Lisäravinteet, vitamiinit ja muut

Mesiangervo

Satasella mukana keskusteluissa
Mitä lisäravinteita ja vitamiineja käytätte nyt raskausaikana?

Olisi mukava tietää myös määrät ja mistä olette ravinteet hankkineet (apteekki, luontaistuotekauppa, joku muu). Entä käyttääkö joku luontaistuotteita tai yrttejä? Mitä mieltä olette niiden käytöstä raskauden aikana?

Minulla on käytössä:
D-vitamiini, 100 mikrogrammaa/pvä
Sinkki (Biozink) 15-30 mg/pvä
Foolihappovalmiste (Foliren) 400-800mg/päivä
Monivitamiini (Sanasol tällä hetkellä), ohjeen mukaan
Rautaa (nesteenä ja puristeena vaihdellen) suositusten mukaan
Magnesiumia voiteena (Strong magnesium in)
Hamppuöljy 1 rkl/ kun muistan
3-6-7-9 Omegat 0-2/pvä
Mustikkauute, Möller, 0-1/pvä
Mehiläisen siitepöly 0,5-1rkl/pvä
Marjajauheita vaihtelevia määriä melko usein. (Käytän jauheita, jotta marjoja tulisi syötyä monipuolisemmin. Esimerkiksi ruusunmarjajauhe on herkullista! Suosin suomalaista ja luomua.)

Flunssakautena tai sairastaessa lisäksi vielä:
C - vitamiini 1g pore 1-3 päivässä/tarpeen mukaan
Tyrnimehushotteja tarpeen mukaan
Yrttivoimajuoma (Frantsila) ravintolisä lasten annoksella, 1-3 krt viikossa
Pakuria haudutettuna, kohtuudella/tarpeen mukaan
Inkivääriä (on kiellettyjen listalla) haudutettuna ja ruoanlaitossa
Hunajaa reiluja määriä sellaisenaan
Maitohappobakteereja tarvittaessa

Yrttejä käytän säännöllisesti, esimerkiksi nokkosta, mikä on mm. erinomainen raudanlähde. Yrttejä käytän omien tottumusten mukaan, tietenkin huomioiden raskauteni. Esimerkiksi vadelma tukee kohdun toimintaa, sitä voi nauttia haudutettuna (lehtiä) 1-2 kuppia päivässä. Monet yrtit ovat kuitenkin sellaisia, että ilman tarkempaa tietämystä niitä ei tule käyttää raskauden aikana.

Luontaistuotteita voi mielestäni käyttää raskauden aikana, kunhan tietää mitä käyttää, miksi ja miten se vaikuttaa kehossa. Paljon niissäkin on raskausaikana sopimattomia tuotteita (mm. kehoa puhdistavat valmisteet) sekä tuotteita, joista ei välttämättä ole hyötyä (ei esimerkiksi imeydy kunnolla).

Vitamiinit ja ravinteet on ostettu pääosin luontaistuotekaupasta. Minulla on myös joitakin apteekin ja tavan kaupan tuotteita. Tykkään antaa taloudellisen tuen luontaistuotekaupoille ja pienyrittäjille, mielummin kuin apteekeille. Ja esimerkiksi luotaistuotekaupan rautavalmisteet ovat sopineet vatsalleni paremmin ja imeytyneet tehokkaammin. Mainittakoon nyt vielä, että Solgar:n tuotteisiin olen ollut erityisen tyytyväinen tässä vuosien saatossa, vaikka tuossa listassa niitä ei ole mainittu.

(Annostuksissa en ihan aina noudata virallisen linjan suosituksia. En ala nyt tässä perustelemaan miten olen päätynyt erilaisiin määriin. Ehkä täällä on muitakin? Välillä myös saatan unohtaa ottaa vitamiinit ja muut kokonaan...)

Kuulisin mielelläni muiden ajatuksia ja kokemuksia! :)

Muokattu viimeksi:
Mulla menee omegat, nuukana otan kyllä vain yhen päiväs. :D Sit mammavitskua kans se yks päiväs.

