Liikunta raskaana

Aloy

Asioista perillä oleva
Heinäkuiset 2021
Kesäkuiset 2024
Miten liikut raskaana ja vaikuttaako raskaus sinulla liikunnan määrään tai lajeihin?

Mulla on kaikissa aiemmissa raskauksissa jäänyt liikunta tosi vähälle, etenkin ekan kolmanneksen aikana pahoinvoinnin takia. Sillon kun en ole raskaana, liikunta painottuu kävelyyn ja joogaan. Nyt ennen tätä raskautta aloitin pari kuukautta sitten käymään joka arkiaamu taloyhtiössä olevalla kuntosalilla. Käyn siellä olemassa ihan vaan 30-45min ennen aamupalaa ja muun perheen heräämistä. Teen lähinnä kardiota juoksumatolla (pienessä yläkulmassa kävely) ja noin joka toinen päivä teen myös lihaskuntoliikkeitä oman kehon painolla ja käsipainoilla.

Tässä raskaudessa yritän pitää yllä tuota pientä, mutta säännöllistä aamuliikuntaa niin kauan kuin pystyn, aivan mahtavaa olisi jos pystyisi koko raskauden tuota tekemään.
 
Olis kiva jatkaa ns. "yleisliikuntaa", mitään tiettyä lajia ei ole. Mut ihanasti vihdoin saanut kropan tasapainoon niin vähän tylsää kun suurella todennäköisyydellä pahoinvointi ja väsymys tulee vetämään sohvalle isommissa määrin tässä alussa. Myös viiltelykivut on todella kurja juttu liikunnan kannalta kun niitä alkaa jännittää ja pelätä. Käy niin hurjan kipeää ne repäisyt.
 
Mun normaali liikunta on koostunu päivittäisistä reippaista metsäkävelyistä/juoksulenkeistä ja pihahommista. Niiden lisäksi joogaan kotona ja harrastan vannetanssia.

Tähän mennessä raskaus on vaikuttanu niin, että just saan hoidettua koiran lenkityksen. Mulla siis kuume tuntuu pysyvän sitkeästi ja vie voimia, eikä lääkärikään innostunut kipeänä urheilusta 😅 Kaikki muu liikunta onkin nyt (toistaiseksi) tippunut pois, mutta haluaisin kyllä jatkaa liikkumista normaalisti, kun lajit on kuitenkin aika lempeät. Oon myös koko elämäni liikkunut, niin vaikea kuvitella pitkää taukoa. Mutta olojen mukaanhan tässä on pakko mennä. Pihahommia varmaan ensimmäisenä joutuisi rajoittamaan, ettei revi ja rehki liikaa.
 
Ihana kun teit ketjun! Just eilen mietin että pitäis, mutten vielä kerennyt 😄

Mä olin esikoista ennen saanut tosi hyvän kuntoiluputken päälle. Kävin juoksemassa 3 krt viikkoon ja kehonpainojumpat päälle. Sit iski se järjetön ja pohjaton väsymys ja liikunta typistyi koirien lenkitykseen ja sekin loppuvaiheessa ihan pieniksi kävelyiksi. Meidän vauvavuosi oli raskas, joten en pystynyt palautumaan kuin vasta likemmäs vuoden päästä synnytyksestä. Nyt kesän aikana saatiin kärrylenkkeily arkipäivien rutiiniksi, ja kuukauden verran olen tehnyt kerran viikossa koko kehon punttitreenin. Ja käynyt pilateksessa syyskuusta alkaen. Toivon että tässä raskaudessa on paremmat edellytykset pitää huolta itsestään, kun olen kotona. Mun työ oli kuormittavaa niin fyysisesti, henkisesti kuin sosiaalisestikin, joten nyt on yksi merkittävä stressitekijä tässä raskaudessa vähemmän. Ja pystyy hyödyntämään sen lyhyenkin energisemmän hetken liikuntaan lähes milloin tahansa, eikä tarvitse jättää liikkumista pimeään iltaan.

Pilateksen varmaan joutuisin sitten lopettamaan jouluun, sillä tuolla tehdään aika paljon liikkeitä vatsamakuulla ja joskus joulun aikoihin varmaan masu popsahtaisi tuolta lantion suojista sen verran pintaan, ettei ne liikkeet enää tuntuisi mukavalta. Täytyisi varmaan etsiä raskauspilates tai -jooga tilalle. Harmi vain ettei taida löytyä edullisesti opistolta vaan on lähdettävä yksityisiin paikkoihin mitkä on varmaan kolme kertaa kalliimpia 🙈 Tai sit kysyn ohjaajalta nt-ultran jälkeen, että pystynkö soveltamaan noi tunnit kevään läpi, ja tehdä jotain sooloilua takarivissä jos joku asento tuntuu pahalta 😅 mut voi olla vähän liian haastavaa sooloilla, en tiedä. Konttausliikkeet ja kylkimakuut menisi, selkämakuuliikkeet noin rv16-20 asti. Vatsamakuut veikkaan et tukalistuu jo rv 12 liiaksi. 🤔
 
Täällä herännyt lähinnä ajatusta, että nyt pitäisi oikeasti lähteä aktivoitumaan oman liikkumisen kanssa. Valmiiksi jo huolestuttaa, että miten esim. selkä jaksaa raskauden, kun mikään super kova liikkuja en ole ja lihaskunnossa olisi kyllä varmasti paljon parannettavaa. Koiran kanssa tulee toki lenkkeiltyä säännöllisesti, mutta siihen se on nyt jo tovin jäänyt. Joogaa/pilatesta on aiemmin tullut treenattua, pitäisi varmaan niitä edes aktivoida vaikka kotitreenien muodossa, jotta tulisi jotain tehtyä.
 
