Liikunta raskausaikana

Tääl on näköjään paljon lenkkeilijöitä, mut onko salilla kävijöitä? :) Ite oon ainakin huomannut sen kaikkein parhaimmaks vaihtoehdoks. Saa ylläpidettyä lihaskuntoa ja varsinkin selkää, mikä joutuu koville. Ja hyvissä laitteissa saa kropan muuten tuettua ja ei tule tärähtelyä niinkuin vaikka kävellessä. Tahdin ja painot saa valittua sopiviksi ja juoma-/istuskelutaukoja voi pitää niin paljon ku kunto vaatii :D Vaihtoehtoisesti kotona jumppaa, vaikka vain kahvakuula, jumppakuminauha, käsipainot ja nilkkapainot riittää jo pitkälle, myös synnytyksen jälkeen!
 
Tarkoitus oli käydä salilla, mutta sitten se vaan jäi, olen kyllä lihaskuntoa tehnyt ryhmäliikunnassa. Välillä joutuu vähän soveltamaan, mutta kiertoharjoittelutyylisellä tunnilla voi ihan rauhassa itse muutella tempoa, liikkeitä ja vaihdella painoja kesken jos tuntuu että on liikaa tai liian vähän :) Lisäksi spinningissä olen käynyt ja tarkoitus olisi aloittaa uiminen / vesijuoksu uudelleen..
 
Mä kävin esikoisen aikaan salilla ja nyt en kerenny ees alottaa koko harrastusta ku tämä uus lähti niin pikaisesti alulle. Mut ite koin sillo sen salin taas hankalana loppuvaiheessa ja vaikka painot oli pienet ni silti se koski sit tarpeettoman paljon selkään ja kohtuun. Sit se loppuki siks suht nopsaan vikan kokmanneksen alussa. Jaa laitteissa tein määki et varmasti ois asennot kunnossa :)

Muoks. Lisäks olin sen salin jälkeen aina ihan voimaton sen ja seuraavan päivän :eek:
 
Mä kävin esikoisen aikaan salilla ja nyt en kerenny ees alottaa koko harrastusta ku tämä uus lähti niin pikaisesti alulle. Mut ite koin sillo sen salin taas hankalana loppuvaiheessa ja vaikka painot oli pienet ni silti se koski sit tarpeettoman paljon selkään ja kohtuun. Sit se loppuki siks suht nopsaan vikan kokmanneksen alussa. Jaa laitteissa tein määki et varmasti ois asennot kunnossa :)

Muoks. Lisäks olin sen salin jälkeen aina ihan voimaton sen ja seuraavan päivän :eek:


Niin, toki ei kaikille sovi vaikka kuinka haluaisikin! Onneksi kroppa kertoo, milloin pitää relata! Jotkut vetää viimeisilläänkin hurjilla painoilla vaikka maastavetoa :D Mulla ei hirveesti vielä mitään vaivoja ole ja salit on sujunut hyvin kun oon panostanut varsinkin alkulämmittelyyn ja tosiaan taukoihin :D

Kyllä mäkin meinasin pikku hiljaa vähentää ihan salilla käymistä, mutta jatkan kotona jumppailua ja koiran ulkoilutusta. Muutetaan vielä kauemmas salista niin jotenki helpompaa sitten hoitaa "satujumpat" kotona kun ok välineetkin löytyy :D Täytyy kehitellä hyvät rutiinit ja ohjelmat niin voi sitten luontevasti ainakin yrittää jatkaa vauvan syntymän jälkeen :D
 
Mä tein kotona tosi paljon treeniä ennen raskautta, tykkäsin etenkin semmosesta kovan sykkeen bodypumpista ja hiit-treenistä. Ne jäi mulla kyllä pois alkuunsa kun oli niin paljon hyppyjä, kehonpainotreenejä ja kaikkea tosi rankkaa, alkuun olin niin väsynyt ettei tullut siksi mitään, sitten tuli hengästyminen ja kolotukset ja nyt en pysty kuin kävelemään rauhallisesti. Mut näitä aion jatkaa heti kun kroppa antaa synnytyksen jälkeen luvan. Mullakin on lähimpään saliin yli kymmenen kilsaa eikä autoa, oon kyllä muutenkin yksikseen liikkuja. Odotan kovasti synnytyksestä palautumista kun on niin ikävä normaalisti liikkumista.

Nyt oon ollut kipeänä mut heti kun vointi paranee niin ajattelin kokeilla netistä noita raskausjumppavideoita. Pyrin liikkumaan sen minkä pystyn vaikka se on hankalaa, kävelen ylämäkiäki ja teen pientä metsälenkkiä koiran ja miehen kanssa vaikka pysähtelemään joutuu kun ei henki meinaa riittää :)
 
Tänään ensimmäisen kerran uimassa, ja vitsit kun tuntui upealta liikkua tavalla jolla vatsa ei häirinnyt lainkaan. Fyssari suositteli uintia, kun selkä alkaa kävellessä olla jo tosi herkkänä. Ajattelin, että pari kertaa viikossa ainakin nyt käyn.
 
Mä kävin myös eilen vesijuoksemassa, maha ei haittaa siinä puuhassa laisinkaan. Uidessa maha on vähän "köli", mutta sitä myös harrastelen lähes entiseen malliin, erityisesti mielenterveyden takia.
 
Kävin kahden viikon sairastelun jälkeen mammajoogassa eilen. Heti tunnin jälkeen oli ihan mahtava olo, mut sit alaselkä veti ihan jumiin ja tänään iskiaskipuisen jumin kaveriks tuli alavatsan menkkajomot. Hurraa. Luulen, että kyseessä on makoilun aiheuttamien jäykkyyksien laukeamisesta johtuvat kivut, joten äkkiä vaan takasin joogaamaan... Äh.
 
