Lisäravinteet ja vitamiinit

Piikkipensas

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Marraskuunmammat 2015
Mitä lisäravinteita yms te käytätte ja onko niistä ollut ns silminnähden apua johonkin raskausvaivoihin?

Mulla on käytössä mama-monivitamiini ja sitten raskaus omega3-öljykapselit. Mä olen kala-allergikko joten tuo tulee, uskoisin, todella tarpeeseen jotta saan varmasti riittävästi omega3:sta nyt raskaana ollessa. Noissa kapseleissa ei onneksi siis ole kalaproteiinia, joten niitä voin huoletta nauttia.
 
Mulla kans noi omega3-kalakapselit, mut eipä oikein muuta (välillä monivitamiini poretabletti, ei a-vitamiinia) :D Lisärautaa th jo suositteli, vaik hemppa ei ollut tiedossa. Oon kasvissyöjä ja toinen raskaus heti perään niin kuulemma helposti romahtaa lukema... Nyt kuiteski vielä 131, eli en oo rautaa lisänä ottanut.
 
Mä oon syönyt aktiivisesti vaan foolihappoa ja vahvaa b-vitamiinilisää, koska epäilin etten saa ravinnosta tarpeeks b-vitamiineja. Aiemmissa (keskenmenneissä) raskauksissa on särkenyt niveliä aivan julmetusti, nyt ei ollenkaan. Saattaa olla yhteys tohon b-vitamiiniin. Rautaa alan syömään varmaan taas viimeistään kun kuulen verikokeen hb-tuloksen. Pikatestillä oli ok, joka oli vähän vaikea uskoa kun mulla on ollut aina tosi matala hb.
 
Täällä kans kala-allergikko. Oksensin ne öljyvalmisteet yhdessä vaiheessa enkä sen jälkeen ole kyennyt ottamaan. Kai sitä jossain vaiheessa taas pystyis alottaa :P
 
Itse syön vaan Multivita Raskaus ja Imetys - monivitamiinitabletteja, siinä on lähes kaikki mitä raskaana tarvitsee :happy119
 
Mulla joka-aamuiseen pillericoktailiin kuuluu raskausvitamiini (muistaakseni Multivitan), foolihappo ja maitohappobakteerit.
 
Minäkin syön mama-monivitamiinitabletin, omega3-kalaöljykapselin ja kalkkitabletin päivässä. Rautaa olen kanssa pohtinut että pitäisikö ottaa. Lisäksi nappailen välillä sinkkiä huonon ihon takia.
 
Aa joo, mulla kans tuo sinkki ihon vuoksi.
Foolihappoa en ole ottanut enää extrana, tuossa mamassahan sitäkin on jo reilusti.
 
Muokattu viimeksi:
Mä syön kanssa mama monivitamiinia :) tosin mulla sen pillerin oton jälkeen tulee usein kauhea pahoinvointi, niin ihan joka päivä en oo sitä ottanut. Ja aamulla en pysty ollenkaan ottamaan. Iltapäivällä kun ottaa niin yleensä menee ihan hyvin. En tiedä mikä siinä sitten on, että pahoinvoinnin lykkää, varmaan se muoto ja kun joutuu nielemällä ottamaan...
 
Mamavitskut, raskausomega ja probiootit käytössä täällä.
 
Nepala, ettei sulla olis niin herkkä se allergia, että siksi kapselit oksetti? Mun eräs ystävä ei voinut niitä myöskään ottaa oksentamatta. Hällä on selvästi herkempi allergia kuin mulla.
 
Nonnih nyt otin itseäni niskasta kiinni ja hain apteekista raskausvitamiinit. Ekassa raskaudessa en käyttänyt. Nyt yritän maksimoida vauvelin hyvinvoinnin :P
 
Sannuliini, oon kuullu juttua et Minisunin raskausvitamiini on aiheuttanut pahoinvointia joillekin, mut muista merkeistä ei oo tullu pahoinvointia.
 
Hmmm, kiitos tiedosta mai. :) Googlettelin aiheesta äsken ja niinpä näytti että muillakin on tullut juuri tuosta Minisunista pahoinvointia. Täytyypä kokeilla vaihtaa merkkiä, jos helpottaisi :)
 
Mulla tulee minisunista huono olo jos en ota vasta ruuan jälkee. Ny o multivita raskaus ku tuppukylän apteekissa se o ainoa vaihtoehto. Lisänä on vain soijalesitiini, jota syön pientä annosta tiehyttukosten ehkäisyyn. Nii ja allergialääke menee samalla, hassua kyllä en oo varsinaisesti allerginen millekään mut mulla on yhen onnettomuuden (tai mä syytän kipulääkepiikkiä, lääkärit stressireaktiota) jäljiltä krooninen nokkosihottuma ja revin itteni verille ilman.
 
Mulla käytössä monivitamiini, d-vitamiini, omega3, magnesium ja aloe vera-juoma... mietin että pitäskö jossakin vaiheessa alottaa jonkinlainen probioottien käyttö...
 
Probiootit muuten oikeesti tekee hyvää sekä itselle että myös suojaa vauvaa synnytyksen jälkeen. Varsinkin jos synnyttää alateitse niin mitä terveempi bakteerifloora sillä hetkellä sen parempi lahja lapselle. Et joku kk ennen laskettua kannattaa ainakin alkaa syömään niitä, tai jotai AB-jugua/gefiluspiimää/tms. Vaikka ei synnyttäisikään alateitse ilmeisesti vaikuttaa silti, jotain viitteitä ois että kulkis istukan läpi vaikka ei varmaa tietoa. Varsinkin jos sattuu että olisi sektio ja vielä vauvalla ja/tai äidillä antibiootti synnytyksessä tai sen jälkeen niin sen tärkeämpää auttaa kehon bakteerikantaa toipumaan.

Myös imettäessä probiootteja kulkee lapseen, toki silloinhan niitä voi antaa suoraan jo lapsellekin tippoina :)
 
Olen ollut laiska mutta taidan nyt ryhdistäytyä ja ostaa jonku yhdistelmäpurkin. Oon syönyt sentään foolihappoa, kalsiumia ja d-vitamiinia. Kutakin erikseen. :) maitohappojuttuja pitää miettiä, tiedä vaikka pahoinvointiinkin auttaisi.
 
Söin aikaisemmin omega 3 mutta mulla se aiheutti vaan lisääntynyttä veren vuotoa. Silloin pillereitten kanssa vuosin koko ajan verta oli mikä aika kierrosta tahansa ja nenästä vuoti verta entistä herkemmin.
 
Mulla tuli mikroverenpurkaumia pitkin kehoa ja lihasheikkoutta omega3-kapseleista ni en oo kans syöny niitä pariin vuoteen enkä uskalla. Eikä oo "ohut veri" eikä mitää vikaa hyytymistekijöissä muuten. Kalaa yritän syödä nyt säännöllisemmin.
 
Takaisin
Top