Mulla menee raskausajan monivitamiini 1tbl/pvä. Omegoja tai maitohappoja en saa syödä kun menee niitä "tutkimuspillereitä" 1-2/pvä.... :)

Mä syön aamuisin d-vitamiinia, magnesiumsitraattia 2kpl, mammavitamiini 1kpl, maitohappoa ja kalsiumia. Iltaisin sinkki, b-complex, magnesiumsitraattia 2kpl, omegaa 2kpl ja välillä lisää kalsiumia illalla jos ei oo tullu syötyä maitovalmisteita. Ja jos muistan nii otan foomihappoa lisäks vaikka sitä onkin jo mammavitamiinissa. Välil kyl rasittaa toi tablettien nieleskely mut oon jo 2v syöny nii on tottunut. Nyt vaan lisänny kalsiumin ja vaihtanu mammavitamiiniin edellisten monivitaamiinien loppuessa.

Minä syön nyt säännöllisesti maitohappobakteerit (allergioiden ehkäisyyn) Epa +dha, raskausaikana oon lisännyt kalsiumin (siinä D-vit. mukana) ja raskausajan monivitamiini, että saisin jodia ja rautaa vähän, jos se tuosta imeytyy. Magnesiumia löytyy myös, mutta sitä en nyt ole niin säännöllisesti ottanut. Tarvittaessa extra C-vitamiinia. Tiesittehän, että omegat pitää muistaa lopettaa n. kuukausi ennen laskettu.

Olen koittanut nuo hommata lisäravinteet laadukkaina eri paikoista tutkien ja verraten. Apteekista, netistä sekä luontaistuotekaupoista.

Noiden lisäksi välillä syön mm. chian-siemeniä, raakakaakao mutta en enempää superfoodeja tai muita luontaistuotteita.

Miks omegat pitää lopettaa ennen laskettua aikaa? Samalla logiikalla ei sais sit syyä mitää hyviä rasvoja sisältävää kalaa yms?

Muistaakseni omegat ohentaa verta niin suosittelevat niiden lopettamisen hyvissä ajoin ennen synnytystä ettei vuotais kovin paljon verta...tiedä sit onko oikeeta vaikutusta.

Mä syön ainoastaan d vitamiinia, mamma vitamiinia ja omegaa vaihtelevasti riippuen miten paljpn tulee syötyä hyviä rasvoja.

En oikein perusta vitamiinien syöntiin purkista paitsi d vitamiinia syön muutenkin. Pyrin syömään sen verta monipuolisesti että ruuasta saisi kaiken tarvittavan.
Nyt raskausaikana olen tehnyt poikkeuksen koska moni ruoka ei vasn mee alas ja muutenkin tarve on isompi kuin normaalisti.

Jaa eipä oo tollanen tieto tullu aiemmim vastaan :D Pitääpä kysyä sit neuvolasta mikä niiden suositus on.

Päivittäin menee:
- Foolihappo / vahva b-vitamiini joka sisältää myös foolin
- vahva D-vitamiini
- Omega 3
- C-vitamiinia

Tarpeen mukaan otan myös:
- magnesiumia (suonenvetoihin, ne ovat alkaneet taas!)
- Femiflora-maitohappobakteeria (alapään kutinoiden yms. hoitoon)
- maitohappobakteereita terästettynä B:llä (Ratiopharmin apteekista, tätä otan aina jos epäilen et vatsatauti yrittäis olla tulossa tai et joku perheestä olis sille altistunut, ja silloin lääkitsen koko perheen. Tuloksena meillä ei ole ollut oksutautia kolmeen vuoteen kenelläkään)
- paracetamol 500mg sitten jos pääkipu ei lähde levolla ja syömisellä.

Uusi tieto muuten tuo omega 3:n rajoittaminen. En toki ole asiasta kovin huolissani, kun hemoglobiini on aina ollut kuin hiihtäjällä, viimeksikin mitatessa 143 hB, ja viime raskaudessa se ei laskenut edes niin alas et olisi rautaa suositeltu. Veren hyytymisen kanssa ei ole ollut ongelmia.

Meil menee monivitamiini ja satunnaisesti omega (tää aiheuttaa lähes poikkeuksetta oksennusrefleksin eli todella hyvinä päivinä uskaltaa kokeilla) ja nyt sit lisänä ylimääräinen foolihappo ihan määrättynä, kun metformiini vaikuttaa jotenkin foolihappoon niin sitä tarvii syödä ylimääräistä).

