Liikunta raskausaikana

Dumbo

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Toukokuiset 2022
Heinäkuiset 2024
Olen tähän asti ajatellut, että raskausaikana voi hyvin liikkua omien tuntemustensa mukaan.

Mutta miten on? Lajit, joihin sisältyy tärähdysten/putoamisen/kaatumisen riski? Esimerkiksi laskettelu/lumilautailu, ratsastus, boulderointi, tramboliinihyppely, kamppailulajit jne. Pitääkö tämäntyyliset lajit lopettaa heti, vai onko vauva alkuraskauden aikana niin hyvässä turvassa, ettei pienet tärskyt vielä haittaa?
Entäs kovempi aerobinen treeni? Aiemmin on ollut suositus, ettei sykkeen pitäisi olla yli 150 yli puolen tunnin ajan, mutta intervallitreenit olisi ok. Ilmeisesti tämä on vanha suositus, ja sykerajaa ei enää ole. Vai olenko väärässä?

Itse olen aina ollut liikunnallinen ihminen, ja haluan pitää liikunnan mukana koko raskauden ajan, mutta moni asia mietityttää :bookworm:
Miten itse aiot liikkua raskausaikana, tai olet liikkunut edellisessä raskaudessa?
 
Itse jatkan samoja harrastuksia kun ennenkin, eli lähinnä punttista, uintia ja lenkkeilyä. Toki noita punttitreenejä pitää vähän säätää välillä.
Mut ajattelen muuten ihan omien tuntemusten mukaan liikkua. Toivottavasti ei mene pahoinvointi kovin pahaksi ettei tarvitse liikuntaa jättää pois. Nyt on pystynyt vielä rauhallisesti liikkumaan, on oksettanut aika paljon.
Muistaakseni luin jostain, että toi suositus sykkeen suhteen olisi vanhaa tietoa, mutta en nyt muista mistä sen luin.
Jos joku tietää paremmin, niin korjatkoon :)
 
Mä oon jostain lukenut, että raskauden aikana ei suositeltaisi aloitettavan uutta liikuntaa? Eli kaikki mitä on harrastanut ennen raskautta, on ok (en tosin osaa sanoa noista lajeista, jossa isompi vaara käydä jotain).

Mä oon ennen koronaa harrastanut kuntosalilla käymistä, mut koronan tullessa irtisanoin jäsenyyden. Nyt mietin ottaisinko ison liikuntakeskuksen sijaan kortin tähän meidän pikkupitäjän urheilutalolle. Siellä on aiemmin saanut rauhassa olla salilla. Pitää toki selvittää mitä liikkeitä pitää varoa, tai vaihtaa erilaisiin versioihin.

Meillä on myös 4kk ikäinen (villi ja vauhdikas) koiranpentu eli lenkkeiltyä tulee varmasti. Toki nyt mennään pennun rajoissa vielä tovi. Sit ostettiin sellanen kalliimpi, kuntosalitasoinen crosstraineri kun korona tuli. Sen käyttäminen jäi multa, onkin enempi miehen juttu. Salillakin aina kuntopyöräilen tai käytän rekumbenttiä. Mut nyt oon parit kevyet treenit vetänyt ja venyttelyt päälle. Niistä tulee tosi hyvä olo :)
 
Esikoisen odotusaikana pelasin lentopalloa pari kertaa viikossa kevyesti, vähensin hyppelyitä minkä pystyin. Ja siis en kilpailumielessä pelannut. Siinä raskaudessa tuli huimausta, minkä takia jouduin saliharrastuksen lopettamaan. Jospa nyt pystyisi liikkumaan paremmin! Kävelyä ja muuta touhotusta tulee ainakin päivittäin touhukkaan 1-vuotiaan kanssa.
 
