Liikunta raskausaikana

Jerica

Oman äänensä löytänyt
Halusin perustaa oman "kansion" liikkuville odottajille :)
Kuinka moni teistä urheilee raskausaika ja millä tavoin?
Onko samat urheilut edelleen kuvioissa vai onko joutunut jättämään jotain urheiluja pois raskausajan takia.

Jos on salilla käyjiä niin kuinka suurilla painoilla olette uskaltaneet jatkaa?
Menettekö fiiliksen mukaan vai onko sykemittari matkassa ettei syke ylitä tuota turvallista 150 rajaa?
Saa toki myös laittaa vinkkejä esim. kotitreeniin.. :D
 
Muokattu viimeksi:
Liikun päivittäin noin tunnin-puolitoista tuntia. Pyöräilen työmatkat ja lenkkeilen koiran kanssa. Kerran-pari viikossa käyn uimassa. Paljon kyykkyjä ja hyppyjä sisältävän jumpan jätin raskausajalta pois, vaikka sitä vielä varmasti olis voinut harrastaa. Ulkoilu ja liikunta auttaa mulla alkuraskauden seljäkipuihin ja helpottaa vähän väsymystä ja pahaa oloa.
 
Alotin pari vuoden tauon jälkeen salitreenit vähän ennen plussaa. Aloittaessa tein pienillä painoilla pitkiä sarjoja ja ajattelin jatkaa samaa kunhan hyvältä tuntuu. Oon olli flunssassa ja tänään eka treeni pariin viikkoon, huomas että hieman tuli joissain liikkeissä ikäviä tuntemuksia
 
Itse pelasin jääkiekkoa mutta jätin taas tauolle raskaus ajaksi... liikun paljon ulkona tytön kanssa salille en viitsi raahautua kun meidän paikkakunnan ainoa sali on niin onneton kotona sitten tulee tehtyä aina välillä lihaskuntoa ja tietenkin tuota tyttöä saa vielä paljon nostella niin siinä tulee samalla punttia tehtyä
 
Itse käyn salilla aina kun kerkeän ja kannan ja painin tuon 1v:n kanssa :hilarious: mutta salilla ainakin vielä teen ihan omilla normipainoilla enkä aio höllätä ellei tule lääkärin käskyä. Rajotan sitten kun keho pistää vastaan. Vatsalihasten teko varmasti loppuu ensimmäisenä ja siinä pitää tutkailla tarkasti kehoa.
Mutta viime raskaudessa olin varma että keho alkaisi pistää tosi aikaisin vastaan, ja kokoajan vähän odottelinkin ja hölläilin (esim töissä). Mutta loppujen lopuksi voin melkein paremmin kuin koskaan koko raskausajan, ja olinkin täysin toimiva ja tekevä ihan loppuun asti! :joyful:
Että suosittelen vaan kuuntelemaan omaa kehoa! Ja liikuntaa ei kannata lopettaa ellei juuri lääkäri käske, jos esim paikat alkaa avautua ennenaikaisesti. Muussa tapauksessa liikunta (loppuraskaudessa toki kevennetty - esim kävely ja uinti) helpottaa synnytystä ja jaksamista. Eli kannattaa pysyä virkeänä ja liikkua mikäli mahdollista, kun helpottaa sitten pidemmän päälle!
 
Itse käyn aktiivisesti salilla (3-4krt/vko), minkä lisäksi lenkkeilen. Mie kyselin tuolla meidän salilla ohjaajilta, että miten tässä nyt kannattaisi edetä, niin neuvoivat kuuntelemaan omaa kehoa. Kuulemma varsinaisia rajoitteita salilla ei ensimmäisellä kolmanneksella ole, mikäli treenaaminen tuntuu hyvältä. Itse ajattelin siis mennä täysin fiiliksen mukaan, hieman ehkä tahtia hidastaen ja pidempiä taukoja pitäen. Vielä ainakaan ei mikään ole tuntunut pahalta, kyykyissä pudottelin hieman painoja, kun melko isoilla olen tähän saakka tehnyt. Itsellä ainakin tuolla salilla tekeminen on yksi niitä ainoita hetkiä, kun olo on lähestulkoon normaali.
 
