Liikunta raskauden aikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja foxx
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mie liikkuisin ja uisin ja joogaisin ja tekisin vaikka mitä mutta kuukauden sisään jo toinen flunssa toista viikkoa päällä.. argh!

Kävin tänään reippaalla kävelylenkillä 1,5h ja koko ajan vatsa kovana ja sen jälkeenkin omituinen tunnin. Voi voi missä rapakunnossa oon! Viimeks ollu lenkillä kolmisen kuukautta sitten... Olis tänään pitäny kävellä rauhallisemmin.

Mullaki ruvennu vatsa kovistelemaan jo ihan pelkästä kävelystä. Soitin jo neuvolaankin kun huolestutti jatkuva supistelu, mutta kuulemma ei oo mitään hätää niin kauan kun ei tule kipuja. Silti vähän arveluttaa kun ei se oikein hyvältä tunnu jos supistaa. Käski kyllä höllätä tahtia ja ottaa iisisti... Ihan viime viikkoina on tuntunut että alkaa vauhdilla vähentyä mitä enää pystyy tekemään. :(

Mä kyllä vähän ihmettelen tota kävelyn suosittelua jokapaikassa sopivimmaksi raskausajan liikunnaksi. Siis joo, on tietty turvallista ja rauhallista liikuntaa ja plaaplaa, mutta mulla ainakin se saa pahimmat kivut ja harjoitussupparit aikaan. Oikeesti salilla ei tule mitään mahan kovettumisia tai kipuja vaikka teen vielä suht isoilla painoillakin :confused:

Mä en viime raskaudes pystyny kävelee paria sataa metriä enempää ilman et rupes supistaan.. neuvola vaan tokas et "liitoskipuja omanvikas kun et oo harrastanu liikuntaa" ja käski vaan jatkaa liikkumista.. en kyl hirveemmin totellu onneks.. nyt tässä odotuksessa ei oo ainakaa vielä kävely tehny samaa..

Uiminen oli ihanaa viime raskaudessa. Uin ihan siihen asti kun kohdun suulla rupes tuleen muutoksia. Uiminen ei tuntunu pahalta. Uimaan lähteminen on tylsää yksin, joten siksi harvinaista herkkua.

Uiminen on mustakin parasta nyt raskaana :) Harmi vaan, että olen jatkuvasti flunssassa joten uimaan ei ole asiaa :(

Mä kävin tiistaina vesijumpassa ja nyt tuntuu että alavatsa ja nivuset kipeytyi siitä entistä pahemmiksi. Uskaltaakohan siellä kuitenkin käydä vaikka kipeytyykin? Mistä Anjuska86 tiesit lopettaa uimisen silloin kun muutoksia alkoi tulla? Oon miettiny onko uiminen turvallista tulehduksien yms kannalta...

Loppuraskaudessa oli usein neuvolakäyntejä, joten sisätutkimuksissa kerrottiin tilanne. Ja itse asiassa mies tiesi myös! Osasi näppärästi kotona tsekata paljonko on auki ennen synnytyssairaalaan lähtöäkin, ettei suotta naurettavan aikaisin lähdetä. Hyvä miäs!

Mua monet sukulaisnaiset on varoitellu milloin mistäkin. Tyyliin ei kannata mennä paljuun, uimahalliin, järveen jne. ettei tule tulehdusta. Naurettavaa hysteriaa mielestäni. Mä myös käsittelen kasviksia, raakaa broileria jne. ja luotan tavalliseen hygieniaan kaikessa. Stressi altistaa eniten pahalle.

Mua ihmetyttää myös tuo kävely. Kokeilin tällä viikolla tehdä yhden lenkin ilman tukivyötä, ja siitä ei tullut mitään! Vatsaa kovetti joka hiton välissä. Onneksi sillä vyöllä olen saanut tuon kuriin ja saattaa tulla ehkä vain pari supistusta koko lenkin aikana kun sitä käyttää. Ylämäet silti saa muistaa ottaa varovasti.

Kotona olen sitten lenkin jälkeen tehnyt kotijumppaa, eli pääasiassa kyykkyjä ja painojen kanssa käsiä/yläkroppaa. Noissa jumppatuokioissa ei sitten taas ole supistanut kertaakaan.

Uinnista tykkään, mutta kun olen niin viluinen, minua puistattaa joka kerta mennä sinne altaaseen :grin voisin viettää aikaa vaan lämminvesialtaassa lilluen tai saunoen...

