Lisäravinteet ja vitamiinit

Sama täällä...Yhesti erehdyin ottaa noi vitamiinit tyhjään vatsaan, niin heti tuli niiiiin oksettava olo.. Senpä jälkeen oonkin ottanut vasta aamupalan jälkeen...
Mut kaippa se on kaikissa lääkkeissä/tableteissa suositus, et ei tyhjään vatsaan ?
 
Joo niin varmasti onkin. Tänään otin vahingossa tabletin vähän liian aikasin ennen ruokailua. Tuli aika kiire vessaan.. muistaa taas huomenna :)
 
Onko kenellään tietoa että onko foolihappoa suositeltavaa syödä koko raskausajan? :) Minä rupesin sitä syömään kun raskaudesta tiesin, ja nyt menossa 16+2. Se purkki on vaan loppumaisillaan, niin mietin että käynkö uuden että onko siitä tässä vaiheessa vielä hyötyjä. Lisäksi syön omegaa, kalsiumia, b-vitskua ja d-vitskua (magnesium välillä). Kaikki siis erilaisina, mulle tulee tosi herkästä huono olo niin en siksi ole viitsinyt edes vaihtaa mihinkään mamma-tabletteihin ja testata niitä. Ja itse otan vitamiinit aina iltaisin, juuri mahdollisen huonon olon takia!
 
Hups tuosta olikin jo aiemmalla sivulla puhetta!! Pahoittelut toistosta .. :)
 
Onko kenellään tietoa että onko foolihappoa suositeltavaa syödä koko raskausajan? :) Minä rupesin sitä syömään kun raskaudesta tiesin, ja nyt menossa 16+2. Se purkki on vaan loppumaisillaan, niin mietin että käynkö uuden että onko siitä tässä vaiheessa vielä hyötyjä. Lisäksi syön omegaa, kalsiumia, b-vitskua ja d-vitskua (magnesium välillä). Kaikki siis erilaisina, mulle tulee tosi herkästä huono olo niin en siksi ole viitsinyt edes vaihtaa mihinkään mamma-tabletteihin ja testata niitä. Ja itse otan vitamiinit aina iltaisin, juuri mahdollisen huonon olon takia!

Toistoa tai ei, mutta kysyin eilen neuvolasta foolihaposta (omassakin purkissa pilkottaa pohja) ja th sanoi, että toisella kolmanneksella ei tarvitse enää sitä syödä. Mulla kuitenkin on käytössä raskaus ja imetys monivitamiini, jossa on myös foolihappo, joten en sitten tiedä nojasiko suositus siihen.
 
Olin itse tänään vielä neuvolaan yhteydessä ja samalla tuli puheeksi, niin sanoi ettei siitä ole enää mitään "hyötyä" (mutta ei haittaakaan tietenkään). 12 viikon jälkeen voi siis luopua.
Sanoi myös että D-vitamiini on se mitä suositellaan koko raskauden ajan. Jos muuten on terve ja syö monipuolisesti niin muille vitamiineille ei ole tarvetta :) itse pahoinvoinnin takia otan beetä ja kalsiumia kun maitotuotteita nyt pahoinvoinnin takia käyttänyt huonosti, samoin omegaa samasta syystä. :)
 
Aattelin vielä täältä kysyä ennenkun syön näitä.. eikös nää oo semmosia omegoja, mitä saa raskaana syödä? Ei taida olla lisättyä a-vitamiinia. Vitaplex merkkisiä omegoja purkin jämä kaapissa...
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    1,005.2 KB · Katsottu: 20
Noissa on kyllä lisättyä d-vitamiinia. Voiko sitä tulla liikaa? :joyful: Vai meenkö apteekkiin ja ostan raskausajan omegoita?
 
Mie ainakin syön 50mikrogrammaa d:tä ihan asiaa tutkineen tohtorissukulaiseni suosituksesta :)
 
Niinaki d-lisää suositellaan raskaana jos ei jo syö monivitskua :)
 
Niinaki d-lisää suositellaan raskaana jos ei jo syö monivitskua :)

Monivitamiini on juu käytössä. Se raskaus ja imetysajan. Sillä tulikin mieleen, että siitä tulee jo d-vitamiinia ni haittaako jos omegoista vielä tulee lisää :wacky:
 
Tuossa thl:n suositus ja turvallinen yläraja :)
 
Ja eiks sitten oo vielä ne tohtoritoloset etc. joiden mukaan D-vitamiinia voi syödä vieläkin enemmän :D Eli ei varmaan tartte olla huolissaan, että sitä sais liikaa ihan perusvitamiineilla.
 
Tohtoritolonen on kyllä semmonen huuhaamaakari että! :D joo ei varmasti saa perusvitamiinilla ylitettyä annosta..
 
Takaisin
Top