Liikunta raskauden aikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja foxx
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko muut käyneet vielä uimassa? Mä kävin vielä tänään, rv 32+1. Se on tämän mahan kanssa vaan niin ihanaa, kun saa olla painoton :D Ainoa ongelma on, että kun tavallisessa uinnissa väsyy selkä, niin ole yleensä kesken vaihtanut vesijuoksuun. No se vyöpä meinaa sit välillä jo painaa, vaikka kuinka nostin sitä ylös.

Muutenkin kerran viikkoon uiminen on selkeästi parantanut omaa vointia, nyt vaan jo mietityttää, että saiskohan :D Mulla on onneks lääkäri äitipolilla keskiviikkona, pitää kysyä lupa.

Kyl mäki edelleen käyn uimassa viikottain ja nyt 32+4.

Vissii jossei oo auki ni saa käydä?

Mäki oon käyny vielä kerran viikossa, nyt 31+4. Reilu viikko sitte oli lääkäri ja se sano että ihan normaalisti voi käydä kun on vielä paikat kiinni.

Entä vesijuoksu ilman vyötä? Mä juoksin ilman vyötä ennen raskautta. Se on vähän raskaampaa, mutta ehkä mahakin kelluttaa vähän? :D

Kysäisin lääkäriltä tänään äitipolilla uimalupaa. Hän oli sitä mieltä, että jos tuntuu hyvältä ja uiminen ei aiheuta esim. supistelua, saa uimassa käydä niin kauan kuin kalvot ovat ehjät!

Mulla nyt kaula lyhentynyt ja suun ulkoa raollaan, eli pehmentynyt mutta kiinni. Ja saan käydä huoleti niin kauan kuin kalvot ovat ehjät. Vähän yllätyin!

Pystyttäkö te muut vielä ulkoileen postilaatikkoa pitempiä reissuja? Minä en pysty kyllä enään, tulee niin kamala supistus/kipu alamahaan, että ei voi kävellä. Samalla tuntuu että mökki kaatuu niskaan ku aina sisällä.

Mä pystyn kanssa kyllä kävelemään pitkiäkin matkoja, mutta vauhti on hidas. Eli juurikin niin kuin anjuska sanoi, ulkoilua, ei liikuntaa.
Nyt on vaan välistä ollut niin liukasta, ettei oikein oo yksin viitsinyt lähteä ulos.

Mä pystyn kävelemään ihan normaalisti edelleen, reipastakin vauhtia. Väsymys toki iskee normaalia helpommin, mutta esim. kolmen kilsan kävelylenkki ei tuota mitään ongelmia.

Joka aamu käyn koiran kans 15-30min ulkoiluja, vauhti ei tosiaan päätä huimaa mutta saa kuitenki raitista ilmaa. Tosi varovainen pitää vaan näillä liukkailla olla, onneksi on nastalenkkarit! :)

Samoin, kävelen ku ankka ja hidasta tahtia, mutta vielä mennään :grin Heti jos enempi rasitusta, alkaa supistelut. Ootteko muut tarkkaillu pulssia? En tajunnu neuvolas kysyä onko se normaalia nyt loppuvaiheessa ku pulssi niin korkeella. Nla verenpainemittari näyttää sykkeenki ja mulla väistämättä aina 90+ o_O Tänä aamunaki kolmella eri mittauskerralla 105, 92, 95. Verenpaineet ihan normaalilukemissa kumminkin.

Samoin, kävelen ku ankka ja hidasta tahtia, mutta vielä mennään :grin Heti jos enempi rasitusta, alkaa supistelut. Ootteko muut tarkkaillu pulssia? En tajunnu neuvolas kysyä onko se normaalia nyt loppuvaiheessa ku pulssi niin korkeella. Nla verenpainemittari näyttää sykkeenki ja mulla väistämättä aina 90+ o_O Tänä aamunaki kolmella eri mittauskerralla 105, 92, 95. Verenpaineet ihan normaalilukemissa kumminkin.

On normaalia että pulssi huitelee korkeammalla nyt raskausaikana. :)
Varmistettu thltakin kun itsekin sitä säikähdin. Eli ei hätää. :)
Joutuu pumppaileen enemmän... Niin siitä johtuu.

Joo mulla on kanssa sykkeet olleet korkeammat koko raskauden ajan, ja on tosiaan ihan tavallista.

Ok, kiitti! Onhan tässä tietty yhtäkkiä keholla sopeutumista ja lisää painoa tullu ni seki pistää puuskuttamaan.

Mä kuljen koiran kanssa pitkiäkin lenkkejä; parhaina päivinä 6-7km. Vauhti tosin on paljon hitaampaa kuin ennen raskautta ja ylämäissä hengästyy, mutta vähintään sellaisia puolentoista tunnin lenkkejä on tehty aina, kun päästään päiväsaikaan lenkille. Kun olin vielä töissä ja meni pitkään ja oli aina pimeetä, kun tulin kotiin, niin en käyny kunnon lenkkejä ollenkaan. Nyt, kun oon ollut äippälomalla, ja toki aina viikonloppuisin, käydään kunnon lenkeillä. Mutta onhan tuo meno enempi sellaista ulkoilua, kuin kunnon vauhdikas hikilenkki. Ei sitä vaan pääse enää niin kovaa.
Mulla myös syke selvästi normaalia korkeampi; sellainen 65-80, mittauskerrasta riippuen. Yleensä alle 70. Mulla syke normaalisti 50, joten kyllä syke on selvästi noussut! Mutta eikös se ole selvääkin, kun verimääräkin on kasvanut....

Koiran kanssa käyn päivittäin noin kolme 15-40min lenkkiä, mutta hitaasti mennään ja koira saa nuuskia aina ja niin kauan kun haluaa :grin Eli kävely onnistuu, mutta maha on kyllä pinkeenä ja välillä tuntuu että vauva putoaa ulos kun on jo niin alhaalla :wideyed:
Salilla yritän vieläkin käydä 2x viikkoon, hyvin on sujunut tähän asti (rv38) vielä treenit, kunhan malttaa pitää taukoja ettei liikaa hengästy, alkaa huimaamaan helposti.

Takaisin