Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Kävin fyssarilla ja sain sieltä treeniohjelman. Lisäksi ostin PT:ltä kuntosaliohjelman synnyttäneelle, jota alan tehdä fyssarin ohjelman jälkeen. Jälkitarkastuksessa kaikki muu ok, mutta selkää tutkivat vielä lisää. Kevyttä kävelyä, haluaisin tehdä enemmänkin, mutta vauva ei viihdy vaunuissa. Vatsa on palautunut ihan ok, mitä nyt on vielä extrakiloja ja synnytyksestä vasta 6 vko.
Katsoiko fyssari sulta vatsalihasten erkauman palautumista? Saitko lähetteen ihan vaan pyytämällä vai oliko sulla jotain "erityistä" syytä mennä fyssarille?
En mennyt neuvolalääkärin kautta, vaan mies osti fyssarin ja hierojan lahjaksi kun valittelin hartiakipua. Sekä fyssari että neuvolalääkäri katsoivat vatsalihasten tilanteen ja oli sinänsä mielenkiintoista, että heillä oli vähän eri näkemykset. Fyssari sanoi, että tosi hyvin palautunut ottaen huomioon, että synnytyksestä on vasta niin vähän aikaa ja vähän on erkaumaa jäljellä. Neuvolalääkäri sanoi, että ei ole erkaumaa ja voi tehdä mitä tahansa vatsalihasliikkeitä omien tuntemusten mukaan. Tiedä sitten mikä on todellisuus, mutta ajattelin mennä varmuuden vuoksi ns. erkaumaohjelmalla jonkin aikaa, koska siitä ei ole mitään haittaakaan :)
Mä oli viikko sitten babypilates tunnilla ja siellä ohjaaja katsoi vatsalihasten tilanteen. Mulla ei ollut enää erkaumaa (yksi sormi mahtuu vatsalihasten väliin navan yläpuolella. Jos mahtuisi kaksi, olisi ilmeisesti vielää erkaumaa). Kuitenkin lisää saisi olla ohjaajan sanoin napakkuutta navan alapuolella. Ihan kiva tietää että tilanne aika hyvä. Ohjaaja sanoi silti ettei suosittele kenellekkään suoria vatsalihaksia, eli tietyt liikkeet vielä pannassa. Mm. vartalon kierrot, kylkivenytykset ja syvät kyykyt eivät olleet suositeltavia kun niissä vatsalihakset venyvät kauemmaksi toisistaan.
Huomenna toinen pilatestunti ja ootan innolla. Muutama viikko sitten oon myös alottanu salitreenin mut vielä en uskalla tehdä ihan kaikkia liikkeitä. Parempi edetä hitaasti.
20.9. mulla on myös varattuna fyssari kättärille. Sain lähetteen jälkitarkastuksessa. Jospa sieltä sais lisävinkkiä mitä liikkeitä saa tehdä ja mitä ei.
Pyöräilen salille kaksi kertaa viikossa, käyn yhden kerran viikossa tanssimassa vauvan kanssa ja kaksi kertaa viikossa jumppaan iltaisin kotona. Olen +5 kg lähtöpainosta ja palautunut muutenkin yllättävän hyvin. Vielä kun mahtuisi entisiin vaatteisiin ja haalea linea negra häviäisi, niin kroppani näyttäisi about samalta kun ennen raskautta. Isommilla rinnoilla (toistaiseksi) tosin :D
Edit: salilla teen vatsat vain fyssarin ohjeen mukaan, vaikka erkaumaa ei pitäisi enää olla. Haluan kuitenkin olla täysin varma ja antaa kropan palautua kunnolla rauhassa ennen rankempaa vatsalihastreeniä.
En tiedä missä asut, mutta jos ei neuvolan kautta lähetettä irtoa, kannattaa katsoa paikkakunnan/lähistön yksityiset fyssarit, jotka erikoistuneet tähän. Parempi saada mahdollisimman aikaisin oikeaa tietoa, että kuntoutuminen alkaisi. Hgistä osaisin neuvoa, oikein muualta en.Mäki haluan lähetteen fyssarille! Mulla tuli lievää virtsarakon laskeumaa vauvan ison koon takia ja nyt en tiedä mitä uskallan tehdä kävelyn ja lantionpohjalihasten ja syvien lihasten lisäks. :/
http://www.ihanafysio.fi/index.php Tuolla on Lahdessa ainakin ko. erikoispalveluja.Mä ajattelin kysyä ens viikolla neuvolan tädiltä, kun on vauvan 3 kk neuvola. Täällä (Lahti) jälkitarkastuksen tekee terveydenhoitaja. Se sanoi, et on lievää virtsarakon laskeumaa. Sitte ku aloin sitä kauhistelemaan, niin alkoi melkein perumaan puheitaan. :D Sitte se oliki jo todella lievää ja normaalia uudelleen synnyttäjälle. Tiedä nyt mitä uskoo. :O Meinasin, et jos en saa neuvolan kautta lähetettä, niin varaan johonkin itse ajan.
Mäki haluan lähetteen fyssarille! Mulla tuli lievää virtsarakon laskeumaa vauvan ison koon takia ja nyt en tiedä mitä uskallan tehdä kävelyn ja lantionpohjalihasten ja syvien lihasten lisäks. :/