Liikunta

Dino

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kiinnostaisi tietää miten muut ovat liikkuneet nyt raskausaikana? Onko liikunta kenties vähentynyt pahoinvoinnin yms vuoksi, niinkuin mulla?

Ennen raskautta kävin salillamuutamia kertoja viikossa, lisäksi ratsastin ja joskus kävin pidemmillä kävelylenkeillä. Kun tulin raskaaksi, alkoi pian niin kauheat pahoinvoinnit etten pystynyt tekemään juuri mitään töiden lisäksi. Nyt tekisi mieli taas käydä salilla, mutta tuntuu ettei energia riitä kuitenkaan. Nyt olen sentään pystynyt käymään itse koirien kanssa useamman kerran päivässä vähän pidempiä lenkkejä, alussa mies sai hoitaa koirien lenkityksenkin melkein kokonaan itse.
 
Ihan sama juttu täällä, liikuin ennen raskautta tosi paljon ja kunto oli hyvä, mut heti ku pahoinvoinnit alko ni ei vaan yksinkertasest pysty enää. Sama juttu oli viime raskaudes, mut sit aloin taas liikkuu ku olo parani. Silloinki tein kyllä vaan kävelylenkkejä ja pyöräilin ja uin kun raskaampi liikunta aiheutti supistuksii.
No paino nousiki sit aika vauhdil ku ruokailutottumukset pysys samana eikä enää kuluttanu samaan tapaan.
Mut tosi äkkii sit synnytyksen jälkeen pääsin taas kuntoon, kyl se tuolla jossain muistissa on. Nyt en ota stressiä siitä jos liikunta taas jää vähemmälle, kyllä sitä taas ehtii vielä liikkuu :). Mut tottakai liikunta tekee hyvää sikiölle, yritän sit tehä ees kävelylenkkejä heti ku olo kohenee. Ja koton vois vähä jumpata. Ja eikö sitä sanota et mitä vaa melkee liikuntaa voi harrastaa jos se vaan tuntuu hyvältä.
 
Juu onhan ihmisellä se ns. lihasmuisti, niin ei varmaan menekkään kauaa saada itseensä kuntoon jos ennen raskauttakin on ollut jo. :) Mä en kans ota mitään paineita liikunnasta, liikun sit kun pystyn ja jaksan. Ainut mikä harmittaa vähän on se kun en oo pystynyt taas moneen viikkoon ratsastamaan, mulla on siis omia hevosia muutama. :)
 
Siis mulla on niin lusmu olo ollut kyllä! Väsymys ja pahoinvointi vieny täysin voimat. Tosin en oo ennen raakauttakaan liikkunut mitenkään hyötyliikuntaa enemmän mutta nyt tuntuu et lenkille lähteminenkin on ylitsepääsemätön juttu. :eek: toivottavasti alkais se "kultainen keskiraskaus" ja voimat ehenis :)
 
Aivan raskauden alussa liikuin kuten ennen, mutta jossain vaiheessa voimat loppuivat, enkä suoriutunut edes mun "pakollisista lajeista". Toissapäivänä aloitin taas salilla käymisen, ja kyllä on lihakset kipeenä! Tällä viikolla jatkuu taas syksyllä aloittamani harrastus; aikuisbaletti. Joogannut olen aiemmin ja ilmoittauduinkin nyt mammajoogaan, joka starttaa kuun lopussa.
Eniten harmittaa kun multa kiellettiin mun suosikki tanssiharrastus, koska siinä tehdään melkoisia temppuja ja kuperkeikkoja, ja siinä tosiaankin voi pudota tuolilta, mikä ei edes olisi mulle eka kerta.. Tätä tosin harrastin vielä ekoilla raskausviikoilla. Tein tuolilta takaperin kuperkeikkoja alas, ja seisoin päälläni ja käsilläni. Mutta nämä jää siis tauolle, ei kuulemma suositella. Kaipaan tanssimista jo nyt kovasti. Pitää varmaan pistää vaan kotona musat soimaan.
 
Koitan käydä lenkillä muutaman kerran vkoon, selkä estää liikkumista, kun pelkkä siivoominen saa kaatumaan sänkyyn kipujen kera :/
 
Minä kävin ennen raskautta pari kertaa viikossa ryhmäliikuntatunneilla esim. bodyattackissa ja lihaskuntojumpissa. Mutta oikeastaan varmaan melko lailla heti raskautumisen aikoihin ne jäi pois. Töissä oli kiirettä ja väsy alko painaa päälle iltaisin. Joulukuu menikin sitten pahoinvoidessa. ja itseasiassa jo marraskuun loppupuolella kävin irtisanomassa minun vuosijäsenyyden tuolla kun tiesin etten minä kykene siellä niin usein enää käymään kun aiemmin ja otan nyt sit vaan niitä kymmenen kerran kortteja. kuitenkin se 60e kuussa on aika paljon kun menee tilitä suoraan.
Joululoman ajan olen nyt sitten jonkin verran koiraa ulkoiluttanut, kun mies on hiihtämässä käynyt. Pitkiä lenkkejä ei olla päästy, mutta jotain kumminkin.
Nyt voisin tässä hakea itselleni sen kortin sieltä ja mennä joillekin tunneile mukaan, siellä olis warmjoogaa ja pilatestakin niin ne nyt ois ainakin tosi hyviä..joitakin kertoja olen aiemminkin käyny.. Bodyattackiin en ehkä mene enää hyppimään, tuntuu muutenkin välillä muutamat hypyt mahassa :D Mutta joihinkin muihin vähän rauhallisempiin lihaskuntojuttuihin tai sh'bamiin vois mennäki. kun vaan olis sopiviin kelloaikoihin. Minä en enää seitsemän jälkeen illalla jaksa mihinkään raahautua ja sit tuntuu koko ilta kauheen levottomalta..
 