Muistaakseni omegat ohentaa verta niin suosittelevat niiden lopettamisen hyvissä ajoin ennen synnytystä ettei vuotais kovin paljon verta...tiedä sit onko oikeeta vaikutusta.

Juurit tästä syystä mulle neuvolasta suosittelivat lopettamaan omegat ajoissa. Tähän olen törmännyt myös sairaalan ohjeissa, kun on valmustautumassa leikkaukseen tms. operaatioon. Googlella löytyy asiasta juttuja suuntaan jos toiseen, mutta en tiedä sitten mikä tässä on totuus.

Mulle on kanssa mainittu neuvolassa, että omaegat hyvä jättää 1-2 kk ennen laskettua aikaa pois. maitohappobakteereja taas voi syödä loppuun asti ja erityisesti viimeisten kk aikana se voi ehkäistä astmaa ja allergiaa lapsella. Toki tutkimuksia on erilaisia ja neuvolan henkilökunta vaikuttaa siihen, mitä neuvovat. Yllättävän paljon tuntuu olevan eroja.

Mina napsin paivittain D-vitamiinia 100ug, omegoita ja harvemmin kuin paivittain B-vitamiinimixia ja sinkkia.
Haaveilen ostavani aitiysvitamiinipaketin, esim. Solgarin, Fitlinea haluaisin mutta ne ovat kalliita ja taitavat osin sisaltaa a-vitamiinia.

Yrttituotteitaolen valtellyt, kun en tieda varmaksi mita kannattaa ottaa. Edes auringonhattu-uutetta en flunssaan ottanut ja yrttiteitakin olen valtellyt.

Tietaako muuten joku miksi ihmeessa rooibos-tee on kiellettyjen listalla?

En edes huomannut, että roobois olisi kiellettyjen listalla. :cool: Tosin en ole sitä kyllä käyttänyt... Mä olen haudutellut pari kertaa pakuria ja inkivääriä flunssalääkkeeksi. Pakuristakaan ei ole mitään "varmaa tietoa" ja jos asioista kyselee viralliselta puolelta kaikkeen on vastaus "ei kannata, kun ei ole tutkittu" ja inkiväärihän on siellä kiellettyjen listalla.

Mä olen omalla vastuulla lääkinnyt itseäni niinkuin parhaaksi olen katsonut, esimerkiksi ennaltaehkäisevästi ja vastustuskykyä vahvistavasti flunssakautena. Täälläpäin riehui kamala influenssa, joka yhden kaverin kaatoi sänkyyn neljäksi viikkoa ja kuusi viikkoa yhteensä sairasti. Monia tuttuja oli kipeänä. Samoin on oksutautia liikkeellä, juuri tänä aamuna eskaritäti taas kertoi. Mun tytöt käy siis koulussa ja eskassa ja pöpöt kulkee sitä kautta kotiin. (Lasten vastustuskykyyn olen myös panostanut ja ollaan tosi vähällä sairastelulla selvitty.) Olen käyttänyt muutenkin keräämiäni yrttejä joiden tiedän olevan hyvästä. Tosin olen kouluttautunut yrttineuvojaksi ja vapaa aikana opiskelen niistä myös, että en ihan kevyellä mutu-tuntumalla yrttejä käytä.

Tää nyt menee vähän offtopiciksi mutta kerronpa silti. Toivottavasti rönsyily ei haittaa... :happy: Pari viikkoa sitten neuvolan pissatesti näytti, että olisi lievästi tulehdusta. Terveydenhoitaja suositteli antibiootteja. Minä vaadin tarkempaa tutkimusta ja näyte lähetettiinkin vielä labraan. En todellakaan kevyin perustein antibiootteja söisi. Tiedän mitä ne tekee suolistolle ja tässä tapauksessa tulevan lapseni kehittyvälle suolistolle. Se olisi ollut katastrofi! Lääkäri vielä soitti perään, että kyllä ne antibiootit nyt tarvisi aloittaa! Viikonloppu oli tulossa. Terveydenhoitaja oli sanonut, että tulehdus ei ole suoraan vaaraksi sikiölle, mutta lisää keskenmenoriskiä. Jouduin omasta mielestäni aivan järkyttävään tilanteeseen. En tietenkään halunnut ottaa sellaista riskiä, että raskaus menee kesken! En myöskään halunnut vaikuttaa lapseni tulevaan terveyteen ottamalla antibiootteja. Antibiootit kun pilaavat luontaisen bakteerikannan ja kehittyvälle suolistolle tämä on varmasti kaikista vahingollisinta ja saattaa vaikuttaa lapsen koko elämään. (Tästä asiasta ei paljoa puhuta, mutta nykyään uutisoidaan enemmän esim http://m.mtv.fi/lifestyle/hyvinvoin...ityisen-haitallista-alle-2-vuotiaille/5708864 )

