Limatulppa

Kuinka pian limatulpan irtoamisesta synnytit?

  • Vuorokauden sisään (24 h)

    Äänet: 19 26.0%
  • Kahden vuorokauden sisään (48 h)

    Äänet: 10 13.7%
  • Kolmen vuorokauden sisään (72 h)

    Äänet: 6 8.2%
  • 4-5 päivän päästä

    Äänet: 7 9.6%
  • 6-7 päivän päästä

    Äänet: 2 2.7%
  • Yli viikon päästä

    Äänet: 2 2.7%
  • Yli kahden viikon päästä

    Äänet: 5 6.8%
  • Yli kolmen viikon jälkeen

    Äänet: 3 4.1%
  • Limatulppa meni vasta aktiivisessa synnytyksessä

    Äänet: 8 11.0%
  • En huomannut mitään limatulppaa

    Äänet: 15 20.5%

  • Kaikki äänestäjät
    73

elmiina

Sanavalmis juttuseppä
Huhtikuunmammat 2014
Kuinka pian limatulpan irtoamisen jälkeen synnytyksesi käynnistyi? Kiinnostaisi tietää :)
 
En muuten muista enää milloin sitä limatulppaa alkoi irtoilla, tuli muistaakseni muutama viikko ennen synnytystä jo paloja... Sitten se iso klöntti kun balonki irtosi... Loput onkin historiaa. :D
 
Arvuuttelin kyllä aina valkovuodon runsaantuessa, että onko tämä nyt limatulppaa. Mutta ei, en sitten oikeasti huomannut limatulppaa, vaikka sitä metsästinkin.. :laughing002
 
Viimesimmästä raskaudesta huomasin kun limatulppaa tuli aamupäivällä ja päivällä ja iltapäivällä alkoi supistukset ja lähdettiin synnyttämään :) Kahdesta edellisestä en ole koko tulppaa huomannut.
 
Joltain ulkomaiselta palstalta löysin vastaavan kyselyn ja siinä suurin osa oli vuorokauden sisään jo päässy synnyttämään ja kolmen päivän rajan yli ei kovin moni päässy. Mut sit se hajonta tuntuu olevan huomattava, joillain on menny yli kuukausi! Eihän se tosiaan mitään lupaa mut kiinnostaisi kyllä et miten ihmisillä on yleensä mennyt.

Eilen oli jo jotain ennakoivia supistuksia mitkä ois voinu viitata synnytykseen, ja niiden päätteeksi tuli hirveän kokoisia könttejä limatulppaa ulos. Ei paljon tarvinnu erikseen metsästää tai etsiä tai arvailla :grin Sit ne supistukset loppu ja sen jälkeen ei mitään. Tänään on kaks ihan minipalaa limatulppaa vielä tullu mut veikkaan et suurin osa tuli eilen. Nyt odottelen vaan itse et milloin pääsen tähän kyselyyn vastaamaan...
 
Ensimmäisellä kertaa synnytys käynnistyi kipeillä supistuksilla ja limatulppaa alkoi mennä vasta silloin vessassa käyntien yhteydessä. Toisella kertaa limatulppaa lähti tulemaan sunnuntaina, muistaakseni illalla alkoi sitä tulla. Ja toinen syntyi sitten maanantaina illalla. Eli noin vuorokautta ennen lähti toisella kertaa irtoamaan. Ekalla kertaa tosiaan vasta synnytyksen käynnistyttyä, syntymään siitä meni alle 8 h.
 
Enpä tullu ajatelleeksi kun kyselyä loin että olis tarvetta vastata useampaan vaihtoehtoon... Muokkasin ton kyselyn nyt niin että jos on useamman kerran synnyttänyt niin voi valita useamman eri vaihtoehdon :)
 
Eipä tullut huomattua ollenkaan limatulppaa, ekana meni vedet ja en tiedä tuliko siinä seassa jossain vaiheessa vai ei. Tai jopa ennen, kun mietiskelin erikoisia vuotoja silloin.. Perjantaina nimittäin tuli hieman outoja vuotoja (poika oli sunnuntai-illalla sylissä).

