Limatulppa

Kuinka pian limatulpan irtoamisesta synnytit?

  • Vuorokauden sisään (24 h)

    Äänet: 19 26.0%
  • Kahden vuorokauden sisään (48 h)

    Äänet: 10 13.7%
  • Kolmen vuorokauden sisään (72 h)

    Äänet: 6 8.2%
  • 4-5 päivän päästä

    Äänet: 7 9.6%
  • 6-7 päivän päästä

    Äänet: 2 2.7%
  • Yli viikon päästä

    Äänet: 2 2.7%
  • Yli kahden viikon päästä

    Äänet: 5 6.8%
  • Yli kolmen viikon jälkeen

    Äänet: 3 4.1%
  • Limatulppa meni vasta aktiivisessa synnytyksessä

    Äänet: 8 11.0%
  • En huomannut mitään limatulppaa

    Äänet: 15 20.5%

  • Kaikki äänestäjät
    73
Ekalla kerralla tulppa irtosi osittain synnytystä edeltävänä päivänä ja loput supistusten alettua yöllä. Seuraavana iltana poika syntyi. Toisella kerralla tulppa irtosi kokonaan verisen vuodon saattelemana kolme viikkoa ennen synnytystä :D
 
Multa irtosi esikoista odottaessa ISO pala limatulppaa jo 4-5 viikkoa ennen synnytystä ja sen jälkeen pienempiä paloja säännöllisesti. Silti vauva syntyi vasta 40+4.:rolleyes:
Kuopuksesta limat irtosivat, kun kätilö teki ronskin sisätutkimuksen. Taisin olla 4cm auki silloin.
 
Itse odotan esikoistani joten en oikeen vielä ole kärryillä asioista :D mikä limatulppa tarkalleen ottaen on.
 
Se on kohdunsuun "eriste", limainen kananmunan kokoinen klöntti (sorry ällöä... :D ). Estää osaltaan bakteerien pääsyn kohtuun ja suojaa kohdunsuuta.
Joillakin synnytys alkaa sen irtoamisesta, toisilla se ei kerro mitään. Limatulppa uusiutuu koko ajan pikkuhiljaa, joten vaikka siitä irtoilee paloja loppuraskaudessa niin ei tarvitse huolestua, sitä tulee lisää.
 
Nyt vko 35 ja punertavaa sekä keltaista paksua vuotoa tullut vajaan viikon verran. Välillä ihan kirkasta normaaliakin valkovuotoa. Aina vessassakäynnin yhteydessä, paitsi tänään aamulla kun tulikin housuihin :D
Eli taidan päästä mukaan useita viikkoja ennen osastoon..:)

Haju on kyllä ollut tosi vahvasti rautainen, eli siis veren haju ihan selvästi havaittavissa :eek: Myös tässä keltaisemmassa vuodossa tänään, kai se on ihan normaalia? Huomen aamulla lääkäritsekki, voipi siellä sitten vielä kysäistä.
 
Ei irronnut limatulppaa. Tai en ainakaan huomannut. Lapsivedetkin meni synnytyssalissa synnyttäessä.
 
esikosta en huomannu, tytöstä huomasin et alko irrota ja sitä tuliki sit pois, se oli sellast kiinteetä geelimäistä kirkast mulla, no eipä enteilly mitää mulla ainakaa. päädyttii käynnistyksee parisen viikkoa myöhemmin, sitä sit 5pvä kesti ja sen 5 päivän yönä päädyttii sektioon ku mikää ei auttan ku kroppa oli tiltissä totaalisesti eikä supparit ollu tarpeeks vahvoi vaikka kalvot puhkastii ja suonen sisäsest cyntocinon aiheuttaan supparei ja toinen lääke viel kylkiäisiks ja noit edels sit 4 annost prostaglandiinigeeliä mikä ei hirveest auttan myöskää 41+5 sairaalan laskujen mukaa synty mut mun oman kierron perusteel 40+0.
 
Limatulppa lähti synnytyssalissa ammeesta noustessa pari tuntia ennen vauvan syntymää. Samana aamuna sitä oli jo tullut vähäsen.
 
Muistaakseni viikkoa-kahta ennen synnytystä on irronnut limatulpan osia. Välillä tuli vähemmän ja välillä enemmän.
 
Mulla limatulppa irtosi vasta synnärillä. Tai näin uskallan ainakin väittää kun tuli tiiviisti seurattua paperia wc-reissuilla ettei ainakaan aiemmin irronnut :)
 
Mä oon kummassaki raskaudessa LUULLUT, että "no nyt sitä limatulppaa tulee", vaan ei.. molemmissa se on sit kummiskin tullu vasta synnärillä. Limaa on kyl tullu useamman viikon ajan aina ennen synnytystä, mut se limatulppa on kyllä niiiin asia erikseen (ainakin minulla). :)
 
Joo ei mitään tietoa mistään limatulpasta. Limaa/valkovuotoa tuli koko raskauden ajan sellaisia määriä, että ei mitään rajaa. Mitään erityistä limatulppaa tai isompaa klönttiä tms ei koskaan näkynyt.
 
Mulla lähti limatulppa kivuliailla suppareilla 48h ennen synnytystä. Sitä kesti sit lähemmäs 16-18h ja käynti synnärillä että saatiin harkkareiksi paljastuneet supparit loppumaan vähän järeämmällä lääkkeellä ku panadolilla. Limatulppa katos sille tielle. Supparit ei siis avanneetkaan paikkoja ollenkaan. Tosin synnäriltä kotiutuessa sit itse synnytys käynnistyikin melko lailla 24h päästä.
 
Itseasiassa mä epäilen limatulpan lähteneen pari vuorokautta ennen synnytystä! :) olisiko ollut perjantai aamu rv40+5, kun mua oli supistellut useamman tunnin ajan kipeästi ja alle 10min välein, vessaan mennessä sitten luulen sen vähän irtoavan.. :D

Seuraavana yönä alkoi taas kipeät supistukset ja aamulla pitikin mennä jo sairaalaan.. :)
 
Limatulppa irtosi sunnuntaina-iltapäivästä ( rv 40+1) ja tyttö syntyi tiistaina aamusta eli oisko joku n.40 tuntia mennyt aikaa... :happy:
Ja ennen limatulpan irtoamista ei yhtään supistellut ja oli normaali olo. Supistukset alkoivat limatulpan irrottua ehkä. n 6 tunnin päästä. :)
 
Limatulppaa oli jo irronnut aiemmin, mutta kun synnytystä alettiin käynnistellä, niin ensimmäisenä käynnistely päivänä irtosi vessa käynnillä ja samaan syssyyn lapsivedetkin. Ei jäänyt kyllä arvailujen varaan. :grin
Siitä sitten meni vielä reilu 1,5 vuorokautta ennen kuin poika syntyi. :)
 
Takaisin
Top