri.
 
Onnea Triina :Heartblue:Heartblue Mulla vielä 3kk jälellä...puuh. Nyt jo tän mahan kans hieman vaikeaa välillä. Esim meidän touhottaja tykkää ihan hirveesti ku sitä työntää joko taaperokärryssä tai mopossa (jota ei itse osaa vielä potkia liikkeelle) muttei meinaa enää onnistua ku tulee heti niin tukala olo :sad001

On kyllä hiljentynyt tää meidän palsta. Harmillista.
Meillä tosiaan ollaan jo kävelty kolmisen kuukautta ja sehän sujuu jo kun lastenleikki :D sanoja ei edelleenkään tuu mutta nyt on selvästi erilaiset tavut lisääntyneet.
Edelleen nukkuu parit päikkärit. Koitin muutaman päivän mennä vain yhillä mutta oli raukka niin poikki illalla että parempi ku nukkuu vielä ne kahdet. Ensimmäiset tulee jo kolmen tunnin päästä heräämisestä ja ne helposti on 1,5-2h:n mittaiset. Toiset sitten lyhyemmät noin kolmen aikaan mutta nekin voi olla sellaiset tunnin unet.
Miten muut 1v murut? Joko riittää yhet päikyt?

Entä miten kellojen kääntö on vaikuttanut? Meillä ihan ok. Tosin nyt herätään sitten siinä kuuden jälkeen vaikka menee nukkuun periaatteessa tunnin myöhempää kuin ennen. Ehkä sekin rytmi tässä normalisoituu ajan kans...toivottavasti. Mielelläni nukkuisin sinne puoli kahdeksaan niin kuin ennenkin :)
 
Meillä on yhdet 3-4h päikyt. Ja nyt vastasyntyneen kanssa ne on taivaalliset! Ollaan nukuttu kaikki tuo aika.
 
Meillä joko yhdet tai kahdet. Isän kanssa malttaa paremmin nukkua kahdet. Ja 1-2h ja tokat päikyt yleensä lyhyemmät. Jopa alle 1h. Öisin nukkuu yleensä 11-12h.
 
Meillä on nyt nukuttu yhdet päikkärit, useimmiten hieman vajaa 2 tuntia. Nyt viime viikon tyyppi on herännyt viiden kieppeillä, eli kai se kellojen siirto sit jotenkin vaikutti ja ollaan nukuttu aamupäikkärit siin seiskan jälkeen. Meillä on myös päiviä, et ei nukuta ollenkaan - onneksi suht harvoin, koska silloin illat menee kyllä ihan plörinäksi ja toinen kävis yöunille jo viiden aikaan iltapäivällä.

Saa nähdä kui menee rytmit taas uusiksi ku uusi tulokas saapuu :) alkanut jännittää tuleva, miten mä selviin...

Meidän piti aloittaa täs tosissaan pottatreenailu ja tutista vierotus, mut neuvolakin ohjeisti, ettei kannata. Mustasukkaisuutta tutista ja liikaa hommaa pottailusta - ainakin heti syntymän jälkeen. Otetaan siis uusi tavoite; 1,5 vuotta ja eroon tutista ja vaipoista :D toki täytyy lastakin kuulostella esim. kuinka kiinnostunut on pottailuun. Eihän täs nyt jäniksen seläs olla.

Miten muilla pottailut ja muut isojen jutut?
 
Tyttö nukkuu useimmiten tunnin aamupäivällä ja puolitoista iltapäivällä. Joinain päivinä hakee uutta rytmiä ja nukkuu yhdet lyhyet päikkärit. Tyttö ei edelleenkään nuku päivisin pinniksessä. Ollaan yritetty vaikka ja mitä, mutta homma päättyy tunnin itkuun ja 20 min päiväuniin. Eli kai se ennen teini-ikää oppii nukkumaan omassa sängyssään päikkäreitä... Yöunille tyttö menee 18:15 ja nukkuu 12 tuntia. Ollaan yritetty myös tuota nukkumaanmenoaikaa siirtää, ei ole vielä onnistunut. Ei sentään enää herää viideltä, joten annoin olla. Saapahan vanhemmat omaa aikaa. :)

Pottajuttuja en ole vielä edes jaksanut ajatella. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
 
Takaisin
Top