Aika näppärää kun sun mies on noin kätevä :)
Ei meillä neuvolassa oo tehty sisätutkimusta kuin sillon kerran vkon 18 lääkärilläkäynnillä, seuraava lääkäri menee kai jonneki viikoille 35. Ei se terkkari varmaan niitä tee..? Nojoo kun kaikki varoittelee jostain ja muutenkin oon vähä sellainen murehtija, niin ei tiedä mitä uskaltaa tehdä. Mutta ehkä pitäis vaan ottaa rennosti eikä miettiä niin paljon:)

Mullakaan salitreeni ei supistele, vaikka tekisi ihan kunnon treeniä. Joten paljon parempi hyötysuhde käytetylle ajalle kun jos lähtee kävelylle. Kävely ei nyt kunnon kannalta ole kovin tehokasta kun pitää sen verran rauhallisesti edetä. Pääkopan ja mielen kannalta tosin ulkoilu tekee välillä tosi hyvää :)

Nimenomaan mielenterveyden kannalta koitan käydä kävelyllä. En niin kova urheilija ole muutenkaan.. vaikka uimista odotin (että, kun ei menkat häiritse ni kyllä käyn!) Mut niin on muka kylmää vettä, että en pysty ja alapää kipuilee heti, jos jotain koittaa. Kävelytkin jätettävä hyvin pieniin lenkkeihin tai sit on loppupäivän kipee. Mut jos edes sen pienen happimatelun saan useamman kerran viikossa tehtyä niin parempi kuin pelkkä sohvaperunointi ! Siivouskin tuntuu menevän urheilusta nyt :)

Mä en viime raskaudes pystyny kävelee paria sataa metriä enempää ilman et rupes supistaan.. neuvola vaan tokas et "liitoskipuja omanvikas kun et oo harrastanu liikuntaa" ja käski vaan jatkaa liikkumista.. en kyl hirveemmin totellu onneks.. nyt tässä odotuksessa ei oo ainakaa vielä kävely tehny samaa..
Mua alko viime odotuksessa heikottaa ja huimaan. En pystyny ulkoileen juuri kun omalla kadulla... mut äkkiä synnytyksen jälkeen pysty sit liikkuun pidempiäkin ulkoiluja.

Ps en tarkota todellakaan mitään 5 km lenkkejä heti sektion jälkeen vaa rauhallisesti kävellen esim. Kilometri. Alotin ekat lenkit toki et kävin postilaatikolla ja siinä omalla kadulla. Ja kyllä 5 kk sektiosta kun oli muutto niin olin jo 5 km kävelylenkkejä tehny vanhasta kodista.

Muokattu viimeksi:
Mä kävin tiistaina vesijumpassa ja nyt tuntuu että alavatsa ja nivuset kipeytyi siitä entistä pahemmiksi. Uskaltaakohan siellä kuitenkin käydä vaikka kipeytyykin? Mistä Anjuska86 tiesit lopettaa uimisen silloin kun muutoksia alkoi tulla? Oon miettiny onko uiminen turvallista tulehduksien yms kannalta...
Mulle sanottiin viime odotuksessa neuvolasta et kuukautta ennen la on hyvä lopettaa et siihen asti on ok normaaliraskaudessa. Mä kävin viime odotuksessa pari kertaa uimassa uimahallissa aika alku odotuksesta nyt samoihin aikoihin uin järvessä kun vesi oli lämmintä pari kertaa.

Uimassa voisikin koittaa käydä! Se on kyllä kivaa ja turhan harvoin tulee lähdettyä kun muka laiskottaa kaikki oheisjutut siinä liikaa :D Oliko muuten tohon uimiseen jotain virallista suositusta mille viikoilla saisi käydä esim. uimalassa? Jos siis oletetaan että normaali raskaus kyseessä. Mietin meinaan myös kylpyläreissua mulle ja miehelle marraskuun lopulle.

Mä oon käynyt muutamia kertoja vesijuoksemassa, kun on niin kamala ikävä juoksemista, mikä ei raskaana nyt tietenkään onnistu. Kävelylenkit toistaiseksi sujuu ongelmitta - esikoista odottaessa loppuvaiheessa jalat kramppasi välillä ihan lyhyelläkin kävelyllä, penikat veti niin jumiin että välillä itkin kivusta ihan vaan kaupasta kotiin kävellessä (5 minuutin matka).

Mun täytyy nyt vähän hehkuttaa että kävin tänään hiihtämässä tunnin lenkin! :D Ja vielä luisteluhiihtoa! Tänne avattiin sellanen viime vuoden lumista tehty latu. Tuntu ihan älyttömän hyvältä hiiihtää! Oli vaan aika kylmä viima ja unohdin kaulaliinan..

Piti kyl sen jälkeen syödä ku hevonen ja nukkua tunnin päiväunet ja on vähän sellanen olo et on todellakin tullu urheiltua mut mitään supisteluja ei ainakaan oo tullu.. Saa nähdä ilmeneekö huomenna mitään liitoskipuja :P Nyt 29+0

Onko muut käyneet vielä uimassa? Mä kävin vielä tänään, rv 32+1. Se on tämän mahan kanssa vaan niin ihanaa, kun saa olla painoton :D Ainoa ongelma on, että kun tavallisessa uinnissa väsyy selkä, niin ole yleensä kesken vaihtanut vesijuoksuun. No se vyöpä meinaa sit välillä jo painaa, vaikka kuinka nostin sitä ylös.

Muutenkin kerran viikkoon uiminen on selkeästi parantanut omaa vointia, nyt vaan jo mietityttää, että saiskohan :D Mulla on onneks lääkäri äitipolilla keskiviikkona, pitää kysyä lupa.

Takaisin