Lisäravinteet ja vitamiinit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuulia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuo rautalisä on varmasti muuten täälläki eessä. Mikä ois paras rautalisä, mitä ootta syöny jos on pitäny syyä?
Mulle se synteettinen rautavalmiste mitä saa apteekista niin ei sopinu yhtään enkä aijo toista kertaa sitä suuhuni pistää. Pitäs joku toinen valmiste löytää.. :confused:

Ne kasviuuteraudat mitkälie tuppaa sisältämään tosi pienen määrän rautaa. Mutta ehkä se riittää jos tarve ei oo akuutti vaan ennaltaehkäsevä.

Itse otin sektion jälkeen puoli vuotta semmoista nestemäistä rautavalmistetta kuin Maltofer. Sillä nousi romahtaneet rauta-arvot kyllä tehokkaasti takasin.

En nyt tiedä kuinka luotettavaa tietoa tämä on, mutta kävin alkuviikosta luontaistuotekaupassa hivenainemittauksessa. Tulosten mukaan osa B- vitamiineista (9 ja 12), D- vitamiini, rauta, foolihappo ja pii nyt ainakin olivat matalat. Mitään verikokeitahan nuo eivät olleet, mutta jäin miettimään, pitäisikö asiaan tarttua.

Syön raskaus ja imetys- monivitamiinia, kalkkia, omega3 ja foolihappoa, joten yllätyin vähän tuloksista. Hemoglobiinini on aina ollut päälle 150, joten jos raudasta on puute, pitää joku lisä ottaa käyttöön.

Odotanko verikokeisiin vai lisäänkö jo nyt jotain?

Miten ne sitten testattiin?

Itse käytän raskaus-ja imetysvitamiinia, omega 3 jossa myös d-vitamiinia ja maitohappobakteereita.

Meillä just neuvolassa oli puhetta raudasta, kun mullakin kävi hb viimeksi 98:ssa. Kuulemma jotkut purutabletit olis vatsalle ystävällisempiä. Viimeksi käytin sitä suositeltua, ja pidättelin oksennusta aina pari tuntia oton jälkeen. Ja ne röyhtäisyt, apua!

Mulle taas neuvottiin niin apteekissa, neuvolassa kuin synnärin lääkärinkin toimesta että nestemäistä rautaa maha sietää yleensä paremmin.

Tuulia Millä tavoin nuo oikein mitattiin? Esim rautavarastoarvot ainakin mitataan verikokeilla, niitähän ei voi pelkästä hb-arvostakaan päätellä, joten vaikea ajatella jonkin muun kuin verikokeen olevan luotettava kertomaan tuommosia?

Siis se mittaus oli sellainen, että toisessa kädessä piti pitää sellaista kapulaa ja toisesta kädestä se mittaaja sitten arpoi sellaisella kynän näköisellä patukalla arvoja. Eli perustui ihonpäälliseen kosketukseen. Kovin vakavissaan en sitä tietenkään ottanut, koska uskon ennemmin verikokeisiin ja länsimaiseen lääketieteeseen muutenkin. Mutta jos noissa on perää, ei nuo syömäni vitamiinit imeydy kunnolla. Tai sitten kasvava pienokainen ottaa ne kaikki ravinteet itselleen, jolloin minulle jää vajausta.

Huh! Tuommoisen perusteella uskalletaan kehottaa raskaana olevaa ottamaan lisää vitamiineja, joita jo entuudestaankin ottaa? Kuulostaa tosi hurjalta kun miettii ettei ihan kaikkea kannata ottaa ylenmäärin (esim rasvaliukoiset elimistöön kertyvät vitamiinit) eikä vain varmuuden vuoksi.

Jos tuo menetelmä olis luotettava, sitä taatusti jo normi lääketieteessäkin käytettäisiin, verikokeiden sijasta.

Rahan perässähän jokainen yrittäjä on, mikä täytyy pitää mielessä. Enkä nyt todellakaan ole juoksemassa ostamaan lisää vitamiineja, koska syön niitä muutenkin. Sen verran kyseenalainen tuo mittaustekniikka ja koko juttu oli, että lähinnä naurattaa :) Uskokoon ken haluaa :)

Neuvolassa kysyi syönkö lisäksi foolihappolisää kun sanoin että on multivitan raskaus käytössä. Tuon otin siksi kun siinä oli tuo suositeltu foolihappomäärä. Pillereiden nieleminen itselle ongelma niin viime raskaudessa käytin multivitan pore vitamiineja.. Nyt foolihapon vuoksi vaikeammin otettavat.. Jos toisella lapsella sulkeutuisi myös tuo suulaki loppuun saakka eikä tulisi toista halkiolasta kun vissiin siihenkin vaikuttaa. Mutta olisiko foolihappoa sitten voinut muka ottaa tuplamäärän??

Foolihapon turvallinen max vuorokausimäärä taisi olla 800ug.

Edit: Tarkistin että tässä Femibion 1: sessäkin on juuri tuo 800.

Kaikilla ei se synteettinen foolihappo imeydy kunnolla. Siksi mäkin ostin tuota Femibionia, kun siinä on sekä foolihappoa että folaattia.

Mulla menee foolihappo ja kalkki+D. Pitää varmaan pian siirtyä niihin femibioneihin, kun niitä mulla näyttäisi vielä olevan.

Monivitamiini jossa kaikki vitskut ja foolihappo 400mikrogrammaa.

Kaikki yhdessä ja samassa tabletissa siis :)

THL taisi nostaa nyt tuota minimisuositusta eli se on nyt 500ug (ennen 400).

https://www.thl.fi/fi/web/elintavat...situkset-lapsiperheille/foolihappo-ja-raskaus

"Suositeltava Ffolaatin suositeltava päiväsaanti raskauden ja sen suunnittelun aikana ruoasta on 500 µg vuorokaudessa."

Mulle suositteli neuvolalääkäri 400. Ja luin että se ois suositus. Kun poretabletissa on 300 niin jouduin ottaa monivitamiinit ja tabletissa on rautaa kun poreessa ei. Mut eri merkki kun viime raskaudessa ja parempi niin ei okseta kuten edellinen sekä helpompi niellä kun pienempi

Mulla multivita ja kalkki kun syön vähemmän maitotuotteita esikoisen takia. Josain kohtaa en syö ollenkaan.

Takaisin