Ihanaa kuulla kaikki! Kai tässä itekkin sitten uskaltaa jatkaa normaalisti :) saa ihan lisäinspiraatiota noista teidän energisistä vastauksista! Kiitos :)
 
Ihan kaduttaa mun liikkumattimuus tällä hetkellä mutta ei valitettavasti oo itsestä kiinni. Pitäis kyllä yrittää lisätä liikuntaa tän raskauden aikana. Mulla on vaan ollut polvi jo yli vuoden niin rikki että liikkumiset on sen takia jäänyt vähemmälle kun se ei kestä melkein mitään.
Hyötyliikun silleen että kävelen melkein kaikkialle, vaikka polvi ei tykkää siitäkään. Paitsi jos pitää keskustaan päästä nii meen metrolla :D ei omisteta autoa.

Yritän kans käydä uimassa silleen suht säännöllisesti kun sitä pystyn hyvin tekemään.
 
Camcam toi uinti on kyllä hyväksi jos polvet vaivaa itselläni on molemmissa polvissa synnynnäistä vikaa ja onkin ihme että pystyn edes urheilemaan silloin kun polvet ovat todella kipeät käyn useemman kerran viikossa uimassa ja taas pystyy pelaamaan ilman kipuja
 
Mä teen töitä liikunta-alalla ja just tänään mietin, että happi loppuu!!! Pitäis ohjata ja puhua samaan aikaan. Teen siis pt-hommia ja ryhmäliikuntaa myös. Mun tunneilla mennään aika kovaa ja nyt vähän huolettaakin noi sykkeet. Pystynkö enää joulun jälkeen vetää omia tunteja, vai pitääkö luopua.

No nyt toistaiseksi mennään vielä normaaliin tapaan.
 
Tsemppiä Essi! Ota sykemittari käyttöön ja kuuntele omaa kehoa. Nykyään kyl hengästyy tosi paljon helpommalla, vaikka tekis mieli tehdä täysii niin oon kyl alusta asti himmaillut.
 
Itse harrastan jalkapalloa ja pakko oli nyt perua kaikki tulevat osallistumiset... Kuitenkin sen verran kontaktilaji + kova pallo, ei viitsi koittaa onnea. Tai en ole vielä perunut koska en keksi mitään hyvää selitystä :D

Pitää alkaa jotain korvaavaa keksimään tilalle. Salihommista en tykkää ollenkaan, joten ehkä alan vaan kehittämää jonkinlaista kotijumppaa ja lenkkejä. Uiminen on kyllä myös lähellä sydäntä!
 
Tsemppiä Essi! Ota sykemittari käyttöön ja kuuntele omaa kehoa. Nykyään kyl hengästyy tosi paljon helpommalla, vaikka tekis mieli tehdä täysii niin oon kyl alusta asti himmaillut.

Oon yrittänyt osan kovimmista osuuksista ohjata muuten, eli kylmästi vaan näytän liikkeen ja meen asiakkaiden sekaan kannustaa ja ohjaa tekniikkaa. Vielä kun ei oikein kehtaa raskauden piikkiin omaa tekemättömyyttä laittaa vatsalihaksia oon vielä tehnyt ihan normisti, mutta vähän kevyemmällä otteella.
 
Hei mää oon nyt vasta pari kk sitten alkanu taas enemmän urheilee just lenkillä käymään. Ku sanotaan kerta että raskauden aikana ei saa kuntoa kohottaa nii täytyykö minun nyt tyytyä olemaan huonokuntoinen, vai saanko jatkaa kohti päämäärää eli hyvää kuntoa? :D
 
esikko1, kyllä raskauden aikana saa kuntoa kohottaa, mutta pikkuhiljaa, kehoa kuunnellen. Esim salitreenissä kevyet painot. Suositeltavat lajit vissiin kävely/sauvakävely, pyöräily, uinti, hiihto, erilaiset mammajumpat (vesi/pilates/jooga)

Itse olen keväästä asti harrastanut pilatesta ja käynyt salilla sillon tällöin. Juoksin vielä kuukausi sitten 10km, mutta nyt aion keskittyä pilates-, uinti- ja kävelypuoleen.
 
