Lisäravinteet, vitamiinit ja muut

Mä oon sun kanssa samoilla linjoilla tuosta antibiootista. Mulla oli itseasiassa alkuraskaudessa sama tilanne, diagnoosina keuhkokuume ja konsultoin muistaakseni ainakin kolmea lääkäriä ja neukkutätiä jne. ja kaikki olivat kuurin aloittamisen kannalla. Lopulta siihen itsekin päädyin, ja hyvä niin sillä olo helpotti vasta kolmannen kuurin jälkeen. Söin siis 16päivää antibiootteja ja sekös itseäni rassas. Mutta lopulta helpotti, en tiedä helpottiko antibioottien ansiosta vai olisko tauti ollut jo itsestäänkin menossa siinä vaiheessa pois..mutta muistan, että itkua vääntäen kuurin silloin alotin. Jännä nähdä nyt miten tuleva lapsukainen siitä tulee kärsimään elämässään, onko normaalia enemmän kipeenä vai miten oireilee tuon mun syömä ab-kuuri.
Täytyy vielä lisätä tuohon, että ne ab:t määrättiin ennen kuin sain diagnoosia keuhkokuumeesta. Vasta viisi päivää kuuria syöneenä ja uudelleen (toisella) lääkärillä käyneenä todettiin keuhkokuume.

Suomessa mun mielestä käytetään vielä ihan maltillisesti antibiootteja. Asuin joskun nuorempana jonkin aikaa Ranskassa ja sairasteli siellä jonkin verran. Lääkäri oli AINA määräämässä antibioottia, vaikka kyseessä ihan tavallinen virusinfektio (perus flunssa) ja olisin vain tarvinnut sairalomatodistuksen kouluun. Venäjällä taas tuntuu että antibioottia tungetaan käyttöveteenkin! Tehtiin aikoinaan muutaman päivän reissu Pietariin, ja koskaan ei ole ollut yhtä ällöttävää käydä suihkussa... Vesi oli ihan ruskeaa ja haisi tosiaan antibiooteille! Onhan siinäkin tapa puhdistaa käyttövesi :).

Antibiooteista toiseen aiheeseen... Pystyykö hemoglobiinia mittaamaan jollainpikatestillä esim. neuvolassa? Kaikki sanoo että oon tosi kalpea, ja aika harmaa toi naama munkin mielestäni on... On toi vireystasokin vähän laskenut... Oon pistänyt väsymyksen raskauden piikkiin, mutta voishan se illa raudanpuutettakin. Syökö joku rautalisää raskauden aikana? Mikä toimii?

Mä sain kolmosesta Obsidan-kuurin aikoinaan matalan hbn takia! Ja kyllä niillä useimmilla on sellainen pikalaite millä otetaan sormenpäästä tippa verta...

Ja itse siis käytän mieluummin obsidania kun retaferia... Meen siitä hirveelle ummelle... :/

Antibiooteista toiseen aiheeseen... Pystyykö hemoglobiinia mittaamaan jollainpikatestillä esim. neuvolassa? Kaikki sanoo että oon tosi kalpea, ja aika harmaa toi naama munkin mielestäni on... On toi vireystasokin vähän laskenut... Oon pistänyt väsymyksen raskauden piikkiin, mutta voishan se illa raudanpuutettakin. Syökö joku rautalisää raskauden aikana? Mikä toimii?
No eikös niillä ole se pikatesti, nippaavat kertsiterällä sormenpäähän reiän, ottavat vähän verta sellaiseen muoviläpyskään ja työntävät sen koneen arvioitavaksi. Tulos tulee parissa minutissa.

Minä olen kans välillä ihan kauhean väsynyt, vaikkei hemoglobiini vielä oikeastaan ole edes laskenut. Tuntuu et saan pupeltaa ruokaa minkä ehdin, jotta jaksaisin edes sen vähän mitä jaksan, ja että verensokeri pysyisi tasaisena.

Muistattehan etta hemoglobiiniin vaikuttaa muutkin aineet kuin rauta - siis mm. B12-vitamiini. Todellisen rautavarastojen tilanteen saa vain erityisella verikokeella, mutta toki hemoglobiini on varsin hyva mittari, ja pikatesti tietenkin helpompi ja halvempi.

Liikaa rautaakaan ei saisi syoda, kun liian korkeasta nimenomaan hemoglobiinista, on taas omat haittansa. Itse en kylla aiheesta sen enempaa tieda kun hg ollut lahes aina enemmankin alhainen tai normaalin alarajoilla. B-vitamiinilla ja raudalla saan nousemaan kylla. :happy:

Itse soin edellisessa raskaudessa monen viikon antibioottikuurin, kun olin pahasti sairaana, ja itsellani juurikin samainen keuhkokuume meni sellaiseksi etta olin viikon sairaalassakin. Silloin olin niin sairas ettei tullut mieleen jattaa ab-kuuria valiin vaikka muuten kartankin niita aina. Esim. virtsatientulehduksiin minulla ei antibiootit edes auta, vaan ainoana toimii erittain runsas veden juonti, hoystettyna karpalokapseleilla ja maitohappobakteereilla suuressa maarin. Talla keinoin saan estettya ettei nouse munuaisiin, antibiooteilla taas nousee - ihmeellista.

