Liikunta raskaana

Harrastan vain hyötyliikuntaa ja sitä on vähän pakko tehdä, jaksaisi tai ei. Kun on vain yksi auto taloudessa. Mutta kyllä nyt on tullut otettua se auto alle aina kun se on vapaana, sen verran jotenkin heikottaa ajoittain.
 
Mä oon (ollut) aktiiviliikkuja ja treenaan (tai treenasin) useamman kerran viikossa crossfittia ja sen lisäksi juoksen lenkkejä 1-2 krt viikossa + pyöräilen töihin päivittäin. Lähes heti plussan jälkeen _kaikki_ alkoi hengästyttämään mua ja suorituskyky laski merkittävästi. Nyt oon pelkästään pyöräillyt töihin, mikä sekin kestää huomattavasti kauemmin kuin ennen, ja yrittänyt käydä treeneissä kerran viikossa. Lenkkejä oon juossut tasan kaksi. Tuntuu ihan kauheelta kaikki urheilu ja liikunnan ilo on kadonnut täysin. Toivon todella, että tää menee ohi ekan kolmanneksen jälkeen ja jaksan taas entiseen malliin ees hetken.
 
Mua oikein harmittaa kun nyt on kävelylenkitkin vähän jääneet tältä viikolta. Aamupäivät on menneet kerhoissa (no siinä tullut vähän hyötyliikuntaa, noin 10 min suunta, kun jätän auton kauemmas). Iltapäivisin ollaan laitettu ruokaa tai käyty kaupassa, tiskattu, pyykätty, siivottu ja lämmitetty tupaa. Pimeällä ei viitsi maantielle mennä rattaiden kanssa vaikka olisi mitkä heijastimet, joten kotona ollaan nysvätty. Nyt vein kuitenkin pojan kerhoon, joten kun saan hetken levättyä niin aion lähteä käymään pikku kävelyllä täällä keskustassa 😊
 
Vihdoin se jäätävä hengästyminen on loppunut! 🙌🏻 Jaksan treeneissä suht normaalisti, mitä nyt kunto on näiden 6 viikon aikana vähän huonontunut. Mutta en sentään meinaa kuolla jo matkalla boksille.
 
Mä oon (ollut) aktiiviliikkuja ja treenaan (tai treenasin) useamman kerran viikossa crossfittia ja sen lisäksi juoksen lenkkejä 1-2 krt viikossa + pyöräilen töihin päivittäin. Lähes heti plussan jälkeen _kaikki_ alkoi hengästyttämään mua ja suorituskyky laski merkittävästi. Nyt oon pelkästään pyöräillyt töihin, mikä sekin kestää huomattavasti kauemmin kuin ennen, ja yrittänyt käydä treeneissä kerran viikossa. Lenkkejä oon juossut tasan kaksi. Tuntuu ihan kauheelta kaikki urheilu ja liikunnan ilo on kadonnut täysin. Toivon todella, että tää menee ohi ekan kolmanneksen jälkeen ja jaksan taas entiseen malliin ees hetken.
Mulla oli sama homma. Pari kertaa viikossa salitreenit, kahdesti koristreenit ja lisäksi kiipeilin. Alkuraskaudessa tosi paha pahoinvointi ja parin viikon korona lamaannuttivat kaiken liikunnan aika täysin, ja tuntui, että kaikki edistys meni viemäristä alas. Sitten oltiinkin jo niin pitkällä, että maha alkoi kasvaa, jolloin koris ja kiipeily oli pakko jättää kokonaan 😅 Nyt onneksi salitreenit, hiihto ja spinning ovat palanneet valikoimaan ja liikunnan ilo on sieltä alkanut taas löytyä, kun pahoinvointi on väistymään päin.
 
