Liikunta ja urheilu synnytyksen jälkeen

Mä olen nyt alkanut tehostamaan vaunulenkkejä lisäämäällä niiden pituutta ja kävelyvauhtia. Hiki ja hengästys tulee edelleen helposti, mutta edistystäkin on selkeesti tapahtunut.

Kovasti mietiyttää minkälaista keskivartalotreeniä sitä uskaltaisi alkaa tekemään. Olen myös miettinyt, että saisikohan neuvolasta lähetteen fyssarille tarkistuttamaan vatsalihasten tilannetta (mahdollinen erkauma).

Mun pääharrastus on ollut ratsastus, jota en uskaltanut/voinut tehdä koko raskauden aikana kertaakaan. Nyt olen ollut kaksi kertaa hevosen selässä, niin että ekalla kerralla otin iisisti ja koska se tuntui niin hyvältä, niin tokalla kerralla innostuin varmaan vähän liikaa.. Sain keskivartalon jäätävän kipeäksi. Se ei haittaisi, jos tietäisi että paikat ovat siinä kunnossa, että ne kestäisi sen, mutta nyt pari päivää ratsastuksen jälkeen oikein vihloo kyljistä esim. nauraessa tai yskiessä. Niinpä olisi kiva kuulla mitä sanottavaa fyssarilla olisi asiasta. :rolleyes:
 
Kävin fyssarilla ja sain sieltä treeniohjelman. Lisäksi ostin PT:ltä kuntosaliohjelman synnyttäneelle, jota alan tehdä fyssarin ohjelman jälkeen. Jälkitarkastuksessa kaikki muu ok, mutta selkää tutkivat vielä lisää. Kevyttä kävelyä, haluaisin tehdä enemmänkin, mutta vauva ei viihdy vaunuissa. Vatsa on palautunut ihan ok, mitä nyt on vielä extrakiloja ja synnytyksestä vasta 6 vko.
 
Kävin fyssarilla ja sain sieltä treeniohjelman. Lisäksi ostin PT:ltä kuntosaliohjelman synnyttäneelle, jota alan tehdä fyssarin ohjelman jälkeen. Jälkitarkastuksessa kaikki muu ok, mutta selkää tutkivat vielä lisää. Kevyttä kävelyä, haluaisin tehdä enemmänkin, mutta vauva ei viihdy vaunuissa. Vatsa on palautunut ihan ok, mitä nyt on vielä extrakiloja ja synnytyksestä vasta 6 vko.

Katsoiko fyssari sulta vatsalihasten erkauman palautumista? Saitko lähetteen ihan vaan pyytämällä vai oliko sulla jotain "erityistä" syytä mennä fyssarille?
 
Katsoiko fyssari sulta vatsalihasten erkauman palautumista? Saitko lähetteen ihan vaan pyytämällä vai oliko sulla jotain "erityistä" syytä mennä fyssarille?

En mennyt neuvolalääkärin kautta, vaan mies osti fyssarin ja hierojan lahjaksi kun valittelin hartiakipua. Sekä fyssari että neuvolalääkäri katsoivat vatsalihasten tilanteen ja oli sinänsä mielenkiintoista, että heillä oli vähän eri näkemykset. Fyssari sanoi, että tosi hyvin palautunut ottaen huomioon, että synnytyksestä on vasta niin vähän aikaa ja vähän on erkaumaa jäljellä. Neuvolalääkäri sanoi, että ei ole erkaumaa ja voi tehdä mitä tahansa vatsalihasliikkeitä omien tuntemusten mukaan. Tiedä sitten mikä on todellisuus, mutta ajattelin mennä varmuuden vuoksi ns. erkaumaohjelmalla jonkin aikaa, koska siitä ei ole mitään haittaakaan :)
 
Mä just lueskelin jostain näistä erkaumamielipiteistä, kun kuulemma toisilla joku tietty väli on normaali ja toisilla se tarkoittaa erkaumaa, että ei kai sitä noin vaan osaa neuvolalääkäri sanoa. Ehkä..
 
