Liikunta ja urheilu

spaketti

Oman äänensä löytänyt
Miten olette liikkuneet ja urheilleet ennen raskausaikaa ja raskausaikana?
Oletteko vaihtaneet jotain liikuntamuotoja tai liikkeitä toisiin tai jättäneet pois?

Omalla kohdalla huono olo on nyt alkuun vetänyt hieman voimattomaksi ja liikutakerrat viikossa jääneet himan tavallista vähemmälle tai sitten olleet hieman tavallista kevyempiä, syke on noussut hieman tavallista helpommin. Toivottavasti olo parantuu ja loppuun asti pystyisi urheilemaan kuten ennenkin. :)
 
Mä oon harrastanut kuntonyrkkeilyä (ja vähän kuntopotkunyrkkeilyäkin siinä sivussa), käynyt pumpissa, lihaskuntojumpissa ja joogassa. Nyrkkeilyn jätin jo alkumetreillä, pumppia tai lihaskuntojumppia pitäisi käydä kokeilemassa, pystyisinkö jatkamaan. Joogaa jatkan edelleen, nyt käyn dynaamisessa joogassa ja kerroin ohjaajalle raskaudesta jo alkumetreillä ja sain häneltä luvan jatkaa, koska olen joogannut aikaisemmin. Jossain vaiheessa joudun senkin jättämään, jos raskaus etenee ja tulee liitoskivut ym. Lisäksi jatkan hathajoogaa ja siinä sama juttu, kerron ohjaajalle raskaudesta ja jatkan jos voin. Olen pohtinut raskausjoogaakin, mutta tässä ei nyt ihan kulmilla ole tarjolla niin on vielä harkinnassa.

Nyt mulla on ollut vähän taukoa kaikesta, kun olen tehnyt keikkatyötä joinakin iltoina oman työn lisäksi ja muutenkin väsymys on ollut melko voimia vievää, mutta keikkatyöt loppuu ensi viikolla ja jaksaminen on vähän parempaa niin pitää koettaa palata ainakin joogan pariin :)
 
Itse ennen raskautta kävin salilla melko aktiivisesti. Nyt olo on ollut tosi väsynyt ja voimaton etten ole jaksanut. (pimeä aika toki muutenkin verottaa aina) ja lisäksi palelen tosi kovin joten houkutus ei ole kovin suuri tällä hetkellä :D ulkona tietysti tulee lenkkeiltyä :)
 
Oon tykännyt liikkua aiemmin, mutta viime vuonna motivaatio tyssäsi :sad001 haasteena oli muitakin asioita, mutta ei niistä sen enempää.
Nyt sain taas uuden motivaatiopuuskan ja käynyt taas vähän salilla ja enemmän kävelyillä :) Tuntuu kivalta taas nauttia tekemisestä. Salilla otan tosi rauhallisesti, ei todellakaan isoja painoja ja vain kevyitä liikkeitä :)
 
Mä teen pitkiä kävelylenkkejä ja pelaan salibandyä. Salibandy arvelutti aluksi mutta neuvolassa terkka sanoi että pelaat ihan niin kauan kun se tuntuu hyvältä! :)
 
Olin neuvolassa vähän huolissani joudunko luopumaan kovin paljosta tai muuttamaan tottumuksia. Neuvolassa kuitenkin ohjeistivat, että liikkua saa ihan kuten ennenkin ja niin kauan, kun tuntuu hyvälle eikä tule kipuja vatsaan. :happy:
Kiva kuulla, että muillakin on voinut jatkua entiseen malliin!
 
Oon liikunnanohjaaja ja jumppia on 10-15 tuntia viikossa. Ennen kävin lisäksi 4-5kertaa viikossa kuntosalilla ja kävelyilläkin välillä.

Nyt raskaana olen jaksanut nippanapaa ohjaamaan omat tunnit ja kerta viikkoon mies on raahannut mut salille, ei oo tullu omasta treenistä mitään ku väsyttää niin pirusti. Jokaisen sarjan jälkeen jäätävät haukottelut perään [emoji23]

Eniten mietityttää kuin noi kaikki ohjaukset menee loppuun asti.. yhden tunnin annoin sijaiselle kevääksi. Nimittäin siinä tehdään niin paljon suoria vatsalihaksia, etten uskalla erkauman uhalla tehdä. :sad001
 
Oltiin tänään taas esikoisen vauvauinnissa. Huh ku otti käsiin nostot.. Huomaa et on ihan rapakunnossa käden lihakset:D
 
Tanssi, Pilates, lenkkeily oli ennen raskautta. Nyt en oo väsymyksen ja pahan olon vuoksi tehny muuta, ku ehkä pari kertaa viikossa käyny lyhyellä kävelyllä. Toivottavasti tää olo helpottaa pian, et pääsee jatkaan! Mun selkä huutaa Pilatesta! :D
 
Mä oon käynyt vesijuoksemassa ja pitkillä kävelylenkeillä. Molempia oon jatkanut. Me käydään vuosittain vaelluksella lapissa ja asteltiin tänäkin vuonna lähteä edes kolmen päivän vaellukselle. En tietenkään voi kantaa kuin kevyttä päiväreppua ja vauhti on hidas sekä matka maltillinen. Katsotaan mikä on kunto, rv29 ois tarkotus lähteä.
 