Olen harrastanut ratsastusta parikymmentä vuotta, ihan ratsastuskoulun asiakkaana mutta kuitenkin siinä mielessä tavoitteellisesti, että olen käynyt valmennuksissa ja ottanut yksityistunteja. Periaatteessa ratsastus ei ole alkuraskaudesta ongelma, mutta paha putoaminen voisi epäsuorasti aiheuttaa keskenmenon jo nyt - alkiohan on kyllä vielä iskuilta turvassa, mutta paha trauma minun elimistölleni voisi sen tietysti aiheuttaa. En ole ikinä pudonnut pahasti (mustelmia korkeintaan), mutta en ikinä voisi antaa itselleni anteeksi jos sattuisinkin nyt tippumaan pahasti. Eli tauolle meni vaikka kauheasti harmittaakin, täytyy jotain korvaavaa katsoa tilalle. Uimassa kävisin mielelläni, mutta tilanne kun on mitä on niin ehkä ei - ei taida hallit olla aukikaan. Koiran kanssa lenkkeily nyt ainakin, ja työpaikan kuntosalia voisi koittaa myös välillä hyödyntää.
 
Olen harrastanut ratsastusta parikymmentä vuotta, ihan ratsastuskoulun asiakkaana mutta kuitenkin siinä mielessä tavoitteellisesti, että olen käynyt valmennuksissa ja ottanut yksityistunteja. Periaatteessa ratsastus ei ole alkuraskaudesta ongelma, mutta paha putoaminen voisi epäsuorasti aiheuttaa keskenmenon jo nyt - alkiohan on kyllä vielä iskuilta turvassa, mutta paha trauma minun elimistölleni voisi sen tietysti aiheuttaa. En ole ikinä pudonnut pahasti (mustelmia korkeintaan), mutta en ikinä voisi antaa itselleni anteeksi jos sattuisinkin nyt tippumaan pahasti. Eli tauolle meni vaikka kauheasti harmittaakin, täytyy jotain korvaavaa katsoa tilalle. Uimassa kävisin mielelläni, mutta tilanne kun on mitä on niin ehkä ei - ei taida hallit olla aukikaan. Koiran kanssa lenkkeily nyt ainakin, ja työpaikan kuntosalia voisi koittaa myös välillä hyödyntää.

Tuota hevosten kanssa touhuamista mietin myös. Itse en ratsasta, mutta ajan hevosilla, niin miettinyt, että voiko se tärinä tehdä huonoa :nailbiting: Tietysti muutenkin hevosten kanssa voi sattua ja tapahtua. En ole kyllä kärryille kiivennyt nyt ainakaan kuukauteen. Ehkä pitäisi vielä, kun se on fyysisesti mahdollista.

Henskukka, minä taas olen lukenut, että raskauden aikana voi aloittaa uudenkin liikuntaharrastuksen ja kokonaankin liikkumisen, jos ennen raskautta ei ole hirveän aktiivinen ollut. Varmaan kevyesti aloittaa tietysti ja omien olojen mukaan :happy: Itse olen jatkanut kävelylenkkejä, kotijumppaa/kotizumbaa ja kehonhuoltoa. Aikasemmin kävin punttisalilla ja ohjatuissa jumpissa, mutta eipä ole tullut koronan takia käytyä pitkään aikaan nyt.

Semmoiseen olen törmännyt, että esim istumaannousuja pitäisi välttää, ettei se pahenna vatsalihasten erkanemaa. Onko muille tullut vastaavia suosituksia/kieltoja vastaan?
 
Tuota hevosten kanssa touhuamista mietin myös. Itse en ratsasta, mutta ajan hevosilla, niin miettinyt, että voiko se tärinä tehdä huonoa :nailbiting: Tietysti muutenkin hevosten kanssa voi sattua ja tapahtua. En ole kyllä kärryille kiivennyt nyt ainakaan kuukauteen. Ehkä pitäisi vielä, kun se on fyysisesti mahdollista.

Henskukka, minä taas olen lukenut, että raskauden aikana voi aloittaa uudenkin liikuntaharrastuksen ja kokonaankin liikkumisen, jos ennen raskautta ei ole hirveän aktiivinen ollut. Varmaan kevyesti aloittaa tietysti ja omien olojen mukaan :happy: Itse olen jatkanut kävelylenkkejä, kotijumppaa/kotizumbaa ja kehonhuoltoa. Aikasemmin kävin punttisalilla ja ohjatuissa jumpissa, mutta eipä ole tullut koronan takia käytyä pitkään aikaan nyt.