En mennyt neuvolalääkärin kautta, vaan mies osti fyssarin ja hierojan lahjaksi kun valittelin hartiakipua. Sekä fyssari että neuvolalääkäri katsoivat vatsalihasten tilanteen ja oli sinänsä mielenkiintoista, että heillä oli vähän eri näkemykset. Fyssari sanoi, että tosi hyvin palautunut ottaen huomioon, että synnytyksestä on vasta niin vähän aikaa ja vähän on erkaumaa jäljellä. Neuvolalääkäri sanoi, että ei ole erkaumaa ja voi tehdä mitä tahansa vatsalihasliikkeitä omien tuntemusten mukaan. Tiedä sitten mikä on todellisuus, mutta ajattelin mennä varmuuden vuoksi ns. erkaumaohjelmalla jonkin aikaa, koska siitä ei ole mitään haittaakaan :)

Varmaan ihan hyvä idea ottaa varovasti vähän aikaa. :)
Mun yks tuttu fyssari sanoi kerran, että joillain ihmisillä on luonnostaan isompi riski vatsalihasten erkaumaan kuin toisilla ja se on kuulemma jotenkin todettavissa jo ennen raskautta, mutta en kyllä muuta sitten muistakaan tosta jutusta. :rolleyes:
 
Tästä ehkä mainitsinkin jo jossain, mutta mä olen ilmoittautunut elokuussa alkavalle pilateskurssille, on suunnattu nimenomaan synnyttäneille ja siellä perehdytään tuohon vatsalihaspuoleen ts. katsotaan alussa ja lopussa vatsalihasten rako ja tehdään nimenomaan sellasia harjoitteita, jotka sopivat hiljattain synnyttäneille. Kurssin vetäjä on fysioterapeutti ja pilatesohjaaja, joka on perehtynyt erityisesti äitien juttuihin.

Tämä fysioterapeutin blogiteksti on musta kans hyvä asiaan liittyen, on myös linkitystä lantionpohjalihastreeniin. http://aitiysliikuttaa.blogspot.fi/2013/06/vatsabloggaus-osa-2-vatsalihastreeni.html

Kunhan kuulen ens viikolla mitä lääkäri sanoo (jos nyt ylipäänsä juuri mitään katsoo...olen skeptinen erityisesti sen suhteen, osaako katsoa vatsalihaksia tai onko edes kiinnostunut niistä), niin alan pohtia paluuta salitreeniin joskus elokuussa, samoin aloitan vähitellen elokuussa myös yhden tai kaksi tanssiharrastustani.

Tavallaan ärsyttävää, kun pää halajaisi jo treenaamaan, mutta ihan vaunulenkeillä huomaan, että en ole kyllä entisessä terässä todellakaan. Univaje ja vähän outo vuorokausirytmi selkeästi rasittaa kehoa, koska hengästyn vieläkin enemmän paikoitellen ja on vähän sellainen yleisesti voipunut olo. Että vaikka mieli tekisi jo esim. tekemään kevyttä salitreeniä, niin pakko nyt vain ottaa iisisti ja todeta, että jos synnytyksestä on n 5 viikkoa, ei sitä vaan yksinkertaisesti jo hormonaalisista syistäkään OLE palautunut. :D
 
Mä oli viikko sitten babypilates tunnilla ja siellä ohjaaja katsoi vatsalihasten tilanteen. Mulla ei ollut enää erkaumaa (yksi sormi mahtuu vatsalihasten väliin navan yläpuolella. Jos mahtuisi kaksi, olisi ilmeisesti vielää erkaumaa). Kuitenkin lisää saisi olla ohjaajan sanoin napakkuutta navan alapuolella. Ihan kiva tietää että tilanne aika hyvä. Ohjaaja sanoi silti ettei suosittele kenellekkään suoria vatsalihaksia, eli tietyt liikkeet vielä pannassa. Mm. vartalon kierrot, kylkivenytykset ja syvät kyykyt eivät olleet suositeltavia kun niissä vatsalihakset venyvät kauemmaksi toisistaan.

Huomenna toinen pilatestunti ja ootan innolla. Muutama viikko sitten oon myös alottanu salitreenin mut vielä en uskalla tehdä ihan kaikkia liikkeitä. Parempi edetä hitaasti.

20.9. mulla on myös varattuna fyssari kättärille. Sain lähetteen jälkitarkastuksessa. Jospa sieltä sais lisävinkkiä mitä liikkeitä saa tehdä ja mitä ei.
 
