Lisäravinteet ja vitamiinit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuulia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Raudaksi nestemäinen Ferroforte B+C. Tämä ennaltaehkäisyyn ja jos auttaisi tähän järjettömään väsymykseen:hilarious: Toki normaalit mammavitamiinit siihen kylkeen. Täytyy vaan varoa ettei mene liikasaannin puolelle, tuo Ferroforte kun sisältää mm. foolia ja C-vitamiiniakin eli joka päivä en koko arsenaalia ota.

Mulla on käytössä Multivitan raskaus ja imetys monivitamiini sekä rautatabletit. Muuta en ota kun ruokavalio on monipuolinen ja sisältää paljon kasviksia.

Eikös niissä Omega 3 ole a vitamiinia mitä ei sais raskaana syyä? En jaksa googlettaa :hungover:

Riippuu ihan täysin valmisteesta. Suurimmassa osassa omega3-tuotteita mitä ite oon nähnyt ja käyttänyt, on vain omegoja.

Mut sit esim joissain möllerin tuotteissa on lisänä myös A-vitamiinia. Tämä tietysti lukee pullon kyljessä aina joten se on helppo tuotetta valitessa tarkistaa.

Jos A-vitamiinia ottaa beetakaroteenina niin elimistö muodostaa siitä A-vitamiinia tarpeen mukaan turvallisesti. Ymmärtääkseni se "eläinperäinen" A-vitamiini(palmitate) minkä liikasaantia kannattaa varoa. Kriittisimmät viikot liikasaannin kannalta ovat 2-5 ja silloinkin saa mennä raakasti yli jotta alkiolle olisi vaaraa. Miulla on kanssa mammavitamiinissa A-vitamiinia ja olin ensin että mitäs hittoa mutta siinä on suurin osa juurikin tuossa turvallisessa muodossa.

Minulla meni raudat alle 100 viime raskaudessa, vaikka söinkin neuvolasta annettuja rautatabletteja. Tuli niin väsynyt olo 6 kk aikoihin, että sängyssä maaten en kirjaa jaksanut lukea, vaan piti välillä nukkua. Sen jälkeen aloin ottamaan Salus Floradix rautavalmistetta ja olo koheni huomattavasti. En edes tajunnut, että rauta oli mennyt niin alas, kun kerran söin jo lisärautaa. Ostin jo nyt kaappiin varastoon, kun oli tarjouksessa :)

Minä myös söin maitohappobakteereja tuon mahdollisen vauvan allergian "eston" vuoksi, vaikka ei meillä suurempaa allergiariskiä edes ollut. Vauvalle annoin maitohappobakteereja kuukausia päivittäin ja sitten vuoden ajan toisinaan. Ainakaan meillä ei allergioita eikä vatsaongelmia ole ollut, vaikka tyttö sai antibioottia heti synnyttyään. Alkoivat heti sairaalassa antaa maitohappobakteereita, juuri tuon antiobiootin takia. He hörppäyttivät lääkemitasta maidon mukana ja minä jatkoin kotona. Tyttö oppi samalla juomaan lasista jo vauvana.

Täälläkin nyt sitten hommattu maitohappobakteerit. Tulee varmaan tarpeeseen, koska ennen raskautta kärsin vuosia kroonisesta suolistotulehduksesta, johon söin jatkuvasti antibioottia ja joka varmasti tuhosi oman bakteerikannan aika perusteellisesti. Ja tietty plussaa, jos niistä on muutakin hyötyä :)

Mä oon syöny noin kuukauden tota minisun mamaa,, Onko muila kokemusta tosta vitamiinista? Oon nimittäin huomannu, et mulla on maha alkanu toimii vähän liiankin hyvin.. :sour: Voikohan noita vitamiineja mennä vaihtamaan noin vain? o_O

Mää tuossa aikasemmin valittelin sitä jatkuvaa pahaa oloa ja etomista niin nyt tässä ilmeisesti kävi samallalailla ku edellisessä raskauessa. Mulla tuo paha olo johtuu näistä vitamiineista! Tännään ei aamulla pystyny sitä foolihappolisää ottamaan ja tänään ei oo ollu lähimainkaan niin huono olo mitä on nyt joku aikaa ollu normisti. En ymmärrä mikä niissä mulla tekkee sen paskan olon. :wideyed: Mutta viikkoja on kivasti jo 9+3 niin ei kuulemma neuvolan mukaan oo haittaa vaikka sen jouvunki jättään pois, kiinnitän sitte huomiota vaikka enemmän foolihappopitoisiin ruokiin. :)

Mulla on käytössä Minisun mama -monivitamiinivalmiste. En oo ainakaan huomannut, että olis tuonut mulle mitään sivuvaikutuksia.