Mä luovuin paikastani kevätkaudelta pilatesryhmässä, kun aika paljon tehtiin liikkeitä vatsallaan ja selällään, ei raskaussopivasti. Pilateksessa olisi toki aina mahdollista skaalata liikettä ja huomioida, mutten halunnut olla se oppilas jolle joka tunti täytyy 80 prosenttia liikkeistä muokata. Kevättä varten tarvitsen oman hyvinvoinnin takia jonkin kerran viikossa toistuvan jutun, joten yksi ilta keksin että alan käymään uimassa. Meiltä joutuu ajamaan naapurikuntiin uimahalliin, eli matkaa tulee ja siksi uimareissu tulee venymään varmaan matkoineen melkein kolmituntiseksi, mutta onneksi esikoinen suostuu nukahtamaan isinkin kanssa 😊 aion pitää tuosta rutiinista kiinni tiukasti ainakin kesään asti, niin pitkään kuin raskauden puolesta on turvallista uimahallissa käydä (ihan viimeisillä viikoilla sitä taisi olla tulehdusriskin takia syytä välttää). Jotain muutakin liikuntaa täytyy vielä keksiä, jos ei muuta niin youtube-raskausjumppia. Hyvinvointi omalla kohdalla vaatisi tunnin liikettä joka päivä, ja nyt kun puoleentoista kuukauteen lumen takia ei olla päästy meidän suosikki vaunulenkkireitille, mikä olisi tasan tunnin, niin huomaan omassa olossa jo ahdistumisen piirteitä.
 
@litranmitta Toi on kyllä hyvä, että ottaa tavoitteeksi tehdä rutiininomaisesti yhden toistuvan asian. Muuten sitä helposti tulee skipattua liikunta vaikka kokonaan viikon aikana, jos ei pidä siitä kiinni.
 
Mulla on myös harmillisesti jäänyt liikunta vähemmälle. Ekalla kolmanneksella ei ollut energiaa harrastaa mitään ylimääräistä liikuntaa, mutta töissä tulee käveltyä aika paljon ja siihen vielä muu arki- ja hyötyliikunta päälle. Nautin suunnattomasti kävelystä ja tykkään tehdä pitkiä kävelylenkkejä joten varmasti yritän palata sen pariin jossain vaiheessa.
 
Nyt ekalla kolmanneksella ei ole energia riittänyt liikkumiseen 🫠 sellaiset ihan hitaat ja pienet kävelyt on ok, mutta toistaiseksi kaikki sitä raskaampi saa aikaan kauheeta hengästymistä ja sitten illalla tulee tosi huono olo. Uuh.

Odottelen kovasti, että olot helpottais ja pääsisin palaamaan kävelylenkkien ja uinnin/vesijuoksun pariin. Onneksi nyt viime päivinä on ollut pari selkeästi parempivointista päivää, joten toivon, että niitä tulis pian paljon lisää!
 
Mua harmittaa kauheesti kun syke nousee nopeasti ja sen takia luisteluhiihto ei tunnu mukavalle, perinteinen ok. Onneksi se perinteinenkin on mukavaa, joten hyvin sietää vain sitä hiihtää 😊 Asun kerrostalon ylimmässä kerroksessa, lapsesta saakka oon sitä mieltä ollut, että rappusia sitä pitää käyttää eikä hissiä, mutta nyt raskaana ollessa on tullut aika usein hissi valittua, kun väsyneenä lämpimissä talvivaatteissa kamppeiden raahaaminen sinne yläkerrokseen on melko raskasta 😂 Salilla kävin tällä viikolla pitkästä aikaa, siellä ei tuu sykkeiden nousu vastaan niin se varmaan tulee nyt enemmän aiemman hikiliikunnan tilalle.
 