Mä oli viikko sitten babypilates tunnilla ja siellä ohjaaja katsoi vatsalihasten tilanteen. Mulla ei ollut enää erkaumaa (yksi sormi mahtuu vatsalihasten väliin navan yläpuolella. Jos mahtuisi kaksi, olisi ilmeisesti vielää erkaumaa). Kuitenkin lisää saisi olla ohjaajan sanoin napakkuutta navan alapuolella. Ihan kiva tietää että tilanne aika hyvä. Ohjaaja sanoi silti ettei suosittele kenellekkään suoria vatsalihaksia, eli tietyt liikkeet vielä pannassa. Mm. vartalon kierrot, kylkivenytykset ja syvät kyykyt eivät olleet suositeltavia kun niissä vatsalihakset venyvät kauemmaksi toisistaan.

Huomenna toinen pilatestunti ja ootan innolla. Muutama viikko sitten oon myös alottanu salitreenin mut vielä en uskalla tehdä ihan kaikkia liikkeitä. Parempi edetä hitaasti.

20.9. mulla on myös varattuna fyssari kättärille. Sain lähetteen jälkitarkastuksessa. Jospa sieltä sais lisävinkkiä mitä liikkeitä saa tehdä ja mitä ei.

Mitä sanoit, että sait lähetteen fyssarille?
Mä nimittäin haluaisin kanssa päästä kuulemaan ton vatsalihastilanteen ja saada mahdollisesti jotain vinkkiä myös selän hoitoon (selkä on alkanut taas vähän kipuilemaan).
 
Mulla taitaa olla paljonkin erkaumaa kun vatsa ulkonee oikeen selkeesti heti navasta alaspäin :sad001 vaikka oon tunnollisesti treenannu lantionpohjaa ja syviä vatsoja.. liekö sitten tolla pystysektiolla tekemistä asian kanssa kun onhan se lihasten välistä viilletty.. mutta harmittaa.
 
Mä oon käynyt nyt siellä vauvapilateksessa joitain viikkoja, vatsan suhteen mun tilanne oli yllättävän hyvä, ei löytänyt rakoa lainkaan :rolleyes:, mutta huomaan kyllä, että ei toi vatsaosasto silti mitenkään vahva ole. Tänään oli eka kerta yhtä tanssituntia, johon voi mennä vauvan kanssa, ja vaikka kaikkien vauvat olivat n 3-4kk eli äidit aika hiljattain synnyttäneitä, niin silti tehtiin isoja kiertoja, kyykkyjä, olis ollut lankkua ym. :woot: Yks äiti sanoi suoraan, että ei saa vielä tehdä, ja mäkin tein kaikki kevennetyt jutut. Ohjaaja vaikutti ihan asiantuntevalta, mutta mietin, että sanonko silti, että nämä ovat aika rankkoja liikkeitä, jos paikat eivät ole ihan palautuneet... Siis että pitäis ehkä enemmän puhua lantionpohjan aktivaatiosta jne, eikä vaan roiskia menemään. Päätin kuitenkin, että en ala siellä ohjaajaa opastamaan, vaan teen itse varovaisemmin ja lihakset aktivoiden ym.

Salille en ole vielä päässyt, kun aikaa menis sen verran, että ei olla ratkaistu vauvan syömistä, kun jäisi miehen kanssa. Salilla on lapsiparkki, mutta ei se oikein auta, jos ei osu salille just silloin, kun vauva nukkuu. Ja jos on liian hiljaista, ei nuku vaunuissa, ts. todennäköisesti heräis 5 min päästä ja mua tultais hakemaan ja se siitä treenistä... Pää kyllä halajais jo salitreenin pariin, lisäksi hartiat alkaa olla niin jumissa vauvan kanniskelusta, että pitäis päästä selkätreenin pariin.
 
Pyöräilen salille kaksi kertaa viikossa, käyn yhden kerran viikossa tanssimassa vauvan kanssa ja kaksi kertaa viikossa jumppaan iltaisin kotona. Olen +5 kg lähtöpainosta ja palautunut muutenkin yllättävän hyvin. Vielä kun mahtuisi entisiin vaatteisiin ja haalea linea negra häviäisi, niin kroppani näyttäisi about samalta kun ennen raskautta. Isommilla rinnoilla (toistaiseksi) tosin :D

Edit: salilla teen vatsat vain fyssarin ohjeen mukaan, vaikka erkaumaa ei pitäisi enää olla. Haluan kuitenkin olla täysin varma ja antaa kropan palautua kunnolla rauhassa ennen rankempaa vatsalihastreeniä.
 