Väsymys ja pahoinvointi on saanut kyllä liikunnan jäämään aika vähiin... Hyötyliikuntaa tulee väkisinkin jonkin verran, koska ei omisteta autoa, mutta pitäisi kyllä skarpata. Toivon olon tästä kohentuvan pikkuhiljaa, viikot tänään 12+0. Kuluneen viikon sisällä olen polkenut kerran kuntopyörää ja käynyt kerran reippaalla kävelylenkillä, joten ehkäpä tämä tästä...
 
Me ollaan miehen kanssa käyty hiihtämässä, ja se tuntuu tosi hyvältä. Viime kerralla tosin kaaduin selälleni aika kivuliaasti. En mennyt tarkistuttamaan kun ei tullut mitään kipuja eikä vuotoa. Häntäluu vaan vähän hellänä. Ajattelin tehdä kaikkea mitä ennenkin ja mm. elvyttää viime aikoina vähemmälle jääneen juoksuharrastuksenkin taas entisiin uomiinsa. Niin kauan kuin tuntuu hyvältä niin miksi ei?
 
Mie oon käyny ohjatussa jumpassa SATsilla n. 3 kertaa viikossa, nyt on kuukaudesk jääny käymässä joulun ja flunssan takii. Pitää kyl täl viikol mennä, ettei ihan turhaa maksa. Taidankin heti varata huomiselle jonkun tunnin!
Ens viikolla alkais taas step-tanssi joulutauon jälkeen ja siel ajattelin pystyy käymään taas kesätaukoon asti :cat:
 
kauhee hinku olis salille, mutta sit en vaan kuitenkaan saa aikaiseksi. Töiden ja tallihommien lisäksi ei vaan jaksa vaikka kuinka haluaisi! Jos nyt saisi vielä lisättyä edes koirien pissatus lenkkeihin vähän pituutta niin ei tuntisi itseensä ihan niin lusmuksi.. :)
 
Munki pitäs lisätä lenkkien pituutta, nyt on tullu lusmuiltua kun muutto edessä ja väsyttää. Yritän kuitenkin jatkaa kuntonyrkkeilyä kerran viikossa ja käydä ehkä zumbassa jos työn kautta tarttee mennä :)
 
Mulla on liikunta jäänyt aika vähiin raskauden takia. Aiemmin olen joogannut ja hölkännyt koiran kanssa (välillä myös afrotanssinut, mutta sitäkään ei tullut ennen raskauttakaan vähään aikaan tehtyä). Raskautumisen jälkeen kävin kyllä joogassa, pari kertaa, mutta en halunnut sanoa vielä alkuun opelle mitään ja jotkut asennot olivat ikäviä. Nyt ajattelin sanoa, kun tammikuussa on vielä maksettua kurssia jäljellä. Sitten etsin varmaan suosiolla jonkun mammajoogan, niin ei tarvi murehtia, onko joku asento pahaksi.
Koiran kanssa on käytävä kävelyllä, kun mies ei sitä lenkitä, mutta en ole kyllä ihan niin paljon jaksanut, kuin aiemmin. Ja nyt olen tosiaan vain kävellyt, juoksemisen olen voinut unohtaa energian puutteen takia. Viikonloppuisin pyöräilen miehen ja koiran kanssa, mutta miehen mukaan kamalan hitaasti... No, onko se nyt ihme, kun jo metron portaita kiivetessä väsyy... Tulee ihan huonokuntoinen olo, kun väsähtää niin helposti, mutta kai se energia menee sitten vauvan kasvatteluun. Jospa tästä se energinen keskiraskaus tosiaan alkaisi pian.
 
Minullakin liikunta vähentynyt todella paljon.. ei ole pahoinvoinnin ja väsymyksen takia yksinkertaisesti jaksanut. Ennen raskautumista kävin jumpissa, kuntosalilla, uimassa, lenkillä päivittäin (kävely/juoksu) ja pyöräilin töihin. Ennen pahoinvoinnin alkua kävin vielä salilla, mutta viimeisellä kerralla siitä tuli järkyttävän huono ja heikko olo, etten uskaltanut sitten mennä enää. Oma olohan sen parhaiten kertoo, mitä voi tehdä ja olen yrittänyt olla stressaamatta siitä että liikunta vähenee. Pahimman pahoinvoinnin aikaan en jaksanut mitään ylimääräistä töiden ohella, ja vapaapäivätkin meni lepäillessä. Nyt on muutaman viikon aikana pahoinvointi hieman hellittänyt ja olen muutamaan otteeseen jumppaillut kotona että saisi lihaskunnon pysymään edes kohtalaisena. Lenkeillä alkaa hengästyttää huomattavasti herkemmin enkä ole kovin raskaita lenkkejä tehnyt ollenkaan..