Semmoiseen olen törmännyt, että esim istumaannousuja pitäisi välttää, ettei se pahenna vatsalihasten erkanemaa. Onko muille tullut vastaavia suosituksia/kieltoja vastaan?

Minusta tärinän suhteen (eli itsellä esim. harjoitusravin ratsastaminen) ei ollut muuta kuin että niin kauan kun ei tunnu pahalta? Aika hyvinhän se lapsivesi kai suojaa.
 
Nyt kun tuli lunta niin aijon käydä hiihtämässä. :)
Otan varman päälle ja kierrän tasaista lenkkiä mikä tehdään pellon päälle. Vähän ehkä tylsää, mut en ota riskejä et kaatuisin alamäessä.

Vaunulenkkeilyä tehdään joka päivä, kun sää sallii yhdessä miehen kanssa.
 
Nyt kun tuli lunta niin aijon käydä hiihtämässä. :)
Otan varman päälle ja kierrän tasaista lenkkiä mikä tehdään pellon päälle. Vähän ehkä tylsää, mut en ota riskejä et kaatuisin alamäessä.

Vaunulenkkeilyä tehdään joka päivä, kun sää sallii yhdessä miehen kanssa.

Mäkin haluaisin käydä hiihtämässä. Mietin ihan samalla tavalla, että peltoa pitkin on varmin lykkiä menemään. :)
 
Harmittaa, kun tuo uimahallissa käyminen on nyt Koronan vuoksi jäissä. Täällä päin se on vielä auki, mutta jotenkin tuntuu turhalta riskilta.:think005
Se olisi ihan paras liikuntamuoto mulle.
 
Harmittaa, kun tuo uimahallissa käyminen on nyt Koronan vuoksi jäissä. Täällä päin se on vielä auki, mutta jotenkin tuntuu turhalta riskilta.:think005
Se olisi ihan paras liikuntamuoto mulle.

Täälläkin sen ainakin piti aueta nyt Tammikuussa mut en ole varma aukesiko.
Mutta tuntuu tosiaan aika riskiltä lähteä sinne vaikka kovasti haluaisin.
Tosin mä varmaan oksentaisin sinne altaaseen kun kuitenkin iskis se pahoinvointi kesken treenin :meh::grin
 
Täälläkin sen ainakin piti aueta nyt Tammikuussa mut en ole varma aukesiko.
Mutta tuntuu tosiaan aika riskiltä lähteä sinne vaikka kovasti haluaisin.
Tosin mä varmaan oksentaisin sinne altaaseen kun kuitenkin iskis se pahoinvointi kesken treenin :meh::grin
Mulla ei ole kummempia pahoinvointeja, niin ei tarvitsisi sitäkään pelätä.:grin Mulla enemmänkin ainakin edellisissä raskauksissa ollut ongelmana kaikki ihmisistä lähtevät hajut siellä pukuhuoneessa.:wacky:
 
Mulla ei ole kummempia pahoinvointeja, niin ei tarvitsisi sitäkään pelätä.:grin Mulla enemmänkin ainakin edellisissä raskauksissa ollut ongelmana kaikki ihmisistä lähtevät hajut siellä pukuhuoneessa.:wacky:

Äh, voi elämä. En ees halua ajatella miten siellä yökkisin :hilarious:
 
Mä ajattelin kanssa hiihtää nyt kyllä, kun on lunta :happy: ja aloitin joogan/venyttelyn, se on ollut kivaa ja rentouttavaa. Uimaan olisi myös kiva mennä, mutta hallit taitaa tosiaan olla kiinni..
 
