Lisäravinteet ja vitamiinit

Itse oon syönyt raskauden alusta minisunin mama vitamiineja ja söin myös foolihappo lisää hetken aikaa, kun olin jostain lukenut, että noi olis hyvät vitamiinit. Ja neuvolassakin asiasta sanoin ja neuvola täti sanoi, että nuo vitamiinit riittää. Jostain luin, että rv 12 jälkeen ei tarvitse tuota foolihappo lisää syödä ja enpähän mä ole sitä syönyt, mutta tuota mama vitskua syön ja siinä myös tuota foolihappoa. Tuli tässä yhtäkkiä vaan mietittyä, että oonko mä jossain vaiheessa saanut liikaa tuota foolihappoa, kun oon noita molempia syönyt.. Täytynee kysyä taas neuvolasta infoa tämänkin asian suhteen
 
Sohwia, mä kysyin apteekissa mammavitamiineja ostaessani. Ne sanoivat, että koska foolihappo ei varastoidu elimistöön ja koska mammavitamiineissa on foolihappoa tarpeeksi, lisääkin saa syödä, mutta siitä ei ole mitään hyötyä, se vaan tulee "suoraan läpi" nesteen mukana.
 
Kiitos liliina vastauksestasi. :) Itse jo aloin tuttuun tapaan panikoimaan, että oonko tosiaan ihan liikaa syönyt, mutta hyvä näin. Ja aion noiden minisun maman loputtua kokeilla vastaavia vitamiinia, mutta jonkun toisen firman esim. Multivitaa.
 
Neuvolassa terkkari kehotti käyttää kalsiumlisää ku en maitoa juo. Calcichewtä miulla on, mut en uskalla ottaa sitä raskausvitamiinien kans yhdessä ettei tuu liikaa d-vitamiinia. Pitää ostaa niitä ilman dtä, terkkari sano et miedommatki kalkkitabletit riittänee.
 
Mulla on muuten myös magnesium käytössä, se on aina hieman helpottanut migreeniä ja kuulemma voi helpottaa nyt tätä raskausajan päänsärkyäkin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: mai
Mulla ei ole muutakuin kalsium+D koska en käytä maitotuotteita. Ja sitäkin oon syöny jo monta vuotta, neuvolatäti vaan nosti annosta. Eipä se muuta vitamiinijuttuja sieltä neuvolasta suositellut.
 
Söin viime raskaudessa magnesiumissa siinä vaiheessa, kun alkoi olla "levottomat jalat" ja suonenvetoja. Taisi muuten olla jo näihin aikoihin, ja nyt ei oo kumpaakaan.. magnesiumin pitäisi auttaa noihin nykimisiin. Ja B6:tta söin pahoinvointiin. Välillä kyllä tuntui että itse se tabletti teki huonomman olon..
 
Mulla on nyt välistä särkenyt päätä niin pahasti, että eilen soitin miehelle että tuo kaupasta magnesium-lisää. Se sitte oli kaupasta unohtanut ja kävi apteekista hakemassa jotaki mikä "vaikuttaa nopeasti". Huonompi juttu, että siinä oli syklamaattia ja sakariinia, niin en kyllä uskalla sellasta ottaa. (Vaikka tutkimusten mukaan syklamaatin ja sakariinin haitallisuus on kuulemma kumottu.)
 
Takaisin
Top