Liikunta ja urheilu synnytyksen jälkeen

Meillä ei muistaakseni ollut mitään muuta puhetta kuin että omien tuntemusten mukaan voi alkaa tekemään.
Mutta näin se fyssari sano, että yleisohje olis että 6-12kk pitäisi välttää kaikkea lantionpohjaan painetta tai täristystä aiheuttavaa liikuntaa (myös mm. asfaltilla juokseminen on kuulemma kieltolistalla)
 
Mä huomasin kanssa että kun kannoin pojan kantorepussa ja ostokset kasseissa ton reilu 2km kotiin ja sit täyty käydä sattuneesta syystä kantoreppukävelyillä useampana päivänä sen jälkeen nii yhtäkkiä alkokin olla pidätysvaikeuksia, mitä ei ole ollut kun synnytyksen jälkeisellä viikolla ainoastaan! Nyt vähän hirvittää, mikä tilanne tuolla alhaalla on mut oon yrittäny nyt kantaa poikaa vähemmän (mikä tietty vähän hankalaa kun refluksi vaivaa välillä enemmän ja välillä vähemmän mut kantaessa on aina hyvä olla) enkä oo enää noin painavia kannellu. Alotin myös lantionpohjan treenauksen uudestaan, toivottavasti sillä selviäis!

Ite kun teen noita vatsalihastestejä aina joskus (onko erkaumaa vielä) niin tuntuu, että sitä vähän olis ja maha kyllä pömpöttää koko ajan. En ees tienny ettei konttausasennossa sais tehä liikkeitä! Enpä tee enää! Taidan kyl ihan suosiolla ootella noita juoksuja ens kevääseen, onhan se talvella muutenkin vähän niin ja näin kun on liukasta ja pakkasta.. Ei askellus oo kuitenkaan sillon ihan kohillaan vaan liukuu ni voi tehä enemmän vaan huonoa.
 
Meillä on kyllä vauvapilateksessa tehty liikkeitä myös konttausasennossa ja ohjaaja tuntu kyllä olevan hyvin perillä asioista. Suositteli et kukaan ei vielä lähtis juoksulenkeille ja esim suoria vatsoja, lankkuja ei kannata tehdä vaikka erkauma oliskin poissa, ettei vaan vatsalihakset lähde uudestaan erkanemaan. Koska vielä paikat on 'pehmeenä' synnytyksestä... Mutta tosiaan hänen mielestään toi konttausasento olis ok.
 
Mut joo siinä oon samaa mieltä et neuvolassa tai muuallakaan ei oo kyllä kertaakaan puhuttu laskeumista. Itekkin bongasin jossain vaiheessa vaan netistä. Kyllä mun mielestä toi tieto olis tärkeetä ja sais ehkä useammat jumppaamaan lantionpohjaa.
 
Mulla on semmonen online treenipalvelu käytössä ja siinäkin on muutama kontallaan tehtävä liike (ohjelma on tehty raskudesta palautumiseen).. Niissä kuuluu jännittää samalla lantiopohja ja aktivoida syvät vatsalihakset ettei vatsa roiku tossa asennossa. Mä oon silti jättäny ne tekemättä :D mulla on tota erkaumaa edelleen ja oon nyt niin varovainen kun toivon että se joskus lähtis...
 
Mut joo siinä oon samaa mieltä et neuvolassa tai muuallakaan ei oo kyllä kertaakaan puhuttu laskeumista. Itekkin bongasin jossain vaiheessa vaan netistä. Kyllä mun mielestä toi tieto olis tärkeetä ja sais ehkä useammat jumppaamaan lantionpohjaa.

Tämä juuri. Ja toisaalta voitaisiin myös kertoa, että vaikka olisikin ok-kuntoiset lantionpohjalihakset (kuten mulla), niin laskeumaa voi tulla silti.
Mulla tosin varmasti vaikutti pääasiassa se, että sitä painoa kertyi niin hurjasti raskauden aikana.
 
Ikävä juttu Stiffie, toivottavasti ei vaadi leikkausta tms. Minulle kävi niin, että vatsalihasten erkauma parani hyvin, jonka jälkeen (n. 2 viikkoa) aloin tehdä tavallisia vatsalihaksia. Noh, vatsalihakset lähtivät uudestaan erkaantumaan ja jouduin palaamaan erkaumalle sopiviin vatsalihasliikkeisiin. En tiennyt, että näinkin voi käydä. Paikat ovat kuulemma pehmeät synnytyksen jälkeen pitkään ja erkauma saattaa palata. Hmpf.
 