Mä pohdiskelen täällä nyt miten lähteä skaalaamaan erilaisia liikkeitä crossfitissä.
Mitä ei suotiella tehtävän, tai miten liikettä voisi muuttaa preggo ystävällisemmäksi.. paljon liikkeitä kun tulee noissa jumpissa vastaan.
Instasta on löytynyt muutamia vinkkejä ja googlesta kyllä löytyy hakemalla kans vaihtoehtoja.

Laitesukellus jää nyt välistä reissussa, mutta snorklailu onnistuu mukavasti :)
 
Oma liikunta on nyt viime vuosina koostunut pitkälti vaan päivittäisistä kävelylenkeistä koiran kanssa, ja ne varmasti pakostikin jatkuu myös raskaana. Toisaalta raskaus on pistänyt miettimään omaa hyvinvointia aiempaa enemmän ja oon pohtinut, jos liikuntaa saisi jossain muodossa lisättyä omaan arkeen edes vähäsen. Yksi helppo tapa voisi olla ryhmäliikuntatunnit, jotka meillä pyörii työpaikan omalla kuntosalilla ilmaiseksi kahdesti viikossa 🤔 Myös uinnista tykkään, niin uimahallissakin voisi yrittää alkaa käydä useammin.

Nyt syyslomalla ollaan käyty sähköpyörillä maastopyöräilemässä ja patikoimassa, se on ollut kivaa!
 
Salilla yritän käydä entiseen tapaan muutaman kerran viikossa, mutta jos yhtään menee samoin kuin aikaisemmat raskaudet, ohjelmaa saa melko pian muuttaa. Väsyttää kyllä aivan älyttömästi!

Ehkä voisi yrittää enemmänkin ottaa lenkkeilyä mukaan, jos vaikka ulkoilmasta saisi lisää energiaa.
 
En oo ees miettiny liikunnan lisäystä nyt kun teen fyysistä työtä. Askeleita tulee päivään 12 000+ ja töissä pitää heilua vielä kaiken lisäksi moottorimaskin kanssa 🥲
 
Ennen raskautta liikunta ollut semmosina innostuksen puuskina elämässä. Ajattelin nyt raskaana ollessa panostaa taas lenkkeilyyn ja joogaan/pilatekseen, kunhan pääsee tästä huimauksesta vähän paremmin eroon 😊
 
En oo ees miettiny liikunnan lisäystä nyt kun teen fyysistä työtä. Askeleita tulee päivään 12 000+ ja töissä pitää heilua vielä kaiken lisäksi moottorimaskin kanssa 🥲
Ei tuon työn lisäksi varmaan liikunta oo vapaalla niin mielessä😄 vie varmasti voimia jo ite fyysinen työ. Mutta pitää kunnossa sekin👍🏼😁
 
En oo ees miettiny liikunnan lisäystä nyt kun teen fyysistä työtä. Askeleita tulee päivään 12 000+ ja töissä pitää heilua vielä kaiken lisäksi moottorimaskin kanssa 🥲
Arkiaktiivisuus ja fyysinen työ on kyllä hyvä kivijalka 😊 ja rankalla työllä ei juuri liikkumisen takia välttämättä muuta kaipaakaan. Ulkoilu vastapainoksi tietty muuten piristää raikkaalla ilmallaan, jos työ tapahtuu sisätiloissa. Esim vapaapäivinä käy vähän kävelyllä, hiihtämässä, luistelemassa, tai laittelee vaikka pihaa kuntoon jne 😊
 
Aion jatkaa samaan malliin kuin ennen raskautta jos vain suinkin kykenen. Käyn kuntosalilla ylläpitämässä lihaskuntoa, uimassa 1-2krt viikossa ja lenkkeilen päivittäin + juoksumattoilen. Toki nyt en ole pystynyt juoksemaan vihlonnan takia, mutta reipas ylämäki kävely on tosi tehokasta myös! 😊
 
Olis kiva mennä tänään tekemään punttis, mutta vilustuin viikonloppuna. Edelleen on nenä vähän tukossa, enkä tiedä johtuuko tämä kuumeolo raskaudesta vai flunssasta. Jos olis vaan raskaudesta ni vois raahautua autotalliin, mutta jos onkin flunssasta ni saan vielä jonkun kauheamman lenssun tilalle jos meen nostelemaan. Ehkä pienet kuumeenmittailut ja jos on vaan raskaustasolla lämpö niin meen sit tekemään vaikka kevyemmillä raudoilla. 🤔
 