Välillä haaveilen hiihtämisestä, mutta en ole vielä tohtinut kokeilla. Ehkä jos olot paranee tosi paljon, vois käydä nauttimassa sellaisesta rauhallisesta hiihtolenkistä 😊
 
Oon jaksanut taas treenata normaalisti! Kävin ekaa kertaa kolmeen viikkoon jopa juoksemassa tiistaina. Vauhti oli todella hidas (vitosessa meni 35 min 😅), mutta sykkeet myös maltilliset. Havahduin myös siihen, että ehkä Crossfitissa täytyy tehdä jotain muutoksia liikkeisiin. Vielä pari viikkoa sitten tein kaikkea ja kiipesin köysiä, onneksi ei käynyt mitään. Tänään kävin ekaa kertaa hiihtämässä! Toivon todella, että pysyn hyvävointisena ja kivuttomana mahdollisimman pitkälle, jotta voin treenata.
 
Oon jaksanut taas treenata normaalisti! Kävin ekaa kertaa kolmeen viikkoon jopa juoksemassa tiistaina. Vauhti oli todella hidas (vitosessa meni 35 min 😅), mutta sykkeet myös maltilliset. Havahduin myös siihen, että ehkä Crossfitissa täytyy tehdä jotain muutoksia liikkeisiin. Vielä pari viikkoa sitten tein kaikkea ja kiipesin köysiä, onneksi ei käynyt mitään. Tänään kävin ekaa kertaa hiihtämässä! Toivon todella, että pysyn hyvävointisena ja kivuttomana mahdollisimman pitkälle, jotta voin treenata.
Mä esikoisesta treenasin crossfitia, ja köysikiipeily jäi pois varmaan heti kun plussasin, kun pelkäsin että tipun alas 🙈 boxi hyppyjä rupesin myös kammoaan alussa.
Muuten sit jätin pikku hiljaa liikkeitä pois, tai skaalasin niitä ja tahtia
 
Huh, tänään kävin pitkästä aikaa spinning-tunnilla, ja taisi jäädä tämän raskauden viimeiseksi. Ei vitsaillut neuvolatäti, kun sanoi, että pyöräily voi aiheuttaa supistuksia. Oli pieni shokki, kun vanne rupesi kiristämään aika tiukasti ensimmäisten sykkeennostatusten jälkeen. Sen jälkeen vedinkin erittäin kevyellä jalalla, ja onneksi helpotti, eikä tarvinnut kesken lähteä pois. 😅 Harmittaa kyllä, koska jotain hikiliikuntaa olisi kiva harrastaa. Ehkä käyn kokeilemassa hiihtämistä, jos se olisi vähän leppoisampaa.
 
Huh, tänään kävin pitkästä aikaa spinning-tunnilla, ja taisi jäädä tämän raskauden viimeiseksi. Ei vitsaillut neuvolatäti, kun sanoi, että pyöräily voi aiheuttaa supistuksia. Oli pieni shokki, kun vanne rupesi kiristämään aika tiukasti ensimmäisten sykkeennostatusten jälkeen. Sen jälkeen vedinkin erittäin kevyellä jalalla, ja onneksi helpotti, eikä tarvinnut kesken lähteä pois. 😅 Harmittaa kyllä, koska jotain hikiliikuntaa olisi kiva harrastaa. Ehkä käyn kokeilemassa hiihtämistä, jos se olisi vähän leppoisampaa.
Mua rupes spinningissä kauhistuttaa se, kun kaikki ohjaajat soitattaa musiikkia että omat korvat meinaa hajota, nii entä sit altistaako se sikiötä kuuluvauriolle 😬 Nii en viiti enää käyä spinningissä.
 
Mä oon ollut tosi laiska liikkumaan, en oo kyl koskaan ollut kauhean kova liikkumaan. Viime kesänä tuli pyöräiltyä muutamat kerrat kun halusin säästää bensaa ja rahaa..
Mies välillä kuittailee että kävelen varmaan vaan tohon roskikselle 😂
Oon yrittänyt lisäillä arkiliikuntaa ja kun vointi on ollut kaikinpuolin hyvä niin ajattelin ottaa pieniä kävelylenkkejä arkipäiviin. Oon vaan niin laiska lähtemään, sohva tai ompelu vetää enemmän puoleensa 😅
 
Takaisin
Top