Liikunta

Nannari

Satasella mukana keskusteluissa
Syysmammat 2017
Miten liikutte nyt raskausaikana? Paljon tekis mieli itseni ja vauvan takia liikkua, mutta monesti jo ihan reipas kävely saa epämiellyttäviä tuntemuksia aikaan vatsalla. :/ Uintia oon miettinyt, mutta itse uimahallit ei oikein nappaa.. Mitä te muut suosittelette? :)
 
Minä käyn kävelylenkeillä aamuin illoin koirien kanssa. Kahvakuulalla olen tehnyt jotain kevyttä, mutta kovin raskaita liikkeitä olen välttänyt.
 
Mä olen aiemmin käynyt ahkerasti salilla, mutta nyt ylitsepääsemättömän väsymyksen vuoksi käynnit ollut viimeisen kuukauden vähissä. Töiden jälkeen ei oikein jaksa muuta kuin pakolliset kotihommat. Olen yrittänyt ulkoilla jotta virkistyisin vähän ja josko se sali-innostus taas pian löytyisi!
 
Lenkkeilen joka päivä 1-2h reipasta kävelyä koiran ja tuplarattaiden kanssa. Koiran kanssa treenataan myös agilitya. Tekisi mieli liikkua enemmän, mutta aika ja raha on rajallista..
 
Oon käynyt ahkerasti salilla ja liikkunut muutenkin paljon ennen raskautta. Kovasti myös mietin, että miten uskaltaa jatkaa kovin tärkeää henkireikää. Lainasin kirjastosta paljon aihetta käsitteleviä opuksia ja opin, että pääsääntö on, että kaikki mitä olet tehnyt ennen raskautta, voit hyvillä mielin jatkaa mikäli se tuntuu hyvältä. Uinti on yleensä mainio liikuntamuoto, sillä siinä saa kroppaa auki, ei tule tärähdyksiä ja vesi keventää kropan painoa.
Salitreenistä kannattaa jättää pois kaikki liikkeet, joissa tulee kvoasti painetta kohdunseudulle. Tällaisia ovat mm. kyykyt sekä maastavedot. Myös suorat vatsalihakset kannattaa viimeistään 12 raskausviikon kohdalla jättää pois.
Mä olen käynyt samallalailla salilla, kuin aikaisemminkin, mutta tehnyt vähän kevyemmillä painoilla ja tietysti tarkemmin oon omaa kroppaa kuunnellut. Nyt on tosin kolmatta viikkoa flunssaa, joten treenit on haave vain :sad001
 
Käyn uimassa, siihen se on nyt jäänyt... Tarkotus olisi päästä useammin uimaan. Mammajooga alkaa rv 14 Eli kahden viikon päästä! Kaks kertaa viikossa, en malta odottaa!! Kävelyä ois tarkotus myös hyötymielessä Ja muutenkin lisätä.

Tossa alussa vaan joogatessa ym tuli myös tänne ikäviä tuntemuksia. Oon yrittänyt ottaa rauhallisesti (ehkä vähän tekosyyn omasestikin), mut rupeaa kyllä nuppiin ottamaan tää liikkumattomuus!!! Itelläki rupiaa flunssa helpottamaan niin senkin puolesta uskaltaa jo. Vointeja kaikille Ja liikunnan iloa :)
 
Mulla terkka sanoi, että 16 viikon kohdalla alkaa himmailemaan niiden vatsalihasliikkeiden kanssa. Itse liikun melko paljon (keskimäärin 4×/viikko)lähinnä salia ja crossfittiä. Vielä ei ole tarvinnut alkaa himmailemaan painojen kanssa (nyt h11), mutta varmasti lähenee sekin aika. Toivon kuitenkin pystyväni harrastamaan liikuntaa aktiivisesti koko raskauden ajan. En malta myöskään odottaa kevättä, että pääsee taas polkupyörällä liikkeelle. :happy:
 
Minä sain neuvolasta tietolappusen tuosta vatsalihasten erkaantumisesta, enkä kyllä olisi tiennyt, että periaatteessa perinteiset vatsalihasliikkeet pitäisi jättää melkolailla heti pois.

Ennen raskautta kävin jumpissa ja silloin tällöin juoksemassa, mutta siirryin aika pian jumpista omaan salitreeniin. Oma olo kestäisi kyllä, mutta koetan noudattaa suosituksia, eli ei suoria vatsalihaksia, ei lankutuksia, ei raskailla painoilla kyykkyjä eikä perinteisiä punnerruksia. Olisihan noita liikkeitä voinut soveltaa ohjatuilla tunneilla, mutta jotenkin tuntui tyhmälle tehdä heti alkuvaiheessa kaikki eri tavalla ja "lintsata", joten siirryin sitten omatoimiharjoittelun puolelle.
 
Hienoo että tosta erkaumasta jossain kerrotaan noinkin hyvin :) Tuntuu että lantionpohjalihaksista puhutaan kyllä mutta ei erkaumasta. Saatko dossier otettua siitä kuvaa ja liitettyä tänne?
 
Hienoo että tosta erkaumasta jossain kerrotaan noinkin hyvin :) Tuntuu että lantionpohjalihaksista puhutaan kyllä mutta ei erkaumasta. Saatko dossier otettua siitä kuvaa ja liitettyä tänne?