Mulla taas just että aina olen kävellyt mutta olisin halunnu alkaa juoksemaan :D
 
Mä oon liikkunut suht normaalisti. Duunimatkat pyöräilen töihin, tulee reilu 15km päivässä ja lisäks uinu, käyny jumpassa ja liikun koirien kanssa. En mitään himoliikuntaa kuitenkaan, vaan sellasta mikä tuntuu hyvältä. Tuntuu et oireet pysyy paremmin kurissa kun pysyy liikkeellä.
 
Mä ajattelin jatkaa samaa rauhallista liikkumista kuten ennenkin. Elikkä siis kävelylenkkeilyä, punttireeniä ja varmaan taas jatkan vesijuoksua. Se on nyt ollut vähän tauolla.

Onko muuten kellään näin alkuraskaudessa samaa, että liikkuminen (kohtuu rauhallinen) saa aikaan jotain nippailuja mahassa? Itsellä on nyt ollut kahtena päivänä ja vähän huolettaa. Tänään tuli jo noin kymmenen minuutin metsäpolulla kävelyn jälkeen. Ei se mitään kauhean kivuliasta ole, mutta selkeästi alkaa tuntua. Sama tuli eilen, kun jouduin hyppimään penkiltä ylös ja vaihtaan paikkaa aika useasti. :sad001
 
Mä ajattelin jatkaa samaa rauhallista liikkumista kuten ennenkin. Elikkä siis kävelylenkkeilyä, punttireeniä ja varmaan taas jatkan vesijuoksua. Se on nyt ollut vähän tauolla.

Onko muuten kellään näin alkuraskaudessa samaa, että liikkuminen (kohtuu rauhallinen) saa aikaan jotain nippailuja mahassa? Itsellä on nyt ollut kahtena päivänä ja vähän huolettaa. Tänään tuli jo noin kymmenen minuutin metsäpolulla kävelyn jälkeen. Ei se mitään kauhean kivuliasta ole, mutta selkeästi alkaa tuntua. Sama tuli eilen, kun jouduin hyppimään penkiltä ylös ja vaihtaan paikkaa aika useasti. :sad001

Mulla välillä ylämäen kävelyn jälkeen vihlaissu alavatsaa tässä viimeisen viikon aikana, viikkoja nyt 7+1. En oo kuitenkaan pelkkään siihen liikuntaan pystynyt yhdistää kipua, samanlaista vihlontaa kuin muutenkin joskus niin en oo ollu huolissaan.
 
Onko muuten kellään näin alkuraskaudessa samaa, että liikkuminen (kohtuu rauhallinen) saa aikaan jotain nippailuja mahassa? Itsellä on nyt ollut kahtena päivänä ja vähän huolettaa. Tänään tuli jo noin kymmenen minuutin metsäpolulla kävelyn jälkeen. Ei se mitään kauhean kivuliasta ole, mutta selkeästi alkaa tuntua. Sama tuli eilen, kun jouduin hyppimään penkiltä ylös ja vaihtaan paikkaa aika useasti. :sad001

Kyllä täälläkin on ollut, joutunut jättää kaikki kyykyt ja vatsaliikkeet pois koska tuntunut ikävältä. Töissä oon kanssa nostoissa huomannut että välillä vihloo.
Nyt kun oma tilanne on niin sekava, että melkein kaikki liikunta jäänyt ja vähinnä vaan lepäillyt. Toivotaan, että asiat ratkeisivat johonkin suuntaan niin pääsisi taas liikkeelle.
 
Takaisin
Top