Mä oon todennut että mulle ei oikeen mikään muu liikunta nyt käy kuin rauhalliset kävelylenkit, max. 30 min. kerrallaan. Heti kun vähänkin enemmän rasittaa kroppaa niin tulee selkäsärkyä, pakarajumia, mahaa kiristelee ja hengästyy niin julmetusti että helposti huimaa ja tulee huono olo. Ihan rauhallinen uinti on kans ok mut sitäkään ei ehkä pysty kuin vartin ilman että kroppaa särkee jo. Tosi harmillista kun liikunta oli niin elämäntapa ennen raskautta. Mutta, enää pari kuukautta ja nyt on tärkeintä oma jaksaminen ja se että vauva pysyy täysiaikaiseksi kohdussa. :)
 
Mä oon todennut että mulle ei oikeen mikään muu liikunta nyt käy kuin rauhalliset kävelylenkit, max. 30 min. kerrallaan. Heti kun vähänkin enemmän rasittaa kroppaa niin tulee selkäsärkyä, pakarajumia, mahaa kiristelee ja hengästyy niin julmetusti että helposti huimaa ja tulee huono olo. Ihan rauhallinen uinti on kans ok mut sitäkään ei ehkä pysty kuin vartin ilman että kroppaa särkee jo. Tosi harmillista kun liikunta oli niin elämäntapa ennen raskautta. Mutta, enää pari kuukautta ja nyt on tärkeintä oma jaksaminen ja se että vauva pysyy täysiaikaiseksi kohdussa. :)

Sama täällä. Olin tiistaina meikki-ja hiusmallina missä piti istua 4h paikallaan ja kävelyä tuli muutama kilsa ympäri keskustaa ja bussipysäkille,bussipysäkiltä kotiin jne. Tuntui että en ikinä selviä kotiin asti. Iskiaskivut lähti ihan lapasesta,supisteli jatkuvasti,molemmat pakarat hirveässä krampissa, nivuset tuntui siltä kuin puukolla kaivelisi(liitoskipuja?),pyörrytti niin että piti välillä pysähtyä katteleen mistä saisi tukea jos taju lähtee. Supistelu jatkui pitkin yötä ja aamulla ei meinannut päästä sängystä ylös lainkaan. Toiset käy raskaassakin duunissa,shoppailevat tuntikausia ja töiden jälkeen vielä jumppaavat ja käyvät lenkillä ja ja.. :D On kyllä karsea olo, kun kroppa on ihan tööt. Koiran kanssa lenkkeilen 3x20min joka päivä ja sen pystyy tekemään ongelmitta,mutta tunnin yhtäjaksoinen lenkki saa jo supistelemaan ja pyörryttämään.
 
Myös minä olen kokenut uinnin hyväksi. Vedessä on paljon helpompi liikkua kuin kuivalla maalla, vaikka uinkin hitaammin enkä jaksa uida ihan yhtä kauaa kuin ennen.
 
Vieläkö muut liikkuvat? Olin tänään lihaskuntojumpassa ja vielä ilokseni huomasin että yksi maksettu kerta jäljellä, eli varmaankin ensi maanantaina vielä kerran menen, 32+5 tänään siis menossa.. Luulen että osaltaan tuo liikunta tehnyt sen että olen voinut hyvin eikä ole oikein mitään isompia kremppoja ole ollut, esim. selässä tms.. Mutta sitä tässä olen miettinyt, että kai on vielä ihan ok liikkua jos siltä tuntuu?! Ettei aiheuta mitään ongelmia vauvalle.. Maalaisjärjellä ajateltuna olisi ihan ok kun se itseäkin piristää, mutta jostain tällainen ajatus hiipi mieleen....
 
Vieläkö muut liikkuvat? Olin tänään lihaskuntojumpassa ja vielä ilokseni huomasin että yksi maksettu kerta jäljellä, eli varmaankin ensi maanantaina vielä kerran menen, 32+5 tänään siis menossa.. Luulen että osaltaan tuo liikunta tehnyt sen että olen voinut hyvin eikä ole oikein mitään isompia kremppoja ole ollut, esim. selässä tms.. Mutta sitä tässä olen miettinyt, että kai on vielä ihan ok liikkua jos siltä tuntuu?! Ettei aiheuta mitään ongelmia vauvalle.. Maalaisjärjellä ajateltuna olisi ihan ok kun se itseäkin piristää, mutta jostain tällainen ajatus hiipi mieleen....

Väkisin joo. Mähä siis meen kävellessä niin kipeeks et pusken hampaat irvessä, toinen jalka haudassa eteenpäin.... jooo myönnetään, en oo niit järkevimpii tyyppei näis asiois :D esikoisen takii mitä vaan! :) :wink
 
Lisäyksenä supistelee liikkues koko aika mut silti mä yritän.....
 
Mä pystyn enää kävelemään rauhallisesti, ei supistele mutta mahaa alkaa helposti kiristää, jalat väsyy, selkää alkaa jomottaa ja iskias vaivaa, hengästyttää. Oon pyrkinyt kuitenkin joka päivä tekemään pari-kolme pientä kävelylenkkiä ja hyötyliikkumaan kotona. Joihinkin vaivoihin, niinku iskiakseen liikkuminen tuo pientä apua. Liikuin tosi paljon ennen raskautta ja odotan kyllä et tästä saa alkaa palautumaan ja liikkumaan taas pikkuhiljaa ilman kipuja.
 
Takaisin
Top