Muistinkin väärin. Sain neuvolasta lapun, joka koski yleisesti liikunnan harrastamista, mutta siellä neuvottiin lukemaan erkaantumasta neuvolan sivuilla olevasta linkistä: http://www.trainingcorner.fi/RaskausliikuntaOpas.pdf
 
Käyn salilla 4x viikkossa, olen vasta nyt tämän vuoden puolella aloittanut. Tarkoituksena on välttää ylimääräisiä kiloja. Treenaan nousujohteisesti ja kovaa. Tarkoituksena on treenata läpi raskauden.
 
Raskauden aikanahan ei suositella treenaamista maksimisykkeillä, vaikka muuten on tietysti hyvästä. Itsekin jätin parit kovemmat tunnit tauolle sen takia.
 
Minä sain neuvolasta tietolappusen tuosta vatsalihasten erkaantumisesta, enkä kyllä olisi tiennyt, että periaatteessa perinteiset vatsalihasliikkeet pitäisi jättää melkolailla heti pois.

Annetaanpa tästäkin erilaisia ohjeita! Itse kysyin neuvolassa rv15 milloin vatsalihastreenien kanssa kannattaa himmata ja vastaus oli, ettei ennen puoliväliä tarvitse. :wideyed: Toki jos alkaa tuntua pahalta niin sitten aiemmin.
 
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikös se kerro erkaumasta, jos seisten nojaa taaksepäin ja vatsaan tulee semmoinen "terävämpi" kumpu?
Huomasin suihkussa ollessani, että mulle tulee jo sellainen :wideyed: Johtuneeko sitten siitä, että edellisestä raskaudesta on niin vähän aikaa :eek:
 
Vatsalihakset erkanevat toisistaan aina raskauden aikana. Maha ei muuten voisi kasvaa. Lienee yksilöllistä, koska tämä tapahtuu. Parhaiten asiaa voi tutkita makaamalla selällään kovalla alustalla jalat koukussa ja jännittämällä vatsalihaksiaan. Erkauman voi tuntea sormilla, kun vatsalihasten väliin jää selvä rako.

En oikein ymmärtänyt, mitä tarkoitat terävällä kummulla.. :)
 
Tittidii: Mä huomasin kans, että vatsalihasten yläosaan nousee koholle pieni harjanne, jos koitan jännittää vatsalihaksia. Oletan, että erkauma mulla on jo alkanut. Jätin kyllä suorat vatsalihasliikkeet pois jo pian ekan kolmanneksen jälkeen. Oon jumpassa tehnyt syviä vatsoja, kun muut tekee normaaleja. Yksi kaveri, jolla on lapset vajaan kahden vuoden ikäerolla, sanoi, että häneltä ei täysin erkauma kuroutunut umpeen enää toisen lapsen jälkeen. Pieni rakonen jäi. Saa nähdä, miten itselle käy :wideyed:

Elaffy: Multa testattiin juuri tuolla tavalla erkaumaa esikoisen syntymän jälkeen, että koska voi alkaa tehdä normaaleja vatsalihasliikkeitä. Toimiiko myös raskaudenaikana?
 
Salo, jaa-a.. en ole fyssari, mutta viimeistäänhän rv20 pitää suorat vatsalihakset jättää muutenkin tekemättä, vaikka erkaumaa ei silloin vielä juuri olisikaan. Näillä viikoilla jättäisin jo vatsalihasliikkeet välistä jokatapauksessa siis ja käyttäisin raskausaikaan sopivia liikkeitä tilalle. :) Mutta siis kyllä tuon erkauman tuntee noilla samoilla ohjeilla myös raskaana ollessa, jos vain selällään pystyy vielä olemaan. Itse tunsin loppuraskaudessa sen jo ihan vain seistessäkin, mutta toki oli mahassa kaksi..
 
Annetaanpa tästäkin erilaisia ohjeita! Itse kysyin neuvolassa rv15 milloin vatsalihastreenien kanssa kannattaa himmata ja vastaus oli, ettei ennen puoliväliä tarvitse. :wideyed: Toki jos alkaa tuntua pahalta niin sitten aiemmin.

Itsekin olen huomannut hyvin erilaisia neuvoja, kun olen asiaa googlannut. Monissa vanhemmissa ohjeissa neuvotaan, että ensimmäinen kolmannes voi liikkua miltei normaalisti, jos olo sen sallii, mutta noissa tuoreemmissa ohjeissa monesti suositellaan välttämään tiettyjä liikkeitä yleisesti.

Kuinka pitkään olette muuten pystyneet juoksemaan? Itse otin juoksulenkit kävelyn rinnalle vasta vähän ennen raskautumista, joten aika hissukseen olen nyt raskausaikanakin juossut, mutta ei ainakaan vielä ole tuntunut mitenkään pahalta (vko 18).

Olen koko ikäni harrastanut ratsastusta, mikä nyt (onneksi?) oli ennen plussaakin jo hetkisen tauolla, kun muutimme tänne Etelä-Suomeen, josta ei helposti löydy kohtuuhintaista harrastuspaikkaa, mutta vähän kyllä ahdistaa, ettei hevosen selkään pääse vielä pitkään pitkään aikaan :sad001
 
Takaisin
Top