Paino ei ole onneksi noussut vielä lainkaan vaikka ruokavaliokin on ollut tyyliä mitä vaan pystyy syömään ja mieli tekee (eli ei kaikistellen terveellisin mahdollinen...). Ekassa raskaudessa kiloja alkoi kertyä heti kun plussa piirtyi testiin, ja tuntui että jokainen syömäni kalori tarttui kiinni vaikka jaksoin liikkua enemmän. Tässä raskaudessa painonnousu näyttäisi olevan vähän maltillisempaa, onneksi :)
 
todella karsea pahoinvointi pitänyt sohvalla aika tehokkaasti, mutta nyt pari viikkoa on lasketeltu oikein urakalla (tosin kaakaota ja munkkeja kuluu, nyt jo mennyt enemmän kun viime talvena yhteensä)
 
Olen ilman raskauttakin melkoinen laiskuri liikunnan suhteen... ainoa säännöllinen liikunta on tällä hetkellä ratsastus kerran viikossa ja sekin lähinnä rentoa maastoilua. Mies saa silloin tällöin nyhdettyä kävelylenkille mukaansa, mutta muuta en oikein saa aikaiseksi. Jotain olisi hyvä harrastaa, varsinkin kun jää tuo ratsastuskin kohtapuoliin pois. Onko kellään pk-seutulaisella antaa vinkkiä jostain kivasta odottaville äideille suunnatusta jumpasta tms. Helsinki/Espoo/Vantaa-akselilla? Googlailu tuotti osumia useampaankin mammajoogaan, mutta joskus joogaa kokeilleena se ei ehkä ole ihan mun juttu... tai sitten täytyy vain niellä ennakkoluulonsa ja mennä kokeilemaan.
 
hannanna, meinaatko kuinka pitkään jatkaa ratsastusta? Tuntuu että eri neuvolatädeillä on erilaiset mielipiteet kuinka ratsastusta kannattaisi harrastaa odottaessa, jotkut on sitä mieltä että pitäisi lopettaa heti kun tietää olevansa raskaana ja jotkut sitä mieltä että kunhan on varovainen niin voi jatkaa niin kauan kuin pystyy. Mulle sanottiin että voi ratsastaa kunhan ei tipu. :)
 
Dino mun neuvolantäti oli kyllä sitä mieltä, että olisi parempi lopettaa heti. Tuntuu, että sellaiset suhtautuu huomattavasti suopeammin, jotka itsekin tajuaa hepoista jotain - tietämättömillä tuntuu joskus olevan sellainen mielikuva, että sieltä tömähdellään vähän väliä alas :) Mulla on vuokrahevonen, jolla olen ratsastanut reilut kolme vuotta ja pudonnut kerran. Heppa on liikenne- ja maastovarma, pysyy käsissä joka tilanteessa ja osaan ennakoida sen touhut.

Tunneille en enää menisi vaihtuvilla hevosilla ratsastamaan ja vakkarillakin olisi tarkoitus jatkaa enää tammikuun ajan, sitten saa maasta käsin puuhailut riittää hevosteluksi. Tällä viikolla huomasin, että esiin pullahtaneen mahan takia ratsastus ei enää tuntunut niin mukavalta, varsinkin laukka oli ikävää, jos sitä ei saanut pyörimään kunnolla. Harjoitusravia en ole mennyt enää aikoihin. Ratsastushousuista ainoat, mitkä menee jalkaan, on semmoiset överipaksut jättimäiset toppahousut :grin
 
Täällä on liikunta lähes nollassa. Syy siihen on lähes koko raskausajan jatkunut flunssa. Lisäksi juuri päiväkodin aloittanut esikoinen on sairastellut joten illat ovat menneet lapsen kanssa sisätiloissa.

Viime raskauden aikana kävin mammajoogassa. Se oli mukavaa vaikken todellakaan ollut ennen raskautta joogatyyppi. Suosittelen jos jollain on mahdollisuus mennä joogaan. Täällä on harmittavasti vain päiväryhmiä.

Tärkein harrastukseni ja kakkostyöni on ratsastus ja sen opettaminen. Se jäi tauolle lähes heti raskauduttuani, toki myös kovan flunssankin takia. Viime raskaudessakin lopetin ratsastuksen muistaakseni vkolla 8. Itse en mielellni edes käsittele hevosia raskausaikana. Esim. taluttaessa kiltti ja tuttukin hevosen voi säikähtää ja riuhtaista. En halua ottaa riskiä, että esim. istukka repeytyisi sen vuoksi. Ratsastaessa en pelkää niinkään tippumista vaan sitä, että pomppiva liike voisi aiheuttaa muutoksia kodunkaulassa ja -suulla. Tämän vuokishan esim. pomppivia jumppia ei suositella.
 
Takaisin
Top