Päädyin kuuntelemaan kehoani ja miltä minusta tuntuu. Tunnenko itseni niin sairaaksi, että tarvitsen antibiootteja? Onko olo huonontunut vai pysynyt samana viime päivinä? Mitä ennen vanhaa olisi tehty, kun lääkkeitä ei ollut saatavilla kuin leipää? Valitsin olla ottamatta kuuria ja aloitin lääkinnän luontaisin keinoin, samoin lepäsin paljon. Ajattelin, että jos tilani huononee ja tulen selkeästi kiepämmäksi, aloitan kuurin maanantaina. Siihen asti hoidan itse itseni. Alkuviikosta selvisi, että testi oli PUHDAS! Ja he ihan tosissaan tyrkyttivät sitä kuuria... Ymmärrän kyllä, että heidät on varmaan ohjeistettu niin tekemään, mutta SILTI! Mielestäni aivan liian kevyin perustein lääkitään ihmisiä nykyaikana. Lasten kovatulehduksiin ovat myös olleet aina ensimmäisenä kirjoittamassa kuuria. Ne ovat parantuneet kyllä ihan itsellään ja luonnonmukaisella lääkinnällä. Kerran yksi lääkäri kysyttäessä sanoikin "kyllähän ne voi mennä itsellään ohi". Ehkä mä jatkan tästä aiheesta omalla otsikollaan jossain... :grin

Mä oon sun kanssa samoilla linjoilla tuosta antibiootista. Mulla oli itseasiassa alkuraskaudessa sama tilanne, diagnoosina keuhkokuume ja konsultoin muistaakseni ainakin kolmea lääkäriä ja neukkutätiä jne. ja kaikki olivat kuurin aloittamisen kannalla. Lopulta siihen itsekin päädyin, ja hyvä niin sillä olo helpotti vasta kolmannen kuurin jälkeen. Söin siis 16päivää antibiootteja ja sekös itseäni rassas. Mutta lopulta helpotti, en tiedä helpottiko antibioottien ansiosta vai olisko tauti ollut jo itsestäänkin menossa siinä vaiheessa pois..mutta muistan, että itkua vääntäen kuurin silloin alotin. Jännä nähdä nyt miten tuleva lapsukainen siitä tulee kärsimään elämässään, onko normaalia enemmän kipeenä vai miten oireilee tuon mun syömä ab-kuuri.

Jos mä saisin diagnoosiksi keuhkokuumeen en edes jäisi miettimään otanko antibioottikuurin vai en. Keuhkokuume on edelleen yksi yleisimmistä kuolemaan johtavista sairauksista, vaikka olisikin antibioottikuuri päällä.

Sairautta on hyvä hoitaa sairauden vaatimalla tavalla. Keuhkokuume on todella vakava ja tarpeen vaatiessa antibiootit on otettava. Konsultoisin silti itsekin useampaa lääkäriä ennen päätöstä. Joskus diagnoosit ovat virheellisiä, tutkimukset tehty huolimattomasti/ ei ollenkaan ja ensimmäisenä ratkaisuna ollaan kirjoittamassa reseptejä. Se on hyvä olla varma jos kuuriin päädytään.

Pikkunöösä, kaikkein tärkeintä on, että olet nyt terve ja voit keskittyä nauttimaan raskaudesta ja valmistautua vauvan tuloon. :Heartpink Maitohappobakteerit tasoittavat tilannetta ja niitä kannattaa nauttia. Tulevaisuuden valinnoilla on iso merkitys lapsen terveyden kannalta. Hänen vastustuskykyä voi pitää yllä ja suolistoa tukea monin tavoin, ja voi aivan hyvin olla, ettei ab-kuuri näy teidän elämässä mitenkään. Etukäteen on turha kantaa huolta.