Erikoista, jos menee pitkiäkin aikoja irtoamisesta, sillä eikö se tulppa suojaa kohtua bakteereilta?
 
Suojaa, mutta mistäs sinne bakteereja yleensä paljon menisi? Uimista ei enää suositella limatulpan irtoamisen jälkeen (tai kun kohdunkaula alkaa aueta) mutta muuten ei tarvitse elämää rajoittaa. :) Ei nyt ehkä pyllyn pyyhkimisen jälkeen kannata emätintä kaivella, mutta eipä muutenkaan... Täällä ei vieläkään merkkiäkään, että synnytys alkaisi. Kaksi päivää irtoamisesta nyt.
 
Mun synnytys lähti käyntiin vesien menolla enkä ollut tunnistanut koko limatulppaa. Myöhemmin mietin oliko paksu keltainen lima ollut sitä limatulppaa. Sitä alkoi tulla varmaan noin viikkoa ennen synnytystä ja tuli useampana päivänä. Siinä ei kyllä ollut mitään veriviiruja, mut oon ite oon tulkinnut sen jälkeen päin limatulpaksi.
 
Itsellä huomasin limatulpan samaan aikaan kun supistukset alkoivat, 28h ennen synnytystä :) Ei ollut valkovuodon tapaistakaan, selvää rusehtavaa limaa joka oli kyllä tunnistettavissa :)
 
No niin, nyt pääsen itse vastaamaan kysymykseeni :) Vähän omituista kyllä, että samasta synnytyksestä voi ruksata sekä "yli kaksi viikkoa" että "vasta aktiivisessa synnytyksessä." Nimittäin tuolloin kysyessäni ulos tuli isoja könttejä sellaista kellertävää vähän lasten limakäden tyyppistä limaa koostumukseltaan. Niin kuin vanhaa räkää. Ilmeisesti kuitenkaan useampikaan sormenpään kokoinen köntti ei ollut koko limatulppa, tai se uusiutui, sillä kaksi viikkoa myöhemmin synnytyksessä tuli sellaista venyvää, vähän tuoreen rään tapaista limaa koostumukseltaan. Aiemmin tulleissa könteissä oli pieniä pisteitä verta ja valkovuotoa joukossa, synnytyksen aikana lima oli kirkkaampaa ja veristä. Eli joko koko limatulppa ei ollut tullut silloin aiemmin, vain osia (vaikka isoja olivatkin) - tai sitten limatulppa ehti välissä vielä uusiutua. Meni juuri ja juuri yli pari viikkoa, sillä ensimmäisen kerran limatulppaa tuli huhtikuun ensimmäinen päivä. Synnytys alkoi 14. 4. ja tyttö syntyi 15. 4. :)
 
mulla käynnistettiin synnytys enkä siinä kiputokkurassa kyl huomannut mitään limatulppia. oisko se siinä samalla sit menny, ei nimittäin ennen käynnistystä tapahtunu mitään synnytyksen alkamiseen tai paikkojen aukeamiseen viittaavaakaan. itse synnytys kesti hieman vajaan vuorokauden kaikkine käynnistysyrityksineen ja ponnistusvaiheineen.
 
Mullakin käynnistettiin ja limatulppa irtoili siinä aktiivisen synnytyksen aikana. Kaikkihan eivät sitä huomaa ollenkaan...
 
Mä en oo yhtään varma millon mulla irtosi...mulla kun oli useita runsaita verenvuotoja, niin niiden jälkeen tuli aina jos jonkinmoista limaa, niin on vaikea sanoa oliko joku niistä limatulppaa. Vesien menolla kyllä synnytys käynnistyi.

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla tuli sitä limatulppaa kolmen päivän ajan, ennen kun kuopuksen synnytys käynnistyi. Synnytyskin yritti siis käynnistyä sen kolme päivää, välillä supisteli enemmän ja välillä vähemmän. Ja muistutti vähän räkää..
 
Takaisin
Top