Limatulpasta synnytykseen

Bluemoon

Näppärä viestien naputtelija
Eli yökkökeskustelu. :-) millaista limaa, minkä väristä, miten paljon ja kauanko meni synnytykseen niillä jotka jo on vaavin saaneet? Mulla tuli sunnuntaina pyyhkiessä suht kirkasta ja paksua limaa ja oon aika varma että se oli limatulppaa. Eilen taas saman verran ja tässä nyt arvuuttelen että kauanko menee aikaa että synnytys käynnistyy. Lueskelin että 1-7 päivää menee keskimäärin. :-)
 
Onpas ihanan ajankohtainen aihe! Kiitos!

Eli mun tutustuminen kyseiseen ilmiöön..

Esikko: Kun vedet meni niin samalla aloin vuotamaan kirkasta limaa paljon, mitattavissa mieluummin deseissä kun milleissä. Seassa verta..taisi tulla synnytyksen loppumetreille asti samaa tavaraa. Varsinaista tulppaa en huomannut kuitenkaan.

Tällä kertaa: Joku pari viikkoa sitten ensimmäisen kerran laitoin merkille että tuli aina aavistuksen kirkasta limaa pyyhkiessä, kun kiihottumislima(sorry :p )tai esim. kananmunan valkuaista.

No sitten kun kävin svolla reilu viikko sitten niin lääkäri totesi sisemmän ja ulomman kohdunsuun olevankin jo sentin pari auki..siitä siis lima?
Lekuri irrotteli kalvoja jonka seurauksena yhtenä päivänä tuli limaa+verta, sitten kolme-neljä päivää keltaista paksua limaa, kuin räkää, suoraan sanottuna.

Nyt sitten välissä pari päivää taas sitä kirkasta limaa, välillä enemmän välillä vähemmän..kuitenkin joka kerralla kun wcssä kävi. Aina kun touhusin enemmän ja supisteli niin tuli seuraavalla wc reissulla taas keltaista hieman.

Tänä aamuna viime öisten supistusten jälkeen tuli isohko ( reilu teelusikallinen) kiinteä keltainen klöntti josta jo soitin sitten svo:lle tulehduksen pelossa. Sanoivat sen olevan juurikin limatulppaa.

Olen jostain lukenut että mitä värittömämpää se lima on sen kauempana synnytys olisi ja että verta rupeaa tulemaan mukaan vasta kun kohdunsuu rupeaa kunnolla aukeemaan...1-14vrk haarukan itse oon jostain pongannut, mutta ajatellut sen tarkoittavan jos koko limatulppa lähtee kerralla. Mulla irronnut selvästi osissa kun kohdunsuu on kypsynyt jo parin viikon ajan.
 
Elikkä sum summarum; en osaa sanoa kauanko menee :) toivottavasti se kaks viikkoa pitäs paikkaansa ensimmäisistä limoista niin mulla alkas olemaan due date näillä näppäimillä :D
 
Esikoisen kohdalla irtosi aamupissalla käynnin yhteydessä kasa kirkasta, vähän veren sekaista limaa iso ruokaluaikallinen. Mitään oireita supistuksista tms ei ollut ollut.
Likka synty seuraavana aamuna klo 05 kun supparit oli alkanut liman lähdöstä noin 12h myöhemmin.
 
Jotenkin oon ollut skeptinen ton mun limavuotoni synnytystä enteilevän arvon kanssa, kun oon kuullut että kerralla tullessaan limatulppa on ollut kokoa ruokalusikallinen tai jopa puol desiä :eek: niinkun Minlexkin kuvaili. Mutta kylläpä sitä alkaa olemaan tullut jo sen verran hyvinkin, varsinkin sen tän päiväsen klöntin jälkeen. Väri on vaan kumma kun suurin osa puhuu kirkkaasta veren sekaisesta..sitä mulla tuli sillon viikko sitten lääkärin ronklailun jälkeen, sen jälkeen ei oo verta mukana näkynyt. Jospa se verivuoto alkaa sitten vasta supistusten tehdessä jo töitä? Ääh..nää on niin arvoituksia :mad:
 
Ite mietin samaa että jos se juoksevampi vuoto olis limatulppaa, nii sitä olis tullu jo desi kaupalla. Sit mulla on tullu viikko tolkulla jo kellertävää limaa silloin tällöin että mitähän sekin on?:confused: tulehdusta kun ei ole. Sitten paperiin jää välillä ihan vähän kirkasta limaa pyyhkiessä.
Sitä vaan luuli että synnytys alkaa kovilla suppareilla mistä ei voi erehtyä tai sitte vedet valahtaa pitkin lattioita. Kuvittelin tän siis liian yksinkertaiseksi.:wink
 
Mulla on ennestään siis 4 lasta. Kolmesta ensimmäisestä limatulppa irtosi vasta synnytyksen puolivälissä, neljännestä tuli veriviiruista pientä vuotoa kolmisen päivää ennen. Nyt ei oo limatulppaa näkynyt, runsaampaa valkovuotoa kylläkin, jopa voisi sanoa vetistä. Mut en juurikaan laske itse tuon limatulpan irtoamisen varaan..
 