Mun toinen lapsi sai ab-kuurin ihan pikkuisena. En jotenkin siinä tilanteessa uskaltanut olla antamatta sitä... Siinä vaiheessa ei omat tietotaidot olisi riittäneet luonnonmukaiseen hoitamiseen muutenkaan. Siinä missä ensimmäinen lapsi sairastaa aina vain sen 1vrk, toinen sairastaa 3-7 päivää. Toista myös imetin vähemmän aikaa, olen varma, että kuurin lisäksi sekin vaikuttaa. Tämän ensimmäisen keho hoitaa sairauden aina rivakasti pois, sitä on ollut mielenkiintoista seurata. Kuume saattaa nousta todella korkeaksi ja kivut puskea voimalla pintaan, mutta ne häviävät yhtä nopeasti kuin tulevatkin. Toinen potee saman taudin rauhallisemmin ja hitaammin. Meillä kuitenkin sairastestetaan mielestäni keskivertoa huomattavasti vähemmän. Kummallakaan ei ole koskaan ollut edes flunssakauden "kestonuhaa". :)

Minä kuulun taas toiseen ääripäähän!! Jos olen sairas haluan lääkettä jolla paranen nopeasti... Itse lähes "vaadin" poskiontelotulehdukseen antibiootin vaikka lääkäri ehdotti akupunktiohierontaa.... Kokeilin sitä vuorokauden mutta oireet vaan olivat niin pahat etten nukkunut/kyennyt tekemään mitään muutakaan niin seuraavana päivänä pyysin lääkkeet! Ja oireet helpotti nopeasti ja elämä alkoi taas luistamaan!
Itsellä kävi (ei raskaana)myös niin että hoitamatta jäänyt pissatulehdus äityi munuaisaltaantulehdukseksi ja sitten vasta"myrkkyjä" syötiin!
Ja lapsetkin saavat lääkkeet ja rokotukset ja kaiken muunkin tarpeellisen!! :)
Ja tästä en lähde kinaamaan kenenkään kanssa... Jokainen tekee tyylillään ja kunnioitan jokaisen omaa päätöstä!!

Mä en edes pidä itseäni minään ääripäänä, vaikka toki joidenkin mielestä saatan ollakin. :grin Omasta mielestäni ajattelen vain maalaisjärjellä, enkä anna vastuuta omasta terveydestäni muille. Länsimaalaisella lääketieteellä ja lääkäreillä on ehdottomasti paikkansa tässä yhteiskunnassa! Erityisesti akuuteissa tilanteissa, kuten onnettomuuksissa apu on korvaamatonta. Olen kuitenkin sitä mieltä, että lääkkeitä käytetään liian kevytmielisesti, niiden haittoja ei huomioida tarpeeksi, niiden aiheuttamasta kemikaalikuormituksesta ei puhuta, eikä kiinnitetä riittävän suurta huomiota siihen, että lääketeollisuus on ennenkaikkea valtaisa bisnes. Mielestäni kaikki asianhaarat, kuten lääkkeiden haitat, kuormitus, pitkäaikaiskäytössä mahdollisuudet lääkeresistenssiin ym.pitäisi olla kuluttajalla tiedossa ennen päätöksen tekemistä. Samoin pitäisi tiedottaa vaihtoehdoista hoitojen suhteen ja kertoa sairauden paranemismahdollisuuksista ilman lääkitystä.

Ajattelen myös niin, että ihminen on ensisijaisesti osa luontoa. Meille löytyy kaikki tarvittava luonnosta, myös lääkkeet. Nykyaikana meillä on myös hurjasti eri asiantuntijoita. Kun yhdistäisi eri suuntausten lääketieteen edustajat saman katon alle oltaisiin lähempänä ihmisen kokonaisvaltaista hoitoa ja terveyttä.

Itseään ja omaa kehoa on hyvä kuunnella hoidon tarpeen suhteen. Joskus varmasti lääkekuuri on tarpeellinen. Monesti kuitenkin saattaa riittää jokin muu hoitomuoto ja/tai ihan vain riittävä lepo, hunaja (luonnon oma ja tehokas antibiootti) ja antioksidantit. :) Ennaltaehkäisyn mahdollisuutta korostaisin myös, sekä ruokavalion, liikunnan ja elintapojen vaikutusta terveyteen/sairastumiseen.

Takaisin