Ai niin, ja lopulta muuten tulin sitten siina edellisessa raskaudessa allergiseksi penisilliinille!!

Ai niin, luin jokin aika sitten jonkin artikkelin (lahdetta en muista :sad001 mutta jokin ihan lansimaisen laaketieteen tutkimus kyseessa) jonka mukaan suurin osa virtsatietulehduksista menee joka tapauksessa itsestaan, siis ilman antibiootteja, n. 3 paivassa ohi. Vaiva on vaan saattaa olla niin ikavan tuntuinen, etta siksi suositellaan noita antibiootteja.

Joillainhan se nousee munuaisiin helpommin kuin toisilla, ja silloin on yleensa kyse jostain kehon rakenteellisista ominaisuuksista eika siis siita etta hoitamattomana aina nousisi munuaisiin.

Mulla hb ennen raskautta 168... Meidän suvussa kaikilla tuntuu olevan korkea hb ja pitäisikin säännöllisesti käydä verta luovuttamassa. Nyt viimeksi neuvolassa oli muistaakseni 142. Hirvittää millanen haamu mä olen jos lähemmäs satasta tippuu toi. Toisaalta saisi toi hb vähän tippuakkin, raskaana veri saisi olla vähän "laimeampaa".

Itse syön perusmonivitamiinia, jossa ei ole a-vitamiinia. Foolihappoahan ei suositella lisänä enää ensimmäisen kolmanneksen jälkeen, niin siksi en halunnut mammavitamiinia ottaa käyttöön. Lisäksi syön ummetukseen kuitulisää ja magnesiumia.

Itse syön perusmonivitamiinia, jossa ei ole a-vitamiinia. Foolihappoahan ei suositella lisänä enää ensimmäisen kolmanneksen jälkeen, niin siksi en halunnut mammavitamiinia ottaa käyttöön. Lisäksi syön ummetukseen kuitulisää ja magnesiumia.
Oletko löytänyt monivitamiinin missä ei olisi foolihappoa? Mamma-vitskuissahan sitä on vähän lisätty mut kaikki mitä itse olen katsonut niin kyl kaikissa melkeen on se 300microg foolihappoa mukana...

Mayah78, tuossa mun Minisunin perusmonivitamiinissa on foolihappoa se 200ug. Mammavitamiineissa on vähintään tuplat.

Niin multaki... :) Ku mulle sanottiin heti ekas neuvolas et kai on foolihappolisä käytössä! Ja nytkin koko ajan todettu et hyvä syödä raskausvitamiineja eikä oo foolihapon lopetuksesta puhuttu mitään! :)

Foolihappoa suositellaan raskautta suunnitellessa ja 12. raskausviikon loppuun mm. hermostoputken sulkeutumisen mahdollistamiseksi. Sen jälkeen isommalle foolihappomäärille ei ole tarvetta enää, ja joissakin tutkimuksissa siitä on ollut haittaakin hermoston kehitykselle tuon 12. viikon jälkeen.

Mullekaan ei tästä neuvolassa ole kerrottu, työhöni liittyvässä koulutuksessa tästä puhuttiin.

Yleensä suomessa foolihappoa saadaan järjestään liian vähän joten ei ole vaaraa vaikka sitä mama monivitamiinista 400mikrog saakin... Itse syön kylllä vain D-vit lisää ja sekin välillä meinaa unohtua :D onneksi omat tabletit on 50mikrog eli periaatteessa riittäisi kun 5 päivän välein muistaa.. Rasvaliukoinen vitsku kun on kyseessä :)

Rautavalmisteiden sopivuuskin on niin yksilöllistä. Mulla laski ekassa Hb niin että rautalisää suositeltiin.. Noh, itselleni oli ennen raskautta Obsidan käynyt ihan hyvin mutta raskaanaollessa tuli maha kipeäksi ja vatsa meni ummelle. Sen sijaan retafer sopi oikein hyvin. Varmaan siis kokeilemalla paras löytyy itselle :)

Onkohan kasviksissa mitään rajoituksia!? Syön pinaattia lähes päivittäin ja tajusin että vauvoilehan sitä ei suositella korkeiden nitraattipitoisuuksien vuoksi :O voikohan siis raskaus ja imetysaikana olla haitallista :/

Mä joudun ton metformiinin takia syömään 1000 mikrogrammaa foolihappoa ihan äitiyspolin lääkärin määräyksestä ja on kuulemma ihan fine vaikka syön mammavitamiinin kanssa, missä on siis myös foolihappoa eikä siitä kuulemma mitään vaaraa ole..

Takaisin