Mäki haluan lähetteen fyssarille! Mulla tuli lievää virtsarakon laskeumaa vauvan ison koon takia ja nyt en tiedä mitä uskallan tehdä kävelyn ja lantionpohjalihasten ja syvien lihasten lisäks. :/
 
Pyöräilen salille kaksi kertaa viikossa, käyn yhden kerran viikossa tanssimassa vauvan kanssa ja kaksi kertaa viikossa jumppaan iltaisin kotona. Olen +5 kg lähtöpainosta ja palautunut muutenkin yllättävän hyvin. Vielä kun mahtuisi entisiin vaatteisiin ja haalea linea negra häviäisi, niin kroppani näyttäisi about samalta kun ennen raskautta. Isommilla rinnoilla (toistaiseksi) tosin :D

Edit: salilla teen vatsat vain fyssarin ohjeen mukaan, vaikka erkaumaa ei pitäisi enää olla. Haluan kuitenkin olla täysin varma ja antaa kropan palautua kunnolla rauhassa ennen rankempaa vatsalihastreeniä.

Oon ihan kade noin suuresta liikuntamäärästä! NIIN odotan, että vauva söis pulloa, että pääsisin joskus johonkin (ihan jo mielenterveydenkin vuoksi).
 
Mäki haluan lähetteen fyssarille! Mulla tuli lievää virtsarakon laskeumaa vauvan ison koon takia ja nyt en tiedä mitä uskallan tehdä kävelyn ja lantionpohjalihasten ja syvien lihasten lisäks. :/
En tiedä missä asut, mutta jos ei neuvolan kautta lähetettä irtoa, kannattaa katsoa paikkakunnan/lähistön yksityiset fyssarit, jotka erikoistuneet tähän. Parempi saada mahdollisimman aikaisin oikeaa tietoa, että kuntoutuminen alkaisi. Hgistä osaisin neuvoa, oikein muualta en.
 
Mä ajattelin kysyä ens viikolla neuvolan tädiltä, kun on vauvan 3 kk neuvola. Täällä (Lahti) jälkitarkastuksen tekee terveydenhoitaja. Se sanoi, et on lievää virtsarakon laskeumaa. Sitte ku aloin sitä kauhistelemaan, niin alkoi melkein perumaan puheitaan. :D Sitte se oliki jo todella lievää ja normaalia uudelleen synnyttäjälle. Tiedä nyt mitä uskoo. :O Meinasin, et jos en saa neuvolan kautta lähetettä, niin varaan johonkin itse ajan.
 
Mä ajattelin kysyä ens viikolla neuvolan tädiltä, kun on vauvan 3 kk neuvola. Täällä (Lahti) jälkitarkastuksen tekee terveydenhoitaja. Se sanoi, et on lievää virtsarakon laskeumaa. Sitte ku aloin sitä kauhistelemaan, niin alkoi melkein perumaan puheitaan. :D Sitte se oliki jo todella lievää ja normaalia uudelleen synnyttäjälle. Tiedä nyt mitä uskoo. :O Meinasin, et jos en saa neuvolan kautta lähetettä, niin varaan johonkin itse ajan.
http://www.ihanafysio.fi/index.php Tuolla on Lahdessa ainakin ko. erikoispalveluja.
 
Mäki haluan lähetteen fyssarille! Mulla tuli lievää virtsarakon laskeumaa vauvan ison koon takia ja nyt en tiedä mitä uskallan tehdä kävelyn ja lantionpohjalihasten ja syvien lihasten lisäks. :/

Kannattaa mennä yksityiselle asiaan erikoistuneelle fyssarille. Kelan korvaus, jonka saa lähetteellä on aika minimaalinen.
 
Odette, mua kiinnostais helsingistä tähän erikoistunu fyssari? Jos tää mun vatsa ei lähe palautuu, niin haluun kyllä asiantuntevaa apua..
 
Takaisin
Top