Mä oon käynyt uimassa n.kerran viikossa.Esikoisen myötä tulee käytyä vaunulenkeillä ja muutenkin nosteltua että ihan ok määrä tuntuu liikuntaa kertyvän. Tämän päivän lumituiskussa vaunujen työntö kävi ihan treenistä.
 
Jes! Aamulla tein hyvän Pilates treenin kotona ja kunnon venyttelyt. :) En oo pahoinvoinnin ja väsymyksen takia pystynyt aikoihin. Kesällä tein joka päivä ja ennen raskautta joka toinen päivä ja sen päälle lenkit koiran kanssa ja ratsastus. Nyt yritän ainakin 3 kertaa viikossa. Tuli mieleen miten noiden vatsalihasliikkeiden kanssa? Sekä joogassa ja pilateksessa, mitä ei missään tapauksessa saa tehdä?
 
Mulle ohjeistettiin neuvolassa, että kaikkea saa ja voi tehdä oman voinnin mukaan. Mutta heti, jos alkaa tuntua kipua vatsan seudula, täytyy vaihtaa liikettä / muuttaa asentoa. Nyt olen huomannut pieniä viitteitä, että vatsallaan makaaminen ja vatsalihaksia venyttävät harjoitukset, nopeita ponnistuksia keskivartalosta vaativat liikkeet tuntuvat vähän inhoilta ja kiristäviltä. Joogaa olen kuitenkin tehnyt, mutta suosiolla keventänyt liikkeitä ja voimakkaita venytyksiä / vatsaliikkeitä. Eli ihan oman fiiliksen mukaan mennyt,
Kiinnostaisi myös tietää onko tähän olemassa ihan jotain suosituksia tai ohjeistuksia tiettyihin liikkeisiin mitä pitäisi välttää?
 
Oon itse lukenut useammastakin lähteestä että suoria vatsalihaksia ei kannattaisi hirveästi treenailla esim istumaannousuilla kun saattaa pahentaa vatsalihasten erkaumaa. Onko kukaan muu törmännyt tällaiseen tietoon? Työfysioterapeutti kun nimenomaan eilen suositteli niitä tekemään koko raskauden ajan ja heti synnytyksen jälkeenkin. Hänen perusteensa tosin oli seettä hän teki niin kolmen lapsensa kohdalla eikä hänelle tullut mitään erkaumaa että mihin tässä uskoisi
 
Vatsalihakset erkanee ja palautuu joka kerta uudelleen. ei todellakaaan kannata tehdä,ainakaan puolivälin jälkeen. Sitä erkaumaa kun ei korjata pikkujutuilla, jos jää isoksi. Onpa ammattitaidoton fyssari.:eek:

Se,että hän on henkkoht palautunut heti,ei tarkoita, että muut palautuu yhtä hyvin!
 
Joo näin miekin oon ymmärtänyt ja hänen perustelut tosissaan pisti vähän kiukuttamaan. Good for her jos ei mitään ole tullu mut ei hänellä mitään muuta faktaa ollut. Sanoi vaan että keskivartaloa pitäisi saada vahvistettua. En tiiä miten paljoa ne paikaltaan siirtyneet suorat vatsalihakset siinä auttaa.
 
Muokattu viimeksi:
Eikös keskivartalo ole kohta meillä kaikilla suhteellisen täynnä oleva möykky. Vatsa tukee ja estää liikettä. Ongelma on paremminkin se mitä jää jäljelle synnytyksen jälkeen kun vatsa ei enää tue.
 
Kävin nyt itsekin tutkimassa netistä. Tosiaan noi suorat vatsalihasliikkeet eivät hyväksi. Sitten luin juuri että selällään tehtäviä liikkeitä pitäisi välttää ettei vauva ja kohtu paina isoja verisuonia. Eli esim pilateksessa hyvä alkaa käyttämään palloa jne selällään olon sijaan. :)
 
Selkää ja kylkiä kannattaa harjoittaa, ja muutenkin koittaa pitää ryhtiä hyvänä. Lienee paras keino pitää keskituki vahvana. Ja tukivyö voi auttaa jaksamaan mahan kantamisessa.
 
Ja sitten raskauden jälkeen voi käyttää tukivyötä, joka auttaa pitämään keskivartalotuen, kun muuten on ihan makaronia.
On pitkiä liinoja, bengkungeja, jotka sidotaan vyötärölle. Ja sit ihan tarralla kiinnitettäviä belly bindereitä jne.
Mulla oli viime kerralla itse ommeltu bengkung-liina ja se oli kyllä todella hyvä!!

Monissa muissa maissa tähän synnytyksen jälkeiseen palautumiseen kiinnitetään asiallista huomiota, on ihan tavallista siellä, että vatsa sidotaan (kuten Suomessakin ennen vanhaan). Ois hyvä, jos tästä puhuttais täälläkin enemmän, ihan neuvoloissakin.
 
Takaisin
Top