Tuota hevosten kanssa touhuamista mietin myös. Itse en ratsasta, mutta ajan hevosilla, niin miettinyt, että voiko se tärinä tehdä huonoa :nailbiting: Tietysti muutenkin hevosten kanssa voi sattua ja tapahtua. En ole kyllä kärryille kiivennyt nyt ainakaan kuukauteen. Ehkä pitäisi vielä, kun se on fyysisesti mahdollista.
QUOTE]

Minä ratsastin ekassa raskaudessa ekan kolmanneksen ajan omalla hevosella, mutta vieraan hevosen selkään en olisi uskaltanut.
Nyt pähkäilen, että pystynkö vetämään lasta ahkiossa hiihtolenkillä...
 
Hiihtää aion minäkin - hiihtokausi ei täällä Helsingissä kuitenkaan jatku kauhean myöhään keväälle, joten otan parhaista keleistä kaiken irti - ainakaan vielä ei edes ole kummoisia pahoinvointejakaan. Kuntosalilla käyn myös PT:n ohjauksessa ja sitä varmaan uskallan jatkaa melko pitkäänkin, kunhan tuntuu hyvältä. (PT:lle vähän jännittää kertoa raskaudesta, kun oon hänen kanssaan treenannnut jo monta monta vuotta :nailbiting:)
 
Harmittaa ihan hirveästi, että pahoinvoinnin takia liikunta jäänyt :sad001 hyvänä päivänä pystyn käydä koiran kanssa pienen lenkin, huonona päivänä ei pääse sängystä ylös.

Tänään ihan ok päivä, lähdin miehen mukaan asioille kaupungille. Marketissa harppoi niin lujaa, että mun pahoinvointi palasi kun yritin pysyä perässä. Ja siis oon pitkä ja mulla on normaalisti tosi pitkä askel, mut nyt pahoinvoinnin takia kävelykin hidastunut.

Alkaa tulla semmonen tosi ahdistunut olo että pääseekö tässä raskaudessa liikkumaan ollenkaan :sorry:
 
Olin ajatellut hiihtää myös, mutta en pysty pahoinvoinnilta tekemään mitään nyt :hungover:
 
Enpä ole minäkään montaa kertaa käynyt hiihtämässä pahoinvoinnin vuoksi. :sad001

Vaunulenkit myöskin jääneet samasta syystä.

Vähän vetää mieltä matalaksi täälläkin neljän seinän sisällä oleminen.

Eiköhän se tästä, kun eka kolmannes menee ja yleensä siihen mennessä pahoinvoinnit jo loppuneet.
 
Nostellaanpas tätä ketjua! :)

Täällä on jo osa siirtynyt toiselle kolmannekselle ja kohta kaikki, niin onko tullut liikuntaa lisää elämään?

Itse olin käytännössä koko helmikuun liikkumatta väsymyksen ja pahoinvoinnin takia. Nyt oon käynyt hiihtämässä pari kertaa, kävelylenkkejä pari kertaa viikossa ja venyttelyä. Tänään tein ekan raskausajan jumpan ja joogaa oon aloitellut kans. Mulla on aina ollut ongelma, että ku alan liikkua, niin sitten innostun liikaa ja haluaisin tehdä kaikkea ja jaksan pari viikkoa, kun tulee sitten väsy. Siksi koitan pitää tavoitteet matalalla, esim 3 x viikossa liikuntaa n. 45 min - 1 h. Tiedän, että suositus olisi mieluummin harrastaa vaikka 20 - 30 min joka päivä, mutta se ei kyllä vaan toimi omalla kohdalla.

Sellaista on tullut nyt pohdittua, että miten venyttelyn ja joogan saa pidettyä turvallisena, ettei tule liikaa venymistä nivelille ja nivelsiteille. Kaikkialla varoitellaan, ettei saa venytellä yli, kun paikat alkaa löystyä. Huomaan jo nyt, että mulla nivelet paukkuu ympäri kroppaa herkemmin kuin ennen. Sitten kun oon luonnostaan notkea, niin pelkään, että tulee tehtyä liikaa venyttelyä. Ei nyt kuitenkaan pysty olla puolta vuotta venyttelemättä :bored: Vai onko tää nyt liikaa stressaamista ja asioiden miettimistä.
 
Takaisin
Top