Mä huomasin kanssa että kun kannoin pojan kantorepussa ja ostokset kasseissa ton reilu 2km kotiin ja sit täyty käydä sattuneesta syystä kantoreppukävelyillä useampana päivänä sen jälkeen nii yhtäkkiä alkokin olla pidätysvaikeuksia, mitä ei ole ollut kun synnytyksen jälkeisellä viikolla ainoastaan! Nyt vähän hirvittää, mikä tilanne tuolla alhaalla on mut oon yrittäny nyt kantaa poikaa vähemmän (mikä tietty vähän hankalaa kun refluksi vaivaa välillä enemmän ja välillä vähemmän mut kantaessa on aina hyvä olla) enkä oo enää noin painavia kannellu. Alotin myös lantionpohjan treenauksen uudestaan, toivottavasti sillä selviäis!

Hitsi, kannan poikaani lähes koko ajan ja nyt pelkään laskeumaa. Täytyy varmaankin vähän rajoittaa ja treenata lantionpohjaa vielä enemmän. Näistä ei kyllä puhuta missään :/
 
Mun jutussahan kävi nyt niin, että erikoislääkäri totesi, ettei minkäänlaista laskeumaa ole!:woot:
Kuulemma normaali synnytyksen jälkeinen - ja imetyksen aikainen "tila", jossa estrogeeni aiheuttaa emättimen seinämiin hieman löysyyttä. :wideyed: Ja ne lantionpohjalihaksetkin on oikein hyvässä kunnossa siihen nähden, että kauanko synnytyksestä on kulunut aikaa...

Totesi vaan, että lähetteen tehnyt neuvolalääkäri ei vissiin ole vielä montaa synnyttänyttä naista tutkinut tai sitten hän ei tullut ajatelleeksi, että olen synnyttänyt vasta puoli vuotta sitten. o_O

Mutta arvatkaapa mikä helpotus tämä oli!! :smiley-angelic001
 
Tuli vaan mieleen, et oonkohan mäkään sitte oikeesti mikään laskeumapotilas. Täällähän jälkitarkastuksen tekee terkkari. Terkkarit on vasta alkanu niitä tekee. En halua mitenkään epäillä heidän ammattitaitoaan, mut jotenki laittaa miettimään.

Stiffie, mitä sulle sanottiin liikkumisesta?
 
Tuli vaan mieleen, et oonkohan mäkään sitte oikeesti mikään laskeumapotilas. Täällähän jälkitarkastuksen tekee terkkari. Terkkarit on vasta alkanu niitä tekee. En halua mitenkään epäillä heidän ammattitaitoaan, mut jotenki laittaa miettimään.

Stiffie, mitä sulle sanottiin liikkumisesta?

Enpä oo kuullutkaan, että terkkarit on alkaneet niitä tekemään! Oli mustakin aika uskomatonta ettei tämä lääkäri osannut katsoa tilannetta oikein.... Vaikka toisaalta, tämäkin lähetteen tehnyt lääkäri oli uusi ja ihan yleislääkäreitähän neuvolalääkärit monesti ovat.

Liikkua saan kuulemma normaalisti, myös ratsastaa. Mutta se fysioterapeutti kyllä tosiaan painotti, että sitä "täristävää" liikuntaa olisi hyvä välttää sen 6-12kk ja se on kyllä ihan loogistakin, koska paikathan on tosiaan vielä löysät jo imetyksenkin takia.
 
Mä en oo uskaltanu vielä palata lentopallon pariin. Ajattelin, et jos tammikuussa kävisi kokeilemassa. Sitten on jo puolen vuoden raja ylitetty. Juoksemisen ajattelin jättää suosiolla ensi kevääseen/kesään.
 
Olen käynyt lavis-jumpassa ja olen kyllä tykännyt...en tiiä sitten onko siinä liikkeitä joita ei sais tehä...ajattelin käydä fyseoterapeutilla yksityisellä ja kysellä...joskus ylämäkeen vaunuja pukatessa vihlasee alamahaan.
 
Takaisin
Top