Liikunta raskausaikana

Savannah

Oman äänensä löytänyt
Joulukuiset 2026
Minkälaista liikuntaa muut ovat harrastaneet tässä alkuraskaudessa tai aiemmissa raskauksissa, suunnitelmissa jotain uutta? Mitkä lajit on nounou ja mitä suositellaan?
Neuvolassa aikanaan tulee varmasti tästäkin puhetta, mutta mitä muilla kokemuksia, suunnitelmia, mitä harrastatte, jääkö jotain pois?

Itse harrastan ratsastusta, juoksemista ja koirien kanssa näyttelyitä/tokoa/rallytokoa. Kovasti pohdin missä kohtaa ratsastuksen jättää pois, jatkaakko siihen asti että edes varmistuu että joku kyydissä oikeassa paikassa vai miten 🤔 Juoksemisesta olen lukenut että sitäkään ei suositella, mutta vissiin kuitenkin ok jos äiti on juossut jo ennenkin raskautta? Eli ei tulisi aloittaa raskausaikana? Koirien kanssa lajeja onneksi pystyy hyvin jatkamaan varmasti aika loppuun asti, niin kauan kui jaksaminen vain riittää 🤭

Olen käynyt salilla ennen raskautta ja nyt myös raskauden aikana. Tänään alkoi oksettamaan treenin loppuvaiheilla, mutta saattoi johtua nälästäkin ja yleisestä pahoinvoinnista. Yleensä liikunta on auttanut pahoinvointiin, mutta sen aloittaminen on vaikeampaa pahoinvoinnin vuoksi. Olen ymmärtänyt että vatsalihakset pitää lopettaa sitten kun maha alkaa kasvaa. 🤔

Mää oon käynyt piltestunneilla. Muutama kerta tässä jääny väliin pahoinvoinnin takia ja jotenkin vaikee ollu muutenkin saada ittensä liikkeelle 😅 Etähommissa kun tulee paljon istuttua, niin yleensä käyn kävelemässä lähes päivittäin läheisen järven ympäri. Jotain lihaskuntotreeniä ois varmaan hyvä kanssa lisätä..

Olen käynyt salilla ennen raskautta ja nyt myös raskauden aikana. Tänään alkoi oksettamaan treenin loppuvaiheilla, mutta saattoi johtua nälästäkin ja yleisestä pahoinvoinnista. Yleensä liikunta on auttanut pahoinvointiin, mutta sen aloittaminen on vaikeampaa pahoinvoinnin vuoksi. Olen ymmärtänyt että vatsalihakset pitää lopettaa sitten kun maha alkaa kasvaa. 🤔
Pakko korjata, kun tää on niin syvälle juurtunut että vatsija ei saisi treenata raskaana. Saa ja kannattaakin! Mutta suoran vatsalihakset treenaamista kannattaa välttää kun raskaus on hieman pidemmällä, mutta sivuttaiset ja syvät vatsalihakset kannattaa ehdottomasti pitää kunnossa. ☺️

Mä oon käynyt salilla, mut toki se on nyt vähentynyt kun on tosi huonoja päiviä ollut. Nyt ehkä kerran viikossa oon päässyt treenaamaan. Sit käyn kerran viikossa tanssimassa ja kotona teen pilatesta pari kertaa viikkoon. Kävelyllä oon käyny vasta pari kertaa, mutta olis kiva saada siitäkin joku rutiini

En ole vielä liikkunut niin ollenkaan, rauhallista kävelemistä lukuunottamatta 🙈 väsymys ja pahoinvointi vetää aivan veltoksi. Tarkoitus on kyllä keksiä jotakin sitten, kun olo antaa yhtään periksi. Niihin suosituksiin on kyllä tosi haastava päästä, imo, kun aloittaa ihan nollatasolta. Kai se on joku kotipilates tms 🤷🏻‍♀️

Minulla tulee lähinnä runsaasti arkiliikuntaa; lastenhoitoa, siivoamista, imurointia, puutarhan hoitoa, nyt extrana halkojen kärräämistä ja pinoamista. Raskaimmat nostelut tulee lapsista, 15-20kg lapsukainen kun joskus kadottaa jalkansa tai nukahtaa huonoon paikkaan. Yleensä en paljon istuskele, mutta nyt on alkanut jo paikat pehmenemään niin että lonkkiin ja alaselkään sattuu. Pitänee kohta kaivaa tukivyö esiin ja puristaa vähän lantiota läjään niin kestää paremmin puuhailua.

Jos jotain pitäisi saada lisää niin hikiliikuntaa ja hengästymistä, mutta luonnollisestikaan just nyt ei ole sen aika. Ehkäpä sitten ens vuonna.

Muokattu viimeksi:
Mä oon suht aktiivinen liikkuja, käyn päivittäin koiran kanssa reippaalla ehkä 7 km lenkillä, ja pyrin käymään laitepilateksessa ainakin pari kertaa viikossa. Ehkä pitää miettiä jotain lihaskuntoa vielä tähän lisäksi? Nyt on kyl ollut vähän veto pois, mut eiköhän se tästä.

Olen jatkanut liikkumista samaan malliin kuin ennen raskautta. En ole onneksi ainakaan tähän mennessä (rv6+0) kärsinyt pahoinvoinnista, joten se ei ole rajoittunut liikkumista. Käyn kävelylenkeillä, pilateksessa, joogassa, salilla ja bodycombatissa. Melkeinpä joka päivä tulee jotain liikuntaa harrastettua. Bodycombatista joutuu kyllä varmaan aika varhain luopumaan, kun siinä on paljon hyppimistä.

Viime vuonna kävin juoksulenkeillä ja harrastin paria joukkue lajia, mutta sitten kaikki jäi kun tuli uupumus. Nyt olen koittanut aktivoitua uudestaan liikunnan pariin sauvakävely lenkillä ja salilla käymällä. En yllä suosituksiin liikunnan osalta vielä eli täytyy koittaa saada sitä lisää. Se kuitenkin auttaa tähän uupumukseenkin.

Olrn kävelijä tyyppi sekä pyöräilen. Mutta ajattelin kyllä myös salikortin hankkia ettei tosiaan se liikunta jäis liian vähiin.

Takaisin