Liikunta raskausaikana

Mä harrastan seinä- ja kalliokiipeilyä sekä HIT (high intensity training) treenejä. En ole lopettanut harrastuksiani sen jälkeen kuin tuli plussaa testille. Tietenkin treenin taso on laskenut aika ajoittain hieman kun hengästyn eri tavalla, mutta suhteellisen normaalisti olen pystynyt liikkumaan. Nyt olen 14 viikolla raskaana ja toivon kyllä pystyväni jatkavan kiipeilyä ihan loppu metreille. Täytyy vain siirtyä kokokeho valjaisiin ja pysytellä ainoastaan ylä-köysikiipeilyssä. HIT treenissä, jotka ovat vain 10-15 min treenejä, katson että annan hengityksen palautua jos tuntuu että hengästyn liikaa.

Itse en usko niinkään niihin sykerajoihin. Ne sopivat mielestäni hyviksi viiterajoiksi heille jotka eivät ehkä paljon liikuntaa harrasta.Mutta jos on kova urheilija ennen raskautta voi olla kova urheilja raskaana. Sitä pitää vain osta lukea ja kuunnella omaa kehoansa. Keho on mahtava muokkautumaan ja tottumaan erilaisiin tilanteisiin. Raskaushan on yksilöllinen asia ja jokainen kokee kehon muutokset eri tavalla.

Minä ainakin suosittelen liikkua paljon mutta ei ehkä aloittaa mitään uusia urheilulajeja raskaana, koska keho ei ole tottunut niihin ja voi tapahtua vahinkoja.

Muokattu viimeksi:
Liikun hyvin satunnaisesti. Ennen raskauttakin aika vähän, säännöllisemmin vain pilatesta olen harrastanut. Elokuussa olisi tarkoitus aloittaa mammapilates ja syksyn "omille" tunneillekin ilmottautuminen on käynnissä, en vielä tiedä, menenkö sinnekin. Todennäköisesti, mutta pitänee jutella vielä oman ohjaajan kanssa.

Eilen tuli vedettyä päiväretki pyörällä, yhteensä kilsoja kertyi noin 45 ja jossain kohdin sykekin käynyt varmasti melko korkealla. En ole kuullutkaan noista sykerajoista, ei ainakaan neuvolassa niistä puhuttu. Eipä tuo masu paljoa tainnut eilisestäkään itteensä ottaa, kun ei tullut mitään tuntemuksia. Jatkossakin ajattelin liikkua ihan sen mukaan, mikä nyt itsestä tuntuu hyvältä. Ehkä noin pitkät reissut jää loppukesästä kyllä jo pois, ihan jo siksikin, että olen tänään ollut aika jalaton. :grin Uiminen voisi olla kivaa, ainakin sitten myöhemmin, kun maha alkaa olla isompi ja on hankalampi liikkua sen kanssa.

Vaikken olekaan kovin urheilullinen, tahtoisin pitää edes jonkintasoista kuntoa yllä nyt rasakuden aikana, jotta vauvan kanssa olisi helpompaa ja ehkäpä tuleva raskaukilojen karistusprojektikin olisi helpompi aloittaa, kun on suht säännöllisesti liikkunut jo aiemmin.

Ketjuun sopiva linkki vielä loppukevennyksenä: http://www.hs.fi/urheilu/Kahdeksannella kuulla raskaana ollut naisjuoksija otti osaa USAn mestaruuskisoihin/a1305841916832

Hanskimus - Mä just kirjoitin ja linkitin tuosta Alysiasta mun blogiini yhdellä toisella foorumilla. Nostan hattua hänelle ja itse entisenä kilpa-yleisurheiljana arvostan häntä paljon.

Mäkin haluaisin alkaa uimaan. Juuri itse asiassa raskaus uimapukuja yritän etsiä. Kaikki vain näyttävät jotenkin tyhmiltä..haluaisin kunnon urheilullisen uimapuvun enkä minkään helmallisen kauniin kukkaisen uimapuvun. :rolleyes: Saako udella missä päin asustelet ? Olisi kiva löytää joku uimakaveri. Mun on jotenkin niin vaikea aina lähteä uimaan, se on kunnon projekti.

Helsingissä asun, Herttoniemessä tarkemmin sanottuna. Uimakaveri olis kyllä kiva, olen vähän surkea itekseni lähtemään ja tekemään. Uimisessa on vielä se kaikki pukuhuonesäätäminen ja muu "tylsä", ettei sinne voi vaan mennä ja hypätä altaaseen. :D

Hanskimus - Just sitä tarkoitan, uiminen on aina kunnon projekti. Mä nautin uimisesta mutta juuri ne kaikki askeleet jotka pitää tehdä ENNEN kuin pääsee itse touhuun. Mutta jos on uintikaveri niin se on helpompaa. Ei voi jättää väliin kuin kaverikin tulee ja sitten se koko duuni sen eteen on kivempaa kun on joku siinä vieressä jolle höpöttää.

Takaisin