Itse kanssa miettinyt johtuuko tämä huono olo noista vitamiineista kun edellisessä ei ollut mitään ja söin ihan perus monivitamiinia, jossa foolihappoa.. Päätin kuitenkin syödä nyt ultraan saakka noita raskausvitamiineja ja vaihtaa sitten testiksi niihin mitä oli esikoisen aikana kun pitäisi olla kaikki tärkeä jo kehittynyt.. mm se suulaki joka esikoiselta jäi sulkeutumatta osittain..

Kalkkitabletit menin sillon ihan alkujaan ostamaan purutablettina.. ja arvatkaa olenko pystynyt niitä syömään. Yök..
No pihi kun olen niin en ole raaskinu ostaa uusia tilalle vaan yrittäny saada maitotuotteita enemmän alas.. :D

Mulla käytössä multivitan raskausvitamiinit, omega 3 ja kalkki+D. Omegat tuntuu närästävän välillä ja oonkin nyt ottanut niitä aina vasta vähän ennen nukkumaan menoa, koska ei oo ainakaa vielä häirinnyt unta. En oo ajatellut sitä A-vitamiinia, täytyy tänään tarkistaa ettei vaan oo omissa omegoissa o_O

Mihin asti sitä foolihappoa on hyvä syödä? Nyt siis käytössä raskaus&imetys- vitamiini, jossa on myös tuo foolihappo, ja siihen päälle vielä erikseen foolihappo.

En osaa sanoa, itse söin erikseen foolihappoa 2kk ennen raskautta ja noin 6 viikkoa raskausaikana, sen jälkeen ollut vain tuo raskausvitamiini (se sisältää foolihappoa). Olisi kans kiva kuulla siitä foolihaposta :)

THL:n foolihapposuositus:

" Raskautta suunnittelevan naisen riittävät folaattivarastot ennen hedelmöittymistä ja varhaisilla raskausviikoilla ovat erittäin tärkeät sikiön keskushermoston kehittymiselle. Hermostoput-
ki sulkeutuu jo ensimmäisten sikiöviikkojen aikana, ja vähäinen folaatin saanti tässä vaiheessa lisää sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriöiden (Neural Tube Defect, NTD) riskiä. Vakuuttavan tutkimusnäytön perusteella päivittäinen foolihappolisä joko yksin tai monivitamiini-kivennäisainevalmisteena vähentää huomattavasti sikiön NTD-riskiä.

Vaikka alkuraskauden aikana käyttää foolihappolisää, on suositeltavaa turvata folaatin saanti koko raskauden ajan monipuolisella, runsaasti kasviksia ja täysjyvävalmisteita sisältävällä ruokavaliolla.

Koska suomalaisten hedelmällisessä iässä olevat naiset saavat keskimäärin vähän folaattia, kaikille raskautta suunnitteleville naisille suositellaan sikiön NTD-riskin vähentämiseksi foolihappolisän (400 µg/vrk) käyttöä ruokavalion tueksi (taulukko 6). Siksi foolihappolisän käyttö ja korkean riskin suojalääkitys aloitetaan jo noin kaksi kuukautta ennen suunniteltua raskautta tai ehkäisyn poisjättämistä, ja sitä jatketaan 12. raskausviikon loppuun.

Raskautta suunnitteleville naisille, joilla on tavanomaista korkeampi sikiön NTD-riski (2–3 %), suositellaan lääkkeellisen foolihappotäydennyksen (4 mg/vrk) käyttöä (lääkärin määräys Sic! -reseptillä)."

http://www.julkari.fi/handle/10024/129744

Onko kellään tietoa että saako chia siemeniä syödä? Jos pellavan siemenet on kiellettyjä... Laitoin just naminamnam chia puddingin aamuksi valmistumaan mut sit hoksasin että ei hitsi, uskaltaako näitä syödä.. :/

Mulla tulee raskaus monivitamiineista tosi huono olo, jos otan tyhjään vatsaan. Ruuan yhteydessä, kun ottaa niin ei tule.

Takaisin