Mä en oo ees varma missävaiheessa se meni/tuli ulos.. En siiis rekisteröinyt sitä mitenkään, joten oletan että se meni siinä samalla kuin lapsivesikin, silloin meinaan tavaraa tuli niin isoina määrinä niihin jumbositeisiin ja vessassa istuessa pönttöön, ettei siinä kovin tarkasti tullut eriteltyä onko kaikki vettä vai onko seassa jotain paksumpaakin. Lapsivesi oli kokoaika aavistuksen vaaleanpunaista, mutta siis kirkasta.
 
Mä komppaan sua torakka. :) ♡ jotain tulta on tullu, mut tiiä sit mitä. Luulin itsekkin, et se synnytys alkais vesin menolla ja selvillä supistuksilla, mut ei näköjään. :sad001
 
Voihan se olla että itse synnytys alkaa kunnon supistuksilla tai vesien poksahtamisella, ainakin haluan uskoa niin :) tää on nyt vaan tätä ärsyttävää turhauttavaa valmistelevaa vaihetta jota en kestäisi enää yhtään itsekään. Esikolta kun en joutunut oottamaan yhtään kun vedet meni kerralla ja niin aikasinkin että ei kerinnyt juurl tuskailemaan niin nyt se sitten kostautuu kaksin verroin :oops: tosin varmaan se olisi mennyt näin esikoltakin ellei ne vedet ois mennyt.
 
Tulin vierailemaan helmikuisten puolelta.. Oma LA on vasta kuun loppupuolella, mutta itsellä ollut tosi runsasta limaa jo viikon verran. Kyseessä on enemmänkin "räkämäinen" lima kuin kirkas tai verinen. Toivon ettei kyseessä ole limatulppa ihan vielä.. Toisaalta terkkari epäili että kyseessä voisi olla myös hiivatulehdus. No, katsellaan mitä labratulokset antaa. Tää vauvamasu on vielä sen verran ylhällä että epäilen synnytyksen olevan kovin lähellä..
 
Mun toi limatulppa tavara on just räkämäistä..tänään synnäriltä sanoivat että on limatulppaa..mutta sehän voi uusiutua raskauden aikana joten josko ei sulla enteilis vielä mitään! Mulla kyllä ihan erilaista kun mitä hiiva sitten on mutta kaippa sekin voi esiintyä monessa muodossa :)
 
mulla lähti tulemaan 6.1 aamuna ruskeaa limaa epäsäännöllisten supistelujen yhteydessä, seuraavaksi tuli saman päivän iltana klo 18 jolloin alkoi heti ne säännölliset supistelut. Lapsivesi meni aamuyöstä sairaalasänkyyn ja kun siitä menin vessaan tuli luultavasti kokonainen limatulppa, ei voinut erehtyä :wink siitä alkoikin sitten tapahtua ja pojan syntymään meni pari tuntia.
 
Tää on niin säälittävää... Omaa kokemusta ei ole. Olen haastatellut omaa äitiäni vähän eri tavalla tässä raskauden loppuvaiheessa, ja hänellä esikoisesta limatulppa meni illalla, seuraavana aamuna n. 9.30 alko supistukset, klo 13 meni näyttävästi vedet, ja klo 18 mennessä veli oli maailmassa.
Mun kohdalla supistukset voimistuivat nopeasti, vietti pitkään suihkussa kun se helpotti kivasti, kätilö puhkaisi kalvot nopeuttaakseen syntymää ja minuutin päästä siitä olinkin maailmassa. Eli toisella kertaa limatulppa joko oli valunut hiljalleen pois tai irtosi vesien mukana. Veli syntyi laskettuna päivänä, joten on tässä nyt vielä toivoa, ettei pahasti menisi yli, mutta olettaisin että jotain oireita pitäisi olla enemmän.
Muoks, itsellä ei siis limatulppaan viittaavaakaan ole valunut.
 
Kobe, mulla ei kyllä oo kenenkään neljän aiemman osalla ollut juurikaan mitään ennakkomerkkejä, et älä sure. Viimeisin syntyi laskettuna päivänä, muut 41+5, 41+3 ja 41+5. Viimeks olinkin ihan puulla päähän lyöty, kun tyttö tuli ihan ajallaan. Synnytykset on alkanut ihan puskista, esikoinen käynnistettiin kyllä.
En mä tässäkään raskaudessa juuri muuta merkkiä oo huomannu, kun ne normaalit loppuraskauden ikävät kivut ja vaivat. Mut se, mikä jokaisen kannattais muistaa, on se, et kyl ne kaikki on sieltä ulos tulleet! Nyt on takana jo pitkä, pitkä raskaus ja nämä viimeiset viikot ja päivät ovat vain pieni (joskin raskain) osuus koko raskaudesta. Onhan se luonto hienosti järjestänyt sen, että ollaan mieluummin malttamattomia kuin että pelättäisiin synnytystä.. Tsemppiä kovasti kaikille!
 
Tänään on siis kirkasta limaa tiputellut pitkin päivää noin ruokalusikallinen kerrallaan ja nyt 19.00 supistus ja poksaus mahassa ehdin juuri pöntölle kun vedet meni. Lorisi niin kuin olis pissalla ollut ja kun se oli loppu laitoin siteen ja taas lisää pari desii. Soitto synnärille ja viimestään aamulla pitää tulla jos ei supistukset pakota sitä ennen lähtemään. :-D:-D:-D
 
Takaisin
Top