Tämän raskauden alkuun ei ole tullut harrastettua liikuntaa YHTÄÄN jos ei muutamaa lenkkiä lasketa 😬 Harmittaa ihan hirveästi, mutta alkuraskaus meni pitkissä iltavuoroissa töissä, ja nyt kun ois ollut aamupainotteinen työviikko niin iski kamala flunssa päälle. Poden kyllä tosi huonoa omatuntoa, vaikka väsymys ollut ihan valtava ja maistunut melkeinpä pelkkä epäterveellinen ruoka 😭 Pelottaa et jos raskaus onnistuu niin raskauskiloja tulee tätä myötä ihan hirveästi! Olen siis vielä normaalipainoinen. Toivottavasti väsymys ja flunssa menee pian pois ja sais taas liikunnan kipinästä kiinni 🤞
 
Tämän raskauden alkuun ei ole tullut harrastettua liikuntaa YHTÄÄN jos ei muutamaa lenkkiä lasketa 😬 Harmittaa ihan hirveästi, mutta alkuraskaus meni pitkissä iltavuoroissa töissä, ja nyt kun ois ollut aamupainotteinen työviikko niin iski kamala flunssa päälle. Poden kyllä tosi huonoa omatuntoa, vaikka väsymys ollut ihan valtava ja maistunut melkeinpä pelkkä epäterveellinen ruoka 😭 Pelottaa et jos raskaus onnistuu niin raskauskiloja tulee tätä myötä ihan hirveästi! Olen siis vielä normaalipainoinen. Toivottavasti väsymys ja flunssa menee pian pois ja sais taas liikunnan kipinästä kiinni 🤞
No ei kannata potea huonoa omaatuntoa! Ehdit liikkua koko loppuraskauden ajan. Itse odotan ihan innoissani sitä, minkälaisia muutoksia liikuntatottumuksiin tulee kun vatsa kasvaa 😍
 
No ei kannata potea huonoa omaatuntoa! Ehdit liikkua koko loppuraskauden ajan. Itse odotan ihan innoissani sitä, minkälaisia muutoksia liikuntatottumuksiin tulee kun vatsa kasvaa 😍
Mä taas odotan kauhulla sitä, et kuinka hemmetin kömpelöks sitä tulee vatsan kanssa ja mikä kaikki liikunta pitää lopettaa 🙈😂
 
Minä oon normaalisti liikunnallisesti hyvin aktiivinen, mutta viimeisen puolen vuoden sisään ollut vähän epäonnea, leikkauksessa olin jonka jälkeen normiliikunnat oli pannassa kuukauden ajan, sitten oon ollu neljä kertaa noin viikon kestäneissä flunssissa jolloin liikkua sai vähemmän ja nyt 3 viikkoa ennen positiivista raskaustestia (eli kuukausi sitten) jouduin pikkuiseen tapaturmaan, minkä seurauksesta edelleen kipuja ja vaikeutta syödä, painokin laskenut sen vuoksi. Ja liikkuminen nyt sen vuoksi ollut kuukauden tauolla/tavallisesta poikkeavaa eli vain rauhallista kävelyä. Juoksua, spinningia, hiihtoa normaalisti harrastan mutta kun nyt viimeset puoli vuotta ollut vähemmän intensiivistä, niin ajattelin että ei ole hyvä raskausaikana uudestaan näitä aloitella vaan jatkan kävelyllä, ja sitten kun vamma vielä vähän lisää parantunut, lähden mahdollisuuksien mukaan salille ja uimaan.

Aiemmista raskauksista ei siis ole kokemusta, joten nytpä siis näkee omalla kohdalla miten jaksamista riittää 😄
 
Liikun liian vähän ja painoakin kertynyt 2 vuodessa sen 20 kiloa 😑 Ylipainoa on ensimmäistä kertaa elämässä ja pelottaa jo valmiiksi sokerirasitus(ollut aikaisemi RD normaalipainoisena) ja neuvolan säksätys painosta. Mulla ollut syömishäiriö(liikaurheilu versus ahmiminen yhdistelmä) ja kummittelee taustalla edelleen, joskaan ei niin pahana enää laisinkaan. Kertyneet kilot harmittaa, mutta opettelen toistaiseksi syömään normaalisti ja pikkuhiljaa löytämään terveen tavan liikkua.
Kävely, uinti. Kotijumppa ja venyttely. Niiden parissa tulee varmasti liikuttua sillon kun liikun.
 
Oon ollu aikaisemmin elämässä hyvinkin liikunnallinen. Paljon just punttista ja lenkkiä taustalla. Nyt viimisen vuoden aikana työ on muuttunut sen verran stressaavaksi, että olen karsinut siitä tärkeimmästä eli liikunnasta. Mua huolettaa mahdolliset kolotukset yms. Ja haluisin aloittaa liikunnan. Tuntuu, että tähänkin on tullut ihan hirveä kynnys ja mietin vaan, että mitä liikkeitä siellä punttiksellakin uskaltaisi tehdä. Olen koittanut jotain nettiohjelmiakin etsiä raskaana oleville, mutta en ole löytänyt.
 
Takaisin
Top